Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpning af lukket kabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

jeg tror sgu du er på vej ud på et sidespor mester, det er altså bedst at holde sig indenfor enheder der er udviklet til bilstereo, de har jo et mindre krav til kabinetvolumen

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

jo men Focal laver jo netop enheder til biler, og hvis de er lavet efter samme filosofi som deres PA, er det måske den vej jeg
skal gå. Det var mere det jeg tænkte.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

men du bliver nødt til at finde ud af hvad volumen de skal have for at arbejde bedst

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

timur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej Christian,

Tænkte på hvilken slags bil du har ?.

Visse karrosseri typer kan jo være lidt svære at intregrere subwoofere i..

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Polyglass seriens 10"ere vil begge gerne have 30L for at spille hvad focal kalder dyb og præcis, hvor 20L giver punchy og
dynamisk lyd, og 15L giver hurtig og stram bas, dog er alle i refleks kabinetter.

Norvegicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2007
Lokalitet: Norge
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan bruke en eller flere 8 tommers har du Resonant Engineering (RE) REX8 4D som både har lydkvalitet og SPL. I tillegg kan de brukes i små lukkede kabinetter i bil samt ca 80% større lukket kabinett for stuebruk. Sørg for å mate dem med minimum 4-500 watt så trenger du ikke lete etter andre suber!
Til top Vis Norvegicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Norvegicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

I princippet giver et lukket kabinet en 'hurtigere' bas end en refleksboks. Men, den praktiske kombination af boks, enhed + forstærker er ligeså vigtig. At efterstræbe meget dyb bas til en bil er efter min mening en træls og forgæves indsats - bilens egenstøj + trafikstøj vil kamuflere enhver indsats i dén henseende. En tung membran kan sagtens være 'hurtig', sammenlignet med en let - der er så mange faktorer, der spiller ind, det er ikke så enkelt.

Rockwool el. glasuld er glimrende dæmpematerialer, tættere og mere effektive end uld el. kunststof. At de skulle kunne skade enheden har jeg hørt før, men jeg har anvendt rockwool til bokse siden begyndelsen af 70'erne, og det har virket fint.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Ok det vil jeg da overveje, kan du anbefale en serie?
Af en eller anden grund, står der ikke noget på deres hjemmeside om 3 serien, men 2 serien bruger også kun 14L for 10"eren.

Er der ellers andre brands end lige Boston som kunne være værd at kigge på?
Nu arbejder jeg en del med Pa, og er helt vild med L-Acoustics, af hvad jeg har fået fortalt er det Focal der laver deres
enheder, så er deres subs noget værd?
Det er nok lidt svært for mig at foreslå en serie, da dem jeg har lidt på, er nogle år gamle. Derfor håbede jeg at der var kommet nye versioner og det kan da være at 2'eren hen ad vejen, er blevet så meget bedre end 3'eren, at det er dem du skal kigge på. Du har en lille bil og en 22 liters kasse med et par 6"ers i push pull fra f.eks Audio Technology eller Scanspeak kunne måske bane vejen. Men som der nævnes andet steds, er der jo en del lavfrekvent støj i en bil, som kvæler subbassen. Prøv evt et gå på et af bil magasinerne på nettet for at få mere inspiration.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Jeg satser heller ikke så meget på den helt dybe bas, det er ikke det der er det vigtigste, det kan måske også ses på valget af
mine normale højttalere, som dør ved 33hz, det der er vigtigt for mig er en ren og detaljeret og præcis bas, og her er min
nuværende enhed for sløv til at give mig hvad jeg vil have, den er dyb nok, men resten mangler.

Men hvad med sådan noget som Dynaudios 8" eller 10" er de noget ved? jeg syntes deres hifi lyder helt vildt godt.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hvordan når det er i pushpull er det så det samme som ISO-BariK hvor fronten på enhederne vender mod hinanden? og skal
enhederne så køre i modfase eller hvordan virker det?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Hvordan når det er i pushpull er det så det samme som ISO-BariK hvor fronten på enhederne vender mod hinanden? og skal
enhederne så køre i modfase eller hvordan virker det?
De kan da helt sikkert bruges hvis du laver et kabinet så stort du har plads til. Push pull er når enhederne monteres membran mod membran med en afstands skive i mellem, så ikke ophængene rør hinanden. Den ene skal rigtigt nok køre i modfase, så de skubber og trækker henholdsvis.  Jeg er ikke sikker, men ISOBARIK er noget lignende med den forskel at de sidder i hvert sit kammer med forbindels til hinanden. Korrektion modtages.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, nu har jeg sidet og leget lidt med Dynaudio MW172 og push-pull i WinISD, jeg syntes bare ikke det virker som om
der er den vilde forskel mellem push-pull og en enkelt enhed, lige meget om jeg bruger lukket eller reflekskabinet. Der er
selvfølgeligt væsent lig forskel mellem refleks og lukket kabinet, men ikke mellem push-pull og ikke push-pull. I lukket kabinet,
yder den lige fremst mindre. Dog er kabinet størrelsen noget anderledes.

Er det bare winISD som ikke kan vise fordelene eller hvordan?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Jeg ved ikke, nu har jeg sidet og leget lidt med Dynaudio MW172 og push-pull i WinISD, jeg syntes bare ikke det virker som om
der er den vilde forskel mellem push-pull og en enkelt enhed, lige meget om jeg bruger lukket eller reflekskabinet. Der er
selvfølgeligt væsent lig forskel mellem refleks og lukket kabinet, men ikke mellem push-pull og ikke push-pull. I lukket kabinet,
yder den lige fremst mindre. Dog er kabinet størrelsen noget anderledes.

Er det bare winISD som ikke kan vise fordelene eller hvordan?
Det tror jeg at der er andre, der bedre kan svare på end jeg. Du kan selvfølgelig nøjes med en enkelt enhed. Jo mindre kabinet du ønsker, vælg enheder dedikeret til bilkabiner. Ellers kan du godt bruge hifi orienteret enheder i større kabinetter. Hvad har du plads til? Det ved du bedst.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg så lige at der er forskel på enhederne i push-pull og alene, WinISD viser rundt regnet at kabinet størrelsen bliver halveret,
så med den samme størrelse kabinet kan jeg opnå en dybere lyd.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
I princippet giver et lukket kabinet en 'hurtigere' bas end en refleksboks. Men, den praktiske kombination af boks, enhed + forstærker er ligeså vigtig. At efterstræbe meget dyb bas til en bil er efter min mening en træls og forgæves indsats - bilens egenstøj + trafikstøj vil kamuflere enhver indsats i dén henseende. En tung membran kan sagtens være 'hurtig', sammenlignet med en let - der er så mange faktorer, der spiller ind, det er ikke så enkelt.

Rockwool el. glasuld er glimrende dæmpematerialer, tættere og mere effektive end uld el. kunststof. At de skulle kunne skade enheden har jeg hørt før, men jeg har anvendt rockwool til bokse siden begyndelsen af 70'erne, og det har virket fint.

jeg har set et par enheder, som var fyldt i svingspolestur samt på bagsiden af støvhætten

de var afbrændte på grund af de ikke har kunne komme ordentlig af med varmen, da isoleringen ligger og blokerer for luftpassagen i svingspolegabet

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ude og kigge lidt på mine muligheder.
Jeg har læst mig til at Phase Linear Aliante 12" skulle være en af de bedste SQ subs man kan få, den har jeg fundet til knap 2K,
den kan side i et 28L lukket kabinet, og jeg tror godt jeg kan undvære de ekstra 6L i bagagerummet.

Der ud over har jeg kigget på Dynaudio MW182 som skulle kunne klare sig i det 22L kabinet jeg har nu, hvis jeg plotter den ind
i WinISD. Ellers er der Rainbow Vanadium 8 og 10, som også skulle klare sig i det kabinet jeg har nu, 8"eren skal dog have et
nyt frontplade, så hullet passer.

Så er jeg blevet tilbudt de to Peerless XLS10 som kunne være interessante i en push-pull konfiguration, ellers er der scanspeak
W26 eller W22. Jeg har også hørt Peerless XXLS12 i en bil, men det var med 40L lukket kabinet til hver enhed, og det er
formeget, så de er udelukket. Men kræver W22 eller W26 eller XLSerne lige så meget plads? Jeg kan godt gå med til kabinetter
omkring de 25L men så heller ikke mere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes