Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: burn in af chord højt-kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Ok, Mikkel , mangler dokumentation, fuldstændig, men min sunde fornuft siger mig:

Du påtrykker en ny enhed en given spænding, den bevæger sin membran x antal millimeter,

Du påtrykker den samme enhed med blødere ophæng/svingspolestyr=lang tids tilspilning/bevægelse den samme spænding.
Den slappere "elastik" vil i mit univers være medvirkende til at membranen bevæger sig de x millimeter + lidt mere, hvilket alt
andet lige må lyde anderledes, eller er jeg helt stået af????

Hmmm, er det ikke bare det mekaniske svingningssystems resonans frekvens du ændre på? Prøv at "dreje" lidt på complience
og massen og se hvor meget der skal til for at ændre fo nogle hertz.

Dit membran udslag vil kun være forskelligt ved de 2 forskellige (kold/varm) fo ellers resten af vejen opad, den samme...

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juli 2011 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
forskellen tilspilning er meget svært at sige da jeg efterfølgende har fået nye højtalere

kan det ikke være højtalere der ændre sig over tid, og ikke kablet, da en højtalere blive mere slidt end et kable og da lyden
ændre sig over tid, kan man let få den tanke at det er kablet der er blive spillet til, men i bund og grund er det bare selve
højtalere der har ændre sig
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

1966
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juli 2011 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Nye kabler ændre sig også såvel som eletronik så kan det godt være det ikke kan måles men lyden ændre sig efter en tilspilningstid = timer det kan vi ikke komme uden om og det har ikke noget med slid eller woodo at gøreWink 1966
Til top Vis 1966's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1966 Besøg 1966's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juli 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
forskellen tilspilning er meget svært at sige da jeg efterfølgende har fået nye højtalere

mjoeh - det vil vel i sagens natur være en enddog meget svær vurdering :)

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 04:03 | IP-adresse registreret  

1966 skrev:
Nye kabler ændre sig også såvel som eletronik så kan det godt være det ikke kan måles men lyden ændre sig efter en tilspilningstid = timer det kan vi ikke komme uden om og det har ikke noget med slid eller woodo at gøreWink 1966

Kabler er ikke det samme som elektronik - men spændende, at du selv tror på det

Var det rigtigt, så kunne du jo tjene en formue på at tilspille kabler før de sælges. Nå ikke, ja men så er der nok en anden årsag til, at du skal beholde dine kabler m.v. længst muligt derhjemme

Prøv at fortælle NASA, Rusland og Kineserne om det her, for nu får de sør'm pludselig efter nogen 'tilspilningen' problemer med alle deres kabler i rumfartsindustrien, så alle deres dimser derude vil falder ned i hovedet på os eller stikker af fra dem helt ude af kontrol
Og på sygehuse kan de heller ikke stole på alt deres udstyr - sådan li' pludselig, når kablerne er 'tilspillet'.

Selv under de mest utrolige vilkår langt ude i rummet, på Månen, på Mars, og under enormt tryk på havbunden m.v., så virker en leder med noget isolerende plastic udenom (et kabel) klippestabilt.

Det er så simpelt, at du kan stole 100% på, at lyden i din stue er den samme uanset 'tilspilning'.

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 04:17 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Ok, Mikkel , mangler dokumentation, fuldstændig, men min sunde fornuft siger mig:

Du påtrykker en ny enhed en given spænding, den bevæger sin membran x antal millimeter,

Du påtrykker den samme enhed med blødere ophæng/svingspolestyr=lang tids tilspilning/bevægelse den samme
spænding.
Den slappere "elastik" vil i mit univers være medvirkende til at membranen bevæger sig de x millimeter + lidt mere, hvilket
alt
andet lige må lyde anderledes, eller er jeg helt stået af????

Snitter du f.eks 75% af spideren/centerstyret af (a la trådophæng) falder belastbarheden drastisk, da enheden meget
nemmere
vil slå i bund.

Det er så helt samme enhed, samme svingspole, kantophæng osv men med meget mindre modstand i spideren/centerstyret

Spideren og kantophæng på en urørt enhed bliver blødere med tiden, men det er over mange mange år
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 04:22 | IP-adresse registreret  

Er der nogle af jer der har prøvet med et helt nyt kabel og så et brugt af samme slags i en eller anden form for blindtest ?
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Er der nogle af jer der har prøvet med et helt nyt kabel og så et brugt af samme slags i en eller anden form for blindtest ?

ikke her - men man kan jo købe en rulle Harald - og splitte det op i 2 - lade det ene køre en måned,  og prøve at sammenligne derefter.

(økonomislk set er det vel til at overse )

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:

Jeg har ved flere lejligheder forsøgt at høre forskel(le) på 2 sæt kabler af akkurat samme type, det ene sæt brugt gennem længere tid og det andet frisk fra emballagen. Jeg har ikke kunnet konstatere hørbare forskelle. Der har ikke været tale om blindtest.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Kan det høres kan det også med et hundrede procent måles - Endnu mangler jeg at se en måling af dette fænomen og ikke bare den sædvanlige floskel om at Jamen jeg kan høre forskel.

Øret teknisk set bare en mikrofon, så kan det høre det, kan det også. Det største problem er ens hjerne fortolkning af de data som den modtager fra øret, ikke to hjerner opfatter det ens og hjernen har nemt ved at tilpasse sig nye indtryk overtid. Lidt som når konen hænger et nyt grimt billede på, et man hader, men efter nogle uge er det egentligt ganske pænt.

Hjerner skal burnes-in ikke kabler og ret sjovt at det altid bliver bedre med tiden og ikke dårligere, hvad skyldes det mod ? nemlig kun hjernens evne med at skulle tilpasse sig.

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Bukowski jeg vil give dig helt ret i at hjernen er meget plastisk og istand til at adaptere sig de fleste situationer så vi får bedst mulig oplevelse ud af det, og derved sætter os i stand til at "cope" med at vi f.eks. har brugt uhørt mange penge på et stykke ledning eller andre tragiske hændelser:-). Dog kan du ikke med hundrede procent sige at hvis en forskel kan høres, kan det måles. Vi er jo stadig ikke alvidende videnskabeligt set.
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

bantan skrev:
Jeg købte mit første sæt AudioQuest signalkabel Ruby, som fik lov at være på i et halvt år, da jeg så købte to sæt mere, det ene kun 50cm. Jeg havde på forhånd læst i både HF og HF&E, at kabler skal spilles til. Derfor valgte jeg, at lytte et par numre af med det første kabel jeg købte og derefter skifte til det nyindkøbte. Her var ingen som helst klangelige/transient mæssige forskelle. Det spillede som det plejede. Så det er hvad jeg fik ud af det.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 09 August 2011 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Kan det høres kan det også med et hundrede procent måles - Endnu mangler jeg at se en måling af
dette fænomen og ikke bare den sædvanlige floskel om at Jamen jeg kan høre forskel. Øret teknisk set bare en mikrofon, så
kan det høre det, kan det også. Det største problem er ens hjerne fortolkning af de data som den modtager fra øret, ikke to
hjerner opfatter det ens og hjernen har nemt ved at tilpasse sig nye indtryk overtid. Lidt som når konen hænger et nyt grimt
billede på, et man hader, men efter nogle uge er det egentligt ganske pænt. Hjerner skal burnes-in ikke kabler og ret sjovt at
det altid bliver bedre med tiden og ikke dårligere, hvad skyldes det mod ? nemlig kun hjernens evne med at skulle tilpasse sig.

Jeg synes nu at kabler som regel bliver dårligere efter nogle timer. Isoleringen oplades og påvirker signalets passage.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes