Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 03:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvilken pladeafspiller til Densen B-100? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Som begynder tror jeg at det kan være en god ide, at holde sig til de firmaer med deres egne færdige koncepter. Rega og Clearaudio er bare et par eksempler hvor man kan få færdige spiller, med deres egne pickupper og RIAA`er, som passer fint sammen lydmæssigt.

Det at man selv skal til at sætte tingene sammen, kan godt være en større (og dyrere) opgave, og resultatet er mindre forudsigeligt.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Som begynder tror jeg at det kan være en god ide, at holde sig til de firmaer med deres egne færdige koncepter.

Concepter som i marketing???? Så er jeg bange for at du bliver skuffet.

Lyt dig hellere frem...lad være med at læse alle de købte reviews og brug din sunde fornuft. Prøv f.eks. selv at skille en Rega P3 ad hvis du har mulighed for det. Overvej hvorledes motoren er monteret og hvorledes lejet sidder i den laminerede spånplade. Prøv at gennemgå hvorledes den anvendte ac-motor er ophængt. Tjek kvaliteten af motoren og den plastikbase som holder glaspladen - er det du betaler for? Overvej om glas er det du ønsker som materiale i en pladetallerken. etc etc. Nu gik det ud over Rega - men det samme kan siges om rigtigt mange andre commercielle tilbud som gælder pt. Ved nærme kig er de altså ikke pengene værd..slet ikke i forhold til alle de brugte spillere som findes rundt om.

Stik dine fingre i så mange forskellige pladespillere som du kan slippe afsted med...så er det ligepludseligt ikke så svært.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

& Martin_Kbh: Jeg snakker om begyndere, og du snakker om erfarne pladespiller entusiaster. Erfaring med hvordan et system sættes sammen, er ikke noget man bare lige får, sådan som du beskriver det. Hvor mange begyndere ved noget om hvilke pickupper der passer til diverse arme, og hvor mange ved noget om justering af VTA og VTF osv osv?

Og op i r**** med hvilke materialer der bliver brugt, og hvordan tingene er skruet sammen. Ingen grund til at gøre forvirringen større. Det er den lyd der kommer ud af det der er afgørende.

Det jeg foreslår er en nemmere genvej til analoglyd, og det vil i langt de fleste tilfælde fungere mere tilfredsstillende for en begynder, end noget man selv har sammensat, der skuffer. Bliver man så bidt af det analoge, ja så kan man jo begynde at udforske tingene, og gå videre.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

& Martin_Kbh: Jeg snakker om begyndere, og du snakker om erfarne pladespiller entusiaster. Erfaring med hvordan et system sættes sammen, er ikke noget man bare lige får, sådan som du beskriver det. Hvor mange begyndere ved noget om hvilke pickupper der passer til diverse arme, og hvor mange ved noget om justering af VTA og VTF osv osv?

Og op i r**** med hvilke materialer der bliver brugt, og hvordan tingene er skruet sammen. Ingen grund til at gøre forvirringen større. Det er den lyd der kommer ud af det der er afgørende.

Det jeg foreslår er en nemmere genvej til analoglyd, og det vil i langt de fleste tilfælde fungere mere tilfredsstillende for en begynder, end noget man selv har sammensat, der skuffer. Bliver man så bidt af det analoge, ja så kan man jo begynde at udforske tingene, og gå videre.

Det du skriver her skal vi ikke være spor uenige om Det godt at spørge rundt, man bliver klogere og får et bedre beslutningsgrundlag. Helt enig. Det var bare ikke det du skrev tidligere. Jeg har blot oplevet mange være skuffet over en dyr "concept-løsning". Så ja - det er bedre at spørge lidt rundt.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Jamen er enig i at det ikke alt sammen er lige godt, og at man på den måde også kan blive skuffet over færdige systemer. Noget er dog udmærket. Især Clearaudios billigere systemer, syntes jeg lyder godt.

Men det er svært at råde om analog, for gør man det forkert og for billigt, så skuffer det. Man skal op på et vist kvalitetsniveau mht værk og arm og RIAA, før man for alvor oplever overlegenheden i forhold til CD.

Måske H4all skulle lave nogle indsigtsartikler om analog. Det er stærkt savnet. Men ellers har vi jo www.pladespilleren.dk

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med Tweaker. Jeg startede for et par år siden med et setup til ca. 3k samlet set inkl RIAA. Jeg synes ikke helt at opløsning og perspektiv var helt som jeg havde håbet og var faktisk ved at opgive vinyl, da jeg så valgte at opgradere til LP12 + Tom Evans. Nu er det en helt anden sag. Jeg tror sagtens at mindre kan gøre det, men det er vigtigt, at prioritere rigtigt, og ikke mindst at have lidt erfaring med i bagagen.

For mit eget vedkommende tror jeg muligvis at jeg ville have synes bedre om min første pladespiller med en bedre Pickup samt RIAA. Med mindre man har mange penge bliver der nødt til at være et par kompromisser her og der, så det er bare hvor det så skal være.

Hvis du køber brugt, så vil jeg råde dig til lige at have en Stroboskob-disc med (med mindre der er en indbygget) så du kan checke at den kører præcist. Min første Pro-Ject kørte lidt ujævnt. Og så vurder meget nøje om du har en ordentlig RIAA. Jeg er stadig meget fascineret af at en RIAA kan løfte et system så meget.

Jeg tror hvis jeg skulle bruge 5k samlet på et setup idag, ville jeg nok bruge 2k på RIAA 1-1,5k på pickup og resten på decket. Pickups er svære at købe brugt, min egen erfaring er at det først opløsningsmæssigt og 3D-mæssigt blev godt da jeg hoppede på Low-Output MC.

Nå, det blev et lidt rodet indlæg, håber jeg fik gjort rede for mine egne (sparsomme) erfaringer.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Men det er svært at råde om analog, for gør man det forkert og for billigt, så skuffer det. Man skal op på et vist kvalitetsniveau mht værk og arm og RIAA, før man for alvor oplever overlegenheden i forhold til CD.

Ja kvalitet koster (det gør junk devsærre også nogen gange). Det er desværre essensen af det hele; at et godt vinyl setup (bedre end CD) koster penge uanset hvordan du vender og drejer det. Drev, tonearm, PU, RIAA, SUT, kabler (afhængig af skole) og diverse tilbehør som måtter, rengøring etc.

Enkelte har held med at gøre det for ”små” penge 5-10K fordi de tør købe brugt og lege sig frem. Mange tror at de har haft held med det (hvilket er fint da de jo et eller andet sted er lykkeligt uvidende) indtil de opdager evt. hos andre hvad vinyl i virkeligheden kan præstere (og så er de kede af det igen…dyr fornøjelse).

Jeg havde selv sådan en ”fornøjelse” for et par år siden, men jeg føler ikke at jeg har lavet ærgerlige fejl. Man bytter lidt, sælger, køber og opgrader hen ad vejen. Men for mig har ”brugt-vejen” vist sig at være rigtig god. Og jeg er slet ikke i nærheden endnu.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Ja kvalitet koster (det gør junk devsærre også nogen gange). Det er desværre essensen af det hele; at et godt vinyl setup (bedre end CD) koster penge uanset hvordan du vender og drejer det. Drev, tonearm, PU, RIAA, SUT, kabler (afhængig af skole) og diverse tilbehør som måtter, rengøring etc.

Haha ja, man kan også få junk til mange penge. Men mht pickupper, kan man finde nogle virkelig gode billige, gerne NOS, som er helt forrygende.

Men som du sagde, så er det ikke ikke RIAA`en man skal spare på. Så hellere købe en rigtigt god MM RIAA, og en god prisrimelig MM pickup, end købe en LOMC til mange penge, og så en billig RIAA.

Personlig betragtining som nok vil fornærme nogle: Den billige Cambridge der bliver bliver hypet så meget alle steder, fatter jeg simpelthen ikke. Jeg syntes den er så ringe så ringe. Især MC delen sucks helt forfærdeligt . Men der er den igen. Så snart noget bliver hypet, så kører det bare rundt i en masse fora, selv om det er det argeste l***

Thomas Kring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2010 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeres inputs har været uvurderlige, så mange tak!

Det har taget lidt tid for mig at få købt en pladespiller, da der kom nogle uforudsete regninger... Men valget faldt på en brugt Rega P3-24 med Elys2 pickup. Dertil købte jeg en RIAA mini fra Rega. Samlet er jeg kommet af med 2900 kr. Jeg ved godt at mange har rådet mig til at købe en dyrere RIAA, men det må blive senere. Så har jeg også noget at glæde mig til :-)

Jeg var lidt nervøs for at købe brugt, især da pickuppen kunne være helt slidt ned, men det er ikke tilfældet. Den er helt klar i lyden uden forvrængning af de høje frekvenser, så det er rart at høre plader nu. Bunden er måske lidt for blød, men det er måske bare mine ører der skal vænne sig til lyden.

Til top Vis Thomas Kring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Kring

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Tillykke med din udmærkede prisbillige løsning, og god fornøjelse med pladelytningen.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Som skrevet længer nede i tråden så er en Rega P25'er et godt bud, den skal helst have en rega exact PU, syntes denne PU er markandt bedere en de andre Rega pu'er. Så er der Linn LP12'eren, hvis du skal ha sådan en så skal den være nyer en årgang 1993 (se-nr. 90582 eller højere) eller em ældere der har fået et LP12 cirkus kit, valhalla strømforsyning er også at fortrække, det sagt så tror jeg ikke det er en nem opgave at finde sådan en for det buget, realistisk pris er nok nærmer omkring 8K for en med cirkus kit og valhalla strømforsyning. En anden tig er at ophænget skal justeres omkring hvert andet år (såfremt at den ikke tidt bliver flyttet/transpoteret), hvis man ikke selv er helt inde i hvordan den skal justeres så er det en tur til tekniker og betale ham en montør time for at få den justeret ( får selv min justeret hos scala hifi), så alt i alt er der lige nogle ting du bøt overveje hvis du vil kaste dig ud i sådan en, det sagt så syntes jeg det er en fantastisk musik formidler.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Thomas Kring skrev:
Hej alle
Jeres inputs har været uvurderlige, så mange tak!

Det har taget lidt tid for mig at få købt en pladespiller, da der kom nogle uforudsete regninger... Men valget faldt på en brugt Rega P3-24 med Elys2 pickup. Dertil købte jeg en RIAA mini fra Rega. Samlet er jeg kommet af med 2900 kr. Jeg ved godt at mange har rådet mig til at købe en dyrere RIAA, men det må blive senere. Så har jeg også noget at glæde mig til :-)

Jeg var lidt nervøs for at købe brugt, især da pickuppen kunne være helt slidt ned, men det er ikke tilfældet. Den er helt klar i lyden uden forvrængning af de høje frekvenser, så det er rart at høre plader nu. Bunden er måske lidt for blød, men det er måske bare mine ører der skal vænne sig til lyden.

ups, overså lige at du havde fundet en pladespiller, Tillykke med den, hvis du bliver glad for den, så er en oplagt opgradering en exact 2 PU, den spiller varmer og mere nærværende en den Elys2, jeg har haft begge PU'er selv

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 10 September 2010 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Dit Densen har jo et dejlig børstet aluminiums look, så hvorfor ikke satse på en Clearaudio Emotion. Den vil passe rigtig fint visuelt. Det du spørger om med en lydmæssig matchning synes jeg er noget vås... :O)

Pladespilleren, med dens pickup-armkombination vil have meget mere egenlyd end din Densen bidrager med, så vælg pladespiller efter hvad der passer dig lydmæssigt og ikke hvad der tilfældigvis teoretisk ville passe med Densen.

Men hvilke pladespillere har du lagt øre til? Du er vel ikke en doven sofahifientusiast.....?
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 10 September 2010 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Dit Densen har jo et dejlig børstet aluminiums look, så hvorfor ikke satse på en Clearaudio Emotion. Den vil passe rigtig fint visuelt. Det du spørger om med en lydmæssig matchning synes jeg er noget vås... :O)

Pladespilleren, med dens pickup-armkombination vil have meget mere egenlyd end din Densen bidrager med, så vælg pladespiller efter hvad der passer dig lydmæssigt og ikke hvad der tilfældigvis teoretisk ville passe med Densen.

Men hvilke pladespillere har du lagt øre til? Du er vel ikke en doven sofahifientusiast.....?

Undskylder mit manglende overblik over tråden, du har jo købt, tillykke!
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes