Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 18:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken PU? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
Bevensee skrev:
mogens_oestjyll skrev:
(Om boost og Rondo Bronze)

...Det vil jeg beskrive som en unaturlighed i pick uppens klang og en forstillet måde at præsentere bl.a. soundstage på, herunder dens optagethed af detaljer. MC pick upper har det med at overfokusere på detaljerne. Sammenlignet med masterbånd og koncertsal er der ganske enkelt for stor tydelighed på detaljerne, hvilket går ud og naturligheden og helheden i musikken, når den reproduceres via en MC pick up i lytterens high-end system

Det er det, man hører, når man efter nogle timers lytning, sætter en pick up på, der ikke har denne bieffekt. Og hvor er det befriende at slippe for det boost.

Jeg vil tillade mig at sige, at Rondo Bronze er en pick up, der på ingen måde er velegnet til langtidslytning.

Hmm, ok, jeg forstår godt hvad du mener, det  svarer til min oplevelse af dårlige aludomer, eller dårlige transistorforstærkere. Men jeg kan simpelthen ikke genkende den beskrivelse af Rondo Bronzen. Men jeg betvivler ikke at du rent faktisk oplever det du beskriver. Må jeg spørge om hvilken RIAA du har? Måske ligger problemet i samspillet mellem RIAA og PU?

Jeg vidste det spørgsmål kom. Det var så forudsigeligt. Jeg har 4 riaa'er og det ligger ikke der. Problemet er der på alle riaa'er.

Det er selve MC  pick upperne, der er synderen

Jeg er da ked af, at du synes det var forudsigeligt. Det var jo egentlig ganske venligt ment. Jeg undres bare over hvorfor vi tydeligvis har så forskellige opfattelser af hvordan de samme pickupper lyder. Derfor ledte jeg efter om der måske var en anden grund til det, og det mest nærliggende sted at lede vatr da RIAAen. Men konklusionen må vel så være at lydoplevelse er subjektiv, og man derfor skal være påpasselig med for bombastiske udmeldinger, såsom "på ingen måde velegnet til..."

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
[QUOTE=Bevensee] [QUOTE=mogens_oestjyll](Om boost og Rondo Bronze)

Jeg vidste det spørgsmål kom. Det var så forudsigeligt. Jeg har 4 riaa'er og det ligger ikke der. Problemet er der på alle riaa'er.

jeg endte med en audio note IO efter frit valg på samtlige hylder - INGEN MM har nogensinde gjort noget bedre i MINE ører

så kom frisk og tjek din favorit MM op mod en AN IO her på matriklen -

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
mogens_oestjyll skrev:
Bevensee skrev:
mogens_oestjyll skrev:
(Om boost og Rondo Bronze)

...Det vil jeg beskrive som en unaturlighed i pick uppens klang og en forstillet måde at præsentere bl.a. soundstage på, herunder dens optagethed af detaljer. MC pick upper har det med at overfokusere på detaljerne. Sammenlignet med masterbånd og koncertsal er der ganske enkelt for stor tydelighed på detaljerne, hvilket går ud og naturligheden og helheden i musikken, når den reproduceres via en MC pick up i lytterens high-end system

Det er det, man hører, når man efter nogle timers lytning, sætter en pick up på, der ikke har denne bieffekt. Og hvor er det befriende at slippe for det boost.

Jeg vil tillade mig at sige, at Rondo Bronze er en pick up, der på ingen måde er velegnet til langtidslytning.

Hmm, ok, jeg forstår godt hvad du mener, det  svarer til min oplevelse af dårlige aludomer, eller dårlige transistorforstærkere. Men jeg kan simpelthen ikke genkende den beskrivelse af Rondo Bronzen. Men jeg betvivler ikke at du rent faktisk oplever det du beskriver. Må jeg spørge om hvilken RIAA du har? Måske ligger problemet i samspillet mellem RIAA og PU?

Jeg er da ked af, at du synes det var forudsigeligt. Det var jo egentlig ganske venligt ment. Jeg undres bare over hvorfor vi tydeligvis har så forskellige opfattelser af hvordan de samme pickupper lyder. Derfor ledte jeg efter om der måske var en anden grund til det, og det mest nærliggende sted at lede vatr da RIAAen. Men konklusionen må vel så være at lydoplevelse er subjektiv, og man derfor skal være påpasselig med for bombastiske udmeldinger, såsom "på ingen måde velegnet til..."

Jeg mener ikke det her med MC pick upper som sådan er subjektiv f.sv.a. boostfænomenet. Det er der fremdeles og man kan lære at lytte det, hvis man ønsker det.

Der var iøvrigt ikke tale om en bombastisk udtalelse i forhold til Rondo Bronze, når jeg skrev, at den på ingen måde egner sig til langtidslyt. Der overgåes den af en så billig pick up som Denon DL 103R og pickering xsv 3000

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

janils skrev:
Har absolut testet MM og MI pickupper - ejer endda også et par stykker:

Ortofon

Audio Note, Shure og Music Maker

Har også lyttet til ClearAudio, Audio Technica, Rega og andre MM pickupper inden for de sidste år.

Vil stadig fastholde min ret til at have min mening - uanset om andre mener noget andet. Er træt af hele tiden at være Mr. Nice Guy, der skal pakke det hele ind, for ikke at fornærme nogen!

Hvis vi skal debattere dette her på et ordentlig niveau, så skal man ikke latterliggøre og det ved du udmærket godt.

Nu har du jo ikke testet de virkelig gode MM'ere kan jeg se, hvorfor du burde kigge til de, Tweaker skrev om. Det er der guldet ligger ud over de Raul nævner(NOS)

Der er vel ingen, der ikke anerkender din ret til at have et synspunkt. Derimod er vi nogle der mener, at det sysnpunkt, du har, er lige unuanceret nok idet det unægteligt- både her og på nerds - ser ud til at du benytter ethvert middel til at lave festtaler for MC systemet.

Den slags preller ganske enkelt af på de af os, der mener at MM sagtens kan gøre MC systemet rangen stridigt.

Undskyld at jeg lige bryder ind...

Mogens: Jeg kan ikke lige finde en oversigt over de pickup'er som den gode Raul finder anbefalelsesværdige. Der er uendeligt mange poster på Audiogon, men jeg har endnu ikke fundet Rauls konkrete anbefalinger.
Kan du 'oplyse' mig?

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

blackstef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2007
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej hifi-venner!

Hvis vi kunne blive enige om at lydopfattelse ER subjektiv, og når vi så udtaler os, kunne vi feks. gøre det på følgende måde: JEG oplever at MM eller MC lyder sådan og sådan, eller at lyden fra MM eller MC , er efter MIN smag, sådan eller sådan.

På den måde respekterer man hinanden og hinandens lydopfattelse!

Der er ingen sandhed i forhold til lyd, det gælder hverken diverse dygtige anmeldere, dig eller mig.

Det handler vel om opfattelse, måden at lytte på og hvad det er, som vi vil høre, eller hvad?

Man kan diskustere rigtig mange ting i denne verden, men man kan IKKE diskustere hvordan vi hver især opfatter lyd, det kan vi kun selv, mener jeg!

JEG oplever at det er synd at en god debat ender med, at det er SÅ vigtigt at man får ret, i stedet for at respektere andres måde at opfatte tingene på, man kunne faktisk ende med at lære noget af hinanden!

Spændende om vi kan blive enige om at lydopfattelse er subjektiv?

God eftermiddag/aften til alle.

Med venlig hilsen

Blackstef

Til top Vis blackstef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackstef

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Bare nogle tanker, som jo er toldfrie (endnu da ). De pickupper som Raul dyrker, er +-30 år gamle. Altså fra den tid, hvor MM var langt det mest fremherskende princip, og det der blev lagt størst forskning i. Den gang var man måske mere tilbøjelige til at bruge masterbånd som reference. I dag er man måske mere tilbøjelige til at frembringe en lyd, som brugerne kan lide, og også lave flere modeller, så brugerne kan vælge hvilken lyd de ønsker, og som passer i deres system. Der skal man nok iøvrigt lige have med, at de plader man kan købe i dag, typisk er "digitaliseret" ind til de bliver skåret, så det vil måske ikke være ideelt at pickupperne gengiver musikken som det oprindeligt er indspillet. Set/hørt med inkarnerede analog fans øjne/ører ihvertfald.

Så min pointe er, at måske er "boostet" og "tweaket" lyd, måske mere et resultat af "tiden", end det er MC pickupper der skal have (al) skylden for det. MM/MI pickupper af i dag, kan også sagtens være "boostet" "tweaket" i lyden.

At MC er fremherskende i dag, skyldes måske ikke at det bliver regnet for det "bedre" princip, men skyldes måske nærmere at der ikke er ret mange tilbage af de gamle firmaer der researchede i MM pickupper. Efterhånden så har MC, nok uretfærdigt, fået indtaget markedet så meget, at det har "vundet". Og vi ved jo erfaringsmæssigt, at det bestemt ikke altid er det bedste princip der "vinder". Men ingen tvivl om at de to (tre) principper har hver deres lydmæssige karakteristika, som er relativt nemme at spotte, når man har lidt erfaring med det. Jeg husker at i "gamle dage", da MC begyndte at komme mere og mere frem, blev det bedømt nogenlunde som dette: MC: Mere dynamiske, men mere kliniske, kølige og analytiske, og ofte også mere detaljerede (boost?). MM: Varmere og mere naturlige i klangen.

Så alt i alt, er det vel som altid, hvad man vil med sin lyd. Nogle vil være mere besnæret af det ene princip end det andet. Men at det ene princip skulle være det andet helt overlegent, har jeg svært ved at se/høre. Så MM/MI pickupper der er brugt lige så mange udviklingsressourcer på som MC`er, vil efter min bedste overbevisning være på generelt samme lydmæssige niveau. De vil bare lyde forskelligt. Og det står jeg fast på, til jeg føler at det modsatte er bevist for mig. 

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

blackstef skrev:

Hej hifi-venner!

Hvis vi kunne blive enige om at lydopfattelse ER subjektiv, og når vi så udtaler os, kunne vi feks. gøre det på følgende måde: JEG oplever at MM eller MC lyder sådan og sådan, eller at lyden fra MM eller MC , er efter MIN smag, sådan eller sådan.

På den måde respekterer man hinanden og hinandens lydopfattelse!

Der er ingen sandhed i forhold til lyd, det gælder hverken diverse dygtige anmeldere, dig eller mig.

Det handler vel om opfattelse, måden at lytte på og hvad det er, som vi vil høre, eller hvad?

Man kan diskustere rigtig mange ting i denne verden, men man kan IKKE diskustere hvordan vi hver især opfatter lyd, det kan vi kun selv, mener jeg!

JEG oplever at det er synd at en god debat ender med, at det er SÅ vigtigt at man får ret, i stedet for at respektere andres måde at opfatte tingene på, man kunne faktisk ende med at lære noget af hinanden!

Spændende om vi kan blive enige om at lydopfattelse er subjektiv?

God eftermiddag/aften til alle.

Med venlig hilsen

Blackstef

Hørt. Rigtig god pointe med at vi skal respektere hinandens opfattelse af tingene. Det synes jeg ihvertfald har knebet gevaldigt igennem tråden. Jeg tror også det er derfor der har været enkeltespydige bemærkninger indimellem Jeg har endnu ikke købt en pu men hælder mod Ortofon, Rondo, eller måske cadenza serien. Scheu er stdig også i tankerne, men nu må vi se. Andre bud er stadig meget velkomne....
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:

Hørt. Rigtig god pointe med at vi skal respektere hinandens opfattelse af tingene. Det synes jeg ihvertfald har knebet gevaldigt igennem tråden. Jeg tror også det er derfor der har været enkeltespydige bemærkninger indimellem Jeg har endnu ikke købt en pu men hælder mod Ortofon, Rondo, eller måske cadenza serien. Scheu er stdig også i tankerne, men nu må vi se. Andre bud er stadig meget velkomne....

Desværre er ekstrem hifi-entusiasme ofte forbundet med religiøse undertoner. Og så er der kun en ting der dur, uanset hvad andre måtte mene. Jeg synes blot at det er skønt med forskellighed. Det giver også stof til debat...

Hvis du er tålmodig nogle uger endnu, så kommer der en anmeldelelse af 4 MC PU'er til 6-10.000,-. De første 2 er testet, og efter efterårsferien skulle der efter planen dukke 2 til op.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

sborup skrev:

Desværre er ekstrem hifi-entusiasme ofte forbundet med religiøse undertoner. Og så er der kun en ting der dur, uanset hvad andre måtte mene. Jeg synes blot at det er skønt med forskellighed. Det giver også stof til debat...

Hvis du er tålmodig nogle uger endnu, så kommer der en anmeldelelse af 4 MC PU'er til 6-10.000,-. De første 2 er testet, og efter efterårsferien skulle der efter planen dukke 2 til op.

Hej Mikkel.

Jeg ser meget frem til testen, og håber der er nogle knaldgoe pu'er imellem? Kan du afsløre lidt?

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:

Hej Mikkel.

Jeg ser meget frem til testen, og håber der er nogle knaldgoe pu'er imellem? Kan du afsløre lidt?

Jeg vil helst ikke afsløre for meget, da jeg stadig mangler at lægge ører til de 2 sidste i testen. Og intet er sikkert før det sidste ord er skrevet

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Jeg vil helst ikke afsløre for meget, da jeg stadig mangler at lægge ører til de 2 sidste i testen. Og intet er sikkert før det sidste ord er skrevet

Kom nuuuuuuuuu!!!  Nej, det er bare helt i orden, og tæl mig til dem der glæder sig.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
mogens_oestjyll skrev:

janils skrev:
Har absolut testet MM og MI pickupper - ejer endda også et par stykker:

Ortofon

Audio Note, Shure og Music Maker

Har også lyttet til ClearAudio, Audio Technica, Rega og andre MM pickupper inden for de sidste år.

Vil stadig fastholde min ret til at have min mening - uanset om andre mener noget andet. Er træt af hele tiden at være Mr. Nice Guy, der skal pakke det hele ind, for ikke at fornærme nogen!

Hvis vi skal debattere dette her på et ordentlig niveau, så skal man ikke latterliggøre og det ved du udmærket godt.

Nu har du jo ikke testet de virkelig gode MM'ere kan jeg se, hvorfor du burde kigge til de, Tweaker skrev om. Det er der guldet ligger ud over de Raul nævner(NOS)

Der er vel ingen, der ikke anerkender din ret til at have et synspunkt. Derimod er vi nogle der mener, at det sysnpunkt, du har, er lige unuanceret nok idet det unægteligt- både her og på nerds - ser ud til at du benytter ethvert middel til at lave festtaler for MC systemet.

Den slags preller ganske enkelt af på de af os, der mener at MM sagtens kan gøre MC systemet rangen stridigt.

Undskyld at jeg lige bryder ind...

Mogens: Jeg kan ikke lige finde en oversigt over de pickup'er som den gode Raul finder anbefalelsesværdige. Der er uendeligt mange poster på Audiogon, men jeg har endnu ikke fundet Rauls konkrete anbefalinger.
Kan du 'oplyse' mig?

Mvh.
Niels L.

Her er nogle af dem :

Rauls liste over topklasse MM pick upper er flg :

Audio Technica ATML 170 and 180 OCC, Grado The Amber Tribute, Grace Ruby, Garrot P77, Nagaoka MP-50 Super, B&O MMC2 and MMC20CL, AKG P8ES SuperNova, Reson Reca ,Astatic MF-100 and Stanton LZS 981

Rauls liste over næsten topklasse pick upper er flg :
ADC Astrion, Supex MF-100 MK2, Micro Acoustics MA630/830, Empire 750 LTD and 600LAC, Sonus Dimension 5, Astatic MF-200 and 300 and the Acutex 320III.
Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 06:39 | IP-adresse registreret  

tweaker skrev:
Den gang var man måske mere tilbøjelige til at bruge masterbånd som reference. I dag er man måske mere tilbøjelige til at frembringe en lyd, som brugerne kan lide, og også lave flere modeller, så brugerne kan vælge hvilken lyd de ønsker, og som passer i deres system.

Jeg er helt enig. Masterbånd kvalitet er trængt noget i baggrunden. I stedet for har vi fået forskellig "farvelader" på nutidens pick upper. Nogle lyder overflotte; andre er overdetaljerede; nogle er basstærke; andre er slanke, men med fantastisk overtonereproduktion osv.

Fælles er dog at den erfarne lytter burde kunne spotte disse "fejl". Når dette er sagt, så er det jo ikke sådan, at "fejl" ikke kan lyttes igennem. For det kan man da sagtens, dersom pick uppen iøvrigt passer ind i systemet.

Min pointe er ikke, at MC pick upper ikke dur; for det gør en del af dem selvsagt. Min pointe er en anden: MC pick upperne har, som Tweaker rigtigt beskriver, opnået en forkert status som det overlegne princip.

Hvem er skyld i dette?

Ja, som jeg har været inde på, så er det et samsurium af anmeldere og producenter samt købere, der har kvitteret med en form for tilfredshed.

Når vi har sådan en diskussion, så skal man huske på, at den kører ad mange tangenter. En af dem er den principielle om hvilket princip, der kan tilbyde den bedste og (mest) korrekte gengivelse. En anden er om man skal vælge det, man selv synes tilfredsstiller mest for den enkelte. Osv.

Og her skilles vandene tydeligvis.  Men det er ganske fint at sætte spot på det udesagtet der er meningsforskelle; tilmed voldsomme meningsforskelle.

Mikkel Gige skrev:
Jeg synes blot at det er skønt med forskellighed. Det giver også stof til debat...

Jeg synes også det er fint med forskellighed. Det er ganske glimrende, at der udveksles erfaringer. Erfaringer er ikke altid enslydende. Men når andre fremkommer med synspunkter, der divergerer fra ens eget, så er man jo nødt til at overveje om man har overset et eller andet. Og den tankeproces er grundlæggende sund.

Det er dog rigtigt at en sådan debat meget nemt kan få "religiøse" undertoner, men pyt nu med det. Så længe det er sobert så går det vel an. Den enkelte har da lov til at stå fast på sine synspunkter selv om de er anderledes end andres. Det er jo trods alt den enkelte, der skal bestemme, hvordan han mener han får det bedste udkomme af sine investeringer i grej. Men det er dog , som jeg har skrevet, grundlæggende sundt at betragte og veje andres synpunkter; de kunne jo vise sig at besidde ikke uvæsentlige aspekter, der kunne vise sig at have noget på sig.

Jeg er, som sagt, både til MM(MI) og MC. Så jeg opererer faktisk med begge og man skal heller ikke glemme samspillet med arm og værk. Nogle MM pick upper fungerer ikke nødvendigvis godt i de arme, der udbydes i dag, da også armene i et vist omfang er konstrueret med henblik på MC.

Så også kombinationen skal ind i billedet.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
Du kan ikke skrive dig ud af, at det er producenterne og deres markedsføring, der har skabt
dogmet om MC som det overlegne system. Det har intet med noget andet at gøre. Det er en pengemaskine for industrien.
Det har intet med hvad der er bedst at gøre, For det ligger ikke fast for indeværende. Det er industriens ønske om penge,
penge og atter penge, der har fået dem til at skabe dette dogme om MC systemet, der jo kræver meget mere af alt mulig
andet i afspillekæden. Altså flere penge til industrien.

Det ligger desværre fast - for mig - at Ortofons low output MC´er, af hvilke jeg har bedst erfaring med MC20 super,
MC15superII og Rondo Red, slår alle de mm PU´er jeg har hørt. Hvad angår lyttetræthed har jeg aldrig hørt så meget vinyl i
de sidste 15 år som efter jeg fik Rondo´en. Og jeg føler mig ikke specielt påvirket af producenter - så ville mit setup se
anderledes ud!

Mogens, din argumentation for det såkaldte boost er underholdende, men uden faktuel substans. Hold du dig bare til MM - det
princip har også mange gode sider - men accepter, at flertallet af vinylentusiaster med et PU+RIAA budget > 3kkr har valgt
anderledes.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
mogens_oestjyll skrev:
Du kan ikke skrive dig ud af, at det er producenterne og deres markedsføring, der har skabt
dogmet om MC som det overlegne system. Det har intet med noget andet at gøre. Det er en pengemaskine for industrien.
Det har intet med hvad der er bedst at gøre, For det ligger ikke fast for indeværende. Det er industriens ønske om penge,
penge og atter penge, der har fået dem til at skabe dette dogme om MC systemet, der jo kræver meget mere af alt mulig
andet i afspillekæden. Altså flere penge til industrien.

Det ligger desværre fast - for mig - at Ortofons low output MC´er, af hvilke jeg har bedst erfaring med MC20 super,
MC15superII og Rondo Red, slår alle de mm PU´er jeg har hørt. Hvad angår lyttetræthed har jeg aldrig hørt så meget vinyl i
de sidste 15 år som efter jeg fik Rondo´en. Og jeg føler mig ikke specielt påvirket af producenter - så ville mit setup se
anderledes ud!

Mogens, din argumentation for det såkaldte boost er underholdende, men uden faktuel substans. Hold du dig bare til MM - det
princip har også mange gode sider - men accepter, at flertallet af vinylentusiaster med et PU+RIAA budget > 3kkr har valgt
anderledes.

Der er på ingen måde tale om underholdningseffekt, når jeg hævder det, jeg hævder omkring dette her. Det er skam ganske alvorligt.

Du hævder , at der ingen faktuel substans er i argumentationen. Ud fra den logik, så er der ingen substans i noget som helst. Og det er selvfølgelig noget værre sludder. Nu er pointen sådan set, at de bedste MM(MI)'ere spiller bedre end de ditto bedste MC'ere. For overhovedet at kunne udtale sig er man da nødt til at have haft en sådan i besiddelse.

Lige som det er noget sludder, at man ikke skulle være belvet påvirket at diverse producenter og deres anmeldere. Blot det at man ejer en del Ortofon pick upper og taler varmt for dem er jo vidnesbyrd herom.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
Nu er pointen sådan set, at de bedste MM(MI)'ere spiller bedre end de ditto bedste MC'ere. For
overhovedet at kunne udtale sig er man da nødt til at have haft en sådan i besiddelse.

Ja, og hvis man skal diskutere benzin vs. diesel, skal man have kørt både Bentley Mulsannne Turbo OG Mercedes-Benz CLS
diesel, begge til langt over 2 millioner. Ellers kan man da ikke udtale sig om emnet.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
mogens_oestjyll skrev:
Nu er pointen sådan set, at de bedste MM(MI)'ere spiller bedre end de ditto bedste MC'ere. For
overhovedet at kunne udtale sig er man da nødt til at have haft en sådan i besiddelse.

Ja, og hvis man skal diskutere benzin vs. diesel, skal man have kørt både Bentley Mulsannne Turbo OG Mercedes-Benz CLS
diesel, begge til langt over 2 millioner. Ellers kan man da ikke udtale sig om emnet.

Jo, man kan da sagtens udtale sig om emnet. Men man skal da blot være opmærksom på de præmisser, man udtaler sig på. Det er jo trods alt blot en meningsudveksling.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det har du helt ret i, Mogens. Det er bare ærgerligt, at du formulerer dig så det fremstår som om du har patent på den rigtige
mening.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Så så, drenge!

Skal vi ikke stoppe MC vs. MM splittelsen her?!

Jeg hader dieselbiler, men det betyder ikke at jeg hader folk der kører i dieselbiler!

Mogens elsker MM(MI) lyden, og stort set alle andre der har skrevet i denne tråd foretrækker MC, og det er der efterhånden brugt 5 ud af 6 sider på at gentage igen og igen. Jeg har opnået nirvana med en MI, men det betyder ikke, at jeg udelukker andre muligheder!

Så lad os sætte en streg i sandet her!

Hvis nogen har mere input til trådstarter, så skriv løs. Men fanatiske/religiøse indlæg om hvorvidt det ene princip er bedre end det andet kan diskuteres i en ny tråd, hvor emnet MM vs. MC alene er omdrejningspunktet.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det har du helt ret i, Mogens. Det er bare ærgerligt, at du formulerer dig så det fremstår som om du har patent på den rigtige
mening.

Nu synes jeg ikke man skal lave personangreb på denne måde. Det duer bare ikke .

Enhver formulerer jo sine synspunkter og argumenterer for disse. Og det er da op til hver enkel hvorledes han vil formulere sig. Der er da intet underligt i, at man selv mener man har ret. Det mener enhver jo. Så der er ingen grund til at angribe enkeltpersoner for netop det.

Lad os holde op til emnet. Trådstarters emne, hvor han efterlyser hvilke pick upper, der kan være relevant for ham, når han skal skifte. Jeg har i den forbindelse argumenteret for MM (MI) og det står jeg fast på. Det er der han potientielt får den bedste lyd efter min mening.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes