Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor variere lydkvaliteten fra CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 August 2011 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

FelixTheDane skrev:
Prøv at afspille 461 Ocean Boulevard med Eric Clapton.
Dén cd lyder vildt dårligt på selv en god mellemklasseafspiller.
Prøv så at smide den i en topklasseafspiller!
Så opdager man at produceren vist alligevel kan sit kram?
Den er nemlig temmelig naturlig, uden expander og alt det fis der normalt bliver lagt på, for at komfirmationsanlægget kan afspille den tilfredsstillende.

Loudnes War har sin berettigelse.
Men det gør heller ikke noget hvis man selv kan skille fårene fra bukkene.
Da jeg er temmelig tungtopfattende, må du lige uddybe hvorfor du mener "Loudness War" har sin berettigelse jvf. ovennævnte eksempel..?(Mellemklasseafspiller/topklasseafspiller/loudnes s war)Jeg fatter ingenting! Men har dog en fornemmelse af, at du mener at enhver CD i virkeligheden lyder godt bare den bliver afspillet på dét du kalder en 'topklasseafspiller'...?Niels

Nej.

Men jeg mener at mange aldrig har hørt hvad man kan presse ud af en cd.
Og at jeg selv i hvert fald, har måttet konstatere at "dårlige" indspilninger somme tider har vist sig at være temmelig gode alligevel.

Men det er bare min mening.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2011 kl. 05:46 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:

Nej.

Men jeg mener at mange aldrig har hørt hvad man kan presse ud af en cd.
Og at jeg selv i hvert fald, har måttet konstatere at "dårlige" indspilninger somme tider har vist sig at være temmelig gode
alligevel.

Men det er bare min mening.

Hvis det er iorden med dig selvfølgelig, har du så mod på at prøve at låne/skaffe enten "The Cream of Clapton" eller "The
Millenium Collection" med Eric Clapton, og så høre om der er støj på nummeret "Layla" på din dyre high-end CD afspiller?

Jeg har desværre ikke bare lige sådan adgang til en CD afspiller i 20.000 kr,- klassen uden videre.
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 August 2011 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

telum skrev:

Prøv at sætte Metallica's Death Magnetic på, det er en gennemført dårlig indspilning og sammenlign så med guitar hero-
udgaven af selvsamme, der er langt bedre.

Tjaaa, der tager du fejl. Den indspilning skal lyde sådan. Det er med "overlæg" at nogle af nummerne ligefrem lyder
forvrænget.

At "vi" så ikke lige havde ventet det, fra den kant, er jo så noget andet, set i sammenligning med det det "sorte" album!..

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2011 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
telum skrev:

Prøv at sætte Metallica's Death Magnetic på, det er en gennemført dårlig indspilning og sammenlign så med guitar hero-

Tjaaa, der tager du fejl. Den indspilning skal lyde sådan. Det er med "overlæg" at nogle af nummerne ligefrem lyder
forvrænget.

At "vi" så ikke lige havde ventet det, fra den kant, er jo så noget andet, set i sammenligning med det det "sorte" album!..

At de 'skal' lyde sådan gør jo ikke at den lyder godt
Imo lyder den af og ja jeg har hørt den på en del setups.

audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 19 August 2011 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Lydkvaliteten på min CD med Dire Straits - On The Night (Live CD) er fantastisk. Og det er både på min almindelige CD afspiller
og på den Marantz som jeg lånte. Det lyder bare utroligt at en dyr CD afspiller vil kunne fjerne grums/snavs fra en CD og få
den til at lyde helt fantastisk. De 2 CD'er som jeg har med Eric Clapton lyder desværre dårligt, uanset hvilket udstyr de bliver
afspillet på. Jeg har endda haft taget dem med rundt omkring og afspillet dem begge på forskellige setups, og historien er
desværre den samme alle steder. Jeg har dog aldrig haft afspillet dem på en CD afspiller i 20.000 kr,- klassen eller noget der
bare kommer i nærheden i det prisleje. Så spørgsmålet er, om det er en dyr CD afspiller som bliver løsningen.
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til Clapton som audio4ever nævner, så skulle jeg mene, at Clapton ikke gik så meget op lydkvaliteten af sine udgivelser. Layla, er jo taget fra det analoge masterbånd og det har sikkert ikke så god lyd på. Det kan en cd overførsel ikke gøre for. Tag bare Gasolin's plader. Her gik man og troede lyden fik et løft opad. Men det lyder ikke særligt kønt, og da heller ikke på cd. Musikken holder dog stadig. Jeg har dog valgt Gasolin's plader på lp, for nostalgiens skyld.

