Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 06:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken PU? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Det kunne være interessant at få oplyst hvordan I loader jeres pu! Det være sig MC som MM.
"Trold kan tæmmes" siger man jo. Det er min erfaring at det godt kan betale sig at få målt kapaciteten fra pu til indgang i riaa. Hvis man har alle nødvendige oplysninger fra pu fabrikanten er det nemt at beregne hvordan man skal loade.

www.hagtech.com/loading.html

Det er min erfaring at det nemmeste er at beregne sig frem, resultatet passer forbløffende godt.

Nyere pu, dvs produceret efter 1975 har typisk et hæv på et par db i toppen ved afspilning af nye LP. Når de har været spillet ca. 10 gange er hævet forsvundet. Altså har man kompenseret for slidte plader!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Fik jeg sagt at du absolut bør overveje:

Ortofon Kontrapunkt H
Ortofon Rondo Bronze

Laveste rillestøj! En væsentlig og overset parameter.
Lyder spændende Jazzman , og de er helt klart med i overvejelserne. Mikkel har også en ortofon cadenza med i sin test, så det ser jeg også frem til. Hvordan er iøvrigt Kontrapkt h ifht til rondoen? Og kan man overhovedet få kontra pkt h stadigvæk. Er det ikke cadenza serien der har taget over for den?
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Spiller på en Benz Ace Ls lige p.t. - den er lidt mere varm og fyldig i lyden end Rondo Bronze, men ikke så meget som de tidligere Benz pickupper har været det. Det er en pickup som i højere grad fokuserer på helheden end detaljerne. Reelt set er Rondo Bronze efter min mening bedre (flere detaljer), men også noget dyrere. Benz Ace Ls koster vejl. 3.500,-

Lyder spændende Janils. Har jo også overvejet Benz, bare Glider modellen. Men også Scheu s, til 6.5k kroner kunne være interessant, så vidt jeg ved en modificeret Benz. Kender du noget til den/ dem?
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

jazzman skrev:
Ortofon Kontrapunkt H

Jeg var jo som nævnt glad for min tidligere Kontrapunkt B (B for blå ), så den serie anbefaler jeg også gerne. C'eren skulle være en af de bedste til at track'e, har jeg læst et eller andet sted, men den var også den dyreste i serien.

Men kan Kontrapunkt serien stadig fås? A og B kan fås hos William Thakker i Tyskland, til en lav pris, her f.eks. B: http://cgi.ebay.com/Ortofon-MC-Kontrapunkt-B-Moving-Coil-car tridge-NEW-/400084795887?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item 5d26e981ef. Jeg mener at have læst at sælgeren er ok, og B'eren kostede tidligere 7.000 kr., nu omkring 4.700 kr.

Derudover er jeg ikke klar over om Kontrapunkt stadig kan fås, i Danmark, England, andre steder?

Så er der jo også Audio Technica AT33 i forskellige udgaver, som der også er mange fortalere for. Jeg har hørt en af dem (PTG var det vist) og synes egentlig den var ganske udmærket. Desværre har jeg ikke styr på om nogle af modellerne er mere et bedre køb end de andre når man kigger på pris/ydelse. Søg på "Audio Technica AT33" på eBay.com.

Skulle beslutningen falde på en Rondo Bronze, så vær opmærksom på prisen der kan ligge helt op til 5.700 kr. så vidt jeg kan se - men jeg har set den til lige under 5.000, så det burde den vel kunne fås til. Hos William Thakker på eBay står den til godt 4.300 kr.

Lyra Delos skulle være et hit ifølge de tyske magaziner, den har allerede været oppe at vende her i tråden, men er altså også noget over budget med 7.900 kr. hos Artsound.dk.

Rondo bronze kan fås til 4550 hos highend sound
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Har også kigget lidt på Dynavector. DV 20x. Tror ogå den ligger omkring de 5k. Nogen som har erfaringer med den? Eller andre Dyna pu´er?

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Dynavector XX2mk2 er en kanon pick up. Men den kan købes noget billigere end de kr. 13900,- den koster her hjemme. DV20X når den ikke til sokkeholderne. Denon DL 301mk2 ER et superkøb til ca. usd 300,- og svarer efter min overbevisning til Shelters mellem pu (5001?) og er tæt på DV20X i ydelse til en mere fornuftig pris.
AT33PTG-EV er noget lys og lidt basfattig, men kan købes billigt i Østen og er så alle pengene værd.

I det hele taget er pu rædselsfuldt dyre herhjemme. Selv om man trækker momsen fra er der for stor prisforskel!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Dynavector XX2mk2 er en kanon pick up. Men den kan købes noget billigere end de kr. 13900,- den koster her hjemme. DV20X når den ikke til sokkeholderne.

XX2 MK2 er en ganske god pickup - jeg havde den inden min nuværende. Når nu den koster næsten tre gange så meget skulle den vel også helst være noget bedre end 20'eren  Jeg købte min for 10.000 kr. hos VassagoHifi uden at han havde den på produktlisten, så man kan måske stadig prøve igennem Jensen. Men nu er XX2 pænt over budget må man sige, selv om den kan fås noget billigere end listepris.

hullevad skrev:
I det hele taget er pu rædselsfuldt dyre herhjemme. Selv om man trækker momsen fra er der for stor prisforskel!

Ortofon er vist nok billigst, eller i hvert fald ikke dyrere, herhjemme ift. udlandet, f.eks. Tyskland. Men er det ikke meget normalt at varer er billigere i udlandet når ikke de er lavet her i landet? Dali er et andet eksempel på det. Man skal også huske at vores lønniveau bestemt ikke er lavt ift. mange andre lande.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

NEEEEEEJ, hvor heldigt!!!  En Kontrapunkt H til salg, brugt: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=169768. Mon nogen læser med

Hvad kan sådan en koste brugt? Det er jo lidt et gamble...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

NEEEEEEJ, hvor heldigt!!!  En Kontrapunkt H til salg, brugt: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=169768. Mon nogen læser med

Hvad kan sådan en koste brugt? Det er jo lidt et gamble...

Ja, jeg har godt set den. Ved bare ikke helt. Er nok ikke så meget for at købe pu´er brugt. Det er jo ikke sådan lige og se hvordan standen er.  Man kan selvfølgelig lytte på den, meeeen...men tak for linket ellers
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3399
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:
Er nok ikke så meget for at købe pu´er brugt. Det er jo ikke sådan lige og se hvordan standen er.  Man kan selvfølgelig lytte på den, meeeen...

Ja, det er en "tricky" sag, sådan en brugt pickup... Den er sikkert ok, men man ved ikke hvor brugt den er. Og sælger vil have svært ved at indrømme køber ubetalt prøvetid eller fuld returret, for ved brugtsalg er det jo ikke et spørgsmål om at få lov til at lytte for at se om man synes om lyden, men kun et spørgsmål om skidtet virker - det er prisen for at få en god brugtpris.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har før købt Dynavector XX2mk2 til usd 1100,- i Østen og det var IKKE en foræringspris. Men jeg fik vennerabat.
Ortofon kan også købes billigere ovre øst på. Selv om man trækker alle moms og andre udgifter fra og tillægger forsikret luftfragt.
Det er bare at komme i gang med at lede efter forhandlere der vil give rabat!
Det er min fornemmelse at fabrikanterne styrer markedet og prøver at fastholde faste og høje udsalgspriser. Det betyder at forhandlerne ikke reklamerer med en lavere udsalgspris, men en stor rabat kan man normalt forhandle sig frem til. Også på Ortofon!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 483
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Check denne - jeg har selv en, og er meget glad for den.

http://www.dba.dk/pickup-benz-micro-ebony-h/id-69426520/

Mvh

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.

TakDet er helt sikkert en fed pu, og jeg er sikker på den spiller godt. Er stadig bare ikke helt tryg ved at købe brugt, når det drejer sig om pu. Og så er det i Jylland. Jeg bor i KBH...Hvordan lyder den Benz på din Rega?

mvh

 

 

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 483
Sendt: 28 Oktober 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej sborup.
Den lyder aldeles forrygende. Jeg har lavet en brugeranmeldelse af den her på sitet, jeg foreslår, at du læser den.
Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 05 November 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Umiddelbart ligger valget lige nu mellem ortofon kontrapunkt b og ortofon mc jubilee. Nogen der har erfaringer med dem? Jubilee er selvfølgelig noget dyrere, ca 1500. Er det den man skal gå efter i første hug? Har tænkt mig at handle hos William Thakker i Tyskland da de har nogen gode priser og det er blevet anbefalet i tråden. Er det et ok sted? Tak

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 05 November 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

William Thakker har jeg - og bror - gode erfaringer med.

Tag Kontrapunkt H. Den mest all-round i serien (kender ikke Jubilee, dog)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 483
Sendt: 05 November 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Well, jeg købte min brugt, og det var jeg helt tryg ved. Det skal dog siges, at jeg hentede den selv, så jeg havde mulighed for at checke, at nålefanen var lige, hvilket er den bedste kontrol på, at alt er ok. Sliddet lader sig næppe kontrollere med det blotte øje.

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 05 November 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej Jazzmann.

Har hørt godt om kontrapunkt h, men ved ikke lige hvor jeg kan få fat i den. Har du set den til salg et sted?

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 05 November 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 05 November 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Kontrapunkt h er også bare væsentlig dyrere end b eren. B eren står til ca 4600 hos W & H og Jubilee til ca 6000. Hmm det er svært. Jeg har brug for mere hjælp... Ellers tak for input Jazzmann
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup
 

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes