| Forfatter |
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde engang en magnetisk resonas trafo som med 160-250 V ind, altid gav 220 V ud. Og da resonans frekvensen var 50 Hz, kom der stort set kun 50 Hz igennem. På det kedelige anlæg jeg havde dengang, kunne jeg ikke høre forskel, men da der ikke kom DC igennem, holdt min ringkerne op med at brumme mekanisk.
|
| Til top |
|
| |
maze71 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan og allanowich,
Nu har jeg lige kigget ind i mit gamle netstøjsfilter, uden at blive meget klogere.
Der sidder to 4700 mikrofarad kondensatorer og to ringkerner med ca. 30-40 vindinger af 1-1,5 mm kobbertråd
Filteret indeholder også nogle få andre komponenter, som jeg ikke skal gøre mig klog på.
Jeg går ud fra, at ringkernerne er spoler, og ikke trafoer, fordi hver ringkerne kun har to tilslutninger.
Betyder det, at filteret ikke laver galvanisk adskillelse?
Undskyld mine dumme spørgsmål. Jeg havde elektronik i folkeskolen (1986), men sidst jeg loddede nogetsomhelst var først i 90'erne.
Mads
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er skam ikke et dumt spørgsmål
Men man får kun galvanisk adskillelse gennem en trafo hvor det er magnetismen der overfører signalet gennem jernkernen.
Dvs 2 spoler der ikke har forbindelse til hinanden, men overfører energien gennem den jernkerne der går gennem spolerne.
Så desværre er svaret nej til dit spørgsmål, da der er direkte forbindelse gennem alle komponenterne i dit filter
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maze71
Nej det er ikke trafoer, men spoler, som filtrerer alt væk over 50hz. Så det har ikke noget med galvanisk adskillelse, at gøre. De andre komponenter fjerner højfrekvens peaks. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu når vi er inde på emnet.. Hvilke fordele/ulemper er der i at have galvanisk adskillelse i sit strøm-net-system?
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 13 Juli 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Nu når vi er inde på emnet.. Hvilke fordele/ulemper er der i at have galvanisk adskillelse i sit strøm-net-
system? |
|
|
Fordelene kan være mindre støj men det kræver en trafo på 10 x den effekt der trækkes (hvis dynamikken skal bevares).
Galvanisk adskillelse er egentlig kun noget man bruger på signalerne mellem pc og anlæg, eller i bilstereo
En form for galvanisk adskillelse har man egentlig i hvert apparat i nettrafoen
|
| Til top |
|
| |
maze71 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan og allanowich,
mange tak for jeres svar.
Jeg vil sådan set bare konkludere, at det jeg har er godt nok.
De digitale støjsendere er godt nok på samme ledning som anlægget, men støjsenderne er kun tændt, når lyden er mindre vigtig.
Hvis computeren er tændt, betyder forvrænging ikke meget, for computeren larmer.
Projektor og DVD-afspiller eller MPEG4-modtageboks er kun tændt når jeg ser film eller TV, og så er lydkvalitetem mindre vigtig.
Når jeg så faktisk vil lytte, er alle støjsenderne til gengæld slukket. Så er det kun det analoge anlæg der er strøm på.
Nu skylder jeg nok at give en beskrivelse af anlægget :-)
Signalkilder:
- Rega Planar 3 med OM40 pickup sat til en Rotel RIAA
- eller Revox B77 mkII spolemaskine.
- eller Rega Planet CD
Forstærkere:
Marantz kontrolforstærker og et aktivt delefilter Sentec EC9 @ 170 Hz,
Rotel effektforstærker til topkasserne
NAD effektforstærker til wooferne
Højttalere:
Uidentificerede Philips 12" woofere i separate kabinetter. Enhederne er tunge og med meget blødt gummiophæng i hjemmebyggede trykkammerkabinetter. Ville nok ikke klare sig godt uden NAD'ens ampere og magt over tingene.
Lowther fuldtoneenheder i hjemmebyggede kabinetterer med akustisk ventil. Høj-effektive, og med personlighed, kræver en effektforstærker med lavt grundsus. Men hold kæft hvor de spiller!
VH
Mads
|
| Til top |
|
| |
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 14 Juli 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|