| Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 15 Juli 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Ok, Mikkel , mangler dokumentation, fuldstændig, men min sunde fornuft siger mig:
Du påtrykker en ny enhed en given spænding, den bevæger sin membran x antal millimeter,
Du påtrykker den samme enhed med blødere ophæng/svingspolestyr=lang tids tilspilning/bevægelse den samme spænding.
Den slappere "elastik" vil i mit univers være medvirkende til at membranen bevæger sig de x millimeter + lidt mere, hvilket alt
andet lige må lyde anderledes, eller er jeg helt stået af???? |
|
|
Hmmm, er det ikke bare det mekaniske svingningssystems resonans frekvens du ændre på? Prøv at "dreje" lidt på complience
og massen og se hvor meget der skal til for at ændre fo nogle hertz.
Dit membran udslag vil kun være forskelligt ved de 2 forskellige (kold/varm) fo ellers resten af vejen opad, den samme... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 16 Juli 2011 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon4life skrev:
| forskellen tilspilning er meget svært at sige da jeg efterfølgende har fået nye højtalere |
|
|
kan det ikke være højtalere der ændre sig over tid, og ikke kablet, da en højtalere blive mere slidt end et kable og da lyden
ændre sig over tid, kan man let få den tanke at det er kablet der er blive spillet til, men i bund og grund er det bare selve
højtalere der har ændre sig
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 16 Juli 2011 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nye kabler ændre sig også såvel som eletronik så kan det godt være det ikke kan måles men lyden ændre sig efter en tilspilningstid = timer det kan vi ikke komme uden om og det har ikke noget med slid eller woodo at gøre  1966
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 16 Juli 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon4life skrev:
| forskellen tilspilning er meget svært at sige da jeg efterfølgende har fået nye højtalere |
|
|
mjoeh - det vil vel i sagens natur være en enddog meget svær vurdering :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
1966 skrev:
Nye kabler ændre sig også såvel som eletronik så kan det godt være det ikke kan måles men lyden ændre sig efter en tilspilningstid = timer det kan vi ikke komme uden om og det har ikke noget med slid eller woodo at gøre 1966 |
|
|
Kabler er ikke det samme som elektronik - men spændende, at du selv tror på det  Var det rigtigt, så kunne du jo tjene en formue på at tilspille kabler før de sælges. Nå ikke, ja men så er der nok en anden årsag til, at du skal beholde dine kabler m.v. længst muligt derhjemme  Prøv at fortælle NASA, Rusland og Kineserne om det her, for nu får de sør'm pludselig efter nogen 'tilspilningen' problemer med alle deres kabler i rumfartsindustrien, så alle deres dimser derude vil falder ned i hovedet på os eller stikker af fra dem helt ude af kontrol  Og på sygehuse kan de heller ikke stole på alt deres udstyr - sådan li' pludselig, når kablerne er 'tilspillet'. Selv under de mest utrolige vilkår langt ude i rummet, på Månen, på Mars, og under enormt tryk på havbunden m.v., så virker en leder med noget isolerende plastic udenom (et kabel) klippestabilt. Det er så simpelt, at du kan stole 100% på, at lyden i din stue er den samme uanset 'tilspilning'. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Ok, Mikkel , mangler dokumentation, fuldstændig, men min sunde fornuft siger mig:
Du påtrykker en ny enhed en given spænding, den bevæger sin membran x antal millimeter,
Du påtrykker den samme enhed med blødere ophæng/svingspolestyr=lang tids tilspilning/bevægelse den samme
spænding.
Den slappere "elastik" vil i mit univers være medvirkende til at membranen bevæger sig de x millimeter + lidt mere, hvilket
alt
andet lige må lyde anderledes, eller er jeg helt stået af???? |
|
|
Snitter du f.eks 75% af spideren/centerstyret af (a la trådophæng) falder belastbarheden drastisk, da enheden meget
nemmere
vil slå i bund.
Det er så helt samme enhed, samme svingspole, kantophæng osv men med meget mindre modstand i spideren/centerstyret
Spideren og kantophæng på en urørt enhed bliver blødere med tiden, men det er over mange mange år
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 04:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle af jer der har prøvet med et helt nyt kabel og så et brugt af samme slags i en eller anden form for blindtest ?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
| Er der nogle af jer der har prøvet med et helt nyt kabel og så et brugt af samme slags i en eller anden form for blindtest ? |
|
|
ikke her - men man kan jo købe en rulle Harald - og splitte det op i 2 - lade det ene køre en måned, og prøve at sammenligne derefter.
(økonomislk set er det vel til at overse ) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
| Er der nogle af jer der har prøvet med et helt nyt kabel og så et brugt af samme slags i en eller anden form for blindtest ? |
|
|
Jeg har ved flere lejligheder forsøgt at høre forskel(le) på 2 sæt kabler af akkurat samme type, det ene sæt brugt gennem længere tid og det andet frisk fra emballagen. Jeg har ikke kunnet konstatere hørbare forskelle. Der har ikke været tale om blindtest. __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det høres kan det også med et hundrede procent måles - Endnu mangler jeg at se en måling af dette fænomen og ikke bare den sædvanlige floskel om at Jamen jeg kan høre forskel.
Øret teknisk set bare en mikrofon, så kan det høre det, kan det også. Det største problem er ens hjerne fortolkning af de data som den modtager fra øret, ikke to hjerner opfatter det ens og hjernen har nemt ved at tilpasse sig nye indtryk overtid. Lidt som når konen hænger et nyt grimt billede på, et man hader, men efter nogle uge er det egentligt ganske pænt.
Hjerner skal burnes-in ikke kabler og ret sjovt at det altid bliver bedre med tiden og ikke dårligere, hvad skyldes det mod ? nemlig kun hjernens evne med at skulle tilpasse sig.
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bukowski jeg vil give dig helt ret i at hjernen er meget plastisk og istand til at adaptere sig de fleste situationer så vi får bedst mulig oplevelse ud af det, og derved sætter os i stand til at "cope" med at vi f.eks. har brugt uhørt mange penge på et stykke ledning eller andre tragiske hændelser:-). Dog kan du ikke med hundrede procent sige at hvis en forskel kan høres, kan det måles. Vi er jo stadig ikke alvidende videnskabeligt set.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9893
|
| Sendt: 20 Juli 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
|
|
Jeg købte mit første sæt AudioQuest signalkabel Ruby, som fik lov at være på i et halvt år, da jeg så købte to sæt mere, det ene kun 50cm. Jeg havde på forhånd læst i både HF og HF&E, at kabler skal spilles til. Derfor valgte jeg, at lytte et par numre af med det første kabel jeg købte og derefter skifte til det nyindkøbte. Her var ingen som helst klangelige/transient mæssige forskelle. Det spillede som det plejede. Så det er hvad jeg fik ud af det.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 August 2011 kl. 03:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Kan det høres kan det også med et hundrede procent måles - Endnu mangler jeg at se en måling af
dette fænomen og ikke bare den sædvanlige floskel om at Jamen jeg kan høre forskel. Øret teknisk set bare en mikrofon, så
kan det høre det, kan det også. Det største problem er ens hjerne fortolkning af de data som den modtager fra øret, ikke to
hjerner opfatter det ens og hjernen har nemt ved at tilpasse sig nye indtryk overtid. Lidt som når konen hænger et nyt grimt
billede på, et man hader, men efter nogle uge er det egentligt ganske pænt. Hjerner skal burnes-in ikke kabler og ret sjovt at
det altid bliver bedre med tiden og ikke dårligere, hvad skyldes det mod ? nemlig kun hjernens evne med at skulle tilpasse sig.
|
|
|
Jeg synes nu at kabler som regel bliver dårligere efter nogle timer. Isoleringen oplades og påvirker signalets passage.
|
| Til top |
|
| |