Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: burn in af chord højt-kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:

Dette er simpelthen noget sludder! Jeg har flere gangen oplevet, at f.eks. øretrættende elementer først opstår flere uger
efter at nyt udstyr er installeret og det omfatter både kabler og elektroniske komponenter.

Det er der ikke noget mærkeligt i, og det har intet med tilspilning at gøre.

Hvis udstyret har er "fejl" der gør, at fx. et bestemt toneområde bliver fremhævet, kan man - i starten - blive fascineret af det,
man hører musikken på en ny måde.

Men efter er stykke tid bliver man træt/irriteret af at høre på det.

Jeg var fx. engang fascineret af en Decca London pick-up, men i længden var den farvet/trættende at lytte til.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
mbull skrev:
Mikkel Gige skrev:

Kort fortalt, så foregår langt det mest tilspilning af elektronisk lydudstyr inde i den menneskelige hjerne, med nogle få undtagelser. Og det er der, hvor der rent faktisk er fysisk mekanik, som kan ændre karakter ved øget brug.

Vores hjerne er indrettet, så den over tid fjerner støjen ved en ny "lyd", så kun det essentielle kommer igennem sorteringen.

Dette er simpelthen noget sludder! Jeg har flere gangen oplevet, at f.eks. øretrættende elementer først opstår flere uger efter at nyt udstyr er installeret og det omfatter både kabler og elektroniske komponenter.

Hehe er det så ikke fordi du har købt katten i sækken

Tja, nogle gange opfører komponenterne sig uforudset  

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
hey thue det er svært at forklare hva dbs systemet er andet en der sidder en batteri pakke på kablet med enten 12- 48 eller 72 volt der sørger for at der konstant er spænding på se feks inde på youtube

Det lød bare som om du vidste hvad det gjorde

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Historien melder intet om, at svingspolen skulle være blevet nævneværdigt varm, så den undskyldning holder vist ikke

... fordi historien ikke nævner noget, er der altså ikke sket noget ?  Det er jo det rene nonsens.

Nævneværdig varm - bare en lille temperatur stigning, er rigelig til at enheden måler anderledes. Når der samtidig er tale om "..efter længere tids afspilning.."  vil temperaturen i svingspolen stige.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

det gør jeg også men det er nemmere at du selv ser det. der har de også målt en forskel med og uden dbs systemet og der var der en stor forskel der er diverse forskellige klip på youtube om audioquest dbs system. men nu er det ik det specifik emnet handler om så lad os komme tilbage til chord
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde noget på youtube.. Åbenbart har et andet firma kaldet ->Aston Martin<- lavet en anden gadget med samme navn som dukker op hele tiden.

Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

prøv skriv audioquest dbs

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

tak det hjalp :)

Har du prøvet det? Kan du høre forskel på et kabel med dbs frem for et konventionelt?

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan bryde et elektrisk signal op i bas og resten :).. Det lyder underligt i mine øre.
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

altså nu har jeg ikke et med dbs system endnu men har da et signalkabel i kikkerten der har det

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Mikkel Gige skrev:

Historien melder intet om, at svingspolen skulle være blevet nævneværdigt varm, så den undskyldning holder vist ikke

... fordi historien ikke nævner noget, er der altså ikke sket noget ?  Det er jo det rene nonsens.

Nævneværdig varm - bare en lille temperatur stigning, er rigelig til at enheden måler anderledes. Når der samtidig er tale om "..efter længere tids afspilning.."  vil temperaturen i svingspolen stige.

Nå ja, Kent... så må du jo have ret, for du har jo også hørt historien direkte fra vedkommende, der foretog målingen. Og så ved du jo med sikkerhed at spolen var blevet varmere, og at det var derfor, at der kunne måles forskel

Kan du så ikke også forklare os alle sammen hvorfor, elektronisk udstyr til gengivelse af musik skal tilspilles, og hvorfor nogen synes at høre forskel efter 50, 100 eller 2000 timer. Den menneskelige hukommelse er jo ret fantastisk til at huske detaljer der er måneder gamle - forudsat at der er lyttet 24 timer i døgnet, uden søvn eller pauser (ironi kan forekomme  ).

Du har tilsyneladende den rette ballast i form af uddannelse eller erfaring.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

denon4life skrev:
altså nu har jeg ikke et med dbs system endnu men har da et signalkabel i kikkerten der har det

Lidt om dbs systemet fra Audioquest:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1843&zoneid=3

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
KentNO1 skrev:
Mikkel Gige skrev:

... fordi historien ikke nævner noget, er der altså ikke sket noget ?  Det er jo det rene nonsens. Nævneværdig
varm - bare en lille temperatur stigning, er rigelig til at enheden måler anderledes. Når der samtidig er tale om "..efter
længere tids afspilning.."  vil temperaturen i svingspolen stige.

Nå ja, Kent... så må du jo have ret, for du har jo også hørt historien direkte fra vedkommende, der foretog målingen. Og
så ved du jo med sikkerhed at spolen var blevet varmere, og at det var derfor, at der kunne måles forskel

Kan du så ikke også forklare os alle sammen hvorfor, elektronisk udstyr til gengivelse af musik skal tilspilles, og hvorfor
nogen synes at høre forskel efter 50, 100 eller 2000 timer. Den menneskelige hukommelse er jo ret fantastisk til at huske
detaljer der er måneder gamle - forudsat at der er lyttet 24 timer i døgnet, uden søvn eller pauser (ironi kan forekomme
 ).

Du har tilsyneladende den rette ballast i form af uddannelse eller erfaring.

Der er da ingen grund til at skrive på den måde til Kent.

Om man kender historien eller ej, så vil svingspolen uanset hvad, stige i temperatur når der sendes strøm igennem den. Det
er simpel folkeskolefysik. Du stiller dig selv spørgende overfor hvorfor højttaleren måler som "udgangspunktet" når den er
blevet kold igen, og temperatur på svingspolen er jo netop en god pointe? Så i stedet for at sable en konstruktiv debat ned,
kunne det være interessant at snakke de forskellige "teorier" igennem.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:

Der er da ingen grund til at skrive på den måde til Kent.

Om man kender historien eller ej, så vil svingspolen uanset hvad, stige i temperatur når der sendes strøm igennem den. Det er simpel folkeskolefysik. Du stiller dig selv spørgende overfor hvorfor højttaleren måler som "udgangspunktet" når den er blevet kold igen, og temperatur på svingspolen er jo netop en god pointe? Så i stedet for at sable en konstruktiv debat ned,
kunne det være interessant at snakke de forskellige "teorier" igennem.

Med al respekt, jo...

Det er OK at ville debattere, men Kents indlæg havde ikke just en kontruktiv tone. Mellem linjerne stod der nærmest, at jeg jo var for dum, når jeg kunne komme med en sådan udtalelse. Og som man tiltaler, bliver man svaret!

Denne test/måling, som jeg taler om, er foretaget af en person, som absolut har forudsætningerne for at udføre denne test/måling. Og mon ikke at der så er taget højde for varme og tid til at køle af  

Jeg kan ikke huske historien i detaljer, ej heller hvor lang tid der gik før der blev målt efter "tilspilningen", men jeg kan huske at det ikke var lige efter, men at enheden fik lov til at "slappe" af. Derefter gik der så yderligere en tid, før enheden blev målt igen, og at det var dér, den var tilbage til de oprindelige specs.

Historiens morale er, at en enhed ikke ændrer karakter over tid, som gør at dét kan være årsag til, at en højtaler tilspilles med hørbar forandring. Højtaler forandrer sig, ingen tvivl om det. Men det er ikke enhedernes fysiske egenskaber, som er årsag til denne forandring i lyden!!!

Jo, bevares... efter 20 års tid, hvor skumgummi-ophænget er smuldret fra hinanden. Men det er ikke dét, jeg taler om. Jeg taler om få hundrede timers "tilspilning".

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tilspilning eller ej, så kan man da godt høre forskel på en forstærker om den lige er tændt for 10 min siden, eller har stået natten over. Den samme kan siges om de andre apparater man har stående. Men hvad kabler angår, må jeg sige, at den del er jeg gået let hen over.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
mbull skrev:
Mikkel Gige skrev:

Kort fortalt, så foregår langt det mest tilspilning af elektronisk lydudstyr inde i den menneskelige hjerne, med nogle få
undtagelser. Og det er der, hvor der rent faktisk er fysisk mekanik, som kan ændre karakter ved øget brug.

Vores hjerne er indrettet, så den over tid fjerner støjen ved en ny "lyd", så kun det essentielle kommer igennem
sorteringen.

Dette er simpelthen noget sludder! Jeg har flere gangen oplevet, at f.eks. øretrættende elementer først opstår flere uger
efter at nyt udstyr er installeret og det omfatter både kabler og elektroniske komponenter.

Hehe er det så ikke fordi du har købt katten i sækken

Ja man skal hør meget, har engang få at vide, hos en anerkendt forhandler af NORDOST kabler, at molekyler i deres kabler
skal havde tid til at lægge sig i strømredningen

Så selvfølig lave NOROST er boks til samme formål
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Teoretisk, er der jo også hold i det. Elektronerne vil ændre sig ved "tilspilning". Men medmindre du har kørt en meget kraftig
magnet henover kablet et par gange, så har det intet at sige. I hvert fald ikke i mere end et par minutter. Og det er så
minimalt, at det ændrer meget mere på lyden ved at flytte hovedet 1cm til den ene side. Men de audiofile tosser sværger jo
til, at de efter 100 timer får en blødere diskant og jeg ved ikke hvad. God underholdning for os andre
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Tro nu mere pa at det er placebo effekt tilsat lidt voodoo, der gør den stor forskel

Og hvis man se på reklam for kable, ja så er forklaring mange gang så langet ude, at man kun kan grine, for man kan ikke
udviklet verden beste kable, en gang om året.

Kender også historien om en køber at et hundedyrt stereoanlæg, men kable pris i den rigtig dyre end, man han kunne ikke
forstå at de ikke rigtig spillet god, forklaring var et han bor i et dyrt designet beton hus, unden gulvtæppe og med bare vægge,
og han kunne ikke forstå at den var helt gal med akustikken i han dyre arkitekt designet hus, man at fejle lå en high-end
stereo anlægget.

Så morale må nok værre den at, hvis man ikke få tjek på sin akustikken, hjælper det ikke noget at give formue for hifi.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

helt enig det har rigtigt meget at sige med akustiken

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Teoretisk, er der jo også hold i det. Elektronerne vil ændre sig ved "tilspilning". Men medmindre du har kørt en meget kraftig
magnet henover kablet et par gange, så har det intet at sige. I hvert fald ikke i mere end et par minutter. Og det er så
minimalt, at det ændrer meget mere på lyden ved at flytte hovedet 1cm til den ene side. Men de audiofile tosser sværger jo
til, at de efter 100 timer får en blødere diskant og jeg ved ikke hvad. God underholdning for os andre

Mener du seriøst der er hold i at elektronerne skal "lægge sig i strømretningen" ?

Kan du så på en nem måde fortælle hvordan man har løst problemet med at strømmen til en højttaler er vekselstrøm, og derfor går i begge retninger ?  ( eller bruger man 2 kabler, og noget fikumdik ?)

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes