Forfatter |
|
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
Sendt: 09 August 2010 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sært.... jeg kan huske at jeg lagde alt hvad der havde med kassette på bag mig da jeg opdagede cd'en. Vi var ellers trofaste følgesvende fra min spæde barndoms år. Lavede mix tapes konstant. Optog det jeg kunne lide fra radioen. "Redigerede" snak fra bagefter. Med tab af musik som følge  Husker stadig da jeg fandt 2 store indkøbs poser med min far's gamle bånd. Største delen var ikke i brugbar stand. Men jeg "opdagede" i en alder af 10 år Kraftwerk, 10CC, Queen, osv... Så tør slet ikke tænke på hvor jeg musiksmags mæssigt havde været idag hvis det ikke havde været for de små plastic kasser som Rasmus radiomus satte til livs med stor appetit. Men at gå fra hvor jeg er nu (vinyl tosse) og tilbage til kassette ville være et tilbageskridt. Ihvertfald i min verden. Og nej, vil ikke opleve højkvalitet's bånd. Kan ikke blive ved med at retfærdiggøre over for konen at jeg blir nødt til at udvide samlingen.
|
Til top |
|
|
nesloone Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 09 August 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kassettebånd er da begravet for længst, men en ligger vel inde med tons af kamle kassetter som han vil af med nu...? __________________ hjemmebiograf, højttaler, fyringsolie
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 09 August 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tons og tons?? Når man kun smider ud når det er i stykker så har man det længe.
Hvis du mangler så besøg dine lokale genbrugs butikker jævnligt eller søg på nettet.
Sidst jeg søgte på nettet i 2008 fandt jeg guf af stor kaliber (50 TDK MA-XG ubrugte fra B&O i Struer) til meget få penge (500kr.) De 40stk er nu solgt videre til omkring 6000kr. grundet mit behov for at bruge dem.
Der findes tonsvis i dette land som bare er gemte på lofter og i kældre osv. som ejerne ikke regner for noget.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 11 August 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesloone skrev:
Kassettebånd er da begravet for længst, men en ligger vel inde med tons af kamle kassetter som han vil af
med nu...? |
|
|
Så er de vel heller ikke mere begravet. Jeg sælger jævnligt nye TDK Chrombånd til kunder. 25 kr. pr. stk, så kan de fleste
stadig være med.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 11 August 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesloone skrev:
Kassettebånd er da begravet for længst, men en ligger vel inde med tons af kamle kassetter som han vil af med nu...? |
|
|
De er måske begravet i mange's verden - men kig f.eks på Audiokarma, der er masser der kører med casettebånd ude i verden , og de sælges såmænd da stadig. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Fache Udelukket fra forum

Dobbeltprofil heltny
Bruger siden: 12 Juli 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 11 August 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er utroligt at der stadig er liv i de gamle kassetter.
De er besværlige, holder ikke evigt og i mellemklassen er lyden ikke noget at råbe hurra af.
Gad vide hvad folk egentlig bruger dem til idag ? Børnene, sommerhuset, eller noget helt 3.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 11 August 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja - har fem rigtig gode maskiner i huset - nyder dem på lige fod med resten af mit grej - forrige år havde vi en http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68757&K W=stafetjeg havde en kopi af originalbåndet med på vintage træf - jeg tror mange var overraskede over hvor godt det lød - måske lidt sus men ingen sampling, bitrate eller andet skidt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holder ikke evigt?
Jeg har nogen Audio Magnetics C60 fra slut '70rne der stadig spiller fint. Lyden er mere påvirket af den elendige båndoptager der har optaget på dem.
Samler lp'r til xxxxx antal tusinde kroner er gode til at indspille få at bevare værdien og senere måske sælge den som afspillet kun 1 gang.
Radio kan stadig optages.
Min 4 spors Tascam kræver bånd.
Jeg indspillede Ride the Lightning af Metallica fra det sidste nye dobbelt lp til mit allerførste TDK MA-XG90 bånd grundet at der kun 2 numre på hver enkelt side. Dels fandt jeg ud af hvordan det lyder efter min Beocord 9000 var færdig med optagelsen.
Nogen bånd samlere optager cd og lp da de bedre kan lide lyden.
Dog skal det siges at den gyldne periode er omkring 1981 til 1995 indenfor kassetebånd.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Ja det er utroligt at der stadig er liv i de gamle kassetter. De er besværlige, holder ikke evigt og i mellemklassen er lyden ikke noget at råbe hurra af. Gad vide hvad folk egentlig bruger dem til idag ? Børnene, sommerhuset, eller noget helt 3. |
|
|
Besværlige ? ohh well - man kan ikke smide det i en computer og gemme sig downloadede musik , men bortset fra det, er de da ikke en dyt mere besværlige end at smide en cd i en spille
De holder måske ikke evigt, men hovedparten af de bånd jeg købte i slutningen af 70'erne kører stadig upåklageligt.
Lyden i mellemklassen er ikke noget at råbe hurra af siger du - det lyder sgisme bedre end mp3 flimmer :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil heltny
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz;
For hver gang et bånd bliver afspillet vil det "krølle" en smule og efter mange afspilninger vil lydkvaliteten være forvrænget.
Men hvis man tænker på at der bare skal komme lyd ud, så her jeg også nogle kassettebånd liggende der "dur"
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil heltny
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Fache skrev:
Ja det er utroligt at der stadig er liv i de gamle kassetter. De er besværlige, holder
ikke evigt og i mellemklassen er lyden ikke noget at råbe hurra af. Gad vide hvad folk egentlig bruger dem til idag ? Børnene,
sommerhuset, eller noget helt 3. |
|
|
Besværlige ? ohh well - man kan ikke smide det i en computer og gemme sig downloadede musik , men bortset fra det, er
de da ikke en dyt mere besværlige end at smide en cd i en spille
De holder måske ikke evigt, men hovedparten af de bånd jeg købte i slutningen af 70'erne kører stadig upåklageligt.
Lyden i mellemklassen er ikke noget at råbe hurra af siger du - det lyder sgisme bedre end mp3 flimmer :)
|
|
|
Ja besværlige.
Hvis du mener det er lige så nemt af finde nummer 7 nummer på båndet end på en LP eller CD, tjae
Spil nu noget Mp3 i 320 format og sammenlign med en helt almindelig kassettebåndoptager
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
[Ja besværlige. Hvis du mener det er lige så nemt af finde nummer 7 nummer på båndet end på en LP eller CD, tjae
Spil nu noget Mp3 i 320 format og sammenlign med en helt almindelig kassettebåndoptager  |
|
|
Den Technics kassette jeg har stående punker man syv gange på next og så finder den skam nummer 7, såfremt der sel'føli er et par sekunders pause mellem numrene.
Mp3 er nemmere. Så langt er vi enige og du kan have en millard million numre med på farten eller med til hoppalong cassidy's 80'er fest, men den største forskel ligger i dif'en mellem analog og digitalt, samt komprimeringen på Mp3. Den kan du ikke se bort fra.
Bevares...jeg bruger selv Mp3. Når jeg ikke lige står med en vinyl i hånden, så spiller Mp3, CD, kassette, DAT.
Som nævnt sælger vi stadig bånd i butikken. Kunderne er dem der ikke gider at rode med computerer hver gang de skal lave en optagelse af en plade eller en cd, eller lave et miks af gode numre. Mange vil stadig gerne kunne optage et radioprogram eller andet.
Jeg kan sagtens følge dem. Det ville være nemmere, hvis cd-optageren ikke var faldet igennem så hurtigt. Det var dødsdommen til kassetten dengang, men den forsvandt nærmest før den blev kommerciel. Minidisc'en var smart og havde også sin berretigelse ( vi sælger også stadig disc'e :-), men for unge mennesker blev pirat-download og køb/smid kulturen af enkeltnumre på nettet hurtig den gængse vej at gå.
Om det er vinyl, kassette eller hulkort, så hilser jeg trenden med personliggørelse af musikken velkommen. Det bliver sgu for overfladisk når alting ruller fra en lille dims med flashhukommelse. Du kan jo heller ikke læse om kunstnerne medmindre du skal hive pc'en frem alligevel, og så ryger det fancy.
Ikke at udviklingen skal stoppes. Hver ting til sin tid er min indgangsvinkel til det.
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en Beocord 9000 er der en timer så tryk tid og go.
Hvor besværligt er det?
Så bånd krøller? Har du dem under et mikroskop efter det har været spillet?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Ja besværlige. Hvis du mener det er lige så nemt af finde nummer 7 nummer på båndet end på en LP eller CD, tjae
Spil nu noget Mp3 i 320 format og sammenlign med en helt almindelig kassettebåndoptager  |
|
|
2 af mine maskiner er temmeligt almindelige (ordinær) Denon DM-R44 - så jeg spoler da bare frem til 21:10 og spiller derfra, værre er det nu heller ikke. Iøvrigt laver jeg oftest blandede bånd, og spiller dem fra ende til anden - så lige det med at hoppe i numrene er sjældent anvendt.
MP3 i 320format - bliver sgisme nemt kørt bagud af dansen. Dermed ikke sagt jeg ikke hører mp3 - i bilen kan man jo have pænt meget musik med på en enkelt skive........ og der ude, er kvaliteten da underordnet. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
Anderz;
For hver gang et bånd bliver afspillet vil det "krølle" en smule og efter mange afspilninger vil lydkvaliteten være forvrænget. Men hvis man tænker på at der bare skal komme lyd ud, så her jeg også nogle kassettebånd liggende der "dur" |
|
|
Så må det da være nogle dårlige maskiner de er blevet afspillet i,for nogle af mine bånd er 25 år+ og de fejler da ikke noget.
carsten
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil heltny
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når de er så nemme, så fremragende, så holdbare, så er det da godt de er på vej tilbage.
Her kommer der bare ikke til at stå sådan en mere
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
heller ikke hos mig; min elskede Nak LX-3 har lige fået nyt hjem. Men hold op hvor spillede den godt.
Og køkkenstereoen har stadig en kassette til at spille kassettebåndene fra Libanon i 1981 med to hvinende mellemøstsild
Edit: og bånd krøller ikke en skid.
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil heltny
|
Sendt: 12 August 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Edit: og bånd krøller ikke en skid. |
|
|
Jeg ved ikke om man kalder det at krølle eller andet, men når et bånd bliver trukket gennem en capstan og en trykrulle, så
ændrer det sig en smule hver gang.
Ganske vidst meget meget lidt og ikke som når man trækker julebånd henover en saks
|
Til top |
|
|
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 14 August 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så nu gik der gang i maskinen og hvor er det dejligt at høre Country Expressen
og Country Live fra Wembley igen, sjovt nok så kan man huske næste melodi
selv efter 27 år, og båndene fejler ikke en s..d.
Jeg sidder heller ikke og lytter efter om der nu er 'hul igennem', bare sidder og
nyder musikken!-Dejligt!-
Mvh.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fache skrev:
jazzman skrev:
Edit: og bånd krøller ikke en skid. |
|
|
Jeg ved ikke om man kalder det at krølle eller andet, men når et bånd bliver trukket gennem en capstan og en trykrulle, så ændrer det sig en smule hver gang. Ganske vidst meget meget lidt og ikke som når man trækker julebånd henover en saks |
|
|
Elasticiteten i et bånd gør det finder tilbage til sin oprindelige tilstand igen - men en casettemaskines trykrulle har nu kun et tryk på båndet i anløbsfladen omkring 100-200 gram - det ødelægger ikke noget.
Der var også en teori fremme omkring dual capstan maskiner - at de skulle strække båndet - det gør de ikke. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|