Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Falder himlen ned over musikbranchen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

Jeg tror dagene er talte for salget af fysiske musikcd'er.. Det giver efterhånden ikke meget mening at en fabrik i Taiwan (eller hvor de nu ligger) producerer en masse musik cd'er som efterfølgende skal transporteres kloden rundt på fragtskibe, tog, lastbiler og fylde lagerplads hos distributører og forhandlere. Det er dyrt, upraktisk og ikke godt for miljøet..

Det er muligt, og det vil nok ske i stigende grad. Men jeg gider ikke høre musik fra en harddisk, hvor man trykker på et tastatur for at finde CDen. Der er livskvalitet i at stå foran alle de CDer (eller LPer) man har samlet igennem en lang årrække og så vælge det man vil høre. Jeg vil gerne give 50 kr mere for en nyudkommen CD, for at få den på fast format. Og som situationen er nu hvor den kan købes i østen for ca. 80 kr incl forsendelse, så er det altså et elendigt alternativ at downloade den og gemme den på en harddisk til næsten samme pris. Jeg har ingen forbindelse mellem Pc og musik og ingen form for transportabel musik, og har ingen planer om at få det. Men udviklingen går i den retning, man kan tydeligt se det hos Stereo studio, hvor pladsen til musik (og film) i stigende grad optages af computerspil af enhver art.

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Sendt: 19 August 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

udviklingen går i den retning, man kan tydeligt se det hos Stereo studio, hvor pladsen til musik (og film) i stigende grad optages af computerspil af enhver art.

Og sjovt nok kender jeg flere spil butikker, hvor pladsen i stigende grad optages af film. Så jeg tror mere det er fordi de 3 varegrupper appelerer til de samme kunder. Og det derfor giver mest mening at smelte markedet sammen frem for at have 3 specialbutikker. Det samme ses iøvrigt i netbutikkerne. De har typisk fokus på den ene gruppe, men har masser af varer fra de 2 andre grupper også.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Det er muligt, og det vil nok ske i stigende grad. Men jeg gider ikke høre musik fra en harddisk, hvor man trykker på et tastatur for at finde CDen. Der er livskvalitet i at stå foran alle de CDer (eller LPer) man har samlet igennem en lang årrække og så vælge det man vil høre. Jeg vil gerne give 50 kr mere for en nyudkommen CD, for at få den på fast format. Og som situationen er nu hvor den kan købes i østen for ca. 80 kr incl forsendelse, så er det altså et elendigt alternativ at downloade den og gemme den på en harddisk til næsten samme pris. Jeg har ingen forbindelse mellem Pc og musik og ingen form for transportabel musik, og har ingen planer om at få det. Men udviklingen går i den retning, man kan tydeligt se det hos Stereo studio, hvor pladsen til musik (og film) i stigende grad optages af computerspil af enhver art.

Der er ikke noget i vejen med at foretrække en fysisk cd der kan lægges manuelt i afspilleren, men jeg tror konceptet med at de skabes på en stor fabrik forsvinder.

Idag kan man allerede få specielle cd- og dvd labels til at fylde i egen farveprinter, det er lige ud af landevejen. På samme måde er det muligt på egen farveprinter at printe covers til æskerne. Er printeren og det papir der bruges af tilstrækkelig god kvalitet er det stortset umuligt at se forskel på kopien og den ægte vare.

Jeg tror som sagt at den centrale produktion af cd'er og dvd'er på store fabrikker er på vej i graven. I stedet lægges produktionen ud til enten slutbrugeren selv eller den lokale pladepusher. Pladepusheren har så evt. investeret i en ekstra fin printer og en lynhurtig cd/dvd/bd-brænder så den plade du beder om kommer både hurtigt og ligner "en million".. Forskellen er så blot at alle dine albums er fabrikeret i dit lokalområde i stedet for på nogle få fabrikker i langtbortistan, men du kan hverken se eller høre forskel..

Jeg tror som sagt vi ender med albums der koster måske 15-20 kroner hvis man selv gider downloade musikken og bøvle med at brænde det på en fysisk skive hvis man ikke er tilfreds med at have det i ren digital form. Insisterer folk på at få en fysisk skive med farvestrålende tryk og cover må de betalte 70-80 kroner hos den lokale pladepusher.

Det kan ikke være andet end en kæmpe fordel for producenterne hvis de kan slippe for at fabrikere og transportere og lagre, pånær båndbredde og serverplads er det jo gratis for dem at sprøjte albums ud når først musikere og studietid er betalt.. Der er ingen tvivl om at de tjener penge på at fabrikere og distribuere fysiske skiver idag, men jeg tror de indtægter blegner i forhold til det der kan tjenes hvis de led springes over..

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 August 2010 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
FinnC skrev:

Roskilde.. Årene forud for Roskilde Festival, så var der jo mindre forsamlinger i kirker, menighedsmøder, ved bonde- og forsamlingshusballer. At det selv samme i dag foregår i stor skala - det er forventeligt og uendeligt kedsommeligt

Det er da godt at der hvert år er omkring 125.000 mennesker der har en anden holdning

Jeg udtrykker ikke en holdning floe, men nævner noget - den uartige 'historik'.

Tænk på folk, der valfartede til 'Sophies kilde', der så også tiltrækker alskens gøgl og servering af ydelser - Trubadurer, Dr. Drolles Eleksir eller en 'ægte splint' af Christi kors..

Du kan også se det samme i Romernes underholdning i deres arenaer. Her serveres trutteri mm., kristne for løver og slaver slås med livet som indsats... vi var dengang mere end 2000 år tilbage i tiden. Det forfines og vokser fortsat op gennem middelalderen, typisk ifm. den mere handelsmæssige vinkel (penge + kirke) - de såkaldte 'markeder'.

En del mennesker tiltrækkes helt automatisk, når gøgl og penge er oppe i omdrejninger

---

Og det nævnte er tilmed ikke OT, da de nævnte problemer med vores medier og ændringerne op gennem 1900-tallet indtil nu jo er masseforsyning af 'Dr. Drolles Eleksir' eller en 'ægte splint' af Christi kors omsat til nutiden.

Personligt tror jeg, at 'massemarkedet' bliver en massiv lind strøm af digital lyd - bedre teknisk kvalitet end nu, men ringere musisk kvalitet (50.000 numre på en dims). Dertil en lille gruppe på 10-15%, der kun bruger og eftersøger høj musisk kvalitet (nødvendigt udstyr eksister allerede).

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:

..snip..

Der er ikke noget i vejen med at foretrække en fysisk cd der kan lægges manuelt i afspilleren, men jeg tror konceptet med at de skabes på en stor fabrik forsvinder.

Idag kan man allerede få specielle cd- og dvd labels til at fylde i egen farveprinter, det er lige ud af landevejen. På samme måde er det muligt på egen farveprinter at printe covers til æskerne. Er printeren og det papir der bruges af tilstrækkelig god kvalitet er det stortset umuligt at se forskel på kopien og den ægte vare.

..snip..

........ Der er ingen tvivl om at de tjener penge på at fabrikere og distribuere fysiske skiver idag, men jeg tror de indtægter blegner i forhold til det der kan tjenes hvis de led springes over..

Nej, men CD+DVD blev valgt laaaangt tilbage i tiden, da vinyl eller bånd skulle erstattes men et billigere og nemmere medie - for producenterne forstå's   Ingen forudså, at PC'er, NAS og USB-dimser + stream af lyd og billede blev attraktive så hurtigt.

CD + DVD er døende, da både en NAS eller USB-dims er væsentlig bedre. De koster lidt for meget endnu, konsummarkedet er ikke vidende og tilstrækkelig tilvænnet, men der er kun nogle få år tilbage før elektronisk opbevaring af lyd er nemmest og billigst på sigt.

Egne brændte skiver har begrænset holdbarhed - farver på hjemmelavet label er sjældent  lysægte. Så jeg vil ikke spilde utallige 1000'er på det.

Se hellere en NAS med de 10.000+ numre du gider lytte til. Dertil en bunke USB-dimser med hele samlingen for trubadur X, Y eller samtlige klassiske værker for komponist Z. Det koster småpenge, kvaliteten kan bliver 2-3 gange af de nuværende 44.1

USB-dimser fylder eller vejer intet (billig transport), og lavet ordentligt er holdbarheden lang samt musikken får ingen fysiske skader, som ved skiverne

Dem der åbner ballet, de vælter markedet - teknikken er til stede, og den koster småpenge.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
USB-dimser fylder eller vejer intet (billig transport), og lavet ordentligt er holdbarheden lang samt musikken får ingen fysiske skader, som ved skiverne

Dem der åbner ballet, de vælter markedet - teknikken er til stede, og den koster småpenge.

Med de internetforbindelser vi efterhånden har giver det dårligt mening at bruge USB til transporten.

Jeg er helt på bølgelænge med at NAS og digital opbevaring bliver vejen frem, jeg har selv min musik opbevaret på den måde og de fysiske skiver kommer i drevet EN gang inden de ryger i en kasse i kælderen.

Du har helt ret i at USB sticks har en masse fordele fremfor cd og dvd skiver, men jeg tror helt koblingen mellem musik, film og fysiske medie ophører. Jeg har en 20 Mbit internet forbindelse for et par hundrede om måneden, den startede som en 512/512 for en håndfuld år siden og er siden blevet fordoblet årligt mens prisen har været konstant. En flac-rippet musikcd fylder omkring 300 MByte, det ville tage mig 3-4 minutter at downloade hvis jeg kunne købe pladerne i det format.

Hvorfor vente 3-6 dage på at den USB stik med musik man bestilte på nettet når frem til ens postkasse når man teknisk set kan downloade indholdet på et øjeblik? Ja, USB er smartere end cd'er og dvd'er, men det er to skridt frem og et tilbage i forhold til bare at downloade direkte..

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
FinnC skrev:

Med de internetforbindelser vi efterhånden har giver det dårligt mening at bruge USB til transporten.

Jeg er helt på bølgelænge med at NAS og digital opbevaring bliver vejen frem, jeg har selv min musik opbevaret på den måde og de fysiske skiver kommer i drevet EN gang inden de ryger i en kasse i kælderen.

Du har helt ret i at USB sticks har en masse fordele fremfor cd og dvd skiver, men jeg tror helt koblingen mellem musik, film og fysiske medie ophører. Jeg har en 20 Mbit internet forbindelse for et par hundrede om måneden, den startede som en 512/512 for en håndfuld år siden og er siden blevet fordoblet årligt mens prisen har været konstant. En flac-rippet musikcd fylder omkring 300 MByte, det ville tage mig 3-4 minutter at downloade hvis jeg kunne købe pladerne i det format.

Hvorfor vente 3-6 dage på at den USB stik med musik man bestilte på nettet når frem til ens postkasse når man teknisk set kan downloade indholdet på et øjeblik? Ja, USB er smartere end cd'er og dvd'er, men det er to skridt frem og et tilbage i forhold til bare at downloade direkte..

Du har delvis ret men glemmer nok de mennesker, som stadig vil have noget fysisk at kikke på. Der er også grupper i samfundet, som ikke har evner, er særlig interesseret i PC og nettet, eller aldrig vil betale for en tilstrækkelig hurtig forbindelse - men omvendt holder af musik.

Når LP+Tape+CD+DVD mangler, så er der ingen fysisk cover eller indlæg med billeder og information - noget der stadig er højt værdsat.

Lidt info vejer og fylder ikke meget sammen med USB stik, og det kan nemt også tilpasses sprogligt.  Så USB stik vil have en del kunder, samt passer lige i producenternes interesser, når de (endnu engang) vil konverterer til nyt medie, for at holde liv i en afdød forretningsmodel.

Alene ren digital download er selvmord, og med de mange penge og interesser i den branche, så skal de sparkes ud - de opgiver aldrig af egen vilje.

Jeg foretrækker høj kvalitet, fortrinsvis akustiske instrumenter og omkring 95% er klassisk musik. Så der er ikke meget af værdi for mig til download endnu.. men det kommer vel engang

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Du har delvis ret men glemmer nok de mennesker, som stadig vil have noget fysisk at kikke på. Der er også grupper i samfundet, som ikke har evner, er særlig interesseret i PC og nettet, eller aldrig vil betale for en tilstrækkelig hurtig forbindelse - men omvendt holder af musik.

De er skam ikke glemt. Som allerede skrevet et par gange tror jeg det er en opgave pladeforetningerne overtager.

Som det er nu er der tre primære måder at købe musik på:

- Den klassiske. En pladebutik i dit lokalområde indkøber et sortiment af plader og har dem på lager. Pladerne er tryk på en stor fabrik i langtbortistan og fragtet til butikkens lager via skibe, lastbiler og distributørens lager. Transporten og lagrene fordyrer tingene. Du har mulighed for at besøge pladebutikken og gå derfra med en fysisk skive.

- Netbutikken. Igen er pladerne trykt på en stor fabrik i langtbortistan og transporteret kloden rundt og lagret i netbutikkens lager. Transport og husleje til lagerplads fordyrer tingene. Du får din fysiske skive med posten.

- Itunes modellen. Ingen fysiske skiver, ingen transport, ingen stor fabrik i langtbortistan, ingen mellemled som nationale distributører, lokale pladebutikker og huslejeregninger til lagerplads. Slutbrugeren downloader musikken direkte til spotpris.

Som jeg tror det bliver:

- Itunes modellen bliver den primære måde at købe musik på. Ikke nødvendigvis Itunes som sådan, men blot en tilsvarende model hvor musik kan downloades direkte af slutbrugeren, tabsfrit og uden fordyrende omkostninger.  Hvis slutbrugeren har lyst kan han/hun også downloade covers og printe dem ud, og brænde musikken over på fysiske skiver.

- Den klassiske pladebutik vil stadig findes, men pladebutikken importerer nu kun et begrænset antal blanke, fysiske skiver fra en stor fabrik i langtbortistan. Butikken har intet lager som sådan, men betjener i stedet kunden ved at downloade, brænde og printe den musik kunden beder om, således at kunden kan gå derfra med en fysisk skive der ligner det han/hun er vant til. Prisen for skiven er "Itunes-prisen" + det gebyr butikken tager for arbejdet med at downloade, brænde og printe.

- Netbutikkerne nøjes også med at importere blanke medier og brænder og printer udelukkende det folk bestiller. Folk får en fysisk skive der ligner det de er vant til med posten.

Der er med andre ord rig mulighed for fortsat at få de fysiske skiver man er vant til, mens brugere der er ligeglade med de fysiske skiver har mulighed for at springe dem over. Totalt set vil elimineringen af fabrik, transport og lagring give langt billigere priser.

FinnC skrev:
Alene ren digital download er selvmord, og med de mange penge og interesser i den branche, så skal de sparkes ud - de opgiver aldrig af egen vilje.

Der tror jeg du tager fejl. Jeg tror det er en KÆMPE fordel for branchen at de slipper for omkostningerne ved fabrikation, transport og lagring. De betaler for musikerne og studietid, men herefter bliver det stortset gratis at sprøjte millioner af eksemplarer ud. Der skal betales lidt serverplads og båndbredde, men det er småpenge i forhold til at supportere en produktion og et distributionsnetværk. Pladeselskaberne kan droppe priserne til en tiendedel og sælge 50 gange så mange eksemplarer. Samtidigt behøver de ikke brødføde en masse fabriksarbejdere, transportfolk og distributører og fordi de sælger direkte til kunden kan de tage en større bid af den kage de er vant til at dele med mellemledene. Totalt set tror jeg pladeselskaberne har mulighed for at mangedoble deres indtjening, samtidig med at de tilbyder kunderne musik til en brøkdel af de priser vi kender fra idag..

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:

Nej, men CD+DVD blev valgt laaaangt tilbage i tiden, da vinyl eller bånd skulle erstattes men et billigere og nemmere medie - for producenterne forstå's   Ingen forudså, at PC'er, NAS og USB-dimser + stream af lyd og billede blev attraktive så hurtigt.

CD + DVD er døende, da både en NAS eller USB-dims er væsentlig bedre. De koster lidt for meget endnu, konsummarkedet er ikke vidende og tilstrækkelig tilvænnet, men der er kun nogle få år tilbage før elektronisk opbevaring af lyd er nemmest og billigst på sigt.

Da CDen kom frem i midten af 80erne syntes jeg det var et genialt system og et system der var LPen fuldstændig overlegen, det syntes jeg stadig. CDen har tjent os godt, og været standarden i mere end 20 år for musiklagring. Det er et flexibelt system der virker overalt, også i bilen, så hver morgen tager jeg en eller to CDer med, og hører dem på vej til arbejde.

Og det er absolut ikke fordi jeg ikke er kender til IT, for jeg har arbejdet i IT branchen i flere år. Men jeg syntes bare ikke det er et interessant alternativ med digital lagring. Problemet for mig er så hvor mange der har samme opfattelse, for udviklingen går givetvis mod digital lagring. Men p.t. er der da ingen problemer med at skaffe noget som helst på CD, og der er da altid mange mulige steder at købe. Så jeg bliver ved med det, og det tror jeg der er mange andre der også gør, så CDen skal nok også være en mulighed om 20 år.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Og det er absolut ikke fordi jeg ikke er kender til IT, for jeg har arbejdet i IT branchen i flere år. Men jeg syntes bare ikke det er et interessant alternativ med digital lagring. Problemet for mig er så hvor mange der har samme opfattelse, for udviklingen går givetvis mod digital lagring. Men p.t. er der da ingen problemer med at skaffe noget som helst på CD, og der er da altid mange mulige steder at købe. Så jeg bliver ved med det, og det tror jeg der er mange andre der også gør, så CDen skal nok også være en mulighed om 20 år.

Vil CD'er også være interessant for dig hvis et album på CD koster de sædvanlige 100-150 kroner fordi det skal specialimporteres, mens du kan downloade samme album for en tyver?

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

At tro vi nogensinde vil kunne downloade noget som helst album for en tyver er vist meget naivt, og et pænt stykke fra sandheden. Priserne på download vil stige hvis efterspørgslen vokser - det er der ingen tvivl om.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
At tro vi nogensinde vil kunne downloade noget som helst album for en tyver er vist meget naivt, og et pænt stykke fra sandheden.

Hvor meget tror du pladeselskaberne tjener pr. solgt plade med det nuværende system? Der er temmeligt mange munde at mætte ud af de 130-150 kroner en ny cd koster. Jeg tror ikke en tyver er helt ved siden af..

freako skrev:
Priserne på download vil stige hvis efterspørgslen vokser - det er der ingen tvivl om.

Det er "god latin" hvis der er tale om fysiske produkter. Når det drejer sig om"software" der kan kopieres i uendeligt mange eksemplarer stortset omkostningsfrit kan det indimellem betale sig at dumpe prisen på et populært produkt fordi mersalget som følge af den lavere pris opvejer tabet og mere til..

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Det kan du sagtens have ret i; jeg tror bare ikke priserne bliver lavere overhovedet. Adskillige steder koster et album 40$ allerede.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

freako skrev:
Det kan du sagtens have ret i; jeg tror bare ikke priserne bliver lavere overhovedet. Adskillige steder koster et album 40$ allerede.

På Itunes ser det ud til at en sang koster en dollar og et album koster ti. Jeg gætter på at Itunes snupper en bid af de penge, så pladeselskabets indtægt må være mindre. Samtidigt tror jeg at pladeselskabet med vilje holder prisen oppe for ikke at få deres distributører og forhandlere på nakken.. Itunes konceptet er stadig meget nyt, jeg tror helt sikkert pladeselskaberne bliver modigere hvis Itunes viser sig at være en guldfugl og at det er i den retning køberne går, så jeg er ret sikker på at 10 dollar for et album ikke er den endelige pris..

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
FinnC skrev:

De er skam ikke glemt. Som allerede skrevet et par gange tror jeg det er en opgave pladeforetningerne overtager.

Som det er nu er der tre primære måder at købe musik på:

..snip..

..... Slutbrugeren downloader musikken direkte til spotpris.

Som jeg tror det bliver:

- Itunes modellen ..snip..

- Den klassiske pladebutik ...snip..

- Netbutikkerne ..snip..

FinnC skrev:

Der tror jeg du tager fejl. Jeg tror det er en KÆMPE fordel for branchen at de slipper for omkostningerne ved fabrikation, transport og lagring. De betaler for musikerne og studietid, men herefter bliver det stortset gratis at sprøjte millioner af eksemplarer ud.

..snip..

Desværre har jeg feriegæster lige nu, og kan ikke deltage løbende i det gode emne 

Jeg vil ikke vædde mig dig - urimeligt - fordi du vil tabe   Vi har for øjeblikket en forvirret tid, hvor flere muligheder bliver testet. Du beskriver mest den nære fremtid, jeg springer den over og går direkte til det der holder 'maskinen' kørende. Det du ser som fald i prisen - iTunes mm., er alene mersalg, der fastholder/øger fortjenesten. De spiller på flere heste, som de selv har opfundet - købers indflydelse er kun betaling ved kasse 1.

CD/DVD (alle digitale skiver): Branchen tænkte på sig selv ifm. digital musik/film og forudså ikke, at selv en 12 årig knægt med lidt fingerfærdighed for få kroner kunne lave en perfekt kopi af originalen - umuligt med de gamle medier. Hvem pokker vil lave 'kunst', hvis alle nemt kan lave og have en perfekt original få dage efter udgivelsen ?

Priserne (digitalt fysisk medie) er helt korrekt urimeligt høje, så utallige interesser der har en god levevej. Man kan faktisk lave både en rimelig kvalitet musik, indspilningen i 'kælderstudie', samt distribution via nettet mm. uden megen investering. De store i dette show har kunnet det i utallig år men vil ikke, som jeg beskrev, frivilligt begå selvmord.
De vil sidde på hele kæden til og med konsument.

Hvorfor tror du vi fik flere typer kopibeskyttelse, nationale afgifter + ændring i lovgivning, regionskoder, jagt efter pirater, iTunes mm ? De store rettighedsindehaver, der alle har et gigantisk maskineri kørende (investeringen), vil med deres mange munde i maskineriet kæmpe og 'opfinde' nyt bedre kontrollerbart medie både nationalt og internationalt.

Der findes forretning og interesser og så kunster og musik i en uskøn orden:
1) Forretning, penge, magt og interesser (her også lovgivning)
2) Kvantitet (mængde)
3) Kunstner og musik
4) Kvalitet (Mp3 m.fl. er et fremragende eksempel)
5) Distribution (en gros, detail og kunde)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Hermann. skrev:

Vil CD'er også være interessant for dig hvis et album på CD koster de sædvanlige 100-150 kroner fordi det skal specialimporteres, mens du kan downloade samme album for en tyver?

