Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Linn Axis - ny pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Uenig delvis, en Majik LP12 er alt for dyr ifht hvad man får for pengene, og Keel/Radikal er vanvids priser. Der findes heldigvis alternativer på subchassis fronten og strømforsyning så det er muligt at finde en LP12 til menneske penge = billigere end en enkelt Linn opgradering, en langt bedre løsning end Axis hvis man vil ofre dette og sørger for at den er korrekt justeret.

Iøvrigt enig i værk, arm, pu rangorden, en Adikt kan man komme langt med men typisk vælger flest en MC med en medium arm eller lille strømforsyning.

I aktuel tilfælde forefindes en 8000A forstærker som forforst. i kæden så jeg ville ikke ofre 10-30K pladespiller før en bedre forstærker (ikke kritik af den Audiolab, den er ok i prisklassen) Så bare sørg for korrekt justering og en ny nål/pu..

Du tænker vel på Cetech formoder jeg.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Der er en del optioner, alene på subchassis hvis man gider tygge sig igennem denne UK tråd:

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=81720&am p;highlight=vivid

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Uenig delvis, en Majik LP12 er alt for dyr ifht hvad man får for pengene, og Keel/Radikal er vanvids priser. Der findes heldigvis alternativer på subchassis fronten og strømforsyning så det er muligt at finde en LP12 til menneske penge

Jeg mener på ingen måde at en Linn lp 12 er for dyr. Særligt ikke når man påtænker hvilke muligheder, man har for opgradering. At priserne for disse opgraderinger så er høje er en anden sag.

Men majik pakken kan da sagtens konkurrere med diverse andre pladespiller med samme pris. Jeg har dog ikke hørt samtlige, men   har da hørt en del af de såkaldte moderne værker uden flydende ophæng, der ganske vist ser rigtig flot ud....men det kniber mere med lydkvaliteten.

Men man har da lov at mene at high end er for dyrt. Det står enhver frit for. Men så er det mere et generelt problem, vi er ude i. Jeg tillader mig dog at være i hvert fald delvis uenig med det synspunkt.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:
Men majik pakken kan da sagtens konkurrere med diverse andre pladespiller med samme pris. Jeg har dog ikke hørt samtlige, men   har da hørt en del af de såkaldte moderne værker uden flydende ophæng, der ganske vist ser rigtig flot ud....men det kniber mere med lydkvaliteten.

Det har vel også en hel del at gøre med hvad man "søger" af lydkvalitet - nogle er til rytmikken i f.eks. en LP12, andre er til den ro og stabilitet et masseløbeværk giver.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej 8000c!

Jeg tror vores pladespillersetup liger rimelig tæt rent kvalitetmæssigt. Jeg spiller selv på en Denon DP59L. Min pickup er en Ortofon 2M bronze. Den spiller fremragende. Stramt,velopløst og med god bund. Jeg har selv haft en Audiolab 8000A for nogle år siden. Fremragende forstærker med en rigtig god riaa. Tidens tand gør måske at der kan findes bedre separate riaa til overskuelige penge, men start ud med pickuppen. Hvis du vil ofre det kunne Ortofon 2M black være en endnu bedre løsning. Den skulle efter sigende være endnu bedre. Disse pickupper skulle kunne monteres i en rimelig bred vifte af arme, men jeg kender ikke din tonearm.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 15 Juni 2010
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Som kvickly så rigtigt anfører, så er der ingen grund til store investeringer i pladespiller grundet niveauet på min forstærker.

Ligeledes blev jeg heller ikke fornærmet over mogens_oestjyll' s bemærkning om "ikke at kunne bære mere....."

Jeg synes, at debatten har givet rigtig gode ledetråde til min nye pickup - hvad det bliver har jeg endnu ikke bestemt, jeg skal researche en del inden.

I mellemtiden er jeg blevet tilbudt at låne en LP12 - en kammerat har én stående, som han (heller) ikke bruger. Det bliver interessant at prøve i forhold til Axis' en. Jeg vender tilbage med detaljer om spillerens status mht. opgraderinger, samt indtryk vs min egen.

Tak for de gode indlæg  

Audiolab 8000A - 8000P x 2 - 8000CD - Audiovector M3 - helt klart tilspillet!
Til top Vis 8000 C's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8000 C

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juli 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Mogens, de konkurerende pladespillere er i min verden rimelig uinteressante bortset fra et par stykker (Roksan og DPS plus bla.a)

Min uenighed er enkeltstående også ifht hvad brugt køb kan fremskaffe....nå pyt

Morten, en LP12 er meget følsom i affjedringen og transport skal være foretaget uden pladetallerken på (den yderste) samt uden kontravægt

Skal der skiftes pick-up på en LP12 skal armen afmonteres først, du kan finde bogtykke manualer på nettet, det er ret afgørende for korrekt justering af en LP12, lyder den dårligt og tyk i bassen kan det være justeringsproblem, den er virkelig vanskelig men kan spille aldeles vidunderlig, desværre er mange LP12 fejljusteret og dermed fejl bedømt.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 August 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Efter en noget våd ferie og lidt ommøblering af stereoen, har jeg nu fået en solid hylde op at hænge, så både LP 12' eren og Axis' en kan få lov at udfolde sig.

Desværre står LP 12' eren skævt, således at den hælder forover. Troede jeg kunne justere på fødderne, men nej.

Hvordan nivellerer man sådan en op i vandret? 

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 19 August 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

8000 C skrev:

Efter en noget våd ferie og lidt ommøblering af stereoen, har jeg nu fået en solid hylde op at hænge, så både LP 12' eren og Axis' en kan få lov at udfolde sig.

Desværre står LP 12' eren skævt, således at den hælder forover. Troede jeg kunne justere på fødderne, men nej.

Det er ophænget der skal justeres, får selv justeret min LP 12'er hos Scala hifi en gang hvert andet år. Ophænget er spændt op med tre fjedre og mister sin stivhed med tiden, for at få adgang til de tre stil skruger/bolte så skal bundpladen af, hvis du ikke er bekendt med justering metoden, så forslår jeg du betaler en montør time hos en forhandler da en LP 12'er der ikke er korrekt indstillet er noget særlig og bare er en over prissat pladespiller.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 19 August 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
8000 C skrev:

Det er ophænget der skal justeres, får selv justeret min LP 12'er hos Scala hifi en gang hvert andet år. Ophænget er spændt op med tre fjedre og mister sin stivhed med tiden, for at få adgang til de tre stil skruger/bolte så skal bundpladen af, hvis du ikke er bekendt med justering metoden, så forslår jeg du betaler en montør time hos en forhandler da en LP 12'er der ikke er korrekt indstillet er noget særlig og bare er en over prissat pladespiller.

Det er jeg enig i. Da jeg havde Linn lp 12 lærte jeg mig denne justering. Men det er ikke nemt og kræver lidt viden herom. Det er bedst at justeringen foretages med et speciel bord. Sådan et har en montør (f.eks. scala )

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 August 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Takker, så er den altså faldet lidt sammen. Godt det ikke er min

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

8000 C skrev:
Takker, så er den altså faldet lidt sammen. Godt det ikke er min
Det kan du godt sige, en fjeder der sider i spænd mister jo sin styrke med tiden.

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 August 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Lige lidt nyt:

Axis' en får ny pickup en af de nærmeste dage, jeg valgte at starte med en Sumiko, som er blevet foreslået i tråden. Modellen blev en Pearl, som er absolut overkommelig i pris, og som er blevet rost i forbindelse med Akitoarmen af Hififreaks.

Spændende at høre hvad den kan.....  

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2010 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Så lige en rettelse, Basic var linn's entry level pladespiller, axis var lige et par skridt op af stigen og så kom LP12

Jeg har flere gange hørt at Basik skulle være bedre end Axis. Jeg har ikke selv sammenlignet dem, men jeg har haft en Axis. Og jeg forstår ikke jeg havde den så længe.
Jeg holdt nærmest op med at høre musik, og begyndte først igen, da jeg skiftede den ud.

Forøvrigt er der ingen garanti for at Axis er født med en Akito arm. Det kan lige så godt være en Basik+. Og var der ikke også noget med en OEM-arm som Linn fik lavet i Japan? LVM eller sådan noget.

Jeg vil til hver en tid hellere have en brugt Rega eller Thorens end en Axis.
Jeg vil påstå der er mere musik i en Thorens TD166 (som sikkert kan fås til 500 kr) end i Axis.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

8000 C
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 August 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

vilmann: interessant med de listede alternativer til Axis' en - det skal måske prøves engang  Jeg har før haft Thorens - 316, 320 og 320 Limited Edition (mener jeg den hed). I dag husker jeg dem som lidt kedelige, men jeg kan huske forkert!

I mellemtiden er Sumikoen (Pearl) kommet med posten, monteret og prøvelyttet lidt. Umiddelbart vil jeg sige, at til 625 kr., så er den absolut ikke noget ringe køb.

Det primære i min situation var at få pladespilleren op at køre igen - til fornuftige penge - den almene situation taget i betragtning.

Pearl spiller noget anderledes end den gamle K9 - mest udpræget er en tydeligere artikuleret bund, mere attack og noget dybere. Tam tammerne er der smæk i - lækkert. Sumikoen har generelt godt greb om musikken, hele vejen op; jeg bød den et voldsomt stykke af Camel med nogle syge trommer kombineret med en heftig bas - det havde den godt styr på.

Stemmer og lysere toner lyder ganske fornuftigt, perspektiv og dybde i lydbilledet er i mine ører ganske fint, fint med ro - det er min vurdering pt. Men for f..... hvor har jeg mange dårlige indspilninger i samlingen  ....eller også er de bare slidt sønder og sammen?!

Nu ved jeg godt, at træerne ikke vokser ind himlen, og at en pickup til en god plovmand ikke revolutionerer noget lydbillede, men i forhold til K9' eren, så mener jeg klart, at Sumikoen er bedre på sin måde, og sidst, men ikke mindst, så spiller min spiller igen

Nu bliver det så interessant, om nålen ændrer lyd ved tilspilning.

....jeg må hen og luge mere i samlingen....

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
dan a. skrev:

Så lige en rettelse, Basic var linn's entry level pladespiller, axis var lige et par skridt op af stigen og så kom LP12

Jeg har flere gange hørt at Basik skulle være bedre end Axis. Jeg har ikke selv sammenlignet dem, men jeg har haft en Axis. Og jeg forstår ikke jeg havde den så længe.
Jeg holdt nærmest op med at høre musik, og begyndte først igen, da jeg skiftede den ud.

Forøvrigt er der ingen garanti for at Axis er født med en Akito arm. Det kan lige så godt være en Basik+. Og var der ikke også noget med en OEM-arm som Linn fik lavet i Japan? LVM eller sådan noget.

Jeg vil til hver en tid hellere have en brugt Rega eller Thorens end en Axis.
Jeg vil påstå der er mere musik i en Thorens TD166 (som sikkert kan fås til 500 kr) end i Axis.

/vilmann
Nu har jeg hverken hørt axis eller basik, så kan ikke udtale mig om den ene er bedere en den anden, men faktum er at axis værket var dyre en basik, du har ret med hensin til armen. Har selv haft en Rega planer 3 med RB300 arm og rega elys 2 pu og sener exact pu, men den blev aldrig god. Har også haft en Thorens TD320 mkII efter Regaen, den var til gengæld alle pengene værd (mener jeg gav 1500 brugt) og den blev kun solgt fordi jeg ville forfølge en gammel drøm om en Linn LP12'er.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lige købt en Sumiko Pearl til samlingen. Er overrasket over den. Den lyder bestemt noget dyrere end den er. Som 8000 C siger, så er der godt med smæk i den. Til den pris er der bestemt ikke noget at kritisere.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes