Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juli 2024 | 04:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Første forsøg... - Nu med lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 22 December 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

High sky skrev:
Hej
Blot lige en tanke til dette super projekt. Men jeg gør det en del inden for cykling og i denne verden er keramiske kuglelejer et must hvis man kører en smule seriøst. Og tanken slog mig, ligesom Jan, der skal helt klart en keramisk kugle i. Ikke alene er den langt stærkere en stål kuglen, men også langt mere jævn i sin overflade(set med mikroskop) og dette må da resultere i mindre støj fra lejet.

Keep up the good work.

Og god jul til alle nørder som mig selv.
Hvis ikke jeg kunne nørde ville jeg ligne det leverpostej som sidder i kø på motorvejen hver dag.


Problemet er ikke kun kuglen, men også fladen i bronzelejet hvor kuglen hviler (som det kan ses på billederne, er der i den rustfri aksel en lille fordybning hvor kuglen ligger i). Nu er jeg ikke verdensmester i hårdheder, men kuglen skal have den mindst mulige anlægsflade mod den hårdest mulige flade, og jeg tror umiddelbart at rustfrit stål er hårdere end bronzen. Der kan dog være lagt en hårdere bund i lejebrønden :)
 
I mit inverterede gyrodec leje, er det bronzelejet der centrerer kuglen som så roterer på stål akslen.



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 22 December 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd at følge med i.

Jeg er dybt misundelig...
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 22 December 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

halløj

Jeg skal da lige love for at jeg har fået vækket alle eksperterne til live. Det er fedt med så mange tilbagemeldinger.

Det kan da godt være at jeg bliver nødt til at finde ud af noget med noget magnetisk leje. Kan godt se at vægten er meget stor på et lille punkt. Jeg har 2 lejer at forsøge med, så jeg må se om jeg kan få tilpasset det andet lidt. Det med at centreringen af kuglen sker på akselen havde jeg faktisk også tænkt en del over. Jeg har nu fået ændret bunden af brønden således at kuglen selv finder til centrum. Nu mangler jeg bare at få planet hullet i akselen væk.

En kugle i keramik lyder også rigtig spændende. Men hvor får man fat i sådan en til ordentlige penge???

Der er ligepludselig blevet lang vej igen...

 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 22 December 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

brianm skrev:

En kugle i keramik lyder også rigtig spændende. Men hvor får man fat i sådan en til ordentlige penge???


Der er ligepludselig blevet lang vej igen...


 



Nu var det en cykelrytter der nævnte keramiske kugler. Måske fås de som reservedele, eller måske fra en defekt del hos en af
de mere seriøse cykelbutikker?

Ja, men jeg er også sikker på, at du har evnerne, og at de nævnte modifikationer både vil give stabil drift og vedvarende gode
specifikationer.

__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 22 December 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 23 December 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:

Ja, men jeg er også sikker på, at du har evnerne, og at de nævnte modifikationer både vil give stabil drift og vedvarende gode
specifikationer.

Takker for de fine ord. Men som tidligere nævnt, har jeg fået en hel del hjælp af venner og familie. Jeg selv er ikke så kyndig med disse værktøjer og maskiner. Men jeg har som regel en masse ideer....

Nu skal jeg i tænkeboks i et stykke tid for at komme videre. Jeg skal have lavet et armboard og en motorbase. Jeg skulle jo gerne snart have de første toner ud af dyret. Det fede ved sådanne projekter er jo også at de aldrig bliver helt færdige. Der er altid plads til forbedringer...

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

pip sagde den...

Endelig kom den første tone fra den nye pladespiller...

Der er lavet en meget midlertidig armbase, og en meget midlertidig motorstand. Jeg har bare sat en lille dc motor i et metalrør, og forsynet den med en regulerbar spændingsforsyning.. Der er lyd og det er fedt...

Motoren kan ikke selv trække apparatet igang, men skal lige have lidt "starthjælp", men så kører den faktisk fint. Jeg har ikke lavet noget om på lejet endnu, vil lige se hvor skidt det ser ud..

Tallerkenen er lidt mindre end en lp i diameter, men nu må vi se om ikke det går...

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes