Forfatter |
|
mjenner Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 125
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej har en zappulse 2.3se effekt. der er lavet i dual mono med 2 ringkerne og 2x 15.000 uf til hvert modul. men trafoerne er
kun på en 33va så det er vel en 130w 8 ohm.
mit spørgsmål er om det vil blive lige så godt at smide en trafo i den, der er på 2x50va i stedet for de 2 for at få nogle flere
watt i den. der står vist den vil få en 268 w 8 ohm.. men hvilken trafo kan man få og hvor??
mvh michael?
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at have hørt et sted at denne forstærker ikke bør have større trafo end 44 Volt (ved 230 Volt-AC) da er hvad dette trin max kan omsætte til effekt uden at futte af.
VA er trafoens Watt/effekt, der her virker gevaldigt i underkanten. Kig efter spændingen i Volt i stedet.
Ved 44.Volt AC i trafoen har du 62.22216 Volt jævnspænding efter ensretteren. Det passer fint til 63.Volt's elektrolytkondensatorer. Hvis dine elektrolytter er specificeret til færre Volt bliver de hurtigt trætte af livet med mere end 60.Volt jævnspænding over..
Mvh. Jens/Modifix
|
Til top |
|
|
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
link
Og det vil hæve udgangseffekten til 300 watt i 8 ohm
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller forstærkerprintene vil udvikle en hel del grå røg, der jo helst skulle holdes inde i komponenterne..
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay hvad vil i anbefale af trafo til den?? den spiller rigtig godt men kunne bare godt tænke mig den lige havde noget mere
power til sidst..
Og bantan har selv kigget på den trafo du har linket til. men vil den kunne du til zappen??
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så held og lykke med projektet (men husk at købe en skumslukker..)
Mvh. Jens/Modifix
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan se at der kun sælges trafo på 2x42va på lc egen hjemmeside. ?? er det mon fordi den ikke holder til mere end det i
længden? eller er der nogen der har erfaring om det på denne model???
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjenner skrev:
kan se at der kun sælges trafo på 2x42va på lc egen hjemmeside. ?? er det mon fordi den ikke holder til
mere end det i
længden? eller er der nogen der har erfaring om det på denne model??? |
|
|
De kan godt holde til 2 x 50 Vac, men så anbefales det ikke at køre dem i for lave impedanser + det frarådes at brokoble.
Effekten fra de 42 volt (220 W) til de 50 volt (300 W) vil ikke være ovenud hørbare.
Jeg ville vælge 42 Vac, da lytterne også er billigere og den Zap 2.3 vil kunne drive hvad som helst uden at man skal være
urolig.
Jeg har kørt den 2.3 SE med 50 Vac uden problemer, men vil alligevel klart anbefale dig de 42 Vac.
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay mange tak for hjælpen bestiller den på 2x42 fra lc så :-) syntes den spiller helt fantastisk godt sådan en zappulse til
prisen.. har prøvet utallige 200w effekter nu som ikke spiller nær så godt..
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjenner skrev:
okay mange tak for hjælpen bestiller den på 2x42 fra lc så :-) syntes den spiller helt fantastisk godt sådan en zappulse til
prisen.. har prøvet utallige 200w effekter nu som ikke spiller nær så godt.. |
|
|
hej så når du så har brændt dine moduler af .. så vil jeg anbefale dig at købe ground sound i stedet for . det får du en forstærker som spiller meget bedre en de 2,3 se moduler .. __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
mjenner skrev:
okay mange tak for hjælpen bestiller den på 2x42 fra lc så :-) syntes den spiller helt fantastisk godt sådan
en zappulse til
|
|
hej så når du så har brændt dine moduler
af .. så vil jeg anbefale dig at købe ground sound i stedet for . det får du en forstærker som spiller meget bedre en de 2,3 se
moduler .. |
|
|
Nemmerlig. Enig med lille_smed. Har også groundsound og det spiller vidunderligt. Har godt nok ikke hørt zap-pulse. Men til
gengæld så meget andet. Og med groundsound, er jeg holdt op med at lede. her er alt fra power til finesse.
Kan da godt forstå at det er sjovt at brokoble. Men hvorfor ikke nøjes med mindre. men i stedet have en forstærker til hver
enhed
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg har haft 2 stk 2,3se jo til bas var det eneste de kunne bruges til .. men må tilstå .. det bliver det også tævet af gs på det område .. lige nu har jeg 4x 15 " på et gs modul .. den har igen problemer på nogen måde .. men mine 2,3 se moduler der brændt af .. de kulle lige holde 5 år .. så ikke mere digitale forstærker til mig
Digital_Thor skrev:
lille_smed skrev:
mjenner skrev:
okay mange tak for hjælpen bestiller den på 2x42 fra lc så :-) syntes den spiller helt fantastisk godt sådan
en zappulse til
|
|
hej så når du så har brændt dine moduler
af .. så vil jeg anbefale dig at købe ground sound i stedet for . det får du en forstærker som spiller meget bedre en de 2,3 se
moduler .. |
|
|
Nemmerlig. Enig med lille_smed. Har også groundsound og det spiller vidunderligt. Har godt nok ikke hørt zap-pulse. Men til
gengæld så meget andet. Og med groundsound, er jeg holdt op med at lede. her er alt fra power til finesse.
Kan da godt forstå at det er sjovt at brokoble. Men hvorfor ikke nøjes med mindre. men i stedet have en forstærker til hver
enhed  |
|
|
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er godt nok mystiskt hvad folk kan vurdere som værende godt !  Udgangspolen blive varm med 70 vdc
forsyning.
|
Til top |
|
|
mjenner Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
har godt tænkt på de groundsound moduler hvis zappen skulle ryge.. men er vældig tilfreds med zappens lyd og har haft
utallige effekter i klasse a og a/b i alle prisklasser.. Men det er første gang med selvbyg for mig. og den må da kunne holde til
deres egen 42va strømforsyning når det er den de sælger til den??? eller hvad
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Ja det er godt nok mystiskt hvad folk kan vurdere som værende godt ! Udgangspolen blive varm
med 70 vdc
forsyning.  |
|
|
Kommer det ikke an på belastningen og niveauet ?
Kunne man ikke køle den ved at have den liggende i linolie
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 August 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjenner skrev:
har godt tænkt på de groundsound moduler hvis zappen skulle ryge.. men er vældig tilfreds med zappens
lyd og har haft
utallige effekter i klasse a og a/b i alle prisklasser.. Men det er første gang med selvbyg for mig. og den må da kunne holde til
deres egen 42va strømforsyning når det er den de sælger til den??? eller hvad |
|
|
Jo selvfølgelig kan den det, den er som født til den spænding
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mjenner skrev:
har godt tænkt på de groundsound moduler hvis zappen skulle ryge.. men er vældig tilfreds med zappens
lyd og har haft
deres egen 42va strømforsyning når det er den de sælger til den??? eller hvad |
|
|
Det kommer nok, så snart du får lidt blod på tanden med DIY. Så join'er du også "the dark side" - sammen med os andre - og
vores aktive systemer
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
LC Audio's trafo'er sælges til 42 Volt, da det matcher med 200 Watt, og man kan nøjes med 63 volt trafo'er. - SeSeeeee, det var to gode kompromis'er - hvem har brug for mere end 200W ???
Samtidig skal det siges, at ZP2.3SE kan holde til op til 80 volt, de blå varistor "skiver" der sidder en af parallelt på udgangen skal fjernes hvis man overskrider de "63" volt i forsyning ( Sidder mellem udgang og stel, for at kvæle "gnister" hvis man løfter belastningen under drift.
Jeg har i vel ca. 5 år udelukkende brugt ZP2.3SE i vores lille Disco-system, hvor vi har bygger 3 forstærkere med 4 moduler i hver, 2 stk. 55-0-55 trafo'er åpå 1000VA i hver fra ElSupply, og mulighed for single, parallel og brokoblet drift af dem. Når vi bruger dem brokoblet er det typisk til bunde bygget med JBL W15GTi basser, altså 6 Ohm på et brokoblet sæt med 77V DC i Rail - Leverer ca. 1.4 KW på sådan en svingspole - til stor fornøjelse for os og publikummerne når man fyrer sådanne 2 bunde af med lidt rock.
Så de kan sagtens holde - men byg dem nu for helvede ORDENTLIGT!!! - Jeg har sludret en del gange med Lars i Viborg ( Sound2Vision ) og Lars Clausen i Holstebro i sin tid - Begge siger sjovt nok enstemmende at den gennemsnitlige selvbygger ikke magter det der med kvalitet og korte kabler i samlingen af sættene, og det slår dem ihjel...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 04 August 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Diamagnetic skrev:
Ja det er godt nok mystiskt hvad folk kan vurdere som værende godt !
Udgangspolen blive varm
med 70 vdc
forsyning.  |
|
|
Kommer det ikke an på belastningen og niveauet ?
Kunne man ikke køle den ved at have den liggende i linolie  |
|
|
Ih hvor er du morsom. Der bliver konstant afsat en masse effekt i den spole . Den skal jo omsætte signalet til noget
forståeligt. Den bliver brandvarm efter længere tids tomgang. Jo højere spænding des mere varme. Det nedsætter levetiden
på nærtstående elektrolytter hvis kabinettet er hermetiskt lukket. Anyway så har en bekendt af mig målt den til ca 90 w. De
200 kan den kun holde i særdeles korte tidsintervaller. Meget kortere end andre typer forstærkere.
|
Til top |
|
|