Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY-rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Er blevet lidt nysgerrig m.h.t. rørlyd!

Er der nogen, der kender et godt DIY-projekt, der fører frem til en god forstærker, der rykker i forhold til en Luxman L-550 og L-560?

Jeg mener, at der tidligere blev startet en spændende tråd her i forum? Den gik desværre i stå.

Findes der en kyndig- tør ikke nævne Tube-mania- der har mod, tid og interesse til at starte et selvbyggerprojekt?

Jeg tror også, at jeg er stødt på en positiv henvisning til et færdigt byggesæt fra USA- var det en kopi af noget Dynaco??

Er der andre, der går med samme drøm om et sommerprojekt?

Mvh.

Steen

Til top Vis knold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knold

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 29 April 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

knold skrev:

Hej alle!

Er blevet lidt nysgerrig m.h.t. rørlyd!

Er der nogen, der kender et godt DIY-projekt, der fører frem til en god forstærker, der rykker i forhold til en Luxman L-550 og L-560?

Jeg mener, at der tidligere blev startet en spændende tråd her i forum? Den gik desværre i stå.

Findes der en kyndig- tør ikke nævne Tube-mania- der har mod, tid og interesse til at starte et selvbyggerprojekt?

Jeg tror også, at jeg er stødt på en positiv henvisning til et færdigt byggesæt fra USA- var det en kopi af noget Dynaco??

Er der andre, der går med samme drøm om et sommerprojekt?

Mvh.

Steen

Hej Steen

Jeg kan ikk hjælpe dig med noget byggesæt, da der er så mange forskellige at vælge imellem. Og jeg har endnu ikke viden nok til at kaste mig ud i et sådant projekt.

Men håber da på at få fingre i en Mørch grammofon til istandsættelse. Så selvom det er sommer skal man jo ikke være projekt fri. Og så er der også eksamens projektet der skal tages stilling til....

Men opdater endelig din tråd når du finder på noget.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

start på diyaudio.com

tubelab sælger rigtigt gode single ended boards ( 5-15w). Skal du bruge mere effekt er http://www.pmillett.com/dcpp.htm et super bud. ( laang og god tråd på diyaudio) skulle efter sigende lyde rigtigt godt, og er tunet op til 250w.

Skal det være ok lyd starter festen v ca 5000kr og opefter.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 29 April 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

intet problem

fx audio note`s M3 som uden videre kan klones for ca 5000kr - så har man line for livet

en 20w set dht kan du få opskriften på af mig - fantastisk lyd for små 10kkr med de rigtige komponenter

er det en bred pensel du efterlyser,så flyder nettet over med opskrifter på pentode pushpullerter
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 30 April 2011 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Første skal du undgå ALT der er med print, det dur ikke til rør-forstærker, specielt ikke hvis du senere vil modificere forstærkeren. det er ikke svært at opbygge forstærkeren med loddebukke:

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

knold skrev:

Denne løsning valgte jeg sidste år, da jeg hjemkøbte et moderniseret Dynaco ST-70 kit fra USA.

Forstærkeren har nu kørt i mere end 1.000 timer uden problemer, og til MEGET stor lytteglæde.

Jeg har en tråd på vintagehifi.dk, hvor du kan få lidt yderligere information og inspiration til et sådant byggeprojekt. Min inspiration til byggeprojektet fik jeg bl.a. fra denne tråd på audiokarma.org.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Hej Erlingt!

Ja, det er lige den, jeg har haft i tankerne- henvisningen.

Hvorfor har du lige valgt St-70 og ikke et af de andre byggesæt?

Mvh.

Steen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg valgte ST-70 fra Bob Latino, var at jeg på forhånd have gode erfaringer med den oprindelige Dynaco samt en kinesisk klon. Jeg var derfor af den overbevisning, at det var en forstærker med grundlæggende gode egenskaber. En god gang research på nettet underbyggede denne opfattelse.

ST-70 kit'et er moderniseret, og har i forhold til den originale Dynaco en forbedret strømforsyning,  et moderne og triode baseret drivertrin samt udført med kvalitetskomponenter, hvilket lige løfter den et par trin.

Kit'et fra Bob er meget ligetil at bygge, og der er en fortrindelig vejledning med. Desuden er Bob MEGET hurtig til at svare på evt. spørgsmål via mail.

ST-70'eren er efterfølgende målt til en udgangseffekt på 2x45 w, hvilket jo er ganske fint, og noget mere end den oprindelige Dynaco, dette skyldes helt sikkert det forbedrede strømforsyning.

Desuden driver Bob Lation et rigtigt godt debatforum dedikeret til Dynaco og - naturligvis - egne produkter, hvor der altid er rigtigt gode informationer og interessante indlæg at blive klogere på.

knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

OK!

Tak for forskellige indlæg!

Til Erlingt:

Har hørt kineserklonen, umodificeret- Dynacord ikke sandt?

Den var en skuffelse- kold og aggressiv. Det, jeg søger, er varme, atmosfære, kraftig bund og ikke lyttetrættende.

Lever St-70 kit'et op til det?

Skal nok også bruge højere udgangseffekt til mit lytterum.

Kan se, at Bob har endnu kraftigere byggesæt på programmet, men hvordan lyder de?

Det er vel tvivlsomt, at man til de priser selv kan bygge noget fra grunden af?? Det var egentlig det, der var min oprindelige tanke.

Mvh.

Steen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Den umodificerede kineserklon er helt sikkert ikke noget at råbe hurra for - derimod er den ganske let at modificere og på en let og billig måde få et hæderligt resultat ud af - især til prisen.

ST-70 kit'et er i en ganske anden klasse, det er opbygget af kvalitetskomponenter og selve driver kredsløbet er moderniseret og udrustet med 3 trioder.
Lydmæssigt mangler kit'et hverken i bund eller top, og lyttetræthed forkommer ikke - tvært om, når man først kommer igang, er det svært at stoppe igen.

Det sjove ved en rør konstruktion er jo også, at man ganske enkelt ved at skifte et rør, kan tilpasse og modificere lydbilledet - tube rolling, kan blive en helt hobby i sig selv.

Hvordan Bob's kraftigere kits lyder, har jeg ikke selv erfaring med; men de roses på diverse fora. Jeg vil dog tro, at ST-120 minder meget om ST-70, da forskellen primært ligger i strømforsyningen og en højere spænding på udgangsrørene, de lydbærende kredsløb er de samme.

Jeg har på intet tidspunkt manglet effekt i min ST-70'ers 2x45W. Jeg spiller i et rum på ca 7x5 m med 3 m til loftet. Jeg har spillet på et sæt B&O Penta med en følsomhed på 92 db, og spiller nu på et sæt Klipsch med en følsomhed på 101 db. På de sidstnævnte, spiller jeg nok sjældent over 1W, så der er headroom nok :-)

Det jeg godt kan lide ved ST-70 fremfor ST-120, er at man har mulighed for anvendelse af et meget bredt udvalg af udgangsrør, hvorimod ST-120 p.g.a. af den højere spænding, er noget mere begrænset i udvalget af udgangsrør.

Jeg er enig i dine tanker vedr. et kit i forhold til et selvbyggerprojekt. Prismæssigt kan det nok ikke gøres væsentligt billigere, og ved valg af et kit, får man en gennemprøvet konstruktion, samt mulighed for support hvis man løber ud i problemer.

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet nysgærig efter at have læst lidt i om denne ST-70. Jeg har kikket lidt på Bob´s side efter en pris, men kan ikke rigtig finde en totalpris på kittet. Hvad står sådan en sag i?

m@dsen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Priserne er:
  • 669$ for fuldt kit UDEN rør
  • 769$ for fuldt kit med rør, udgangsrør = EL34
  • 829$ for fuldt kit med rør, udgangsrør = KT88

Deudover er der diverse tilkøbsmuligheder:
  • 35$ for 240V drift - og den er jo vigtig for os her i DK
  • 45$ for kondensator opgradering (større lytter i BIAS strømforsyning og PIO overføringskond.)
  • 50$ for stepped attenuator (volumenkontrol).

Så vælger du et fuldt kit med rør(EL34), 240V drift, volumenkontrol og kondensatoropgradering bliver prisen 899$ og med den nuværende dollarkur på ca 5 kr er det i danske kroner ca 4.500. Hertil skal du så beregne porto og dansk moms. Så ialt ender totalprisen på ca 6.000 kr, hvilket i min optik er en ganske fin pris for en forstærker af denne kvalitet.

Og hertil kommer så fornøjelsen ved selv at samle den

Bjornstad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2010
Sendt: 03 Maj 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger også lidt efter ny forstærker og synes ST-70 lyder mægtig interessant.

Hvis den bestilles/sendes via shopusa.com i kategorien elektronik, så er prisen som følger ved kit til $899.

Pris, $899 in DKK: 4.522 DKK
Fragt, told og moms: 1.795 DKK
Total omkostning: 6.317 DKK

Det er med levering til døren i DK inkl. alt.

Jeg har tidligere benyttet shopusa.com med fint resultat.
Til top Vis Bjornstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjornstad

knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Tja--så bliver jo nok den!

Findes der et hulpladesvøb, man kan sætte over som børnesikring?

Hvordan kan man beskrive forskellen på lyden fra de to typer af udgangsrør?

Mvh

Steen

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2011 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Et "svøb" kan du få fra dynakitparts.com

Jeg kender ikke lyden fra KT88; men jeg bruger med stor fornøjelse nogle gamle russiske rør 6p3s-e, som I mine øre gør det meget bedre end de standard kinesiske EL34 rør.

6p3s-e kan stadig findes på ebay til særdeles rimelige priser. (ca 30$ for 4 stk) Så et setup kunne jo være, at købe kit'et uden rør, lægge 3 NOS Mullard CV4024 fra Bob oven i, og så parallelt hermed finde et sæt russere på ebay.

Så kan man få et helt sæt NOS rør for ialt 110$ (Mullard rør for 90$ og russiske udgangsrør for 30$).

knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2011 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Omtalte svøb er tilsyneladende ikke på lager p.t.

Er de russiske udgangsrør ikke tilgængelige her i Danmark?

Er der andre byggesæt, gerne med højere udgangseffekt, der kan anbefales?

Til Tube-mania: Mener, at du for ca. et år siden positivt omtalte et sæt, som en af dine bekendte havde bygget. Var det det samme eller et andet kit? Jeg kan desværre ikke finde den tråd, hvor det er nævnt??

Mvh.

Steen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 07 Maj 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg tror det var Erlingt's jeg hentydede til...jeg synes stadig det er en fin forstærker...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Tak Tube!

Har fundet Erlingts tråd, og det var lige den, jeg ikke kunne finde! Det er en god og interessant tråd!!

Hvad med din  egen DIU-forstærker. Har der ikke været en tråd omkring den? Synes at kunne huske, at der blev startet en af en elektronikuddannet for et års tid siden, men den gik efter indledende knæbøjninger desværre i stå?

Mvh.

Steen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 08 Maj 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Min er ikke så interessant da den næsten udelukkende er lavet af special-fremstillede stumper...det er for besværligt.

Der er en tråd om at lave en stor forstærker som føst gik i stå fordi trådstarter skulle til udlandet...siden er den gået istå igen fordi jeg har fået andre opgaver i mellemtiden. Tråden giver dog en anvisning på en stor komplet forstærker som er velafprøvet og anvisnig på hvor stumper kan skaffes. Jeg skal se om jeg kan finde den.

Edit; Her er den http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84547&K W=tube+mania

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

knold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2011 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeps!

Det er lige den, jeg har ledt efter! Den er da til at blive klogere af!

Pokkers, den ikke førte til et færdigt resultat.

Tak.

Mvh.

Steen

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum