| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.Hifimediy.com får snart en 3 kanals forstærker med indbygget delefilter. Den er omkring de 50 watt og burde være god til formålet. Den er dog fuldt digital og der skal derfor et spdif signal ind, eller en A/D converter foran.
Ellers ville jeg anbefale en MiniDSP (www.minidsp.com) med delefilterplugin. Så har I alle muligheder for at justeret højttaleren til perfekt lyd.
www.cadaudio.dk har også billige og kraftige klasse D moduler samt stepup fra 12 volt til +45 volt, så man kan udnytte de kraftige moduler.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
He 160dB - det vil jeg sku gerne se....   Enheden har en følsomhed på 90dB og en belastbarhed på 275W - det giver ca.114dB Der er 2 stk - så er vi oppe på 117dB - så mangler der 33dB, og det kan hornet altså ikke klare uden hjælp fra Harry Potter.... 
Hvis vi nu laver en ordentlig stabel, så vil 1000 stk give de 160dB...... sådan løst udregnet.... 160dB er altså rimeligt voldsomt.....
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad ved jeg  De skilter bare med det på deres hjemmeside:
Currently everyone is gaga over power handling... i.e... major brand name drivers now claim to handle 500 /1000 plus watts.
Problem is the price they paid for that was efficiency. Most of these are around 85 dB sensitivity. That means they will create
an SPL of 85dB with one watt of power. Since you have to double your power every time you want a 3dB increase in SPL, it
doesn't take long for these high power drivers to be at their thermal limit. For example there is a 10 inch woofer made by
MT? that handles 400 watts RMS and is 84.5 dB efficient. That means at 400 watts the SPL is at around 110 dB. This of course
assumes you have the money for a good 400 watt amplifier to run it.
Our DHM108B will hit the same 110 dB with around 100 watts. And at it's thermal limit of 275 watts RMS it is doing 114 dB.
(Enclosure type and cabin gain adds considerable SPL to the above figures. A pair of these woofers in our wicked one
enclosure won a 1999 Outlaw SPL contest with an SPL of 161.8 dB with around 500 real watts.)
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
He-he, det er jo i en bil..... Med en anden enhed og 500w på og så målemikrofonen stukket godt ind i "porten" 
Ingen tvivl om at det er en fin konstruktion, men 160dB under åben himmel - det kan den sku ikke....
Der er en her på forummet der har bygget en: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=64575&T PN=1
|
| Til top |
|
| |
DanserIRegnen Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der Wicked One, er så vidt jeg kan se en subwoofer, den kan vel ikke stå alene? Hvis jeg skulle lege med det, så må
jeg vel supplere den med et eller andet går jeg ud fra.
Boominatoren er jo netop designet som et kompromis imellem lyd og transporthensyn. Vi har ikke noget problem med at
nedprioritere transporthensynet. Det skal selvfølgelig være muligt at slæbe uhyret ind på festivalpladsen uden brug af kran
(eller bil), men flere trækvogne er ikke noget problem (hvis det bliver delt i flere "sæt) eller en relativt tung vogn, som kan
trækkes af flere mennesker.
Det er klart at vi skal have noget der er så let transportabelt som muligt, men vores erfaring fra i år fortæller at vi skal have
i omegnen af 4 boominators for at nå op på den lydstyrke vi gerne vil have. Her kan jeg så forstå at man muligvis kan kan
klare sig med færre højtalere og en kraftige forstærker som så til gengæld kræver mere strøm (rigtig forstået).
Nu arbejder jeg så på at finde den optimale løsning ^_^
Og klart det ville være fedt med en vogn vi kunne trække rundt med
Når man snakker decibel i forhold til højtalere, er det så når man står lige ved siden af højtaleren?
__________________ Kh Frederikke
Danser I Regnen
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
DanserIRegnen skrev:
Den der Wicked One, er så vidt jeg kan se en subwoofer, den kan vel ikke stå alene? Hvis jeg skulle lege med det, så må jeg vel supplere den med et eller andet går jeg ud fra. |
|
|
Korrekt Husk at bassen (og specielt sub-bassen) er meget effektkrævende, men omvendt giver det også fylde og det tryk i brystet der rykker ved festbrug Jeg tror ikke at mange vil savne sub-bas i en camp, men et Disco-tryk-i-bystet med en baspukkel ved ca.80-120 Hz vil nok blive påskønnet Her er bagladerhorn (Scoops) meget velegnede - og tunge.....http://www.youtube.com/watch?v=Fs94oxOFbpc
DanserIRegnen skrev:
| Her kan jeg så forstå at man muligvis kan kan klare sig med færre højtalere og en kraftige forstærker som så til gengæld kræver mere strøm (rigtig forstået). |
|
|
Ja - Lydtrykket er IKKE afhængigt af antallet af højttalere - men flere enheder kan klare mere effekt (og dermed afgive et højere lydtryk) - flere enheder kan også spredes, så der er kortere afstand til lytteren (og dermed et højere lydtryk ved lytterens øre) Husk - jo mere effekt du afsætter i højttalerene, jo mere strøm trækker forstærkeren.
DanserIRegnen skrev:
Nu arbejder jeg så på at finde den optimale løsning ^_^
Og klart det ville være fedt med en vogn vi kunne trække rundt med |
|
|
Husk at oploade et par billeder af projektet 
DanserIRegnen skrev:
| Når man snakker decibel i forhold til højtalere, er det så når man står lige ved siden af højtaleren? |
|
|
Den korrekte angivelse af lydtryk er dB/m altså en relativ forøgelse af lydtrykket i en given afstand. Lidt OT, så kan man faktisk angive en forstærkers effekt i dB, hvis man altid gjorde det, ville det være MEGET enkelt at regne samlet lydtryk ud (db i højttaler + dB i forstærker = lydtryk i dB), men den tyske DIN norm foreskrev svjv at man skulle angive watt.
Følsomhed for en højttaler er målt i en meters afstand mens der afsættes 2,83V (afsat effekt afhænger så ar belastningen i ohm jf. Ohm´s lov). Resultatet angives i dB og er den relative forøgelse af lydtrykket i forhold til et standardiseret reference lydtryk.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lover højt og helligt billeder (og invites til alle der skal på Roskilde, så de kan komme og høre dyret selv) når der er noget
at vise billeder af :D
Hvis vi gerne vil have live musik - altså tilslutning af noget mikrofon og noget guitar/bas deslige, er det så en feature der er i
selve forstærkeren, eller køber man noget mixer(?) værk ved siden af?
Det er næppe relevant for 2012, men muligvis for 2013 - og man kan jo ligeså godt være forudseende ^_^
Danser I Regnen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man køber noget mixerværk ved siden af, men det er altså ikke bare noget man lige sætter i og så lyder det godt. Transienterne er meget større ved vokal og akustisk guitar, og en bas hvor der slås på strengen med tommelfinger eller lign. (slagbas) siger også knald, så det kræver virkeligt noget af udstyret. Her skal der bruges rigtigt PA.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Man køber noget mixerværk ved siden af, men det er altså ikke bare noget man lige sætter i og så lyder
det godt. Transienterne er meget større ved vokal og akustisk guitar, og en bas hvor der slås på strengen med tommelfinger
eller lign. (slagbas) siger også knald, så det kræver virkeligt noget af udstyret. Her skal der bruges rigtigt PA. |
|
|
Så når du siger "rigtigt PA" mener du i modsætning til selvbyg - korrekt? __________________ Kh Frederikke
Danser I Regnen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DanserIRegnen skrev:
Kjeldsen skrev:
Man køber noget mixerværk ved siden af, men det er altså ikke bare noget
man lige sætter i og så lyder
det godt. Transienterne er meget større ved vokal og akustisk guitar, og en bas hvor der slås på strengen med tommelfinger
eller lign. (slagbas) siger også knald, så det kræver virkeligt noget af udstyret. Her skal der bruges rigtigt PA. |
|
|
Så når du siger "rigtigt PA" mener du i modsætning til selvbyg - korrekt? |
|
|
Nej, man kan sagtens bygge rigtig PA selv. Men en 50 watt hifi forstærker dur ikke til PA, og små hifi enheder heller ikke. Det
er heller ikke bare lige til at smide en mikrofon på og så spille lidt guitar. Det kræver lidt basisviden, men det kan sagtens
læres.
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå er du snart færdig?....
Der er jo ikke lang tid til næste Roskilde....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2011 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha nej ikke i nærheden ^^. Og det kommer til at tage tid. Har for travlt de næste måneder, så tænker at det bliver et
vinterprojekt selve byggeriet
Danser I Regnen
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - husk billederne undervejs.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 11 August 2011 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu dæj'li't, at se hunkøn på dette forum også.   __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 August 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|