Nu kan en velkonstrueret cd/dac nok ikke "redde" en skod optagelse, men sammen med et godt sammensat udstyr/højttalere, kan det alligevel lyde hæderligt, fordi sådan et udstyr ikke så let bliver stresset og forstærker den i forvejen dårlige lyd på cd'en. På samme måde kan man jo overføre det til lp'erne. De er jo heller ikke altid gode. Men en god p u med god nål og en god riia/værk/arm, kan de lyde ok.  

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 August 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Der bliver brugt al for megen komprimering på mange cd-udgivelser. På den anden side er studieudstyret vel blevet bedre end det var da Claptons tidlige plader blev optaget. Inspireret af denne tråd smed jeg 461 Ocean Boulevard - i en såkaldt remastered udgave - i afspilleren. Jeg synes lyden mangler dynamik. Man kommer til at tænke på en færdigkøbt pizza fra frostboksen. Flad og pappet. Om det er selve optagelsen eller cd' en ved jeg ikke. Sammenligner man "I Shot the Sherif" fra 461'eren med samme nummmer på "Cream of Clapton" synes jeg dynamikken er  er en hel del bedre på sidstnævnte. Anlægget er i 250K klassen.

P.S.: Alle mine cd'er med Mark Knopfler lyder fremragende. (selv på gode anlæg kan bassen dog være svær at styre på nogle af hans plader)

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Der bliver brugt al for megen komprimering på mange cd-udgivelser. På den anden side er
studieudstyret vel blevet bedre end det var da Claptons tidlige plader blev optaget. Inspireret af denne tråd smed
jeg 461 Boulevard - i en såkaldt remastered udgave - i afspilleren. Jeg synes lyden mangler dynamik. Man kommer
til at tænke på en færdigkøbt pizza fra frostboksen. Flad og pappet. Om det er selve optagelsen eller cd' en ved
jeg ikke. Anlægget er i 250K klassen.

Jeg har ikke hørt den remasterede udgave af denne cd, men kan det ikke tænkes, at denne remastering er en af de
nye versioner, som i virkeligheden lyder meget ringere end de første cd-versioner af samme plade? Nogle af de nye
remasteringer virker som om de er ramt af loudness-wars, de er meget højere i niveau end de gamle cd-overførsler,
men dynamikken er af samme grund presset helt sammen.

Jeg bliver stadig overrasket, når jeg sætter en Mobile Fidelity Ultradisc guld-cd eller Telarc cd på afspilleren. Deres
grund-niveau er så meget lavere end normale cd-skiver at det er meget påfaldende. Men dynamikken! Den er på
plads. Prøv Jethro Tull: Stand Up, eller Supertramp: Crime Of The Century eller The Wall på MF. Kors, de lyder godt!

I øvrigt havde Lyngdorfs CD1 jo en særlig kredsløbsløsning, som skulle kompensere for at cd-skiver er for højt
indspillet. Dette er hentet fra Lyngdorfs hjemmeside:

"ICC - Intersample Clipping Correction
Another advantage of sample rate conversion is that is actually allows you to eliminate a drawback of modern
DACs.
When recording contemporary CDs the level is often very high, and by analysis you will often find several
consecutive maximum samples indicating something is clipped away from the original signal. With this kind of
input most DACs sound very bad and the fine theoretical specifications are in practical life not achievable.

Well, they are in CD-1: When resampling for the DAC we reduce the gain with 2 dB - and then we use the
resampling low pass filters to reshape the clipped samples back to the original shape which gives the modulator in
the DAC optimum working conditions. The only sacrifice is a couple of dB in dynamic range of the DAC - but is well
worth it when listening to the result."

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Det undrer ikke undertegnede at en god CD spille med upsampling lyder bedre end en decideret "redbook". Mange af de hi-res filer man kan downloade er faktisk upsamplede "redbooks".
Overstyrede digital optagelser lyder fælt og loudness wars gør det ikke bedre.
Musik industrien tænker kun på "cool cash" og er revnende ligeglade med os der er nederst i fødekæden. Interessen for hifi er faldet grundet andre prioriteter hos kunderne. Der er jo grænser for hvor mange penge man har til elektroniske dimser på budgettet.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Musikken holder dog stadig. Jeg har dog valgt Gasolin's plader på lp, for nostalgiens skyld.

hej der!

vis du er meget fan af de to første kan jeg varmt anbefale dig disse her tryk fra Sony Musio / Columbia fra 1991, de har samme gode lyd karkter som lp ud gaverne men er så klare og rener og der høre man også bånd sus så det er bare godt at høre gas fra disse her to cd´er

hvor er det dejlig at man kan oplode støre billeder på 100kb

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Musik industrien tænker kun på "cool cash" og er revnende ligeglade med os der er nederst i fødekæden. Interessen for hifi er faldet grundet andre prioriteter hos kunderne. Der er jo grænser for hvor mange penge man har til elektroniske dimser på budgettet.

der er også andre grunde til dene tedens med de der præsset indspilninger og det er at publikum forvender det de har oplevet til en stor fed konsert med alt hvad der høre til af bum bum og jeg skal komme efter dig og høre det der hjemme, og det mener plade selskaberne at det kan de rede ved den laudnes efekt

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
telum skrev:

Tjaaa, der tager du fejl. Den indspilning skal lyde sådan. Det er med "overlæg" at nogle af nummerne ligefrem lyder forvrænget.

Nu er det vigtigt at skelne mellem indspilning og mastering, for det er nok den samme indspilning der ligger til grund for de to udgaver.

Men mener du, Flemming, at man med fuldt overlæg har indført digital klipning i cd-versionen? Jeg mener, (analogt) overstyret lyd er een ting - som kan have sin kunstneriske berettigelse i visse musikformer. Men det kan jo sagtens gøres uden at presse cd-niveauet op til over 0 dB - altså til skarp klipning.

Prøv at se sammenligningen mellem de to versioner her. Cd-version øverst og Guitar Hero nederst.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
telum skrev:

forvrænget.

Flemming, mon ikke du tænker på St. Anger som er en special lyd som har et kunsterisk formål, og ikke blot for at lyde så højt som muligt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 19 August 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Njh4

Jeg mangler bare Gasolin 3 og 4, og kan jeg finde dem på lp, gerne som original pres som de andre jeg har, bliver det dem. Men skulle jeg støde på dem på cd i de pres du nævner, skal jeg gerne købe dem, og give dem et seriøst lyt. Det kunne jo være det så blev dem istedet for. Tak for det.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 August 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

mike dk skrev:
Lidt på samme måde som reklamer i tv er med høj/komprimeret lyd i forhold til tv udsendelserne. De lyder højt for at få folks opmærksomhed, men ved længere tids lytning er det ikke til at holde ud at lytte til. Heldigvis har mange tv/recievere en funktion, så reklamer automatisk stilles på samme lyd-niveau som tv udsendelserne/film.

Øeh - Hvilke fjernsyn kan det ?   og hvordan finder de ud af det ?

Tosserne der sender skidtet i hovedet på os vil jo ikke sende signalering afsted, der giver fok en kinamands chanche for at undgå rekvalmer

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 19 August 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Flemming Skov skrev:
telum skrev:

forvrænget.

Flemming, mon ikke du tænker på St. Anger som er en special lyd som har et kunsterisk formål, og ikke blot for at lyde så højt som muligt.

Flemming har ret. Og Lars Ulriks kommentar var noget i stil med at Internettet var noget l**t fordi enhver idiot kunne komme til orde. Og at han havde hørt cd'en i hans bil og der lød det fedt.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 August 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Efter at have opgraderet anlægget er jeg løbet ind i netop dette problem. Første gang troede jeg der var noget galt med anlægget, men fandt senere ud af at det var kvaliteten af min CD der blev afsløret.

Jeg har en CD med Queen, hvor problemet kommer til udtryk i meget udstrakt grad.

Nogle gange tænker jeg tilbage til den tid hvor jeg levede i "lykkelig uvidenhed" og kunne nyde musikken uden at tænke over kvaliteten
Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 August 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har præcis samme oplevelse med den cd (A Night At The Opera). Jeg kan huske at jeg spillede den rigtig meget da den kom frem og i årene efter. Fremragende musik.

For kort tid siden ville jeg så spille den igen for første gang i nogle år og første gang på mit nuværende anlæg. Det lød simpelthen forfærdeligt.    

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 19 August 2011 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Bare rolig når anlægget er godt nok er der ikke sååå store forskelle på skidt og kanel.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 19 August 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Godt at se dig tilbage igen.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne