| Forfatter |
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Robert GS skrev:
kappen skrev:
Når det kommer til stykket har de fleste af jer som sidder og prædiker for det ene eller
andet princip jo alligevel for ringe erfaring til egentlig at kunne udtale jer om det. |
|
|
Nå - det er sgu tankevækkende at
jeg på en halv time kan lave en eksisterende fabrikshøjttaler aktiv med et bedre resultat end den oprindelig havde - om den
så kunne betegnes, som High End i den oprindelige passive version vil jeg måske anfægte, men den er i hvert fald tættere
på High End i min aktive version - og det er ikke en højttaler i 5000 kr klassen men væsentligt højere.Det er også lykkedes
for mine kunder at gøre det samme - bare surf lidt i gallerierne hvis du tvivler Nu skal jeg s.. ud og nyde det gode vejr
 |
|
|
Jeg kunne også finde en aktiv højttaler som jeg kunne forbedre på en halv time, det beviser ikke så meget.
Jeg stiller gerne op til en dyst hvor vi hver især laver et delefilter (jeg passivt, du aktivt) til samme højttaler og derefter får
et udvalgt panel (evt. herinde fra) til at vurdere lyden hvor de ikke ved hvad der er hvad. Ikke for at bevise at passive filtre
er bedre end aktive, det er de ikke, men for at åbne folks øjne om at det ikke er princippet der er afgørende. |
|
|
Du kan jo tage ind til DAT og lave et passivt filter til deres TNT S9 på en halv time. Jeg har jo ligesom gjort min del allerede forringe fredag. Så skal jeg gerne stille mit digitale filter derind efterfølgende, så kan folk tage forbi når det passer dem for en lille sammenligning - helt uforpligtende
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
kappen skrev:
Robert GS skrev:
kappen skrev:
Når det kommer til stykket har de fleste af jer som sidder og prædiker for det ene eller
andet princip jo alligevel for ringe erfaring til egentlig at kunne udtale jer om det. |
|
|
Nå - det er sgu tankevækkende at
jeg på en halv time kan lave en eksisterende fabrikshøjttaler aktiv med et bedre resultat end den oprindelig havde - om den
så kunne betegnes, som High End i den oprindelige passive version vil jeg måske anfægte, men den er i hvert fald tættere
på High End i min aktive version - og det er ikke en højttaler i 5000 kr klassen men væsentligt højere.Det er også lykkedes
for mine kunder at gøre det samme - bare surf lidt i gallerierne hvis du tvivler Nu skal jeg s.. ud og nyde det gode vejr
 |
|
|
Jeg kunne også finde en aktiv højttaler som jeg kunne forbedre på en halv time, det beviser ikke så meget.
Jeg stiller gerne op til en dyst hvor vi hver især laver et delefilter (jeg passivt, du aktivt) til samme højttaler og derefter får
et udvalgt panel (evt. herinde fra) til at vurdere lyden hvor de ikke ved hvad der er hvad. Ikke for at bevise at passive filtre
er bedre end aktive, det er de ikke, men for at åbne folks øjne om at det ikke er princippet der er afgørende. |
|
|
Du
kan jo tage ind til DAT og lave et passivt filter til deres TNT S9 på en halv time.Jeg har jo ligesom gjort min del allerede
forringe fredag.Så skal jeg gerne stille mit digitale filter derind efterfølgende, så kan folk tage forbi når det passer dem for
en lille sammenligning - helt uforpligtende  |
|
|
Haha  Nu er DAT jo ikke lige det oplagte sted for en konkurrent som mig at komme og lave et nyt filter til deres
højttaler, jeg siger heller ikke at det absolut skulle gøres her i jylland hos rabu, men vi kunne jo mødes på midten, f.eks. ved
en privat som er igang med et projekt.
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Haha Nu er DAT jo ikke lige det oplagte sted for en konkurrent som mig at komme og lave et nyt filter til deres
højttaler, jeg siger heller ikke at det absolut skulle gøres her i jylland hos rabu, men vi kunne jo mødes på midten, f.eks. ved
en privat som er igang med et projekt. |
|
|
DAT er vel bare en konkullega -    og de ville sikkert sætte pris på at få et alternativ til deres eget passive filter  Enhederne kræver jo ikke det store og holder et ganske rimeligt niveau - Scan Speak. Nå bortset fra det havde jeg ikke lige skævet til dit tilholdssted - jeg ved ikke hvorfor jeg havde en ide om at du befandt dig i nærheden af Herlev (stor KBH). Det vil jo være rart hvis det var et sted hvor folk kunne dumpe forbi når de havde tid for at danne deres egen mening om forskelle uden påvirkning af hverken dig eller mig.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
kappen skrev:
Haha Nu er DAT jo ikke lige det oplagte sted for en konkurrent som mig at komme og lave et nyt filter til deres
en privat som er igang med et projekt. |
|
|
DAT er vel bare en konkullega -   og de ville sikkert sætte
pris på at få et alternativ til deres eget passive filter Enhederne kræver jo ikke det store og holder et ganske rimeligt
niveau - Scan Speak.Nå bortset fra det havde jeg ikke lige skævet til dit tilholdssted - jeg ved ikke hvorfor jeg havde en ide
om at du befandt dig i nærheden af Herlev (stor KBH).Det vil jo være rart hvis det var et sted hvor folk kunne dumpe forbi
når de havde tid for at danne deres egen mening om forskelle uden påvirkning af hverken dig eller mig. |
|
|
Helt sikkert, det ideelle ville måske være en blindtest, da jeg tror mange, specielt med hifi, har det med at have en
forudindtaget holdning til det de skal høre. Hvis man lytter efter at bunden er strammere eller toppen er mere luftig, så er
den det sgu også. Det samme er jeg bange for gør sig gældende her. Måske en hifiklub ville stille lokaler til et arrangement,
hvor der kunne laves en blindtest.
Der kunne man f.eks vuderer efter:
Bedste lyd samt et gæt på om det er et passiv eller aktiv filter der er i brug
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da ingen tvivl OVERHOVEDET - har man ikke forstand på og erfaring med at bygge passive filtre, skal man da holde sig LANGT væk fra det. Selv prof folk mislykkes ofte i deres forsøg!!! KLART, at du skal vælge at dele AKTIVT!! Det har jeg jo også selv gjort. Resultat:
Verdens bedste højttalere ;-)
Jeg giver i øvrigt Kongruens helt ret. __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej crashbr, Der fik vi vist lige hijacked din tråd, undskyld - men når man er passioneret går det ofte lidt hurtigt  Jeg håber det har åbnet dine øjne lidt for en alternativ mulighed via aktiv deling omend du måske ikke vælger det i første omgang. Du kan jo besøge kappen, da han jo bor i østjylland som du selv og den vej komme i gang på en rimelig måde.... Så kan du senere hen besøge mig for at når helt i mål   Ja ja Holger - dig og dine verdens bedste højttalere... du burde bygge dig et par Ground Sound sub horn, så der kunne komme lidt tryk på     @ Kappen - jeg kan ikke overskue noget længere væk end Kbh på denne side af sommerferien - har lidt travlt med at få stablet min deltagelse i High End 2011 i München på benene. Men deltager gerne senere på året hvis vi kan finde rette sted og rette højttalere etc. God påske - Robert GS
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Robert - min gode ven  . Ved, at du udmærket ved, at det var gas  , men jeg ér jo en bandit, og stadig mener jeg jo helt sikkert, at aktivt er vejen frem. Ja, det ville være fedt med et par Robert-horn, men mon ikke de fylder for meget ? __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej crashbr
Bortset fra diskissionen om aktiv og passiv - så er der en del indlæg, der har fat i det rigtige.
"Det er ikke hvad der puttes ind i højttaleren - men hvad der kommer ud"
Du putter jo for rigtig mange tusind kroner enheder i højttalerne - men det der afgør om det kommer til at lyde godt - er dine evner til at udvælge enheder der kan arbejde sammen samt lave et basssystem og et delefilter der fungerer.
Prøv følg processen i denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =1
På trods af måleudstyr og fuld computersimuleringer - så tog det over 9 måneder at fintune delefilteret og bassystemet efter det første "udmålte" og simulerede filter var klar.
Vi er nu 2-3 der overvejer at gå sammen for at lave en større version med 2x8 tommer, lidt kulfiber mellemtone og en passende diskant - for det er en sjov og lærerig process 
Mit råd: start med at købe nogle lidt mere overkommelige enheder til en to-vejs (f.eks 2x8" + en stor diskant - Audax har en 38 mm) og få det til at spille.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
WiredForSound Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
| Skal det være HI END er der ingen vej udenom Accuton, men omtanke er nødvendig i designet. |
|
|
Hej Gli,
Nu skal jeg ikke highjacke tråden... spiller selv med Thiel og Partner enheder fra Accuton ( Joachim & Adrian )
Men Men Men... Bas er ikke deres ynglings arbejde... Og diskanterne har problemer i visse frekvens områder, dette er et kendt problem bl.a. fra Avalon højtalere...
Mellem tonen er mine øjne deres absolut stærkeste kort...
Vh/
Martin
__________________ Jean Hiraga A30
Panasonic SA-XR55 (Digital)
Hypex UCD 400 batteri
250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 19 April 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wired
Jeg ved det er et tidligere emne mht bas gengivelsen, MEN jeg har til gengæld leveret enheder til en konstruktion der KAN spille bas, og Accuton har de nye basser for vi andre der skal begrænse os i kabinet størrelse. Der er da dem der falder i et hul og designer med f.eks. Eton, men det er da et kompronis de har gjort (UDEN at nedgøre Eton basserne og de producenter der har foretaget det valg). HVis du konstruerer en højttaler uden at gå på kompronis, så er Accuton da helt i øjet og hvilken enhed kan følge i hurtighed? (kun panel membraner som elektrostater, men de har så andre begrænsninger).
Jeg mener ikke du har ret i diskant, det afhænger af designet, og hvor du deler i filtret + filter design. Mellemtonen er gudeskøn.
|
| Til top |
|
| |