| Forfatter |
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Jeg er forvirret :D haha...ohh dear.. men kan forstå at jeg skal holde mig fra monacor? lydfrede kan du
linke til nogen helt specifikke enheder du ville bruge i stedet så ?
|
|
|
jeg har insat masser af links i de indlæg jeg har lavet ,copy paste dem ind i din browser
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Vil du så ikke linke en gang til den forstærker - den bas og den diskant du ville bruge ? for at som sagt
helt grøn på området - og aner praktisk talt ikke hvad jeg skal kigge efter :s
|
|
|
CAD D4100 4 x 100W digital forstærker modul pris 800kr
http://www.cadaudio.dk/shopindex.html
se under hifi produkter/class d moduler
den kører på 2 bil batterier ,som serie forbindes til 24volt
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og den er komplet ? :) der skal ikke samles noget på den ? den er lige til at sætte til ? :)
Når nu den er 100 watt trækker den så ikke voldsomt meget strøm i forhold til den lille ta2020 forstærker ?
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
monacor er ok og det er et brugbart system ,tænkte bare det var en ide ,at finde endu bedre enheder til prisen ,jeg har handlet
en del med thomann ,tingene kommer med posten 3 dage efter det er bestilt ,fragten er 8 euro uanset hvor meget man køber
,det er ret fedt da ,højtaler enheder kan være ret dyre at få sendt fra udlandet ,i sidste måned fik jeg en palle med gear fra
dem på over 300kg med speditions firma ,fragtprisen var 8 euro
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay :)
Skal enhederne helst være 8 eller 4 ohm ? og de der 1" drivere du snakkede om ? :) hvad er de til ?
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Og den er komplet ? :) der skal ikke samles noget på den ? den er lige til at sætte til ? :)Når nu den er
100 watt trækker den så ikke voldsomt meget strøm i forhold til den lille ta2020 forstærker ?
|
|
|
den er plug and play ,skal bare bygges ind i en kasse eller hvad der nu passe ,evt bygge den ind i den ene højtaler
modulet kører klasse d ,det leverer 100watt i 4 ohm det er ca 50watt i 8 ohm ,i klaase d drift omsættes mere end 90% af
strømmen til lyd ,dvs de kører meget længere på strømmen en konventionelle udgangstrin der tit omsætter 30-40strøm til
varme ,man har som regel ikke brug for et lille batteridrevet varme snlæg på roskilde ,så det er med at bruge strømmen så
effektivt som muligt ,du behøver skrue helt op ,strøm forbruget øges i takt med at du skruer op ,så det er i mine øjne den mest
effektive løsning jeg kan komme på
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og den på 100 watt vil give højere lyd en den 2x20 watt jeg havde kigget på ikke :P? vil den også spille renere ved lavere lyd eller hvad man skal sige ?
Nu kan det godt være jeg er helt galt på den! Men den på 20 watt anstrænger sig vel når den spiller max ? hvorimod den på 100 watt ikke skal bruge ligeså mange kræfter på at spille ligeså højt xD
Det er nok helt forkert :b
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Ja okay :)Skal enhederne helst være 8 eller 4 ohm ? og de der 1" drivere du snakkede om ? :) hvad er de
til ?
|
|
|
med 4 og 8 ohm ,er forholdet at fortærkeren leverer det dobbelte i watt ved 4 ohm end den gør i 8 ohm ,til gængæld trækker
den det dobbelte i strøm ved 4 ohm end ved 8 ohm ,der er her ohm lov kommer ind i billedet ,så det er lidt hip som hap med
det ,brug 8 ohms enheder ,du vil bruge 2 højtaler enheder i dit system ,så bliver sytem impedansen ca 4 ohm uden brug af
impedans korrektion ,det er ok med 4 ohm ,men under 4 ohm feks 2ohm bliver det kriminelt ,og man opnår kun skade på sit
udstyr ,da impedansen kommer for tæt på en reel korslutning
en 1'' driver er en proff højtone enhed der kan æde mange watt i forhol til et diskanthorn ,bruges i de de dyrere pa sytemmer
,de fleste 1'' drivere siger for lidt over 10 khz så de skal alligevel have hjølp af diskant horn ,nok ikke en god ide til dit projekt
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Og den på 100 watt vil give højere lyd en den 2x20 watt jeg havde kigget på ikke :P? vil den også spille
renere ved lavere lyd eller hvad man skal sige ?Nu kan det godt være jeg er helt galt på den!Men den på 20 watt anstrænger
sig vel når den spiller max ?hvorimod den på 100 watt ikke skal bruge ligeså mange kræfter på at spille ligeså højt xD Det er
nok helt forkert :b
|
|
|
lydstyrke er noget med decibel ,en forøgning af lydtrykket med 3 db ,kræver en fordobling af forstærker effekten ,en
fordobling af lydtrykket er ca 9db ,dvs forstærker effekten gange 2 tre gange ,så den vil ikke spille meget højere men du vil
have flere effekt reserver til spidserne i musikken ,og ca 6 db mere det er en halv gang højere end med den lille fortærker
som tommelfinger regel skal man nøjes med at bruge max halvdellen af den effekt man har til rådighed ,i praksis så lyt efter
hvornår det opstår høtbar forvrængning ,når lyden hørbart bliver hård og dårligere ,når du skruer op for lyden ,når den
indtræder ,har du skruet for højt op ,find et niveau under hvor det lyder godt og lad det være anlægget max volume
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay :) Hvor meget bedre bliver lyden med den der CAD forstærker i forhold til Ta202 forstærkeren ? for der er jo alligevel en forholdsvis stor prisforskel?
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Og den er komplet ? :) der skal ikke samles noget på den ? den er lige til at sætte til ? :)Når nu den er
100 watt trækker den så ikke voldsomt meget strøm i forhold til den lille ta2020 forstærker ?
|
|
|
ta2020 omsætter 20% strøm til varme og levere 13 watt i 8 ohm ,der er for lidt ,der skal noget mere power til en ta2020
kredsen ,mener cad ampen kun omsætter ca 5% strøm som varme
caden bruger mindre strøm ved samme ydelse
men ikke så vildt meget mere ved fuld ydelse
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Okay :) Hvor meget bedre bliver lyden med den der CAD forstærker i forhold til Ta202 forstærkeren ? for
der er jo alligevel en forholdsvis stor prisforskel?
|
|
|
jeg aner det ikke ,men ta forstærkeren leverer ikke varen i mine øjne ren effekt mæssigt ,jeg ville bi ampe caden og lade hver
forstærker kanal trække hver sin enhed ,med et 12 db passivt filter ,og så bare fyre den af
der er ingen forhold mellem watt og lydkvalitet ,det er 2 usammenlignelige størrelser
man kan ikke sige en kraftigere forstærker lyder bedre fordi den er kraftigere
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
når du tegner kabinet så husk længde /højde/bredde skal være forskelig ,et kvadratisk kabinet giver stående bølger ,så lav
kabinettet ret ukvadratisk ,udregn volumen i dm2 i kubik decimeter ,fordi en dm2 er lig med 1 liter ,kabinet design er egenligt
ret frit så længe man ikke laver det for kvadratisk og front pladen (baflen) for bred ,helst ikke meget bredere end bassen ,så
du skal vide rumindhold i liter og reflexport størreklse ,så designer du resten selv
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay :) Men nu da den anden forstærker der er lidt dyrere og jeg skal have 2 batterier på i stedet for 1... har du så et forslag til en god bass/mellemtone enhed samt en god diskant der kan bruges ? :)
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Okay :) Men nu da den anden forstærker der er lidt dyrere og jeg skal have 2 batterier på i stedet for 1...
har du så et forslag til en god bass/mellemtone enhed samt en god diskant der kan bruges ? :)
|
|
|
http://www.thomann.de/dk/eminence_deltalite_ii_2512.htm
http://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm
http://www.thomann.de/dk/eminence_apt80.htm
http://www.thomann.de/dk/eminence_apt150.htm
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
med beta 12lta vil man kunne dele højt og bruge et 6db filter ,den er også billig 450kr stk 8ohm 225watt 97,7db fra 48hz til 8
khz med et 6db filter til diskanten , så kan du nøjes med en enkelt kondensator til diskanten og en spole til bassen .jeg ville
bruge apt150 hornet 105 db ,dæmp diskanthornet med ca 6-7db så skulle det køre ,.brug lpad begegneren
http://www.eminence.com/pdf/Beta_12LTA.pdf
http://www.eminence.com/pdf/APT150.pdf
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/2vejs_delefilter.htm
http://tkhifi.homepage.dk/javapro/lpad.html
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
betaen ser pæn ud indtil 6 khz frekvensgangen ,et 12 db butterwort filter ved 5000hz delt til en apt150 kunne være en ide
deltaliten ser noget kriminel ud over 1000hz ,måske det var en dårlig ide at bruge den ,det er mig der er et fjols ,den er
bedst
som mellembas ,det var det jeg i sin tid skulle bruge den til ,havde glemt dens frekvensgang over 1 khz
med beta lta kommer du op på 670kr for hver side i en ok semiproff kvalitet
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay :) Nu regnede jeg den der EBP ud og fik den til 97, et eller andet :) Den skal altså i en trykammer kabinet ? :) og ikke i sådan en basrefleks kabinet ? :)
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du siger at betaen og LTA hornet er det jeg skal gå efter ? :) det vil give god lyd ?
|
| Til top |
|
| |