Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anlæg til roskilde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Ups, fejl post...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

skottyboy skrev:
Super :D

Og hvad med den der range på den bass jeg havde valgt ? er det et stort problem eller?

Det du skriver med range, forstår jeg ikke helt. Er det hvor delefrekvensen skal ligge du mener? Den bas du har valgt, kan spille med rigtig mange forskellige diskanter, fordi den kan spille helt op til 5000 Hz Det er faktisk rigtig højt, for ikke alle diskanter kan tåle at ned til ex. 2500 Hz Denne her bas kan komme diskanten i møde på vejen, vil at have en evne til at kunne gå højt op i frekvens. Men du kan i dette tilfælde lægge din delefrekvens ved ca 3000 Hz men stadig har du mulighed for både at gå over, og under. -Fordi bassens og diskantens overlap er så stort.

Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

det var fordi at jeg som sagt læste det sådan at de bedste basser til to vejs systemer havde en range på 2000-3000 hz... og som jeg læser det har den jeg har valgt en range på 3000-5000 hz eller er det mig der læser forkert ? :) og så tænkte jeg at det lå for højt så jeg ikke fik de laveste toner med ?

kan godt være det ikke hedder range ? :P men forhåbenlig forstår du hvad jeg mener :)
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kigget lidt på jeres muligheder inden for kabinekonstruktioner, med de Monacor SP-12/100PA enheder.

Der er to muligheder som udgangspunkt:

1. Lukket kabinet, uden bassport.
2. Kabinet med passport.

Her er får du lige nogle af de brugbare data jeg kom frem til.
Data gælder for én enhed.
Hver enhed skal have sit eget kammer.

Gul = Lukket Kabinet
Grøn = Basport

Som du kan se på grafen holder reflekssystemet (grøn), frekvensen linier helt end til 60hz før lydtrykket falder.
Tilgengæld kræver konstruktionen 104,9 liter indvendig hulrum, for at virke.

Det lukkede system (gul), falder tilgengæld allerede ved 200hz, men skal kun bruge 49,9 liter indvendig hulrum, for at virke optimalt.
Så den lukkede konstruktion er både nemmere at lave, mindre, billigere, nemmere at slæbe, samt der kommer ikke skidt ind gennem porten, da den ikke har nogen.

Om bassen vil drukne for meget i det fri, fordi den falder allerede ved 200hz skal jeg ikke kunne sige.
Dog tror jeg ikke det vil være et problem.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

skottyboy skrev:

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-pa10 -12/vn r/102510/ så har den en range der hedder 3000-5000 hz så vidt jeg kan se ? Men hvad jeg kan læse mig til skal en bass/mellemtone højtaler helst have en range på 2000-3000 hz ? så denne er måske ikke så god at bruge - eller hvad?

Kan du ikke forklare hvor du har læst et eller andet om det her?

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du går ind på den der byg selv artikel nummer 2 og så kigger under bashøjtalerne :) Der står det der med 2000-3000
hz

Eksempler på små bas-mellemtonehøjttalere 4”, 5”og 6½”. De viste eksempler har typisk et brugbart frekvensområde op til
ca. 2.000 – 3000 Hz og er velegnede i tovejssystemer, idet de tillige kan gengive mellemtoneområdet med en god opløsning
og spredning.

Og inde på den højtaler jeg har valgt står der følgende: Max. frequency range f3-5,000Hz det er i min verden 3000-5000hz
eller er det mig der er helt galt på den ? :)

Håber det giver mening ? :) Begiver mig ud i sådan en basrefleks system tror jeg :) Har en bedstefar der er rimelig fiks på
fingerene, regner med han kan hjælpe med kabinettet :) Medmindre der kommer alt for meget skidt ind i det hul der ? det er
jo roskilde-festival det skal bruges til ?

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg havde forstået dig lidt rigtigt. Hvis vi nu siger at en bas/mellemtone-enhed kan spille fra 40Hz til 3000 Hz ("Hz" er forkortelsen for Hertz = svingninger pr. sekund) Denne her enhed er i stand til at gengive op til 3000 svingninger pr. sekund. Der er ikke noget her, der godt eller skidt, men man må bare vælge endeder som passer sit projekt. Over 3000 Hz vil den typisk begynde at dale i lydstyrke, da den ikke evner at spille højere frekvenser, med sammen kvalitetsudbytte, som længere nede i feltet.

Din bas kan spille op til 5000 Hz, hvilket jeg synes er flot. Du kan følge med på den kurve over enheden inde på den side du har linket til, der kan du se hvordan den responderer (det er et af de andre billeder over enheden)

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Okay :) Og den monacor bass og den diskant jeg linkede før... vil de passe godt sammen ? :) og spille rent ? Sagt på en anden måde :D er det det jeg skal gå efter at købe ? :)

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ang. Monacors egne målinger, vil jeg gerne tilføje at frekvensspektret på de enheder jeg har målt er knapt så pænt. Det kan
nok se ud som om de går op til 5000Hz, men der sker i virkeligheden store opbrydninger i membranen ved høje frekvenser.
Det opgivne frekvensspektrum er glattet meget ud.

Jeg lavede sidste år en konstruktion med spa-25/pa som også ser ud som om den går op til omkring 5000Hz. Vi valgte dog at
dele den omkring 1500-2000 (såvidt jeg husker) pga. den førnævnte opbrydning.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Du kan i øvrigt overveje 8 ohm versionen af den diskant du har fundet. Det vil være at foretrække hvis du vælger en 8 ohm
bas/mellemtone enhed.

Monacor HT-958PA/SW
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

roundsound skrev:
Ang. Monacors egne målinger, vil jeg gerne tilføje at frekvensspektret på de enheder jeg har målt er knapt så pænt. Det kan
nok se ud som om de går op til 5000Hz, men der sker i virkeligheden store opbrydninger i membranen ved høje frekvenser.
Det opgivne frekvensspektrum er glattet meget ud.

Jeg lavede sidste år en konstruktion med spa-25/pa som også ser ud som om den går op til omkring 5000Hz. Vi valgte dog at
dele den omkring 1500-2000 (såvidt jeg husker) pga. den førnævnte opbrydning.

Jeg kan godt huske, at jeg på et tidspunkt nørte noget om at nogle fabrkater "pyntede" på deres målinger. Men et eller  andet sted, hvad skal man så regne med? For det er da korrekt, at en kurve som den basenhed, der faktisk går som en streg til 5KHz virker lidt utroligt. Dog skal man i et omfang kunne tollerere tolerencer. Men hvis det er man står med en enhed, der i princippet er en anden i forhold til papiret. Så er det ikke i orden!

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Så jeg skal helt undgå Monacor eller hvad ? :( Nu blev jeg først rigtig i tvivl haha :b

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

med de enheder og forstærkere du har valgt ,bliver det ikke meget bedre end dan guitars plastkasser ,en god 12 toomer findes
ikke til under en tusse og et godt diskanthorn ligger på 500kr ,du skal regne med at bruge ca 2500kr pr højtaler ,og min 2x
50watt i 8 ohm ,her er klasse d eneste mulighed hvis batteriet skal holde mere end et par timer ,en strøm inverter bruger også
for meget strøm på at konvertere strømmen om

udendørs vil der også være dunkebas ,den bliver ikke dyb uden subs ,men jo mere bas man skal gengive ,jo mere strøm
trækker det
glem alt om lavimpedante car amps ,de brænder det meste strøm af som varme ,og giver alt for lav batteri leve tid

ang monacor så er den bas du har valgt ok ,jeg ville nok rykke på noget emonence fra thomann eller blue aran ,blue aran
sælger billigt ud af deres restlager af p audio http://www.bluearan.co.uk de har en proff p audio 18 til 100pund
og 1''drivere til dumping priser også
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Nej, du skal ikke blive bange  Under ingen omstændigheder, får du guldet af guldet til de her priser, og til dette Rolskilde formål. Leder man efter perfekte enheder, får man nok aldrig bygget noget. Men du får sikkert noget som stadig kan rocke og fyrer en masse lækkert musik af! Men nu er det dit første projekt, og det er først fra nu af at dine erfaringer starter.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

skottyboy skrev:
Så jeg skal helt undgå Monacor eller hvad ? :( Nu blev jeg først rigtig i tvivl haha :b

monacor er alt alt for dyrt i forhold til kvaliteten ,man får betydeligt mere for pengene hos eminece ,køb eminence hos
thomann   http://www.thomann.de/dk/hoejttaler dele.html

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Maj 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:
med de enheder og forstærkere du har valgt ,bliver det ikke meget bedre end dan guitars plastkasser ,en god 12 toomer findes
ikke til under en tusse og et godt diskanthorn ligger på 500kr ,du skal regne med at bruge ca 2500kr pr højtaler ,og min 2x
50watt i 8 ohm ,her er klasse d eneste mulighed hvis batteriet skal holde mere end et par timer ,en strøm inverter bruger også
for meget strøm på at konvertere strømmen om

udendørs vil der også være dunkebas ,den bliver ikke dyb uden subs ,men jo mere bas man skal gengive ,jo mere strøm
trækker det
glem alt om lavimpedante car amps ,de brænder det meste strøm af som varme ,og giver alt for lav batteri leve tid

ang monacor så er den bas du har valgt ok ,jeg ville nok rykke på noget emonence fra thomann eller blue aran ,blue aran
sælger billigt ud af deres restlager af p audio http://www.bluearan.co.uk de har en proff p audio 18 til 100pund
og 1''drivere til dumping priser også

Rolig nu.
Det er ikke særligt pænt at komme og slå det hele i orden, uden at komme med nogle bedre præcise forslag.

Hvilke enheder anbefaler du helt præcis frem for hans valg og hvorfor?

Husk nu at prisen har en betydning her...

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

jeg syntes denne bas ser interesant ud ,den har hifi kvaliteter ,leverer næsten 100db i effektivitet ,og har neodynium magnet
sytem en betydeligt bedre enhed end den fra monacor
http://www.thomann.de/dk/eminence_deltalite_ii_2512.htm
de her diskanter er billige og lyder rigtigt godt
http://www.thomann.de/dk/eminence_apt80.htm
med en 12db deling ved 4khz er der et ok semi proff sytem med ok dybbas
og en 15'' der også der interesant ud http://www.thomann.de/dk/eminence_deltalite_ii_2515.htm

ved troels gravesen har leget en del med delta lite enhederne i hifi sammenhænge ,han var ret begejsteret for deres ydelse
og prisen er pænt lav i forhold til hvad man får for pengene ,det er ikke dyrere end monacor løsningen

ellers er der p audio clearence hos blue aran
http://www.bluearan.co.uk/index.php?manufacturer=P-Audio&mas thead=Loudspeaker_Drivers
http://www.bluearan.co.uk/index.php?manufacturer=P-Audio&mas thead=Compression_Drivers
et pund er ca 8.5dkk

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er forvirret :D haha...

ohh dear.. men kan forstå at jeg skal holde mig fra monacor? lydfrede kan du linke til nogen helt specifikke enheder du ville bruge i stedet så ?

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

jeg har basbox pro til kabinet begegning og kan godt lave et kabinet forslag til enhederne
jeg ville maile troels gravesen og få kabinet forslag fra ham
jeg har selv pa (jbl soundpower 4771a+18'' diy subs m pd186) ,og har måtte prøve mig frem ,gennem billig junglen
delta lite enhederne har været under overvejelse ,pgra deres høje ydelse ,man skal op i de rigtigt tunge enheder til dobbelt pris
for at finde noget der er meget bedre
ang blu arans p-audio sale ,så virker det som, om p-audio er gået konkurs ,og de sælger ud af rest lagre til under halv pris ,der
er basis for et gøre et regulært kup
jeg har hjulpet en del venner med at lave roskilde anlæg ,så jeg har noget erfaring med batteridrift ,det anlæg vi lavede sidste
år på cad klaasse d forstærkeren ,spillede hele festivalen uden opladning

skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Vil du så ikke linke en gang til den forstærker - den bas og den diskant du ville bruge ? for at som sagt helt grøn på området - og aner praktisk talt ikke hvad jeg skal kigge efter :s

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes