Forfatter |
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 11 April 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med torsteinowich. Det er også kun noget jeg tør kaste mig ud i fordi jeg har prøvet det før og til dagligt arbejder med
elektronik.
Men det er bestemt ikke umuligt. Og man kunne f.eks søge lidt videoer til hjælp på nettet, samt øve sig lidt på et gammelt
motherboard eller lignende først. Det ville øge chancerne for succes - betragteligt
Det bedste trick jeg kender til, er at have en varmepistol med en lille dysse, så man kan komme tæt på det pågældende
komponent, varme stille og roligt, indtil loddetinnet bliver smeltet nok, til at man forsigtigt kan løfte SMD'en fri af printet. God tid
og tålmodighed... så plejer det at gå fint. Men man kan altid være uheldig med dårligt print som ikke lige kunne tåle
behandlingen. Men det er chancen man nogle gange må løbe. Heldigvis er DAC-magicen ikke det dyreste man kan øve sig på
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 11 April 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også vælge at klippe benene over på de eksisterende opamps og så rense loddeøerne med noget tyndt sugetråd (pas
på ikke at trække loddeøerne af, rens kun 1 - 2 loddeøer ad gangen). På den måde undgår man at varme nabokomponenterne
for meget op. De gamle opamps er alligevel kun få kr værd.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt... har dog lige være ovre og kiggen ned i min DAC... og de ben er godt nok små, så man skal finde en ret så bette
bidetang for at lave det trick... men det skulle nok kunne lade sig gøre
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe. Ja jeg havde heller ikke selv så lille en tang, så jeg endte med at løfte benene med en nål og en 0,4 mm loddespids. Tror
dog ikke det er en metode jeg vil anbefale til andre. Det føltes lidt risikabelt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nød lærer jo nøgen kvinde at spinde, så hvis en hifi-nørd må bruge en nål. Så er må det være sån det er
Ej - spøg til side. Til folk der læser med.... pas nu på hvad i gør... der er kun jer selv til at betale
PS... jeg har selv lavet et lignende stunt, ala den med nålen ... så jeg skal bestemt ikke prale
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Hvis det er så riskabelt, hvordan kan hjemmesiderne så tilbyde at lave ens DAC og tjene på det? Det er må være en
nemmere og mere "stabil" måde at fjerne komponenter på..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er let for en professionel med det rigtige udstyr.
Når man som mig er en selvlært hacker uden uddannelse i smd lodning er det med lidt højere risiko og kræver en del
tålmodighed.
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 loddekolber en på hver side er det der virker hos mig.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh men jeg har nogle gamle lydkort jeg lige kan lege med ;)
Så må jeg se hvilken metoder der passer mig bedst. Forresten er det ikke nemmest at sætte en 8 DIP socket i stedet for en
opamp bagefter? er der nogle ulemper ved dette?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 April 2011 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zwonkie skrev:
Nåh men jeg har nogle gamle lydkort jeg lige kan lege med ;)
Så må jeg se hvilken metoder der passer mig bedst. Forresten er det ikke nemmest at sætte en 8 DIP socket i stedet for en
opamp bagefter? er der nogle ulemper ved dette? |
|
|
Jo det har jeg læst noget om hist og her. Blot skal du lige huske at det kan være lidt tricky at få den til at være på det
footprint, som er tiltænkt en SMD. Men ellers er ideen fin. så kan der være lidt snak om kvaliteten af forbindelsen når du
skifter rundt med forskellige op-amps.
Ulempen kan være at du nemt kommer til at brække lidt i printbanerne og derved ødelægger "lodde-øerne" når du skifter
frem og tilbage. men ellers kan jeg ikke se det store problem i det. Panos og rotelman her på sitet, har vist tilogmed loddet
nogle adaptore på som gør at de kan bruge single-channel-opamps i dual-footprint. Det skulle give det sidste super-duper i
lyden. Dual mono er vist den nærmeste sammenligning jeg kan komme i tanke om i dette tilfælde
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 April 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Avs!!
Har lige snakket med SKAT. Og hvis jeg køber elektronik uden for EU, for mere end 80 kr. så skal der moms oven i.
ydermere skal postdanmark have penge for at regne momsen ud.
Dvs den Belleson regulator jeg har kig på. koster ca 60 dollar. Med en kurs på ca 5.2 kr per dollar. så bliver det med fragt ca
400kr. + moms = 500kr. og så skal postdanmark have 160kr for at regne momsen ud.
Så det ender med ca 650 kr. for en 5v super regulator. avra for laura!!
Må prøve om jeg ikke kan finde noget lignende inden for EU, ellers ser det godt nok lidt stramt ud
Og man skal ydermere passe meget på at varen bliver sendt fra det pågældende land. Da moms og told er ligeglad med
hvem firmaet er, de kigger kun på hvor varen bliver sendt fra. Så hvis den pludselig kommer fra Kina... så er det helt andre
satser. Damn!
Fordelen med opgradering af Op-amps og Kondensatorer, er at de kan fås inden for EU eller kan købes i minde mængder så
man kan holde sig under 80 kr. per sending.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lig fået loddet en Belleson Superpower 5V regulator i. Den giver en pæn forbedring af lyden. Slet ikke lige så meget
som opamps, men en klar forbedring. Mere nærværende lyd, bedre dybde og mindre hård diskant.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Maj 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt.
Hvad måtte du slippe i alt for den Belleson??
Jeg har kig på denne her som alternativ:
http://newclassd.com/index.php?page=34
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Maj 2011 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
59,50 $ for regulatoren + 14 $ i fragt. Det var ikke så dyrt som man kunne frygte... say no more
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 September 2011 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg besluttede mig så for denne her hos newclassd.dk
http://www.newclassd.com/index.php?page=70
Den får jeg hjem snart. Alt inklusiv = 256kr.
Prøver så vidt muligt at se hvor langt jeg kan komme for de mindste penge. De hænger jo ikke på træerne det stads
Nu skal jeg så til at bestemme mig for om jeg vil prøve kræfter med op-amps fra LM, OPA eller AD.
Er stærkt blevet frarådet LM. Men de bruger den jo her:
http://www.audiocominternational.com/cambridge-audio-dacmagi c-mods-p-48.html
Og den kan vel ikke være dårligere end de NE5532, som sidder der i forvejen. Og f.eks AD er møgdyr. og deres 8620 skal
bruge mindre spænding- højst 13V+/-. så der skal så også lige nye regulatorer til, før det evt. kunne bliver en realitet.
Kigger også lidt på denne her:
http://www.tentlabsshop.com/DetailServlet?detailID=1671
den skulle være lige til at lodde i, efter man har pillet den gamle ud - drop in replacement.
Spændende. Nu ser vi om jeg kan høre forskel på at der kommer en bedre regulator til digital-kredsløbene, så tager jeg den
derfra
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 September 2011 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev der loddet en Dexa 5v regulator i Dac'en.
klart bedre. hele lydbilledet syntes at have glæde af denne lille opgradering. Det er pt det eneste som jeg har rørt ved. ud
over at jeg benytter XLR udgangen for at undgå den "ligegyldige" 275'er.
Bassen er blevet mere dyb, samt med lidt mere smæk, hvis det da snart er muligt
Mellemtonen syntes i starten at være lidt mere kedelig. Men det opdagede jeg hurtigt blot var fordi jeg nu ikke havde samme
mængde rod i netop dette område. stemmer og instrumenter er nu møj mere klare og detaljerede at lytte på.
Og vigtigst af alt, selv om diskanten virker som er den er blevet endnu mere detaljeret, åben og udstrakt. Så er den også
blevet langt mere behagelig at høre på. mange af de irriterende s-lyde, som normalt kan p***e en af. er nu mere eller
mindre væk. Men ikke helt væk. det er som de bare er blevet mere naturlige. så de ikke længere virker kunstigt fremstillet,
men som en naturlig del af stemmer, som det også ville være i virkeligheden.
Mindre men virkelige dejlige forbedringer for sølle 256 kr. fanme også nemt at skifte. bestemt anbefalelsesværdigt som
værende den første simple opgradering på et ellers ganske fint produkt, som bestemt kan tåle en god gang modning
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som har leget med clocken?
jeg har kigget en del på denne her:
http://tentlabs.com/Components/XO/index.html
Den skulle have en særdeles præcis frekvens, men det hjælper vist ikke meget uden en stabil forsyning.
ruller man lidt ned på siden. så er der et forslag til en strømforsyning til deres clock. Men ifølge databladet. så er den clock som
sidder i DM'en som standard, slet ikke så dårlig. Og det ville jo være snydebilligt, bare at bygge denne lille "suggested"
strømforsyning, lodde, standard clock'en ud og placere den på et lille print med den hjemmebyggede forsyning. på den måde
sørger jeg for at det ikke er en støjende dc-dc konverter i DM'en, som forsyner krystallet.
nogen der har ideer til denne mod??
|
Til top |
|
|
MWB1977 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at få tid til at købe et par stykker af dem Thor.
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Er der nogen som har leget med clocken?
jeg har kigget en del på denne her:
http://tentlabs.com/Components/XO/index.html
Den skulle have en særdeles præcis frekvens, men det hjælper vist ikke meget uden en stabil forsyning.
ruller man lidt ned på siden. så er der et forslag til en strømforsyning til deres clock. Men ifølge databladet. så er den clock
som
sidder i DM'en som standard, slet ikke så dårlig. Og det ville jo være snydebilligt, bare at bygge denne lille "suggested"
strømforsyning, lodde, standard clock'en ud og placere den på et lille print med den hjemmebyggede forsyning. på den måde
sørger jeg for at det ikke er en støjende dc-dc konverter i DM'en, som forsyner krystallet.
nogen der har ideer til denne mod?? |
|
|
Drop det clock der !  Er alt for dyrt i forhold til hvad det giver. Hvad er frekvensen ? Jeg synes det giver meget mere
ved andre eksperimenter.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Diamagnetic
hehe  ved godt at det kan tage overhånd det nørderi her. Men det er jo sjaw det her
Frekvensen er 24.576 Mhz.
Pointen var netop at den der Tentlabs er for pebret til at jeg tror det er det værd. Og da jeg som beskrevet højere oppe, har
opdaget hvad en solid forsyning kan gøre. så ville jeg blot eksperimentere med at lave en forsyning til måske 10-15 kroner, og
placere mit krystal derpå istedet. På den måde slipper jeg nemlig for at bruge den switchede forsyning som der sidder i DM.
Hehe Busk. Jeg tror ikke lige jeg starter egenproduktion. Men hvem ved... måske bliver det en succes
|
Til top |
|
|