Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 05:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lodetin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
nhj4 skrev:

hvilken lode tin vil i vælge af det to modeler her, lad mig høte jeres mening

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=4455842#header

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6258233

Man kan ikke svare på spørgsmålet, da det kommer an på hvad du har af udstyr, hvilken loddekolbe har du?, Hvilken spids? Hvad har du til at fjerne flusmiddel med efter lodningen? Og hvad indeholde de 2 ting lige nøjagtig du skal sammeføje?

Er svaret til bare en af ovenstående: at din loddekolbe er skrald og ikke kan indstilles i temperatur, du aner ikke hvad de ting indeholder du skal lodde sammen indeholde, og flus afrensning hvad er det?

-Er det rimelig lige meget, for det bliver noget hø lige meget hvad du bruger da du ikke kan få lavet en ordentlig intermetallisk forbindelse mellem emnerne(læs høj impedant lodning), og det vil være jævnt spildt at have ofret penge på fine stik og kabler når samlingen er "tilfældig" husk intet er stærkere end det svageste led i kæden.

Og jo 63/37 med flusmiddel i, er den bedste tin og til guld  eller sølvbelagte emner vil den med 3%Ag tilsat være fint da de er eutektiske(smelter på præcis en bestemt temperatur)

De nye loddetinner(Rohs) er ringere og giftigere, men må ikke bruges mere da Pb er på EU's fy fy liste

Hej Per N, hvis amatører som mig og mange andre som forsøger sig med loddekolben, skal tage ovenstående til efterretning, er der jo kun meget få som kan udføre loddekunsten korrekt...
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

det er kun godt du kan læse det, det er forbaner handikab og være ordblind og ikke altid kan forstå hvad der bliver skrevet det er noget skit for mig øv for mig jeg fik ikke mere med i posen da jeg blev føt

Jeg kommenterer nu ikke på dine evner til at læse og skrive men udelukkende på dine fantastiske evner til at høre noget vi andre ikke kan høre. 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge denne http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6258233 af de to, ud fra det synspunkt at der er det største mængde sølv og cu i tinne og der ved beder leder evne, dog er der ikke så meget i at tinnet bliver træls at arbejde med.

bruger selv mundorf silver/gold tin (95,5%sn / 0,7%cu / 3,8%ag&au) ag og au forholdet er 99% ag og 1% au.

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Oktober 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
Per N skrev:
nhj4 skrev:

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=4455842#header

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?m ethod=getProduct&R=6258233

Man kan ikke svare på spørgsmålet, da det kommer an på hvad du har af udstyr, hvilken loddekolbe har du?, Hvilken spids? Hvad har du til at fjerne flusmiddel med efter lodningen? Og hvad indeholde de 2 ting lige nøjagtig du skal sammeføje?

Er svaret til bare en af ovenstående: at din loddekolbe er skrald og ikke kan indstilles i temperatur, du aner ikke hvad de ting indeholder du skal lodde sammen indeholde, og flus afrensning hvad er det?

-Er det rimelig lige meget, for det bliver noget hø lige meget hvad du bruger da du ikke kan få lavet en ordentlig intermetallisk forbindelse mellem emnerne(læs høj impedant lodning), og det vil være jævnt spildt at have ofret penge på fine stik og kabler når samlingen er "tilfældig" husk intet er stærkere end det svageste led i kæden.

Og jo 63/37 med flusmiddel i, er den bedste tin og til guld  eller sølvbelagte emner vil den med 3%Ag tilsat være fint da de er eutektiske(smelter på præcis en bestemt temperatur)

De nye loddetinner(Rohs) er ringere og giftigere, men må ikke bruges mere da Pb er på EU's fy fy liste

Hej Per N, hvis amatører som mig og mange andre som forsøger sig med loddekolben, skal tage ovenstående til efterretning, er der jo kun meget få som kan udføre loddekunsten korrekt...

Det er ikke korrekt, men en ordentlig loddekolbe, og en vis minimumsviden er et must. dermed ikke sagt i skal holde jer fra det, i skal bare være klar over jeres ting ikke er ret gode og mange penge er spildte på fint lir, jeg har set flere fine eksempler på flotte wbt stik sat sammen med det fineste sølvkabel med koldlodninger, så den fordel dette kabel kunne have, kan nu være ringere end et lakridskabel til en flad 20'er.

Og hvis ikke man har grejet iorden og viden om det, er hvilken loddetin man bruger fuldstændig ligegyldig.

(til den undrende har jeg formuleret sidste linie forkert i det citerede, det er selvfølgelig de gamle tin'er der er forbudt)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 05:22 | IP-adresse registreret  

.....................

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg håber da ikke du lodder med næsten 500grader? Nå...det er bare en prøve...det er da godt nok voldsom den kan komme så højt op...det kan mine Weller EC-2002 kolber ikke. Der er 430 max...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg håber da ikke du lodder med næsten 500grader? Nå...det er bare en prøve...det er da godt nok voldsom den kan komme så højt op...det kan mine Weller EC-2002 kolber ikke. Der er 430 max...

mvh

hej tube, jeg er også forbeavset over hvor højt tempoturen kan komme op på den kineser Weller til 550kr  men så ved man da at der noget og gøre godt med

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

BTW; Du må ikke have spidserne til at ligge så 'tørre' for tin...for at beskytte dem mod oxidering fra vores forurenede luft skal de opbevares med en ordentlig klat tin på...det sammé gælder for udlodde-stationen. Det gør jeg og det virker rigtig godt...altid tin på når der slukkes.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

BTW; Du må ikke have spidserne til at ligge så 'tørre' for tin...for at beskytte dem mod oxidering fra vores forurenede luft skal de opbevares med en ordentlig klat tin på...det sammé gælder for udlodde-stationen. Det gør jeg og det virker rigtig godt...altid tin på når der slukkes.

mvh

ok det skriver jeg lige bag øret, det skal så lige siges at de to af den er helt nye og liger i en pose normalt og tak for tibet

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej nhj4, nu har vi set at dit loddegrej er rimeligt ok, så skal der bare lige ryddes op på arbejdsbænken 
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
Hej nhj4, nu har vi set at dit loddegrej er rimeligt ok, så skal der bare lige ryddes op på arbejdsbænken 

er du rigtig klog mand, så kan jeg ikke finde mine ting, der er orden i rodet

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Per N skrev:
nhj4 skrev:

hej Per N !

Lode værktøj:

jeg bruger lode spiser fra Weller og lodekolbe fra Wellerman og en tinsuger fra Weller, har ikke noget særligt til at fjerne flus rester med, vis der skulle være noget fjærner jeg det med en meget spis skrutrækker stelle og roligt og lige bruger en vatpin til at fjere det løse så det kommer til at se noglunde pænt ud

her ses nogle af lodespiserne

lodestationen

her kan se hvilken tenpertur den kan komme op på

og så den gode gamle tinsuger, den kniber med at holde varmen men det er jo også ved at blive godt koldt , jeg regner med det er drejeknappen til at skifte tenperturen med der er ved at stå af så en ny er i tankerne, vis den ikke lige vil virke bruger jeg lige lodekolben til hjelp

tit er det sølv tråd der skal lodes på, sølv stik og de gænske martrialer der nu er på komponendterne af lodeben og så vidre, alemnelig stil og kobber martrialer bliver der også lodet på, de fleste prindt er jo med kobber baner nogle er så gar fortinet fordig de er så tynde ja hvad kan man ellers nævne

håber det var noget du kune bruge

Super, du har forudsætningerne i orden.

Jeg vil anbefale dig at få fat i tin blandingen 61/36/3 -Sn/Pb/Ag med tilsat flus middel, det vil være rigtig godt, tricket når du lodder sølv ting er det godt at få det godt fortinnet i forvejen med denne tin inden du lodder emnerne sammen. Din kolbe bør stå på 285 grader celsius, et godt trick er også du får fat i lidt ekstra flusmiddel og komme på emnerne inden du lodder, man kan aldrig bruge for lidt.

(det er ikke smart at kradse flus af mekanisk da du stresser lodningen, rens det istedet af med isopropyl alcohol, derudover ville dine spidser have godt af en rengøring man kan få en børste af messing til formålet så kan de overføre varmen optimalt igen)

Prøv det og jeg garantere dig et resultat, du ikke har set før.(men hvis du insistere på på at benytte en af de 2 tinner du nævner, så den første udgave og med en temp på ca 310 på kolben, hvorfor? fordi den har en høj flus % og du skal arbejde ved en højtemperatur så det er en fordel)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

.......................

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 17 November 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

..........................

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 November 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

...........................

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes