Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Baghøjttalere - Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 02 August 2011 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Under "normale" omstændigheder skal spolen være en del større end beregnet (større værdi mH) da mellemtonen ellers vil
have stigende niveau.

Flere gange har jeg oplevet at en beregnet spole skulle være f.eks 1 mH, hvor en måling viste bedst frekvensgang med en 3
gange så stor spole.

Problemet er at enhedens impedans stiger med frekvensen, dvs f.eks 4 ohm ved 200 hz men måske 12 ohm ved
delefrekvensen.

Beregnet udfra enhedens 4 ohm og en delefrekvens på 2000 hz, skal spolen så være 0.3 mH

Beregnet udfra at enheden er 12 ohm ved de 2000 hz, skal spolen så være 1,0 mH

Og oveni det kommer at forpladen også giver sit bidrag til lyd.

Prøv som et lille forsøg at tage spolen fra den ene højttaler og sæt i serie med den anden spole, så du får dobbelt værdi
(mH) og lyt dig frem til om det hjælper

Men ellers ser det da fint ud det du har fået lavet

P.S. Vent for guds skyld med superkomponenter, fladvalsede spoler og jeg skal gi dig for et filter der ikke virker
efter hensigten, bliver ikke bedre af at det er bedre komponenter.
Du hører egentlig først forskellen på komponenterne, idet dit filter sidder lige i øjet

Tak for det spændenden indlæg :)..

Har lige fundet "fejlen" - det var forstærkeren i fællesrummet, det ikke fungerede.. Så det var ikke højttaleren .. Har lige prøvelyttet lidt inden jeg tager på arbejde, og den lyder faktisk ret godt at et første forsøg..

Jeg syntes dog den er en anelse mørk i lyden og der mangler lidt åbenhed - men det kan være jeg skal prøve med spolen, som du siger.. Overvejer dog lidt at samle begge højttalere første gang, da det er lettere (IMO) at lytte, når begge højttalere er sat til..
Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2011 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:

:O

Har du bare sat en spole, kordensator og modstand til ? Der skal måleudstyr på. Du får nogle grimme diffraktioner, hvis du ikke undersænker din diskant. Jo mindre kanter, desto bedre. Til dit projekt er akustilux fint.

Ja? Ud fra lidt "gode råd" ..

Jeg har ikke - og har heller ikke umiddelbart råd til - andet måleudstyr end mine ører; med mindre en almindelig heatset mic kan bruges? Så det er mit udgangspunkt. Betyder undersænkningen virkelig så meget? Hvis det er tilfældet, må jeg lave en v2 på et senere tidspunkt med undersænkning; jeg syntes som sagt ikke det blev pænt nok, og det er ikke muligt at lave om nu (med det værktøj, jeg har)..

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

det er ik nødvendigt at fuldspartle kabinettet, skruehuller og samlinger skal bare have nogle gange. hvis man fuldspartler den så giver det en dårligere vedhæftning af folieet og man skal til at grunde det hele inden. og folien skjuler meget mere end lak gør
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Så har jeg lavet lidt prøvelyt, hvor jeg har haft filteret ude og fiflet med det imens...

... og jeg må jo krybe til korset of give dem ret, det sagde, at man ikke bare kan designe ud fra teori alene .. Det viser sig, at såvel spolen som kondensatoren sorterer ALT for meget fra - så begge værdier skal sættes væsentligt ned.. Jeg har derfor bestilt et mindre udvalg i kondensatorer, som jeg kan hente imorgen hos den lokale elektronikbiks.. Jeg regner umiddelbart bare med at klippe noget af spolen - og derved få værdien et stykke under 1 mH; er det noget i vejen for det?

Yderligere har jeg bestilt filt og front-stof-montage-dimser, men frontstoffet og det eventuelle folie bliver først aktuelt, når jeg har 100% styr på filteret.. Og det kommer til at tage nogle lyttetimer, det er helt sikkert - men det er jo heller ikke så hårdt at høre god musik ..

Og tusing tak for at have påpeget filterets enorme betyning og kompleksitet - var det ikke sket, havde jeg nok bare levet med den kedelige lyd, de havde i første forsøg..

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 August 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det kan være værd at erindre sig, at når højtalere placeres som baghøjtalere typisk gør (tæt ved væg og loft), vil deres opførsel m.h.t. frekvensgang være anderledes, end 'normalt' placerede højtalere. Sjovt nok KAN det betyde, at et 'ideelt' filter fungerer bedre end man skulle tro.

Pas på med at manipulere med værdien på seriekondensatoren til diskanten - den ikke alene filtrerer, den beskytter osse enheden mod (for) lave frekvenser. En mindre værdi på kondensatoren gør dog ikke noget...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Så nåede jeg frem til en lyd, jeg kunne leve med :)..

Modstanden blev droppet, kondensatoren blev på 10 uF og der blev klipper 7m af hver spole (startede på 1,0 mH).. Og så blev kabinetterne foret med akustisk filt.. Jeg prøvede for sjov at lave en måling imod min Ikon HT - men det ser ud til, at målingen siger mere om min PCs mikrofon end om højttalerne (Ikon er den røde, min HT den blå)..

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 August 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hvorfor får du ikke lavet et filter hos Rabu Acoustics ?
Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:
Hvorfor får du ikke lavet et filter hos Rabu Acoustics ?

Til dette projekt kan det ikke rigtig lade sig gøre inden for budgettet, der hedder 1000 DKK +/- alt i alt for 2 højttalere.. Men det ser absolut spændende ud, hvis jeg skulle begive mig ud i et mere omfattende og kostbart projekt senere; faktisk er priserne slet ikke så slemme igen; 900 kr. for et individuelt filterdesign inkl. udstyr og 3-5 arbejdstimer lyder meget fornuftigt :)..

Og så fik HTerne en midlertidig plads indtil "surround-rummet" bliver klar..

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 August 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

flot hylde med alt det booze der :)

bliver lyden ikke forstærket underligt af at ligge inde i den hylde der?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

klypstefan skrev:
flot hylde med alt det booze der :)

bliver lyden ikke forstærket underligt af at ligge inde i den hylde der?

Hehe, ja, der er lige det mest nødvendige :)..

Jo, den får en lidt speciel klang, men det er som sagt heller ikke den endelige placering, men blot indtil jeg får mit nye rum ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes