Forfatter |
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en extern DAC til din CD, DVD, eller PC :-) Det skal dog nok også siges at "ødelægge" er så meget sagt... men det ødelægger hifi kvaliterne i lyden :-)
Det er nok heller ikke alle receivere der gør dette, men sikkert alle de billige incl. min til over 10k kr ;-)
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sikkert rigtigt. Det virker bare underligt i mit hoved at gå ud og købe analoge kabler når jeg kan bruge digitale
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv begge dele :-) bare køb nogle standard kabler... måske kan du høre forskel, og vælge så den lyd der er bedst i dine ører ;-)
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, nu siger du at jeg skal prøve begge dele, min økonomi vil bare helst at jeg kun køber en af dem
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjaa man lærer mest ved at prøve selv... jeg er selv igang med at lære ;-) Analog kabler har du vel i forvejen og et billigt optisk kabel kan vel ikke koste mere end 100-200 kr... bruger selv koaksial i en lidt dyre klasee :-) men til min film lyd (surround) bruger jeg faktisk bare et halvt analog kabel ... det burde være et stort no-go og fy men det virker fint for mig :-)
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg tror at jeg vil købe et optisk kabel til 200kr, og så prøve at sammenligne det med et af de (ekstremt billige (og dårlige)) analoge kabler jeg har. Om ikke andet har jeg da så det optiske, hvilket sikkert også er mere end udemærket til mit behov.
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale et billigere optisk kabel. Nogle mener, at der er stor forskel på digitale kabler og nogle mener, der slet ingen er - så længe der er forbindelse. Køb det billigste i rimelig kvalitet er mit bud og drop de analoge.
Jeg mener nu bestemt ikke, at DAC'en burde være så ringe i receiveren endda. Jeg er enig i, at alle mulige "forbedrende" kredsløb bør undgås, men min gamle AVC-A1D har en "direct" knap, det tror jeg også de nyere mindre modeller har.
Generelt er jeg meget stor modstander af "forbedrende" kredsløb, dog er godkendte THX funktioner og især DRC undtaget.
Jeg mener ikke der kommer ekstra led af betydning ved at benytte optisk kabel i stedet for analogt. Selve konverteringen fra strøm til lys og tilbage, har jeg ikke hørt, at nogen har nedgjort pga. tabt kvalitet, så det anser jeg for værende fejlfrit.
|
Til top |
|
|
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
rotelman skrev:
Ja bare det at receiver'ens dac sikkert vil køre stereo signalet igennem alle dens digitalle kredsløb vil helt sikkert ødelægge lyden.
Sådan er det ihvertfald på min Rotel Receiver... stereo fra en squeezebox, cd eller dac lyder noget bedre end med receiverens egen Dac hvis signalet derved går uden om de digitalle dele i receiveren.
|
|
|
Kiggede lige på Hifiklubbens side. Denon'en har "direct" funktionen, der bypasser alle de digitale kredsløb og sender signalet direkte til DAC'en.
Så eneste argumentation bør være, at receveren DAC ikke er særligt god. Jeg tror nu absolut ikke den er spor ringe prisen taget i betragtning.
Der er ingen tvivl om, at de gode eksterne DAC'er vil give bedre lydkvalitet, men jeg mener først, de er berretiget på et anlæg, der koster 3-5 gange så meget - forstået på den måde at pengene kan investeres bedre andre steder.
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig med dig angående de "forbedrende" kredsløb, men jeg tror nu alligevel jeg vil købe det optiske kabel jeg har kig på, jeg tror også at forskellen mellem et billigt og dyrt digitalt kabel er minimal, men det er det billigste de har i Hi-Fi Klubben, og jeg kan godt lide at købe sådan nogle ting i en butik. Det er desuden der jeg køber min CD-afspiller (I dag  )
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke om det har interesse, men jeg har købt det i dag, og jeg er 100% tilfreds.  Tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peterlh skrev:
Nu ved jeg ikke om det har interesse, men jeg har købt det i dag, og jeg er 100% tilfreds.  Tak for hjælpen.
|
|
|
Det er det vigtigste, tillykke med dit nye udstyr..
|
Til top |
|
|
Peterlh Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det. Nu skal jeg bare have sparet sammen til nogle ordentlige højttalere
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er tankevækkende fordomme, som folk lufter i tråden. Det vil altid være bedre, at køre digitalt ind, og bruge de indbyggede DAC´s. Kigger man på Yamaha´s SS forstærkere, så er det også optimeret til digital signal. Det er total misforstået, at det skulle være bedre med nogle analog kabler. Folk har naturligvis lov til at være total blanke. Det glæder mig, at du købte et digital-kabel istedet for at følge idiot råd. |
| __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Don Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Det er tankevækkende fordomme, som folk lufter i tråden. Det vil altid være bedre, at køre digitalt ind, og bruge de indbyggede DAC´s. Kigger man på Yamaha´s SS forstærkere, så er det også optimeret til digital signal. Det er total misforstået, at det skulle være bedre med nogle analog kabler. Folk har naturligvis lov til at være total blanke. Det glæder mig, at du købte et digital-kabel istedet for at følge idiot råd. |
| |
|
|
Ligefrem at kalde det for idiot råd er idiotisk
|
Til top |
|
|
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 29 Juli 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
haha ja tilløk med dit kabel :D
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Det vil altid være bedre, at køre digitalt ind, og bruge de indbyggede DAC's. |
|
|
Øh, hvorfor er det altid bedre?
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juli 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvorfor... På mit anlæg har jeg prøvet med meget gode kabler og der er KLART mere hul igennem på de analoge indgange.
Men jeg er sikkert også bare en idiot fordi jeg prøver på at hjælpe andre!
|
Til top |
|
|