Nu har jeg intet download musik, og da jeg tror jeg har de fleste CDer som jeg gerne vil have, er en pris på 100 - 150 kr helt iorden, da jeg næppe køber mere end max 20 om året. De nyudkomne CDer jeg køber nu købes alle i østen til priser på ca. 80 kr. Derudover er der et kæmpe second hand marked, jeg vil mene jeg nok har købt mere end 200 brugt i de sidste 20 år

Bare tænk på dengang CDen var ny, da kostede alle CDer 159 - 179 kr. Jeg synes at skifte CDer ud med download er at gå på kompromis med helt elementære kvalitets krav, det er simpelt hen uinteressant og overhovedet ikke et alternativ til noget som helst. Det eneste reelle alternativ til CDen må være LPen, og den er for skrøbelig, uhåndterbar og besværlig og kan ikke bruges i bilen.

Så CD formatet fortjener et

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

FinnC skrev:

Da CDen kom frem i midten af 80erne syntes jeg det var et genialt system og et system der var LPen fuldstændig overlegen, ..snip..

Og det er absolut ikke fordi jeg ikke er kender til IT, for jeg har arbejdet i IT branchen i flere år. Men jeg syntes bare ikke det er et interessant alternativ med digital lagring.

..snip..

Enig med dig, hvis vi forudsætter musik kun er til baggrundslydtæppe. Den dengang valgte 44.1 kHz mm. dur' ikke til god kvalitet - vi får måske generationer af personer, der ikke adskiller støj fra musik (kvantitet fra kvalitet).. interessen for den senere og ringere Mp3 viser en uheldig udvikling

Musik i f.eks. en bil, eller via de små ørepropper, når man løber, vores DAB  osv. kan jo sammenlignes med de fortidige mobile transistorradioer - elendig kvalitet men bedre end intet.

Høj kvalitet dur ikke på de forholdsvis begrænsede CD/DVD skiver. De har samme problemer som de foregående medier - en god samling fylder, vejer og er særdeles kostbar. Der skal bruges enten en harddisk eller høj kapacitet USB/lager dims til opbevaring af musik i høj tabsfri kvalitet.

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Jeg synes at skifte CDer ud med download er at gå på kompromis med helt elementære kvalitets krav, det er simpelt hen uinteressant og overhovedet ikke et alternativ til noget som helst.

Øh, der er da ikke noget teknisk i vejen for at download musik i præcis samme kvalitet som du finder den på cd'er. Jeg ved godt at musikdownload her i 2010 primært er mp3 eller itunes komprimeret og ikke lever op til det man får på en cd, men der er intet til hinter for at lægge fulde cd versioner til download, måske endda ligefrem tilbyde versioner der er væsentligt bedre end det der kan kommes på skiver idag.

Tilbage er så den med at du kommer til at savne æsken og det fysisk at lægge en skive i drevet, det kalder jeg ikke et kvalitetskrav, det skulle da lige være livskvalitet..

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

FinnC skrev:
Priserne (digitalt fysisk medie) er helt korrekt urimeligt høje, så utallige interesser der har en god levevej. Man kan faktisk lave både en rimelig kvalitet musik, indspilningen i 'kælderstudie', samt distribution via nettet mm. uden megen investering. De store i dette show har kunnet det i utallig år men vil ikke, som jeg beskrev, frivilligt begå selvmord.

Det er spøjst, jeg tror netop det er selvmord hvis pladebranchen ikke omstiller sig til moderne tider.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
FinnC skrev:

Det er spøjst, jeg tror netop det er selvmord hvis pladebranchen ikke omstiller sig til moderne tider.

Det er omvendt - de trækker den så længe som muligt, i håb om at finde en løsning. En løsningen der ikke eksister med nuværende digitale løsning

Du tror at kampen er overstået, da der kom store revner i dæmningen, og jeg ved, at de er tvunget til at lave en helt anden type dæmning

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes