| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg har et teoretisk spørgsmål.
I en flervejs højttaler, kan enhederne så påvirke hinanden?
Kan en basenhed fx sætte en mellemtoneenhed i svingninger og dermed skade mellemtonens gengivelse?
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kan godt påvirke hinanden, men om de påvirker hinanden så direkte at de spiller hinandens lyde, tror jeg
ikke. Nok mere bare på en forstyrrende måde. Ofte er bas og mellemtone kammer også adskilt.
Hvis du har en 3vejs hvor enhederne deler kammer, kan du jo prøve at slå mellemtone fra og mærke om den vibrerer
når baserne spiller.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
teoretisk svar : ja
man har da før set tåber glemme at montere mellemtoneenheden i sit eget kabinet, det lød ikke synderligt godt.
I praksis har nogle fabrikater ligefrem ophængt bassen i gummiophæng, for at reducere vibrationernes påvirkning af frontbafflen
Kan det høres ? Jeg ved det ikke
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 11 April 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man få enheder med egenskaber der gør dem egnede til at sidde i samme store kammer som basserne?
Dali har 3. vejs hvor alle enheder deler samme store kammer.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad tænkte jeg at placering af mellemtone og bas i samme kammer var et no-go.
Så mit spørgsmål var mere med henblik på den lydmæssige påvirkning. Hvis nu bas-enheden er "stærkere" end mellemtone-
enheden og dermed sætter den i svingninger med det lydtryk den leverer ud i lytterummet.
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
Uanset hvad tænkte jeg at placering af mellemtone og bas i samme kammer var et no-go.
Så mit spørgsmål var mere med henblik på den lydmæssige påvirkning. Hvis nu bas-enheden er "stærkere" en mellemtone-
enheden og dermed sætter den i svingninger med det lydtryk den leverer ud i lytterummet. |
|
|
Bas og mellemtone i samme kammer går kun hvis det er to ens enheder
Altså 2 bas-mellemtoner hvor den ene kun laver bas
Mener det var IMF eller TDL der engang i tidernes morgen lavede en højttaler med meget mindre mellemtone end bas, men
satte dem i samme kammer.
En af de største forbedringer man kunne lave på den højttaler, var netop at give mellemtonen sit eget kammer.
En anden ting er at en mindre mellemtoneenhed stort set altid vil bliver påvirket af bassens lufttryk uanset om det er
basreflex eller lukket kammer.
Forestil dig 2 enheder der vil samme vej, men den ene flytter kun 1 liter luft mens den anden flytter 5 liter luft.
Så vil den lille faktisk blive tvunget modsat vej af den store enhed.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Adamfelix skrev:
Uanset hvad tænkte jeg at placering af mellemtone og bas i samme kammer var et
no-go.
Så mit spørgsmål var mere med henblik på den lydmæssige påvirkning. Hvis nu bas-enheden er "stærkere" en mellemtone-
enheden og dermed sætter den i svingninger med det lydtryk den leverer ud i lytterummet. |
|
|
Bas og mellemtone i samme kammer går kun hvis det er to ens enheder
Altså 2 bas-mellemtoner hvor den ene kun laver bas
Mener det var IMF eller TDL der engang i tidernes morgen lavede en højttaler med meget mindre mellemtone end bas, men
satte dem i samme kammer.
En af de største forbedringer man kunne lave på den højttaler, var netop at give mellemtonen sit eget kammer.
En anden ting er at en mindre mellemtoneenhed stort set altid vil bliver påvirket af bassens lufttryk uanset om det er
basreflex eller lukket kammer.
Forestil dig 2 enheder der vil samme vej, men den ene flytter kun 1 liter luft mens den anden flytter 5 liter luft.
Så vil den lille faktisk blive tvunget modsat vej af den store enhed. |
|
|
Altså nu spurgte jeg til om 2 enheder ville påvirke hinanden hvis de sad i HVER DERES kammer. - IKKE samme kammer.
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er svaret
Det kommer an på enhedernes placering, kabinettets udformning og hvor dødt og tungt kabinettet er
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj,
De vil påvirke hinanden. Faktisk vil mellemtonen kunne bruges som mikrofon (også bassen) men da hver enhed sidder elektrisk
låst via effektforstærkeren (dog med skyldig hensyntagende til delefilterets dc modstand) er påvirkningen minimal.
Vil du til bunds teoretisk skal du søge på efter en artikel begået af studerende via Labgruppens udstyr der omhandler enheders
påvirkning af hinanden ved stort lydtryk og den efterfølgende dsp kompensering af samme enheder (kan ikke huske hvad
"skriften" hedder) ;-)
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Halløj,
De vil påvirke hinanden. Faktisk vil mellemtonen kunne bruges som mikrofon (også bassen) men da hver enhed sidder
elektrisk
låst via effektforstærkeren (dog med skyldig hensyntagende til delefilterets dc modstand) er påvirkningen minimal.
Vil du til bunds teoretisk skal du søge på efter en artikel begået af studerende via Labgruppens udstyr der omhandler
enheders
påvirkning af hinanden ved stort lydtryk og den efterfølgende dsp kompensering af samme enheder (kan ikke huske hvad
"skriften" hedder) ;-)
Hilsen Flemming |
|
|
Tak Flemming, Det var den retning jeg gerne ville i
Er der nogle Thiele-small-parametrer der afsløre om en enhed har let ved at lade sig påvirke af andre enheders lydtryk?
Det eksteme ville vel være en Duelund/trådophæng mellemtone der spillede sammen med en PA-bas. - Det kan vel ikke
være godt?
Enhederne i et højttaler system skal vel på en eller anden måde være lige "stærke"? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 April 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker, pointerer Martin Colloms i sin klassiske bog High Performance Loudspeakers, at det er basenhedens påvirkning af mellem/højtone-enhedernes udstråling, der er et potentielt problem. Ikke omvendt. Lyden fra en højtoneenhed rammer bassens membran, medens denne arbejder meget, hvilket giver anledning til frekvensmodulationsforvrængning.
I praksis er problemet dog nok meget lille, sammenlignet med andre. Jeg kan ikke mindes at have hørt om en konstruktion, hvor designeren mente, at der burde tages højde for denne type påvirkning. Det kan tildels forklares ved højtaleres ringe virkningsgrad - selv en højtalerenhed med en 'let' membran er ikke særlig påvirket af lydbølger i luften, simpelthen fordi membranen stadig er tung i forhold til den luft, der er foran den.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Nu fandt jeg endelig den lidt mere tekniske undersøgelse af gensidig påvirkning af enheder ved højt SPL.
High SPL
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samtidigt med et godt og stabilt kabinet, bør man også have en vis afstand mellem bas og mellemtonen, så de ikke forstyrre hinanden udstrålings mæssigt. Mange højttalere har bas og mellemtone lige op ad hinanden. Se her på Snell C hvad jeg tænker på.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2011 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joh, men andre ville argumentere for, at enhederne skal placeres tæt på hinanden, netop for at blande udstrålingen (tilnærmet punktkilde). Delefrekvensen mellem elementerne spiller naturligvis en stor rolle i den sammenhæng.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert, men disse personager glemmer jo helt længden på de forskellige toner. Og man kan ikke påstå at Snell A og den viste C model, ikke lyder som een enhed. Netop pga opbygningen, har disse 2 højttalere et meget klart op tydeligt perspektiv. Interaktionen mellem enhederne er jo her meget fraværende. Denne måde at lave en højttaler på, er der jo et par mærker, der også gør brug af, måske ikke lige så konsekvent som Snell, men tæt på. Det gælder jo om at påvirke øret rigtig med den rette info, rent akustisk set.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
StigCarlsson Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nu netop Snell A lyder som en sattelit med seperat baskasse. Det er jo reelt også det den er....
|
| Til top |
|
| |
ginger Udelukket fra forum

Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
StigCarlsson skrev:
| Jeg syntes nu netop Snell A lyder som en sattelit med seperat baskasse. Det er jo reelt også det den er.... |
|
|
helt enig mener det var kef bailey transmissionlinen der lod mellemtone og bas dele kabinet,og jeg har svært ved at forestille mig imf gøre samme dumhed måske gravesen menigheden har bevingede ord at iklæde tråden her ang at lade bas og mellemtone dele luft
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 April 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ginger skrev:
....mener det var kef bailey transmissionlinen der lod mellemtone og bas dele kabinet,og jeg har svært ved at forestille mig imf gøre samme dumhed
|
|
|
Netop - i de første versioner af byggesættet havde mellemtonen ikke sit eget hus. KEF ville nok også være svært kede af at få skyld for Bailey's bøf. (bortset fra det - sad mellemtonen ikke "i samme kammer" men et stykke nede i linien"

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2011 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
I sin test af Chario Academy Sonnet højtaleren omtaler Troels Gravesen netop, hvordan en specielt anbragt delefrekvens kan være en fordel. Denne højtaler er et tovejs system, med en delefrekvens så lav som 1180 Hz. Oktaven mellem 700 & 1400 Hz er angiveligt et toneområde, hvor vores ører overgår fra én form for retningserkendelse til en anden, og derfor skulle en delefrekvens midt i dette område være specielt svær at erkende.
Snells konstruktion bekræfter den tese, at jo lavere delefrekvens, jo større kan man tillade sig at lade afstanden mellem enhederne være. HF's gamle satellit + baskasse arbejdede vist ved samme delefrekvens. AR har osse lavet flervejskonstruktioner, der tildels byggede på samme idé - suppleret med Allisons tanker om basenheders placering i boksen.
|
| Til top |
|
| |