Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 03:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: denon dl 103 til rega p3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg havde prøvet mere VTA op til 2.7 gram, men altid samme problem...
Mange mener at det er nåleslibningen der giver problemer med inderrillen.
Jeg prøvede også med mere vægt ude i enden med en mønt, men det hjalp heller ikke. Min erfaring er at den ikke er optimal i en Rega arm. Det er blot min erfaring selvfølgelig.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jamen vi er helt enige Mogens, og fint at du sætter fokus på optimal RIAA tilpasning og matchning. Det er noget ikke alle tager så højtideligt, desværre.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Man kan altså godt få den til at spore godt nok i inderrillerne. Det kunne jeg ihvertfald.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Jamen...jeg er da sikker på du har de her problemer, du beskriver. Jeg ved bare ikke hvad det skyldes. For jeg oplever intet af den slags. Jeg har 2 af Denon Dl 103 og oplever intet problem i inderrillerne.

Så jeg kan ikke rigtig vide hvad der er i spil hos dig.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Men DL 103 deler vandende. Nogle mener at den er ganske middelmådig, og andre, som mig, mener at den får en til at lytte med et stort bredt smil, dens fejl og mangler til trods. Jeg kender mange meget dyrere pickupper, der ikke kan det.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Min DL160 har også flere detaljer. Men ja 103 spiller nok lidt mere romantisk, men jeg irriteret mig over at den forvrængte hver gang jeg lyttede til en plade. 

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Min DL160 har også flere detaljer. Men ja 103 spiller nok lidt mere romantisk, men jeg irriteret mig over at den forvrængte hver gang jeg lyttede til en plade. 

Romantisk? Forvrængning? . Hvilken pladespiller har du?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

En Rega P3. Den forvrængte som sagt kun i den inderste rille på nogle plader. Men det var faktisk en del.
Der er flere herinde og andre steder der har skrevet om det samme. Så det er et ret kendt fænomen, men det kan som sagt godt skyldes at den ikke spiller optimalt i en Rega arm hvilket fører mig tilbage til min første påstand.
En 103 er da lidt romatinsk med sin varme mellemtone og det at den skøjter lidt henover detaljer. Det er i hvert fald sådan jeg vil karaktiserer den og det er faktisk ikke negativt ment. 

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Nu bliver vi vist nødt ti at undskylde til trådstarter. For tråden er egentlig gået i en lidt anden retning en den han ønskede. Men jeg håber på hans forståelse.

Christoffer...

Jeg er faktisk lidt lamslået af det, du skriver. For jeg kan på ingen måde genkalde det, du skriver.

Jeg forstår slet ikke at dine erfaringer er som beskrevet.

Altså...en high output pick up har ikke flere detaljer end en low output ditto. Det kan ikke alde sig gøre, hvis man, som jeg, mener at enhver detalje skal formidles i en ægte dynamisk kontekst og kontrast ...og her fejler alle high output  pick upperne. Efter min mening.

Derudover...så kan jeg ikke genkende, at min Dl 160 skulle have flere detaljer (når man bortser fra den kontekst,  disse formidles i). Så jeg er helt målløs.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal skrive til dig. Det er som om...du hører det direkte modsatte af det, jeg gør.

DL 103 er IKKE en romantisk lydgengiver.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ang. flere detaljer erfarede jeg blot at der var flere på mine plader som jeg ikke havde hørt med 103. Hvad det skyldes udover PU skifte skal jeg ikke kunne svare på. 

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Ang. flere detaljer erfarede jeg blot at der var flere på mine plader som jeg ikke havde hørt med 103. Hvad det skyldes udover PU skifte skal jeg ikke kunne svare på. 

Det mest sandsynlige er, at det er dit værk og dit værk/arm combo, der spiller ind. Det er jo ikke flydende ophængt og rega rb 300 er jo en moderne arm, der i dit tilfælde endda står på et stift værk. I den sitaution kunne man forestille sig, at uheldige vibrationer har hæmmet din DL 103.

Mange i udelandske fora mener, at DL 103, om den skal isættes en moderne arm, både skal tilspændes løst og også afkobles ml. pick up og arm, altså i tilkoblingen der.

Er din pladespiller væghængt?

PS..i den forbindelse har jeg noteret mig, at DL 103 ser ud til at være mest glad for mine flydende ophængte værker. Armene er mere broget. Her kan pick uppen godt li' helius arme (relativt lette arme)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Har selv leget lidt med Denon DL 103R, og syntes det er en fremragende pickup, den er som skabt til nyere indspilninger fra efter starten af 80erne, den tilføjer det fylde som moderne vinyl savner i rå mængder.

Kan sagtens forstå hvis nogle har problemer i RB300 arme og lignende, ingen ordentlig VTA justering, og elendig antiskating, og ligeledes ingen mulighed for at justere asimut.

selv en gammel skæv SME 3009 arm vil være meget nemmere at få til at spille.

Men har man været så heldig at få den til at køre optimalt, er det en utrolig fornøjelig pickup. Dog langtfra korekt. Fungere optimalt med en impedans på ca 70 Ohm.

Hygge herfra..!!!

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

ups.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

mogens_oestjyll skrev:

Raskolnikov skrev:

Det mest sandsynlige er, at det er dit værk og dit værk/arm combo, der spiller ind. Det er jo ikke flydende ophængt og rega rb 300 er jo en moderne arm, der i dit tilfælde endda står på et stift værk. I den sitaution kunne man forestille sig, at uheldige vibrationer har hæmmet din DL 103.

Mange i udelandske fora mener, at DL 103, om den skal isættes en moderne arm, både skal tilspændes løst og også afkobles ml. pick up og arm, altså i tilkoblingen der.

PS..i den forbindelse har jeg noteret mig, at DL 103 ser ud til at være mest glad for mine flydende ophængte værker. Armene er mere broget. Her kan pick uppen godt li' helius arme (relativt lette arme)

Også er vi jo tilbage ved start. Jeg har kun sagt at for mig at se er Rega P3 og DL 103 ikke det bedste match. 
Min pladespiller er vægthæng på en Target hylde.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
mogens_oestjyll skrev:

Raskolnikov skrev:

Også er vi jo tilbage ved start. Jeg har kun sagt at for mig at se er Rega P3 og DL 103 ikke det bedste match. 

ikke helt. For jeg har rent faktisk hørt en p3 (gammel udgave ganske vist) med rega 300 arm køre glimrende med denon dl 103.Uden antydning af den type problemer, du har beskrevet. Og det er det, der bekymrer mig lidt.

Når dette er sagt, så er det da korrekt, at set ultimativt er det ikke en optimal combo. Men det burde mine helius tonearme heller ikke være. For det er lette arme. Og det er lige omvendt. Det synger noget så fantastisk med en dl 103 på dem. Men de  sidder godt nok også  på flydende ophængte værker.

Jeg tror faktisk synderen er selve værket snarere end armen eller evt. en dårlig version af DL 103, du har fået. Men det er ikke nemt at diagnosticere uden faktisk at have oplevet fænomenet hos dig.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Det kan hænde at du ikke har loadet DL 103 rigtigt (der skal eksperimenteres, og jeg fandt 1000 ohm passende), og det kan også spille ind, at du med DL 160 går uden om din MC stepup (ikke for at genere den, men der kan forsvinde meget i sådan en).

Men du burde altså have kunnet høre DL 103`s specielle "magi" på din P3, men forvrængningen får mig til at hælde imod at du har et uheldigt eksemplar.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Det kan hænde at du ikke har loadet DL 103 rigtigt (der skal eksperimenteres, og jeg fandt 1000 ohm passende), og det kan også spille ind, at du med DL 160 går uden om din MC stepup (ikke for at genere den, men der kan forsvinde meget i sådan en).

Men du burde altså have kunnet høre DL 103`s specielle "magi" på din P3, men forvrængningen får mig til at hælde imod at du har et uheldigt eksemplar.

Men det virker også bare som at 103 kræver (for) meget arbejde før den spiller og den kommer aldrig til at være optimal på en P3.
Jeg skal dog ikke afvise at jeg har fået en dårlig udgave, men som sagt er det kun den inderste rille og på nogle plader.
Der er dog ret mange andre der taler om forvrængning, så der må være flere der har fået en dårlig udgave så.
Jeg har ingen stepup. Kun en indbygget Riaa i min forst.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer med dl160 at den og rb 300 passer som fod i hose sammen, med andre ord de spiller rigtig godt sammen, og effektiv masse compliance passer godt.

dl103 har en noget lavere compliance, og det passer dårligt til rb 300 lave masse. og sår skal regaen altså sættes op efter en hel underlig geometri, først efter jeg fik lavet en protracter der passede regas geometri fik jeg rigtig godt resultat med en dl103d.(eliptisk nål, høj compliance)

Den rigtige partner til en dl103r er efter min mening og smag en sme 3012'er, de klær hinanden rigtig godt, og her hos mig sporer den rigtig godt i den combo. er ret sikker på at det vil dl103 også.

Min erfaring med sværiske nåle er at de sporer bedst i en 12" arm eller en tangential. erfaringer er ud fra dl103r samt en gammel ortofon 15ff og en ortofon spu, med sværisk nål.

Regaarmen er en rigttig fin arm, men husk på at den  er bygget til  rega's pick upper, på en rega pladespiller skal der spacers til for at andre pu'er kommer til at side rigtigt, rega pu'en er ret lav i forhold til andre pu'er denons er noget højere. detkan godt få liften på rb 300 armen til at gå lidt på under afspilning, måske et svar på forvringningen.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2010 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Overhang er jo som bekendt meget vigtigt. Her kan du finde to til Rega http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html

Den ene er en Bearwald, og hvis du ikke kan bruge den, er der en alternativ. Tjek at din printer laver en 100% nøjagtig størrelse, og læs vejledningen.

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Juli 2010 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes