Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: burn in af chord højt-kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

JBLPro skrev:
Teoretisk, er der jo også hold i det. Elektronerne vil ændre sig ved "tilspilning". Men medmindre du har kørt en meget kraftig
magnet henover kablet et par gange, så har det intet at sige. I hvert fald ikke i mere end et par minutter. Og det er så
minimalt, at det ændrer meget mere på lyden ved at flytte hovedet 1cm til den ene side. Men de audiofile tosser sværger jo
til, at de efter 100 timer får en blødere diskant og jeg ved ikke hvad. God underholdning for os andre

Mener du seriøst der er hold i at elektronerne skal "lægge sig i strømretningen" ?

Kan du så på en nem måde fortælle hvordan man har løst problemet med at strømmen til en højttaler er vekselstrøm, og derfor går i begge retninger ?  ( eller bruger man 2 kabler, og noget fikumdik ?)

Det er jo netop det det er, fikumdik og fup, enhver med bare en smule indsigt må jo kunne se at du har ret Jan, kabel guruer er til at brække sig over.

M.V.H.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

jamen - jeg venter skam meget spændt på at høre forklaringen :)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

MIKKEL GIGE skrev: Quote"

Historiens morale er, at en enhed ikke ændrer karakter over tid, som gør at dét kan være årsag til, at en højtaler tilspilles med hørbar forandring. Højtaler forandrer sig, ingen tvivl om det. Men det er ikke enhedernes fysiske egenskaber, som er årsag til denne forandring i lyden!!!

Jo, bevares... efter 20 års tid, hvor skumgummi-ophænget er smuldret fra hinanden. Men det er ikke dét, jeg taler om. Jeg taler om få hundrede timers "tilspilning".""""

Er s´gu ikke helt enig med dig, Mikkel. Hvis du havde skrevet "enhedernes elektriske egenskaber" så måske ja, men det er netop de fysiske ændringer der gør, at lyden ændrer sig. Blødere gummi i kantophæn efter vedvarende bevægelse, endnu mere gælder det for svingspolestyret, den egentlige fjeder, bliver mærkbart blødere med tiden, med ændring af enhedens fysiske parametre. Er det tilspilning???

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Den er jeg også med på. Der er ingen tvivl for mig om, at der sker en fysisk ændring af enhederne, når de er tilspillet.

Jeg har oplevet det flere gange, at mellemtonen bliver blødere, og basserne går dybere.

Det tilskriver jeg tilspilning (blødgøring) af ophæng og svingspolestyret.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Beklager de herrer... men udsagnet kom fra en gut, som har levet af at udvikle enheder til højtalere. Og hvorfor skulle han lyve?

Kan I dokumentere, at enheder ændrer deres fysiske egenskaber ved "tilspilning". Jeg er altid frisk på at æde min hat, når dokumentationen kommer på bordet.

Problemet ved disse diskussioner/debatter er blot, at denne form for dokumentation meget sjældent ser dagens lys. Ofte er udsagn baseret på "egen" erfaring. Men så skal psykoakustikken lige tages med i beregningen. For vores hjerne er indrettet således, at hvis vi ønsker en bestemt forbedring/forværring/forandring, ja så er det dét vi hører!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

hewi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
jamen - jeg venter skam meget spændt på at høre forklaringen :)

Ja nu har jeg sundet mig og drukket vand, så jeg venter også spændt på de lærte kommer frem med en forklaring.

M.v.h.
Til top Vis hewi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hewi Besøg hewi's Websted

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Problemet ved disse diskussioner/debatter er blot, at denne form for dokumentation meget sjældent ser dagens lys. Ofte er udsagn baseret på "egen" erfaring. Men så skal psykoakustikken lige tages med i beregningen. For vores hjerne er indrettet således, at hvis vi ønsker en bestemt forbedring/forværring/forandring, ja så er det dét vi hører!

Men kan man gøre andet? Hvis ikke man kan stole på sig selv, hvor er vi så henne? Skal man stole på andre? Skal man stole blindt på målinger? Lytter vi alle ens? Jeg har netop prøvet at opleve forskel på en drivrem på en pladespiller, hvor mange er enige, men enkelte andre er af en anden opfattelse. Alt i alt kommer den enkeltes oplevelser vel an på sammenhæng, humør, hvordan man forsøger at opleve en eventuel forskel, osv. Er det ikke alt for individuelt til at der kan være en decideret resultatliste?

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Ok, Mikkel , mangler dokumentation, fuldstændig, men min sunde fornuft siger mig:

Du påtrykker en ny enhed en given spænding, den bevæger sin membran x antal millimeter,

Du påtrykker den samme enhed med blødere ophæng/svingspolestyr=lang tids tilspilning/bevægelse den samme spænding. Den slappere "elastik" vil i mit univers være medvirkende til at membranen bevæger sig de x millimeter + lidt mere, hvilket alt andet lige må lyde anderledes, eller er jeg helt stået af????

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Damnit: Var det fordi, du forventede, at den nye rem skulle lyde anderledes? Hvordan kan du vide dig sikker på, at det ikke er din underbevidsthed, som ønskede at høre en forandring.

Det handler om at prøve tingene igen og igen, lade det stå et par dage, så man har glemt hvilket kabel/rem man har sat på, og så prøve igen.

Jeg er selv faldet i "fælden", og hørt forandringer som ikke var der. Hvorfor? Fordi jeg havde en forventning om det! Så er det bare op på hesten igen, og starte forfra.

Det eksempel jeg husker tydeligst var en test af 230V kabler. Jeg kunne slet ikke høre forskel med nogen af de første, jeg prøvede. De var tykke, med flotte stik, og så var de svinedyre!

Men så kom der et nyt 230V kabel til. Det var ikke tykt, havde alm. stik på, og så var det ikke dyrt! Og producenten garanterede ikke en forbedring som alle de andre gjorde!

Og det spillede, så englene sang! Alt blev forbedret, fra top til bund, detaljer og perspektiv. Jeg troede ganske enkelt ikke mine egne ører... så jeg skiftede tilbage til standard kablet.

Og ved I hvad... det spillede fuldstændig på samme måde!

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

hewi, modsat dig har jeg lige taget en ordentlig "slurk" af den 10 års BenRiach, medens jeg venter ligeså spændt som dig og Jan

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Ok, Mikkel , mangler dokumentation, fuldstændig, men min sunde fornuft siger mig:

Du påtrykker en ny enhed en given spænding, den bevæger sin membran x antal millimeter,

Du påtrykker den samme enhed med blødere ophæng/svingspolestyr=lang tids tilspilning/bevægelse den samme spænding. Den slappere "elastik" vil i mit univers være medvirkende til at membranen bevæger sig de x millimeter + lidt mere, hvilket alt andet lige må lyde anderledes, eller er jeg helt stået af????

Din sunde fornuft siger dig dét... men har du rent faktisk selv målt og testet det??

Alt for ofte er vi tilbøjelige til, at tage producenternes ord for gode varer, for "de må jo vide det". Men husk på, at de skal tjene penge, og hvis lidt "smooth-talk" hjælper på salget, så er der jo ikke sket nogen skade, vel?

Tag TV-reklamer f.eks. Alt for ofte kommer de med garantier, som forbrugertest kan tilbagevise. Hvorfor gør de det så? Fordi det sælger! Der er altid nogen "fjolser" som hopper på den...

Men hvis alle produkter skulle checkes, og forbydes hvis de ikke "holdt vand", så blev der jo næsten ikke solgt nogen produkter. Kun de der holdt sig til sandheden kunne sælges, men de ville også fremstå enormt kedelige

Produktet "Tju-bang": påfør, og fjern med et strøg, og det hele fremstår rent...  Sandheden: påfør, brug noget knofedt, og gentag hvis overfladen ikke er ren! Ret kedeligt, ikke?  

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Der er ikke meget der hedder tilspilning, det er nærmere opvarmning af hifiapparater og tager fra 30 min til 2 timer

Det nogle folk kalder tilspilning af kabler osv, vil jeg kalde hjernens tilvænning

Dog kan højttalere ændre sig med tiden
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Næh, indrømmer blankt at jeg ikke har målt det. Mener bare, at det eksempel jeg stillede op før er almindelig fysik, og som sådan var en gangbar forklaring til, at folk opfatter en ændring af lyden. Forstår dog klart, hvad du mener. .

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

JBLPro skrev:
Teoretisk, er der jo også hold i det. Elektronerne vil ændre sig ved "tilspilning".
Men medmindre du har kørt en meget kraftig magnet henover kablet et par gange, så har det intet at sige. I hvert fald ikke i
mere end et par minutter. Og det er så minimalt, at det ændrer meget mere på lyden ved at flytte hovedet 1cm til den ene
side. Men de audiofile tosser sværger jo til, at de efter 100 timer får en blødere diskant og jeg ved ikke hvad. God
underholdning for os andre

Mener du seriøst der er hold i at elektronerne skal "lægge sig i strømretningen" ? Kan du så på en nem måde fortælle hvordan man har løst problemet med at strømmen til en højttaler er vekselstrøm, og derfor går i begge retninger ?  ( eller bruger man 2 kabler, og noget fikumdik ?)

Læg lige mærke til, at jeg absolut ikke mener, at tilspilning af kabler giver mening... Jeg synes det er noget hifi-voodoo hvor
hifi-snobberne falder i med begge ben. Skrev tilspilning i gåseøjne. Men min pointe var, at hvis man tager en kraftig magnet
og kører over kablet, vil den atomare struktur ændre sig... Spiller man derefter på kablet, vil strukturen igen ændre sig. Det
var min pointe - og det er netop dette kabelproducenterne blæser op til noget helt vildt og derfor prøver at få deres små
dimser til at lyde videnskabelige. Hvis min fysik/kemi-hukommelse svigter, skal jeg dog nok bøje mig. Men tror dog vi er
enige i selve budskabet: Tilspilning af kabler er noget voodoo.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig bliver elektriske apparater spillet til! Kabler har jeg ikke prøvet personligt, men i princippet er der vel ikke noget
som er uforanderligt i et hifi system, påvirkningen af ilt og varme vil med årene sætte sig stort set alle steder.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Selvfølgelig bliver elektriske apparater spillet til! Kabler har jeg ikke prøvet personligt, men i princippet er der vel ikke noget som er uforanderligt i et hifi system, påvirkningen af ilt og varme vil med årene sætte sig stort set alle steder.

Ja og det er det vi andre kalder for slidtagelse, man hvor hifi produceret kalde det for at spille anlæg til

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Damnit: Var det fordi, du forventede, at den nye rem skulle lyde anderledes? Hvordan kan du vide dig sikker på, at det ikke er din underbevidsthed, som ønskede at høre en forandring.

Det handler om at prøve tingene igen og igen, lade det stå et par dage, så man har glemt hvilket kabel/rem man har sat på, og så prøve igen.

Jeg havde ingen decideret forventning om det, nej... Faktisk forventede jeg at en rem ikke skulle kunne betyde noget. Jeg var ude efter en billigere rem end den originale fordi jeg syntes den var lige lovlig dyr hvis man kunne få en magen til til 1/4 pris. Igennem den måned den nye var på bemærkede jeg dog nogle ting som jeg først troede var et rørskift der havde gjort, men et skift tilbage til den gamle viste at det var remmen. Og det er sidstnævnte jeg synes bedst om, mens den nye har nogle andre kvaliteter der kan passe bedre hos andre (og gør det).

Men pointen er, at hvis ikke man kan stole på sig selv, hvem kan man så stole på? Der er mange der forventer at der ikke er forskel - og så er der ingen forskel, man er præcist lige så forudindtaget som dem der vil høre forskel. Jeg gik fra at der ikke var forskel, til at der måske var en lille - til at jeg synes der er en pænt stor forskel.

Det er jo det samme med højttalere... Vi synes ikke alle om den samme højttaler. Ingen er bedre end den anden, med mindre vi snakker kvalitetsniveau-forskel. For en selv er den ene bedre end den anden - men totalt set har vi forskellig smag. Kan man så være sikker på det man hører? Hvornår kan man det? Ja, nemlig, når man hører over længere tid, og skifter frem og tilbage. Men på et eller andet tidspunkt er man nødt til at kunne stole på sig selv, uanset om det så forskel eller ingen forskel, ellers forvirrer man bare sig selv. Jeg synes det nemmeste er at forsøge at være uden forventning, og så lade det komme til én - og hvis man er i tvivl, så kan man jo fint forsøge frem og tilbage over flere gange, men passe på med ikke at forvirre sig selv i processen.

(Højttalere er bare et eksempel, for her er alle af den mening at man nemt hører forskel - de er eksempel for overdrivelsens skyld).

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

det er altså ikke rent indbildning at der er forskel jeg lånte et audioquest king cobra signalkabel af en af mine kammerater hvor jeg faktisk ikke havde regnet med den store forskel men jeg må sige at jeg blev godt nok en del overrasket over hvor meget af det hele det gav med det kabel så meget at jeg blev nød til at eje sådan et
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Mener du forskel på kabler, eller på tilspilning ?
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

forskellen tilspilning er meget svært at sige da jeg efterfølgende har fået nye højtalere
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes