| Forfatter |
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
roundsound skrev:
Er der nogen ide i at koble en stor kapacitor ml. batteri og forstærker? Eller er det kun til bilanlæg hvor man har væsentligt
større strøm-peaks? |
|
|
I en bil må ideen være, at strømmen svinger meget, fordi der er så mange ting, der bruger meget strøm i meget korte perioder - fx startermotor, og fordi der også er meget forskel på, hvor meget strøm generatoren producerer.
De problemer er der jo ikke, når batteriet kun skal trække et anlæg.
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den billigst, fordi den ser ud til at være nemmere at montere fast til en overflade. Og så er den jo billigere, så måske kunne man købe to styks, så man har noget at eksperimentere med?
Jeg kom lige til at tænke på, hvor høj en spænding strømforsyningen og selve TA2020 forstærkeren kan klare? Et bilbatteri har jo ikke en spænding på 12v, den ligger jo på omkring 14v!?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
14V er fint nok - det giver bare lidt ekstra effekt.
Jeg bruger selv den billige Lepai Tripath-forstærker i mit festivalanlæg - den fungerer fremragende.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
9-13,2 volt. Men det er kun i lade øjeblikke at spændingen er så høj. den ligger normalt mellem 12 og 13 volt
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med et projekt i samme stil, og overvejer disse som bas/lav mellemtone: http://carsound.dk/produkt.asp?id=10074&pk=27&produk t=2_stk_MDS_X-ITE_XS12_-_Subwoofere 2 stk. til 1 stks. pris, 93dB følsomhed og lavet til at blive brugt i "udfordrende" omgivelser. Endnu højere følsomhed ville selvfølgelig ikke skade, men så er vi vel ovre i noget med papmembran = ikke optimalt på en festival. På forstærkersiden bliver det 2 stk. TA2020 (en til de to basenheder, og en til et komponentsæt), eller TK2050.
Jeg har dog mine betænkninger ved sidstenævnte, da jeg tror den er overkill til batteridrift.
__________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay :) så er det hele ved så småt at være på plads :) Har fundet disse bass enheder... hvad ville i sige til at smække sådan 2
på ? :)
Monacor SP-12/100PA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
roundsound skrev:
Er der nogen ide i at koble en stor kapacitor ml. batteri og forstærker? Eller er det kun til bilanlæg hvor man har væsentligt større strøm-peaks? |
|
|
I en bil må ideen være, at strømmen svinger meget, fordi der er så mange ting, der bruger meget strøm i meget korte perioder - fx startermotor, og fordi der også er meget forskel på, hvor meget strøm generatoren producerer.
De problemer er der jo ikke, når batteriet kun skal trække et anlæg. |
|
|
Nu er det også tanken med en kondensator at den er hurtigere til at "slippe" strømmen. Det meste af musik er jo peaks, og der skulle en kondensator være bedre til at sikre strøm nok. Det skulle efter sigende (har ikke prøvet) være bassen der har mest brug for hjælp.
Jeg tror heller ikke, at det har den helt store betydning i et Roskilde anlæg, men skade kan det omvendt heller ikke 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derudover skal man have 2 forstærkere ? eller er 1 rigeligt ? :D
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
| Derudover skal man have 2 forstærkere ? eller er 1 rigeligt ? :D |
|
|
Jeg vil mene at den bas du har fundet frem til med en følsomhed på 100 db, vil én forstærker være helt tilstrækkelig  Har du gjort dig nogle tanker omkring kabinettet?
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke endnu! ville lige have helt styr på de enkelte komponenter og få det hele bestilt jeg inden jeg begynder på kabinettet :)
indtil videre ser indkøbslisten sådan her ud:
pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item4 aab095c50#ht_4924wt_1240">Forstærker
2 stk. Bass
Så mangler jeg nogen diskanter? jeg tænker her på 4 stk. men er lidt i tvivl om hvilke jeg skal vælge?
Så skal jeg også bruge et delefilter? kan det købes færdigt så det er lige til at sætte på?
Skal man bruge Bassrefleksrør ? :)
og er der mere jeg skal tænke på at købe ind til "selve" anlægget ?
Ser nu at bassen ligger på 8 ohm. skal de helst være på 4 eller gør det ingen forskel ? har nemlig ikke helt forstået dette
begreb :)
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
dysterland skrev:
roundsound skrev:
| Er der nogen ide i at koble en stor kapacitor ml. batteri og forstærker? Eller er det kun til bilanlæg hvor man har væsentligt større strøm-peaks? |
|
|
I en bil må ideen være, at strømmen svinger meget, fordi der er så mange ting, der bruger meget strøm i meget korte perioder - fx startermotor, og fordi der også er meget forskel på, hvor meget strøm generatoren producerer. De problemer er der jo ikke, når batteriet kun skal trække et anlæg. |
|
|
Nu er det også tanken med en kondensator at den er hurtigere til at "slippe" strømmen. Det meste af musik er jo peaks, og der skulle en kondensator være bedre til at sikre strøm nok. Det skulle efter sigende (har ikke prøvet) være bassen der har mest brug for hjælp.
Jeg tror heller ikke, at det har den helt store betydning i et Roskilde anlæg, men skade kan det omvendt heller ikke 
Hilsen Thomas |
|
|
Jo - men det er vel det, kondensatorerne i forstærkeren skal tage sig af? Jeg tror ikke, det nytter at sætte kondensatoren før forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
skottyboy skrev:
Ikke endnu! ville lige have helt styr på de enkelte komponenter og få det hele bestilt jeg inden jeg begynder på kabinettet :)
indtil videre ser indkøbslisten sådan her ud:
pt=UK_AudioTVElectronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=i tem4 aab095c50#ht_4924wt_1240">Forstærker
2 stk. Bass
Så mangler jeg nogen diskanter? jeg tænker her på 4 stk. men er lidt i tvivl om hvilke jeg skal vælge?
Så skal jeg også bruge et delefilter? kan det købes færdigt så det er lige til at sætte på?
Skal man bruge Bassrefleksrør ? :)
og er der mere jeg skal tænke på at købe ind til "selve" anlægget ?
Ser nu at bassen ligger på 8 ohm. skal de helst være på 4 eller gør det ingen forskel ? har nemlig ikke helt forstået dette
begreb :) |
|
|
For at holde økonomien nede kunne en diskant være: http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_313& products_id=9936 Følsomheden kan du se er 99 db, så der skal kun én til at matche bassen i styrke her. eller: http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=623 Den der kan du dele lavere i frekvens, der er visk nok flere pre-mate filtre at vælge imellem her (2500-3500 hz). Det her horn skal dog have en passiv volumen kontrol så man lige kan dæmpe den lidt da den spiller 106 db. En vol. kontrol for diskanten ( skal monteres på diskantens ledninger efter delefilteret) http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_307& products_id=6306
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til de 2 basser hvor mange ville du så vælge ? :) og skal der sådan en volume kontrol på alle diskanterne ? eller er 1 nok til
allesammen ? :)
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man snakker antal af et eller andet, mener man stort set altid "pr. højttaler" eller "pr. kanal" Om du vil bygge det hele sammen til en enhed ved jeg ikke noget om. Men hvis du gør, kan du med hensyn til den passive vol. kontrol købe en stereo version af den. Når du snakker om "de 2 basser" blander du så højre og venstre kanal sammen? Det er lidt væsentligt, for nu ved jeg ikke om du vil have 2 basser pr. kanal! Men i forhold til det "regnestyk" vi talte om tidligere (En fordobling af antal enheder giver et løft på 3 db.) Så når du har en bas på 100 db 1 watt. Og når jeg henviser til et horn på 106 db 1 watt, så skal der IKKE flere af dem til i hvert fald. Både bas, og diskant og ramme 100 db, derfor anbefaler jeg ved sådanne en løsning at bruge en trinløs variabel bodstand som den jeg har linket til (som også kan fås i stereo version) til at dæmpe diskanten ned så den passer med bassen. (eller efter smag) Du må nu have et billede af dit projekt i hovedet om ikke andet, for at købe det rigtige. Når det kommer til kabinet til basenheden (snakker stadig 1 stk.) kan du beregne det ved at bruge parametrene (dataene) på bassen via denne side: http://www.mh-audio.nl/ReflexBoxCalculator.asp
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som tidligere nævnt er jeg ikke så kendt i hifi verdenen :) ideen var 2 basser i alt :) hvordan de skal bygges op på der
kanaler er jeg lidt i tvivl om ? ved ikke hvordan jeg får den bedste lyd. Men vil det sige at der til 2 basse kun skal bruges 2
diskanter ? :)
Min ide med boxen var at lave noget lig det her
[IMG] http://peecee.dk/uploads/052011/219511_207018589321044_20701 6089321294_657296_2191056_o_big_thumb.jpg[/
Der er på forsiden 2 basser og 2 diskanter... så er der 2 basrefleks rør på siderne så vidt jeg kan se ? er dette nødvendigt ?
og giver det bedre lyd ? men hvad er det så der sidder over disse rør i siden ?
Det vigtigste for mig er at jeg får nogen ordenligt lyd :) og gerne rent lyd eller hvad man skal sige.. det skal være til at holde
ud og høre på :) bliver lyden ordenlig med de 2 basser og så 2 diskanter som du linkede? og hvordan ville du bygge det op ?
:)
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist nok bedst hvis du går ud for forsiden af hifi4all. Gå ind i "indsigtesartikler" og videre til "lyd og højttalerbyg intro" Læs efterfølgende de andre artikler om højttalerbyg eller så mange som du orker i sammenråd med en god kop kaffe
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha tak for tippet med artiklerne :) anede ikke de lå der -.-' skulle jeg have vidst noget før - havde sparet mig for en hel del spørgsmål :S Anyway har læst lidt på sagerne og er nået så langt her :) Laver et to-vejs system med PA højtalere da jeg kan læse mig til at det er bedste til udendørs brug :D Så siger de kloge folk at man skal starte med bassen :) Tager vi udgangspunkt i den bass jeg havde valgt. http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-pa10-12/vn r/102510/ så har den en range der hedder 3000-5000 hz så vidt jeg kan se ? Men hvad jeg kan læse mig til skal en bass/mellemtone højtaler helst have en range på 2000-3000 hz ? så denne er måske ikke så god at bruge - eller hvad? Med hensyn til kabinet (igen taget i betragtning af at jeg bruger ovenstående bass højtaler) så ved at udregne EBP (går ud fra at QT er den der på hjemmesiden til bassen hedder QTS? (55/0,46)*1,1=131,521739 - det vil altså sige at der skal en basrefleks kabinet til :) Dette lyder dog som at det er lidt sværere at lave end en trykkammer kabinet ? så ville det være at foretrække at finde nogle mindre højtalere og så lave et trykkammer kabinet i stedet? Og hvad er bedst til udendørs brug ? trykkammer eller basrefleks? kan godt lide når der kommer den der dunken af bassen :) som man nærmest kan mærke i maven og jorden (men dette er måske umuligt på sådan en lille anlæg?) Når vi snakker kanaler går jeg ud fra at de 2x20 watt på forstærkeren betyder 2 kanaler med 20 watt i hver? og derved stereo lyd ? altså hvis vi tænker headset så styrer den ene kanal venstre side og den anden kanal højre side? er dette rigtig forstået ? og i så fald skal jeg vel bare have 2 identiske kanaler ? Hvor der er 1 bas og 1 diskant på hver ? :) er dette korrekt ? Til slut er vi kommet til diskanten... der er jeg lidt i tvivl ? hvilken slags skal det være ? skal det være sådan et Horn som du har linket ? eller kan sådan en fætter her bruges ? http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=11 4123 og hvad er egentlig forskellen på de 2 slags? hvilken vil være at foretrække?
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige engang at lyd som en ingeniør på et øjeblik 
Du har ret hele vejen igennem. Forstærkeren har udgang til 2 højttalere. Nu er det jo mange år siden vi havde med mono at gøre
Jeg er også enig med dig i at du skal satse på et basreflex, lige for at hive lidt ekstra bund ud af bassen, og på den baggrund bliver kabinettet også mere kompliceret at bygge. men absolut ikke umuligt iøvrigt en rigtig fin diskant du har fundet dig der, den vil passe fint ind.
Keep it up
|
| Til top |
|
| |
skottyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super :D
Og hvad med den der range på den bass jeg havde valgt ? er det et stort problem eller?
|
| Til top |
|
| |