| Forfatter |
|
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel.
Har selv tænkt på det mht til matchet med koruen. Tror dog ikke det bliver et problem medmindre cadenzaen spiller til den lyse side. Mit setup spiller pt rimelig neutralt, med en lille vægt mod det varme. Har ikke rigtig overvejet cadenza red, men det er mest fordi jeg ikke rigtig har hørt så meget om den. Ku være den også skulle med i overvejelserne....? Jeg tror cadenza bronze er lidt over budget desværre. Hmmmm, tilbage i tænketank
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
|
Hej Mikkel.
Har selv tænkt på det mht til matchet med koruen. Tror dog ikke det bliver et problem medmindre cadenzaen spiller til den lyse side. Mit setup spiller pt rimelig neutralt, med en lille vægt mod det varme. Har ikke rigtig overvejet cadenza red, men det er mest fordi jeg ikke rigtig har hørt så meget om den. Ku være den også skulle med i overvejelserne....? Jeg tror cadenza bronze er lidt over budget desværre. Hmmmm, tilbage i tænketank
|
|
|
Hej igen!
Som jeg også skriver i min anmeldelse af Cadenza Blue, så er den udpræget neutral og ligetil, og hvis du belaster den korrekt, så er der ikke noget problem med toppen.
Så hvis dit system hælder en lille smule mod det varme, så er den sandsynligvis et godt match.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel.
Tror også den vil begå sig godt cadenza blue. Går lige og tygger lidt på den. Det kan jo også være du kommer med mere spændende i anden halvdel af pu test????? Eller hva
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
|
Hej Mikkel.
Tror også den vil begå sig godt cadenza blue. Går lige og tygger lidt på den. Det kan jo også være du kommer med mere spændende i anden halvdel af pu test????? Eller hva
|
|
|
Jeg har jo allerede skrevet i testen, at der er aftale om test af en ZYX og en Goldring. Og så har der faktisk også sneget sig en aftale om Zu Audio ind, efter nyheden om at de nu er repræsenteret her i DK igen.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
sborup skrev:
|
Hej Mikkel.
Tror også den vil begå sig godt cadenza blue. Går lige og tygger lidt på den. Det kan jo også være du kommer med mere spændende i anden halvdel af pu test????? Eller hva
|
|
|
Jeg har jo allerede skrevet i testen, at der er aftale om test af en ZYX og en Goldring. Og så har der faktisk også sneget sig en aftale om Zu Audio ind, efter nyheden om at de nu er repræsenteret her i DK igen. |
|
|
Super. Den glæder jeg mig til at læse. Det er først i slutningen af måneden du kommer med den nye test ik?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
|
Super. Den glæder jeg mig til at læse. Det er først i slutningen af måneden du kommer med den nye test ik?
|
|
|
Jeg har ikke modtaget dem endnu, så det kan godt være at anmeldelsen bliver lidt forsinket 
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spørgsmål til Mogens der har været meget aktiv på denne tråd. Jeg kan fornemme det er noget der virkelig ligger dig på sinde at få dit budskab frem vedr. dine tanker omkring lyden fra forskellige pickup principper. Mit spørgsmål går stadig på denne boostning du taler om. jeg har ikke helt forstået det, men jeg har heller ikke lyttet på et masterbånd hjemme. Jeg har svært ved at se hvorfor MC princippet skulle fokusere mere på detaljer og fremhæve disse frem for ikke detaljer der vel modsat fald må være 'hovedlyden'. Set helt basalt drejer det sig vel for en pickup, som ordet i sig selv siger, at hente informationer der er præget ned i en vinylbase ved hjælp af en lydnål der har fået vibrationer tilført elektronisk fra et masterbånd på en original matrice der så kopieres til de vinylplader vi hører. Disse uregelmæssigheder i vinylsporet giver når de hentes op af pickupen en mekanisk vibration af nålen der så forplantes til et generatorsystem, MC, MM eller MI. Det nålen ser, når du nu taler om detaljer der træder for meget frem på en MC pickup, er det i virkeligheden ikke en evne en velkonstrueret MC pickup bedre er i stand til end de andre principper? Lige bortset fra forskellige nåleslibninger, som jeg ikke mener er nævnt i denne tråd, ser en pickup vel den samme rille. Det du siger er så at når der fremhæves detaljer på en MC mere end på andre principper så vil de 'detaljeriller' eller den mikroskopiske ujævnhed der giver en detalje i vinylsporet blive set tydeligere af en MC pickup hvilket så skulle lyde forkert? Det ultimative fro en pickup er vel at hente så mange informationer op af rillen som overhovedet muligt hvilket jeg gentagne gange selv har konstateret når der er skiftet til en bedre pickup. At detaljerne høres meget tydeligere ser jeg ikke som et forkert fænomen idet 'hovedlyden' så blot høres så meget tilsvarerende tydeligere samtidig.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jøka. Tror ikke Mogens er aktiv på hifi4all mere.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger


Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
| Hej Jøka. Tror ikke Mogens er aktiv på hifi4all mere. |
|
|
Det var da trist. Det var ellers interessant at høre hans mening om de forskellige typer pickups, boost eller ikke boost, selvom den oprindelige tråd fra din hånd kom noget ud i periferien af det basale du egentlige bare spurgte om, nemlig hvilken pickup skal du købe. Har du ivøvrigt fundet en?
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jøka. Er 90 pct sikker på det bliveren ortofon cadenza blue. Håber det kommer til at lyde fedt på mit setup og at det er en klar forbedring ifht exacten. Håber ikke den er for tynd/lys i lyden, men bare neutral. Er meget spændt. Satser på at få den sidst på ugen  Skal nok gi lyd når der sker noget..
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 09 November 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der bestilt en Ortofon Cadenza Blue. Håber det kommer til at spille p.....godt. Glæder mig ihvertfald til at høre hvor meget sådan en ny nål kan gøre. Håber at få den fredag
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 09 November 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
Så er der bestilt en Ortofon Cadenza Blue. Håber det kommer til at spille p.....godt. Glæder mig ihvertfald til at høre hvor meget sådan en ny nål kan gøre. Håber at få den fredag |
|
|
Jeg tror at du bliver en rigtig glad mand! 
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 09 November 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Mikkel. Det håber jeg
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der røget en cadenza blue fra ortofon på spillen. Har kun lyttet en halv times tid, men det var nok til at høre at der er sket ting og sager. Masser af detaljer i diskanten, men heldigvis stadig afslappet og aldrig hård. Meget ren mellemtone, og lækker stram bas, men stadig med rimelig pondus synes jeg. Men det der slog mig mest er set store lydbillede der pludselig er, og samtidig er der på en eller anden måde kommet en utrolig ro i lydbilledet. Kan være det måske skyldes at den spiller meget rent.
Når det var lige et par hurtige skud fra hoften. Glæder mig til knægten vågner og der kan spilles musik igen i morgen
|
| Til top |
|
| |
mugge Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med nyanskaffelsen. Det kan være lidt hårdt, at der skal tages hensyn til de smås søvn, når der er så mange plader man gerne vil høre.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he. Lige præcis Mugge. Det er nu man har tid til at lytte. Og når man så har fået lidt nyt at lege med er man nærmest utålmodig som et lille barn  Og tak
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Hvordan er det med load impedance. Mener at kunne huske at nu højere man går i impedans, des lysere lyd/mere diskant samt mere "fri" lyd. Er det nogenlunde korrekt? Ortofon anbefaler mellem 50-200r. Jeg kører pt med 100r.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
| Hej. Hvordan er det med load impedance. Mener at kunne huske at nu højere man går i impedans, des lysere lyd/mere diskant samt mere "fri" lyd. Er det nogenlunde korrekt? Ortofon anbefaler mellem 50-200r. Jeg kører pt med 100r. |
|
|
Det bedste du kan gøre er nok at prøve, hvis du har muligheden. Det afhænger nemlig af hvilken kapacitans du har mellem pickup og RIAA, dvs. primært det kabel der går fra tonearm til RIAA.
Mikkel Gige har jo testet Blue og Lyra Delos, hvor han til sidstnævnte fik stor kritik for at have belastet den forkert, fordi de udenlandske blade altid lå over 400 ohm. Det viser sig at Jonathan Carr (dvs. Lyra) selv anbefaler forskellige belastningsimpedanser til Delos ud fra kapacitansen i tonearmskablet, og ifølge ham skal f.eks. jeg anvende omkring 230 ohm, hvilket også er et stykke under. Så prøv dig frem, det er det bedste du kan gøre.
Derudover skulle det forholde sig som du skriver. Bemærk dog at det ikke nødvendigvis kun har indflydelse på diskanten - jeg har oplevet at der var noget andet der "manglede" når jeg kom for højt op.
|
| Til top |
|
| |
sborup Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 10 November 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig Wymaxx. Der skal lyttes en masse. Har heldigvis mange indstillings muligheder på riaa´en.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 12 November 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sborup skrev:
| Hej. Hvordan er det med load impedance. Mener at kunne huske at nu højere man går i impedans, des lysere lyd/mere diskant samt mere "fri" lyd. Er det nogenlunde korrekt? Ortofon anbefaler mellem 50-200r. Jeg kører pt med 100r. |
|
|
Først, tillykke med den. Det lyder som om du valgte rigtigt, heldigvis.
Udover det ting du nævner, så bliver linierne trukket lidt mindre op, jo højere du går op i impedans. Lidt groft sagt, kan tingene blive lidt mere udviskede. Detaljerne vil fortsat være der, men bliver ikke præsenteret med helt samme tydelighed. Det er simpelthen om at ramme den balance der passer dig. Du ved hvornår den er der, helt sikkert.
|
| Til top |
|
| |