Emne: Hvorfor er vi her? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
Det er okay at du ser tingene sådan, men hvorfor det her "korstog" for at få andre til at se det på samme måde? Hvad er problemet i at nogle kan høre en forskel og går op i kabler, fødder og hvad ved jeg? Jeg så dig et andet sted udnævne dig selv til talerør for de 20% der ikke kan høre forskel - jeg hører til de 20% og var tæt på at skrive "tak for tilbuddet, men jeg kan godt tale på egne vegne"..
So what hvis kabelpriserne ryger i vejret fordi folk er villige til at bruge bunker af penge på det? De billige "møgkabler" er jo stadig billige, så du og jeg og andre der ikke kan høre forskel kan stadig forbinde vores udstyr med kabler til 5 kr. meteren og være glade.
Der er en hulens forskel på at være nysgerrig og interesseret i hvorfor så mange kan høre en forskel og på at føre en indædt kamp for at få dræbt "vås om kabler"..
Jeg synes de her debatter generelt er præget af manglende tolerance fra begge lejre..
|
|
|
Nu har jeg ikke læst alle hans indlæg i andre tråde, så jeg ved ikke om han ligefrem fører en "indædt kamp" og et "korstog". Jeg synes dog at det er helt fint at der er brugere der prøver at få andre til at stoppe op og tænke "kan det nu også være rigtigt" fremfor bare at acceptere alt hvad man læser herinde.
Selvfølgelig skal folk da have lov til at gå op i kabler og andre tweaks, hvadenten de virker eller ej, men hvis man skriver om dem i et debatforum, må man også kunne tåle at der stilles kritiske spørgsmål. Ellers bliver debatten værdiløs og vildledende. Folk der går meget op i deres hobby kan måske blive lidt euforiske og let komme til at overdrive virkningen af f.eks. tweaks. Så er det vel fint nok med lidt modvægt hvis andre (f.eks. nybegyndere) skal kunne bruge det til noget.
Et aktuelt eksempel på vildledning ses jo bl.a. i denne tråd :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84751
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
At der kan hentes en lydmæssig forbedring ved at udskifte standard lakridskabler med nogle af bedre
materialekvalitet er for mig indiskutabelt, og derfor er kabelprodukter ikke nødvendigvis virkningsløse (hørt med mine ører).
Og det behøver vel ikke, at være dyrt at udskifte lakridskablet.
Der er ingen grund til at begynde en ny kabel diskussion, men jeg kan da fornemme, at især prissætningen er en væsentlig
fornærmende faktor for de personer her på forum, der ikke kan høre forskel. |
|
|
Når man køber en basenhed i aluminiumoxid, en pickup med avanceret nåleslibning eller en berylliumdiskant, ved man at
der ligger avanceret ingeniørarbejde bag det færdige produkt. Teorierne bag dette ingeniørarbejde er tilgængelige, og vi er
enige om deres relevans: AlO2 og Be har stor stivhed samtidig med høj egendæmpning, og er dermed egnede til
højttalermembraner. Men materialerne er særdeles vanskelige at bearbejde, så det koster.
Problemet med dyre kabler er at der enten refereres til irrelevante teorier (skin-effekt, der ikke optræder ved
audiofrekvenser) eller til ikke-anerkendt videnskab.
Så vil de naive købere indvende "kabelfabrikanterne er bare på forkant" - men hvis de virkelig havde opdaget nogen dybe,
ubeskrevne sider af den fysiske virkelighed, havde det nok givet dønninger i resten af elektronikvidenskaben, ikke?
Kort sagt, den høje pris har ikke nogen fremstillingsmæssig baggrund. Det er rent lir.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er så meget vi ikke forstår. Jeg forstår f,eks ikke hvorfor hifi4all gider blive ved med at lægge spalteplads til det her
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
+1
Det er bare blevet til endnu en kabel tråd.
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Nu har jeg ikke læst alle hans indlæg i andre tråde, så jeg ved ikke om han ligefrem fører en "indædt kamp" og et "korstog". Jeg synes dog at det er helt fint at der er brugere der prøver at få andre til at stoppe op og tænke "kan det nu også være rigtigt" fremfor bare at acceptere alt hvad man læser herinde.
Selvfølgelig skal folk da have lov til at gå op i kabler og andre tweaks, hvadenten de virker eller ej, men hvis man skriver om dem i et debatforum, må man også kunne tåle at der stilles kritiske spørgsmål. Ellers bliver debatten værdiløs og vildledende. Folk der går meget op i deres hobby kan måske blive lidt euforiske og let komme til at overdrive virkningen af f.eks. tweaks. Så er det vel fint nok med lidt modvægt hvis andre (f.eks. nybegyndere) skal kunne bruge det til noget. |
|
|
Jeg har naturligvis ikke det fjerneste imod at sætte spørgsmålstegn ved ting, og jeg mener også at det er sundt at kunne tage kritik og kritiske spørgsmål. Det ender bare alt for tit i noget stædigt mundhuggeri hvor den ene side "kræver beviser" og den anden side kalder modparten for "døv" - det er der den åbne og interesserede debat dør og bliver til fortærsket postulatudveksling.. __________________ Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gad vide hvad der sker hvis jeg oversætter alle 10 *hifi løgne*...jeg kan vist lige nå det inden kl.12, men det burde vel ikke være nødvendig med alle de kompetente mennesker der er her.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Gad vide hvad der sker hvis jeg oversætter alle 10 *hifi løgne*...jeg kan vist lige nå det inden kl.12, men det burde vel ikke være nødvendig med alle de kompetente mennesker der er her.  
mvh |
|
|
__________________ Gode vellydende komponendter og en god lodeklat er vejen fren til god lyd, hilsen nhj4
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
jan_stevns skrev:
tube mania skrev:
Jeg ved sgu ikke om den artikel egner sig til offentligørelse herinde...den vil nok jokke nogen over tæerne, men jeg kan da lige bringe et eks.
Frit oversat
Den største og dummeste løgn af alle er den om 'ren power' som påstår at du behøver et special designed højt prissat netkabel for den bedst mulige lyd. Ethvert netkabel beregnet til alm hjemmebrug 'performe' som ethvert andet. Ultra High End kabler er FUP. Dine apparaters kredsløb kan ikke mærke forskel på AC siden og er kun interesseret i at få den DC dew behøver. Tænk på en bil...kører den måske bedre hvis tanken du fylder på fra har en slange er lavet af dyre eksotiske materialer.
mvh |
|
|
Det må da være op til folk selv om de vil føle sig trådt over tæerne - i min verden er man noget faktaresistent når man seriøst mener at den sidste meter strømme til apparatet skal bevæge sig betyder alverden - set i lyset af at man ikke har spor viden om hvad der sker inden den er fremme ved stikkontakten - eventuelt gennem en hundedyr Klangfilm sikring i målertavlen ....
Men folk må da gudskelov have sin mening !
mht bilen - var der skam seriøst nogle der forsøgte at sælge luft til dæk, med ekstra store molekyler !
Vi er i en black magic / voodoo verden - det kræver som bekendt at der både er troende og tvivlere :)
|
|
|
Jeg tror simpelthen du mangler at gøre dig lidt erfaring på netkabelområdet. Tror du stirrer dig blindt på at den sidste meter ikke kan gøre en forskel, men det kan den i den grad  |
|
|
Jamen der blir jo bedt om en forklaring på det. Så vidt jeg ved, uden jeg på nogen måde er eksprt, kommer strømmen fra lytterne og ikke direkte fra stikket?
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
|
|
Min favorit er punkt 2 - den må du da være den rigtige mand for at oversætte Men det er jo kun en løgn...
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Den sidste meter netkabel kan især gøre en forskel, i ens pengepung...... 
i er da ikke seriøse når i mener det gør en forskel på lyden er i vel?
|
|
|
Jo, helt klart!!!
Jeg har nogle rigtig gode netkabler, som jeg ved flere gange har haft med til sammenligning, ved andre hifi-interesserede med grej i high end klassen.
Mod andre konkurrenter omkring samme prisleje, er forskellene små og ligger primært i oplevelsen af ro og dynamik - eller måske nærmere forholdet mellem dem. Forstået på den måde at nogle giver mere dynamik og mindre ro, og andre omvendt. Lidt ligesom man ofte oplever med afkobling.
Men mod andre netkabler i 500-1000 kr. klassen kan man ikke kun høre forskel, man kan bestemt mærke forskellen på sit løsthængende tøj! Kraftigt vibrerende bastoner i det meget dybe område som sætter tøj, møbler, gulv og alt i svingninger kan man tydeligt mærke, at der er meget mere styr over. Svingningerne er meget mere præcise!
Det kan ikke kun høres, men også mærkes, så det burde være "let" for eventuelle netkabelbenægtere at lave en test med et high-end anlæg og en seismograf... 
|
Til top |
|
|
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Fache skrev:
jan_stevns skrev:
tube mania skrev:
Jeg ved sgu ikke om den artikel egner sig til
offentligørelse herinde...den vil nok jokke nogen over tæerne, men jeg kan da lige bringe et eks.
Frit oversat
Den største og dummeste løgn af alle er den om 'ren power' som påstår at du behøver et special designed højt prissat
netkabel for den bedst mulige lyd. Ethvert netkabel beregnet til alm hjemmebrug 'performe' som ethvert andet. Ultra High
End kabler er FUP. Dine apparaters kredsløb kan ikke mærke forskel på AC siden og er kun interesseret i at få den DC dew
behøver. Tænk på en bil...kører den måske bedre hvis tanken du fylder på fra har en slange er lavet af dyre eksotiske
materialer.
mvh |
|
|
Det må da være op til folk selv om de vil føle sig trådt over tæerne - i min verden er man noget faktaresistent når man
seriøst mener at den sidste meter strømme til apparatet skal bevæge sig betyder alverden - set i lyset af at man ikke har
spor viden om hvad der sker inden den er fremme ved stikkontakten - eventuelt gennem en hundedyr Klangfilm sikring i
målertavlen ....
mht bilen - var der skam seriøst nogle der forsøgte at sælge luft til dæk, med ekstra store molekyler !
Vi er i en black magic / voodoo verden - det kræver som bekendt at der både er troende og tvivlere :)
|
|
|
Jeg tror simpelthen du mangler at gøre dig lidt erfaring på netkabelområdet. Tror du stirrer dig blindt på at den
sidste meter ikke kan gøre en forskel, men det kan den i den grad
|
|
|
Jamen der blir jo bedt om en forklaring på det. Så vidt jeg ved, uden jeg på nogen måde er eksprt, kommer strømmen
fra lytterne og ikke direkte fra stikket? |
|
|
Forklaringen ligger i især udstrålingen.
Skifter du et almindeligt netkabel med et netkabel med stive inderledere i samme tværsnit og uden skærm vil jeg tro ingen
ville kunne høre forskel.
Men skifter du til et kabel der er skærmet og den skærm går til jord, vil udstrålingen fra netkablet reduceres ret kraftigt.
Hvis man forestillede sig en forstærker der var 2 meter lang og med netkablet i den ene ende og alle de andre kabler i den
anden ende og netkablet ikke på noget tidspunkt kom i nærheden af de andre kabler, tror jeg ikke et bedre og skærmet
netkabel vil gøre en forskel, men da netkabel og de andre kabler ligger tæt på hinanden vil netkablets magnetfelt så at sige
forstyrre de andre kabler.
Nogle netkabler er flettede og fletningen kan også mindske udstrålingen.
Nogle mener så at kunne høre forskel på tykkelsen af lederne og jeg skal ikke kunne sige om en tykkere leder udstråler
mere end en tynd, men jeg er sikker på at det er udstrålingen der er synderen.
Så et netkabel vil også have større betydning på apparater hvor netbrønd og andre bøsninger sidder tæt, måske derfr at folk
hører forskellige forskelle fordi kablerne ikke sidder lige tæt på alle apparater.
Sjovt nok kan der nemt være større udstråling på et højttalerkabel idet at der er større strømme og meget varierende
strømtræk, men her ses sjældent en skærm/ jordet skærm.
Supra har vist lavet et.
Så efter min mening kunne man ligeså godt beholde det netkabel der nu sidder på og pakke den ind i sølvpapir med en leder
til jord  da jeg mener det egentlig kun handler om forstyrrende udstråling fra kablerne
|
Til top |
|
|
mogens_oestjyll Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 Maj 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strandvaskeren skrev:
Stanley skrev:
Selvfølgelig skal folk da have lov til at gå op i kabler og andre tweaks, hvadenten de virker eller ej, men hvis man skriver om dem i et debatforum, må man også kunne tåle at der stilles kritiske spørgsmål. Ellers bliver debatten værdiløs og vildledende. Folk der går meget op i deres hobby kan måske blive lidt euforiske og let komme til at overdrive virkningen af f.eks. tweaks. Så er det vel fint nok med lidt modvægt hvis andre (f.eks. nybegyndere) skal kunne bruge det til noget. |
|
|
Jeg har naturligvis ikke det fjerneste imod at sætte spørgsmålstegn ved ting, og jeg mener også at det er sundt at kunne tage kritik og kritiske spørgsmål. Det ender bare alt for tit i noget stædigt mundhuggeri hvor den ene side "kræver beviser" og den anden side kalder modparten for "døv" - det er der den åbne og interesserede debat dør og bliver til fortærsket postulatudveksling..
|
|
|
Det, du der siger, synes jeg lyder ualmindeligt fornuftig, for nu at sige det lige ud.
Jeg anerkender fuldt ud, at området her er specielt. Sjovt nok er det næsten enten eller for den, der har en position og en holdning hertil.
Altså enten positionen at der enten slet ikke er forskel på kabler eller at der er endog meget stor forskel på dem (når vi taler kabler). Andre eksotiske tweak har ofte samme psotitionering.
Kunne man ikke differentiere det lidt. Kunne der ikke være mellemholdninger, hvor positionen er...jeg kan godt høre lidt forskel, men jeg synes ikke det er meget. Nogle gange kan jeg måske slet ikke høre forskellen, men andre gange kan jeg godt.
Det er som om at den position er fuldstændig væk i debatten og det synes jeg er brand ærgerligt.
Derudover, da jeg egentlig respekterer at de, der ikke kan høre synderlig forskel på diverse tweak, faktisk ikke kan, synes jeg, at det er værd at overveje om ikke de her forskelle i hvorledes vi hver især bedømmer dette her på, i virkeligheden ligger i den tærskel, vi hver især har for hvornår vi registrerer en ændring. Jeg tror der er forskel på det. Derudover er nogle systemer nok mere følsomme end andre for dette her. Bemærk...sidstnævnte har ikke nødvendigvis noget med kvaliteten af anlægget at gøre..
Jeg tror egentlig vi famler lidt i blinde her, når vi skal forklare hvorfor vi oplever de her ting vidt forskelligt.
Men en ting ved jeg. Det nytter intet at alle positionerer sig ude i hver sit ekstreme aka ENTEN ELLER.
Lad os nu få lidt nuancer ind.
Tak til strandvaskeren for at forsøge at bringe debatten et bedre sted hen.
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Sjovt nok kan der nemt være større udstråling på et højttalerkabel idet at der er større strømme og meget varierende strømtræk, men her ses sjældent en skærm/ jordet skærm. Supra har vist lavet et.
|
|
|
Synergistic Research har en hel serie med kabler som er aktivt afskærmede. Både signal- net- og htkabler i flere prisklasser... Jeg anser det iøvrigt for nogle rigtig gode kabler de laver - med et godt grundníveau!
Fache skrev:
Så efter min mening kunne man ligeså godt beholde det netkabel der nu sidder på og pakke den ind i sølvpapir med en leder til jord da jeg mener det egentlig kun handler om forstyrrende udstråling fra kablerne
|
|
|
Der er vi så ikke enige. Jeg har som skrevet i indlægget herover fysisk mærket forskelle i bassen!
finlytteren skrev:
Jeg har nogle rigtig gode netkabler, som jeg ved flere gange har haft med til sammenligning, ved andre hifi-interesserede med grej i high end klassen.
Men mod andre netkabler i 500-1000 kr. klassen kan man ikke kun høre forskel, man kan bestemt mærke forskellen på sit løsthængende tøj! Kraftigt vibrerende bastoner i det meget dybe område som sætter tøj, møbler, gulv og alt i svingninger kan man tydeligt mærke, at der er meget mere styr over. Svingningerne er meget mere præcise!
Det kan ikke kun høres, men også mærkes, så det burde være "let" for eventuelle netkabelbenægtere at lave en test med et high-end anlæg og en seismograf... 
|
|
|
Kabler i 500-1000 kr. klassen har rigelig dimension og oftest også en form for skærmning, så der må være flere faktorer, som gør sig gældende...
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
sigma6 skrev:
Fache skrev:
jan_stevns skrev:
tube mania skrev:
Jeg ved sgu ikke om den artikel egner sig til offentligørelse herinde...den vil nok jokke nogen over tæerne, men jeg kan da lige bringe et eks.
Frit oversat
Den største og dummeste løgn af alle er den om 'ren power' som påstår at du behøver et special designed højt prissat netkabel for den bedst mulige lyd. Ethvert netkabel beregnet til alm hjemmebrug 'performe' som ethvert andet. Ultra High End kabler er FUP. Dine apparaters kredsløb kan ikke mærke forskel på AC siden og er kun interesseret i at få den DC dew behøver. Tænk på en bil...kører den måske bedre hvis tanken du fylder på fra har en slange er lavet af dyre eksotiske materialer.
mvh |
|
|
Det må da være op til folk selv om de vil føle sig trådt over tæerne - i min verden er man noget faktaresistent når man seriøst mener at den sidste meter strømme til apparatet skal bevæge sig betyder alverden - set i lyset af at man ikke har spor viden om hvad der sker inden den er fremme ved stikkontakten - eventuelt gennem en hundedyr Klangfilm sikring i målertavlen ....
|
|
|
Jeg tror simpelthen du mangler at gøre dig lidt erfaring på netkabelområdet. Tror du stirrer dig blindt på at den sidste meter ikke kan gøre en forskel, men det kan den i den grad
|
|
|
Jamen der blir jo bedt om en forklaring på det. Så vidt jeg ved, uden jeg på nogen måde er eksprt, kommer strømmen fra lytterne og ikke direkte fra stikket?
|
|
|
Skifter du et almindeligt netkabel med et netkabel med stive inderledere i samme tværsnit og uden skærm vil jeg tro ingen ville kunne høre forskel. Men skifter du til et kabel der er skærmet og den skærm går til jord, vil udstrålingen fra netkablet reduceres ret kraftigt. Hvis man forestillede sig en forstærker der var 2 meter lang og med netkablet i den ene ende og alle de andre kabler i den anden ende og netkablet ikke på noget tidspunkt kom i nærheden af de andre kabler, tror jeg ikke et bedre og skærmet netkabel vil gøre en forskel, men da netkabel og de andre kabler ligger tæt på hinanden vil netkablets magnetfelt så at sige forstyrre de andre kabler. Nogle netkabler er flettede og fletningen kan også mindske udstrålingen. Nogle mener så at kunne høre forskel på tykkelsen af lederne og jeg skal ikke kunne sige om en tykkere leder udstråler mere end en tynd, men jeg er sikker på at det er udstrålingen der er synderen.
Så et netkabel vil også have større betydning på apparater hvor netbrønd og andre bøsninger sidder tæt, måske derfr at folk hører forskellige forskelle fordi kablerne ikke sidder lige tæt på alle apparater.
Sjovt nok kan der nemt være større udstråling på et højttalerkabel idet at der er større strømme og meget varierende strømtræk, men her ses sjældent en skærm/ jordet skærm. Supra har vist lavet et.
Så efter min mening kunne man ligeså godt beholde det netkabel der nu sidder på og pakke den ind i sølvpapir med en leder til jord da jeg mener det egentlig kun handler om forstyrrende udstråling fra kablerne
|
|
|
Tjah...måske har du ret i noget af det. Jeg ved det ikke helt.
Jeg synes dog ikke at mine erfaringer udelukkende går i retning af skærmen.
Jeg kan også høre forskel på multiccore og singlecore i netkablet.
Foretrækker multicore. Det giver mest energi i transienterne.
Men jeg erkender samtidigt, at kontant viden om det her er svær at opdrive.
Derfor støtter jeg dit forsøg på at bringe en forklaring til torvs.
|
Til top |
|
|
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mig men er i ikke bare igang med at genoplive de gamle tråde for hundredsyttende gang ???
Vi ved jo alle at dette ingen ende får og uenigheden ender med det sædvanlige ordkløveri 
Er der slet ingen, der checker de gamle tråde, inden de starter udpinte emner op igen igen
Alle har ret og ingen har uret, eller er det omvendt 
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
Undskyld mig men er i ikke bare igang med at genoplive de gamle tråde for hundredsyttende gang ???
Vi ved jo alle at dette ingen ende får og uenigheden ender med det sædvanlige ordkløveri 
Er der slet ingen, der checker de gamle tråde, inden de starter udpinte emner op igen igen
Alle har ret og ingen har uret, eller er det omvendt 
|
|
|
Jo, der er en fare for det.
Men jeg synes Strandvaskeren og Fache gør gode forsøg på at bringe debatten et nyt sted hen.
Strandvaskeren med opfrodring til at debatten skal undgå at de værste dumheder og Fache med et glimrende udkast til et forsøg på en forklaring.
Jeg vil gerne være i tråden sålænge, retningen synes god og det synes jeg Fache og strandvaskeren har lagt op til.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mogens skrev bl.a.:
"Kunne man ikke differentiere det lidt. Kunne der ikke være mellemholdninger, hvor positionen er...jeg kan godt høre lidt forskel, men jeg synes ikke det er meget. Nogle gange kan jeg måske slet ikke høre forskellen, men andre gange kan jeg godt."
Nej - det kan man ikke differentiere i denne debat, da det jo netop er et udspring fra en debat om, hvorvidt netkabelforskelle kan høres eller ej -
Hvis man kun hører "lidt" forskel, så hører man altså forskel og er hermed i en anden "lejr" - end dem, som ikke hører forskel - så det må nødvendigvis blive en slags enten/eller. 
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
olet Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Da jeg sad i bestyrelsen i denne andelsforening og arbejdede for at vi skulle have centralvarme i stedet for den el-varme, vi havde dengang, blev
jeg kraftigt modarbejdet af en herboende "klog" ingeniør, der rendte mig på dørene og plæderede kraftigt for el-varmen. Der var ingen grænser for
el-varmens fortræffeligheder og gode udnyttelse af energien....Heldigvis blev han nedstemt og vi fik centralvarme  Resultatet var
laaaaaaaaaangt bedre indeklima, langt bedre varme økonomi og også mere stabil varme. Hvorfor siger jeg dette??? Han har så siden udbredt sig
om lyd
Gæt selv omkring området og argumenterne.
Venligst __________________ Jo mere jeg ved, jo mindre ved jeg, at jeg ved!
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
sigma6 skrev:
Fache skrev:
jan_stevns skrev:
tube mania skrev:
Frit oversat
mvh |
|
|
|
|
|
Jeg tror simpelthen du mangler at gøre dig lidt erfaring på netkabelområdet. Tror du stirrer dig blindt på at den sidste meter ikke kan gøre en forskel, men det kan den i den grad
|
|
|
|
|
|
Skifter du et almindeligt netkabel med et netkabel med stive inderledere i samme tværsnit og uden skærm vil jeg tro ingen ville kunne høre forskel. Men skifter du til et kabel der er skærmet og den skærm går til jord, vil udstrålingen fra netkablet reduceres ret kraftigt. Hvis man forestillede sig en forstærker der var 2 meter lang og med netkablet i den ene ende og alle de andre kabler i den anden ende og netkablet ikke på noget tidspunkt kom i nærheden af de andre kabler, tror jeg ikke et bedre og skærmet netkabel vil gøre en forskel, men da netkabel og de andre kabler ligger tæt på hinanden vil netkablets magnetfelt så at sige forstyrre de andre kabler. Nogle netkabler er flettede og fletningen kan også mindske udstrålingen. Nogle mener så at kunne høre forskel på tykkelsen af lederne og jeg skal ikke kunne sige om en tykkere leder udstråler mere end en tynd, men jeg er sikker på at det er udstrålingen der er synderen.
Så et netkabel vil også have større betydning på apparater hvor netbrønd og andre bøsninger sidder tæt, måske derfr at folk hører forskellige forskelle fordi kablerne ikke sidder lige tæt på alle apparater.
|
|
|
Enig ;-)
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 15 August 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mogens_oestjyll skrev:
Tak til strandvaskeren for at forsøge at bringe debatten et bedre sted hen. |
|
|
Ja, lad os nu se om det holder..  Mit eget forsøg på at holde mig "nysgerrig og åben" går på at jeg ikke vil afvise at forskellen kan eksistere på trods af, at den teori jeg har lært afviser det og det endnu ikke selv er lykkes mig at høre forskellen. Der var engang hvor de klogeste videnskabsmænd helt oprigtigt mente at det var umuligt for mennesket at komme over 50 km/t (mener det var 50), et eller andet med at de havde regnet ud at det ville være fysisk umuligt at overvinde luftmodstanden. Senere var der nogle andre videnskabsmænd der mente at lydmuren måtte være den ultimative grænse. Idag er der udbredt enighed om at lysets hastighed er grænsen - jeg har ikke noget belæg for at sige om det er rigtigt eller forkert, jeg ved bare at videnskaben har taget fejl før så jeg vil ikke afvise muligheden at de også kan tage fejl her.. Lige pt. er der ikke noget teoretisk grundlag for at der skulle være forskel på hifikabler når blot de har opnået en vis kvalitet. Det har også vist sig svært at måle sig til en forskel med de målemetoder vi har til rådighed. Men jeg synes det er arrogant komplet at afvise at teorien og målemetoderne kan være utilstrækkelige - det er før set at der dukker ny teori op der fejer gammel teori af bordet.. I en anden tråd efterlyste jeg en der ville stille op til en blindtest på eget anlæg, ikke fordi jeg håber på at vedkommende falder totalt igennem og ikke kan høre forskel, men tværtimod fordi jeg håber på en wauw-oplevelse når vedkommende med sikker hånd udpeger ændringerne. Jeg synes det vil være røvinteressant fordi det vil tvinge mig til at revurdere mit værdigrundlag på området og lære mig noget jeg ikke vidste i forvejen. Måske kan vedkommende ligefrem udpege hvilket bækken eller hvilken trompet han kan høre forskellen på så jeg måske selv kan opleve forskellen? DET gad jeg godt opleve.. Der er en fra midtjylland der har meldt sig på banen, erklæret han kan høre forskel og tilbudt at stille op til en blindtest. Det ville være kanon hvis der var en på sjælland der turde det samme, da det ville spare mig for en lang køretur og broafgift. Altså en der finder to kabler vedkommende klart kan høre forskel på på eget anlæg, så kommer jeg forbi med en flaske god vin og lidt hygge og bytter rundt på kablerne.. Du har i en anden tråd nævnt noget om at blindtests ikke er biasfri og at du ikke orkede den debat igen. Jeg skal nok lade være med at rippe op i den debat her, men har du et link eller to til et par tidligere debatter, så kan jeg blive klog af dem i stedet for at jokke igennem samme smøre en gang til? __________________ Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|