Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 05:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Stor Dreng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg har gået og spekuleret på, hvorfor nogle fakrikanter vælger at vende diskanten 90 grader ifht. andre...

Min logik siger mig, at den sfæriske "læbe" spreder lyden bedst horisontalt, sådan som hilowfi har vendt diskanten. Og dermed vil jeg mene at stereoperspektivet også bliver bedst... (udokumenteret!!!)

Hvis jeg skal gisne på hvorfor nogle vender den 90 grader, som på billedet dfms har indsat, vil jeg gætte på at det er brugen af ht der har indflydelse. Hvis en ht bruges i en sammenhæng, hvor folk både sidder og står, vil en bedre vertikal spredning måske mindske lydforskellen mellem stående og siddende. Og hvis ht'en bruges i sammenhæng hvor man typisk ikke nærlytter, fx fester, foretrækker nogle måske den vertikale spredning i stedet for horisontalt...

Men hvad ved jeg...  Ville lige komme med mine gisninger alligevel. For der er måske nogen der har en god forklaring...

Hejsa har nu prøvet at vende begge veje , og syndes at de lyder best sådanne som de vender og ud fra manualen skal de vende som på mine højtt..

VH T

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Super spændende! Hvordan er lyden?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej jazz de lydern efterhånden ret fint , bassen er tung uden at være bulder de fleste dybe slag kan høres fra skinnet fra store trommen ret fedt , men skal også siges at de fleste komponenter til bassen stammer fra det originale delefilter , memmentoner er ved at åbne sig så er lidt svært at sige endnu , men bestemt rigtig fint , hornet er i særklasse fine fine detaljer og præsis ,man kan høre ganske fint hvordan tromme stikkerne rammer haihatten toner kan dov blive lidt skingerne når der spilles højt rock musik men regner med at dæmpe diskanten lidt mere liget pt er de dæmpet ca 5db med en lille l-pad , men er bestemt meget tilfreds og regner snart med at skal have en snak med Busk for at fin justere delefiltret.

VH T

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej Hilowfi,

Frisk projekt! Jeg har lige et spørgsmål. Det fremgår ikke helt på din skematik af delefilter, hvorledes dine 2 mellemtoner er koblet? det er nemlig ikke nogen god ide at lade dem køre parallelt. Det giver udfasninger som funktion af afstand mellem enheder og frekvens.

Mht til skinger diskant @ kraftigt niveau, kan det hjælpe som vist også andre nævner, at skære noget længere oppe.... Men jeg forstå delingen hvis du ikke mener at mellemtonerne kan når derop ;-)

Hilsen Flemming

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Hej Hilowfi,

Frisk projekt! Jeg har lige et spørgsmål. Det fremgår ikke helt på din skematik af delefilter, hvorledes dine 2 mellemtoner er koblet? det er nemlig ikke nogen god ide at lade dem køre parallelt. Det giver udfasninger som funktion af afstand mellem enheder og frekvens.

Mht til skinger diskant @ kraftigt niveau, kan det hjælpe som vist også andre nævner, at skære noget længere oppe.... Men jeg forstå delingen hvis du ikke mener at mellemtonerne kan når derop ;-)

Hilsen Flemming

Hej flemming du har ret , jeg har seriel forbundet mellemtonerne og det giver en modstand  på ca 12 ohm har prøvet mig lidt frem iforhold til diskanten hvilket det bedste resultat lige pt er en lpad på 4,7 og 1,8 hvilket dæmper diskanten 8-10 db

ps. er meget ny inde for dette område så man begyder at tage ved lære ,dette er mit 3 sæt højttaler jeg bygger

VH T

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Så kom højjt. endelig hjem fra maleren og det blev sku ok og det skal lige sige at i mellem tiden er 12" skiftet ud med en 10 " fra  Acoustic Research AR-9LS bass og ellers er resten som de var da jeg bygged dem

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Tillykke...de er ikke ret flotte, men kanon-flotte og hvis de spiller som de ser ud kan det ikke være andet end godt

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

1000 tak tube for de flotte ord , og ja syndes de spiller super skal nu og se mig om efter et par granit blokke til at smide under for lige at få det sidste finish og bas ud af de 10"

VH T

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Hej Hilowfi,

Frisk projekt! Jeg har lige et spørgsmål. Det fremgår ikke helt på din skematik af delefilter, hvorledes dine 2 mellemtoner
er koblet? det er nemlig ikke nogen god ide at lade dem køre parallelt. Det giver udfasninger som funktion af afstand mellem
enheder og frekvens.

Hej igen,

Ser godt ud, dit arbejde ;-)

Jeg fik ikke udtrykt mig klart nok vedr. de der mellemtoner i parallel. Det var i frekvensdomænet jeg tænkte på at de ikke
skulle "spille" i parallel. Det der sker når 2 enheder spiller i fase med en given afstand imellem sig, er, at de begynder at
udfase hinanden som funktion af frekvensen (og afstand imellem enheder) sååå første udfasning sker d=bølgelængde/2.

Hvis afstand imellem enhederne er 20cm, bliver første udfasning omkring 850Hz, sikkert +/- 20 grader på aksen. Men endnu
smallere ved højere frekvenser.

Det kan forbedres ved at lade den ene enhed rulle af formodentlig omkring de der 850Hz (hvis afstand mellem dine enheder
er 20cm).

Jeg skriver det kun fordi du har brugt noget tid på at din diskant skulle vende rigtig og give den spredning du ønsker. Hvis du
ikke sådan kan høre nogen voldsom ændring i lydbilledet (når du flytter dig lidt i lytte pos.) er det jo ligemeget ;-)

Hilsen Flemming

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Herligt projekt!

Hvad gjorde du med 12" basserne?

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2011 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Flemming Skov skrev:

Hej Hilowfi,

Frisk projekt! Jeg har lige et spørgsmål. Det fremgår ikke helt på din skematik af delefilter, hvorledes dine 2 mellemtoner
er koblet? det er nemlig ikke nogen god ide at lade dem køre parallelt. Det giver udfasninger som funktion af afstand mellem
enheder og frekvens.

Hej igen,

Ser godt ud, dit arbejde ;-)

Jeg fik ikke udtrykt mig klart nok vedr. de der mellemtoner i parallel. Det var i frekvensdomænet jeg tænkte på at de ikke
skulle "spille" i parallel. Det der sker når 2 enheder spiller i fase med en given afstand imellem sig, er, at de begynder at
udfase hinanden som funktion af frekvensen (og afstand imellem enheder) sååå første udfasning sker d=bølgelængde/2.

Hvis afstand imellem enhederne er 20cm, bliver første udfasning omkring 850Hz, sikkert +/- 20 grader på aksen. Men endnu
smallere ved højere frekvenser.

Det kan forbedres ved at lade den ene enhed rulle af formodentlig omkring de der 850Hz (hvis afstand mellem dine enheder
er 20cm).

Jeg skriver det kun fordi du har brugt noget tid på at din diskant skulle vende rigtig og give den spredning du ønsker. Hvis du
ikke sådan kan høre nogen voldsom ændring i lydbilledet (når du flytter dig lidt i lytte pos.) er det jo ligemeget ;-)

Hilsen Flemming

Hej Flemming de 2 mellemtoner er seriel forbundet med en modstand på 12 ohm

VH T

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Herligt projekt!

Hvad gjorde du med 12" basserne?

Hej Jazz den ene 12" er hos basrep lige pt. og bliver efterset og hvis han kan få liv i den så regner jeg med at smide begge 12 " derover og få skifted kantophænget.

VH T

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 29 Marts 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hilowfi skrev:
jazzman skrev:
Herligt projekt! Hvad gjorde du med 12" basserne?

Hej Jazz den ene 12" er hos basrep lige pt. og bliver efterset og hvis han kan få liv i den så regner jeg med at smide begge
12 " derover og få skifted kantophænget.

VH T

Du må endelig ikke skille dig af med dem! Jeg aftager gerne defekte eksemplarer.

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hej jazz det skal jeg nok, det skal lige siges at de 10" fra selv samme højtt. gør det sku også verdensklasse , men det var jo også en klasse højtt. i sin tid sad begge enheder som har siddet i AR er nu afprøvet og med et super resultat

VH T

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes