Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 14:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Afkobling af pladespiller. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har min pladespiller, p7 rega, stående på et clic møbel. Jeg kunne godt tænke mig at afkoble den fra underlaget for at mindske vibrationer mest muligt. Det bedste ville formentlig være at smide den op på væggen på et ophæng, men tror jeg ikke fruen vil være med til. Nogen gode forslag? Derudover,; er der nogen der har gode resultater med at skifte plademåtten ud? Den filtmåtte på regaen er ikke meget værd tror jeg.

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen vej udenom væggen, hvis du vil have den afkoblet effektivt. Du må skrue charmen på overfor fruen.

Man kan jo få eller selv lave diverse fikse hylder til den slags. Hvis du kan finde en der matcher møbler og gardiner går det nok. Næsten en skam ikke at få en så fin pladespiller op på væggen, så den kan yde optimalt.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret mht at få den op på væggen. Det kunne være jeg skulle prøve med en blomst.

Har set audio magic laver en isp hylde, en slags isolerings plade, man kan stille på møblet. Ved bare ikke hvor godt det er. Men det er ihvertfald dyrt

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Efter min mening, kan det ikke betale sig at bruge mange penge på den slags. Jeg har lavet en hylde med et par af disse http://nettobuild.dk/shop/slim-line-boejle-24511p.html og to MDF hylder. Pladespilleren øverst og RIAAen nedenunder.

Hylder og bøjler maler du i de farver, du (fruen?) synes passer.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej Michael.

Det er ikke en tosset ide. Brugte du bare en bøjle der sidder vandret på væggen, hvorpå du har skruet mdf pladen? I så fald ser man jo næsten ikke bæringen?

mvh Søren

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Øhhhhh, undskyld mig, men hvorfor hænger du ikke benævnte Clicmodul op på væggen?
 De er jo designet til det og deres beslag er hvis man læser brugsanvisningen nøje mildest talt geniale. Jeg har nu min 40kg tunge pladespiller stående på et Clicmodul på en gipsvæg og det holder fint. Jeg har 3 hængende ved siden af hinanden og med hængslerne kan man finjustere deres inbyrdes hængehøjde og vinkel så det ser meget blæret ud.

Du kan købe beslagene separat og det er simpelthen en fuldstændig WAF-sikker løsning og meget billigere end diverse hylder.
mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Hej M.

Det hænger skam på væggen og ser nemlig skide godt ud. Men der breder sig vibrationer i sådan et stort og tungt møbel, speciet da det jo er hult. Og jeg synes derfor ikke ikke bassen er så præcis og stram som den burde være. Der lidt tendens til akustisk tilbagekobling. Det er derfor jeg påtænker en evt let hylde på væg eller evt en form for afkobling med eks sort cone fra nordost, ved bare ikke om det virker.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Så vidt muligt op på væggen med pladespilleren.

Jeg har haft den stående på montana reoler, væghængte. Det virker fint mod vibration fra gulv og lignende.

Nu har jeg en 22mm mdf plade der er skruet på to stærkebøjler. Bøjlerne er så monteret på væggen. Med 4 lange skruer og heftige ravplugs. Lyden er blevet mærkbart vedre af den løsning. Da det KUN er pladespilleren og intet andet der berører hylden.

Jge har ydermere monteret mdf pladen med en afstand af 3 cm fra væggen. Så evt. bas rystelser i væggen ikke går direkte i pladen med dør på vej ud. Og det virker.

Løsningen på problemer med fruen og HIFI hedder er et dedikeret rum.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:

Hej M.

Det hænger skam på væggen og ser nemlig skide godt ud. Men der breder sig vibrationer i sådan et stort og tungt møbel, speciet da det jo er hult. Og jeg synes derfor ikke ikke bassen er så præcis og stram som den burde være. Der lidt tendens til akustisk tilbagekobling. Det er derfor jeg påtænker en evt let hylde på væg eller evt en form for afkobling med eks sort cone fra nordost, ved bare ikke om det virker.

"Tendens til akustisk tilbagekobling", skriver du...

Jeg vil mene, at det indikerer en ikke helt optimal armresonans. (For lav armresonans).
Hvilken pickup og arm er der tale om?

Hvis nålen er for 'blød' og/eller armen er for tung får du en for lav armresonans.
Den hurtige løsning er en pickup med en lavere compliance = mere stift ophængt nålefane.

Hvis systemresonansen er for lav (f.eks 6-8Hz) får du ikke det fulde udbytte af at have grammofonen ophængt på væggen, da pladernes bløde buler netop anslår ovennævnte frekvenser.

Akustisk tilbagekobling bør ikke (kunne) forekomme!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
sborup skrev:

Hej M.

Jeg vil mene, at det indikerer en ikke helt optimal armresonans. (For lav armresonans).

Hvis nålen er for 'blød' og/eller armen er for tung får du en for lav armresonans.
Den hurtige løsning er en pickup med en lavere compliance = mere stift ophængt nålefane.

Hvis systemresonansen er for lav (f.eks 6-8Hz) får du ikke det fulde udbytte af at have grammofonen ophængt på væggen, da pladernes bløde buler netop anslår ovennævnte frekvenser.

Mvh.
Niels

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:
Nilau skrev:
sborup skrev:

Hej M.

Mvh.
Niels

Hej N.

Er ikke sikker på det er akustisk tilbage kobling. Synes der er problemer specielt når jeg spiller højt og der kommer vibrationer. Indimellem er det som om disse vibrationer breder sig til padespilleren, som ikke spiiller helt så fast og præcis som jeg kunne ønske. Det er en rb 700 arm og rega p7 pladespiller, og rega exact pickup, som snart skal udskiftes til noget bedre. Mvh Søren

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

schmidt2 skrev:
Så vidt muligt op på væggen med pladespilleren.

Jeg har haft den stående på montana reoler, væghængte. Det virker fint mod vibration fra gulv og lignende.

Nu har jeg en 22mm mdf plade der er skruet på to stærkebøjler. Bøjlerne er så monteret på væggen. Med 4 lange skruer og heftige ravplugs. Lyden er blevet mærkbart vedre af den løsning. Da det KUN er pladespilleren og intet andet der berører hylden.

Jge har ydermere monteret mdf pladen med en afstand af 3 cm fra væggen. Så evt. bas rystelser i væggen ikke går direkte i pladen med dør på vej ud. Og det virker.

Løsningen på problemer med fruen og HIFI hedder er et dedikeret rum.

Hej Scmidt.

Det du skriver tror jeg bliver løsningen. Så må jeg tage kampen med fruen senere. Det er den eneste rigtige løsning. Alt andet med div afkobling på møblet vil altid resulterer i for mange vibrationer.

Og et dedikeret hifi rum ku være fedt, men der er kun en loftrum tilbage og det er desværre ikke helt så godt. Tror heller ikke jeg kan få proppet mit hifi derop mvh Søren

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Sboru

Hvilke højttalere har du ?

Hvor tæt står de på pladespilleren ?

Er låget åbent, når du oplever akkustisk tilbagekobling.

Hvad anår filtmåtten, så er der ingen grund til, at skile sig af med den, godt nok er den ikke dyr, men den virker som det er tiltænkt.

Med hensyn til Exact pick upen, så er der, mig bekendt, ingen andre MM pick upper der er lavet så godt, hvilket betyder, at du skal investere i en MC pick up der med tilhørende trafo/step up formentlig vil koste dig i nærheden af 10.000,- . Heldigvis kan både pladespiller og arm "bære" selv endnu mere kostbare løsninger, så klø da på. 

God fornøjelse.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

En simpel løsning som med garanti virker: Slangen fra et bildæk halvt fyldt med luft lægges på hylden. Ovenpå slangen placeres en sten- eller marmorplade. Pladepilleren sættes herpå.

Jeg har brugt ovenstående løsning til langtidsexponerede hologrammer. De laves ved at lade to laserstråler interferere på en sølvbronid doteret film. Eksponeringstiden er flere minutter. Hvis der er noget der bevæger sig med en brøkdel af lysets bølgelængde (dvs. en brøkdel af 600nm) under eksponeringen kommer der intet på filmen. Tro mig, det vil også stabilisere en pladespiller!

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Ovenstående cykelslangelstenpladeløsning vil helt sikkert tilfredsstille konens trang til smagfuld indretningWink

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
Ovenstående cykelslangelstenpladeløsning vil helt sikkert tilfredsstille konens trang til smagfuld indretningWink

Den kan jo "pakkes ind" i en fin trækasse

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej

Nu stod der ovenikøbet bildæk

Men som Wymax skriver, kan man bygge en flad kasse som er lidt større end toppladen (som man så kan vælge i et tungt og helst dødt materiale (eller lime 2 plader sammen)). Cykelslangerne (to styk fra en lille børnecykel tror jeg vil være passende) lægges i bunden af kassen. Toppladen ovenpå. Evt. en klat silicone i hvert hjørne for at stabilisere en smule sideværts. Konen kan så få frit slag til at vælge finish på kassen.

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve med sorbothane fødder under pladespilleren inden jeg fandt boremaskinen frem...

Vær opmærksom på at vægten stemmer ift. fødderne.

Der findes også fødder som giver en egentlig flydende afkobling til underlaget, men sorbothane burde samtidig dæmpe vibrationer i pladderspilleren chassis, og da de også er billigst, ville jeg starte der...

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juni 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hvis Clic møblet i forvejen hænger på væggen, formoder jeg at væggen kan bære en del.

Kunne man ikke slippe afsted med at hænge en hylde med usynligt ophæng (læs: uden hyldeknægte) så tæt over møblet at man (næsten) ikke kan se at den ikke ligger på toppladen af Clic'en..? Visuelt ville det næppe være mindre hustruvenligt end cykelslanger, marmorplader osv.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Hej Sboru

Hvilke højttalere har du ?

Hvor tæt står de på pladespilleren ?

Er låget åbent, når du oplever akkustisk tilbagekobling.

Hvad anår filtmåtten, så er der ingen grund til, at skile sig af med den, godt nok er den ikke dyr, men den virker som det er tiltænkt.

Med hensyn til Exact pick upen, så er der, mig bekendt, ingen andre MM pick upper der er lavet så godt, hvilket betyder, at du skal investere i en MC pick up der med tilhørende trafo/step up formentlig vil koste dig i nærheden af 10.000,- . Heldigvis kan både pladespiller og arm "bære" selv endnu mere kostbare løsninger, så klø da på. 

God fornøjelse.

Hej Bent.

Jeg spiller på Focal 1037be højttaler. Det er jo en stor højttaler og de står relativt tæt på pladespilleren, det giver selvfølgelig en del rystelser. Men det er svært at møblere anderledes.

Normalt spiller jeg med låget lukket eller helt taget af på pladespilleren. Det synes jeg lyder bedst.

Hvis man har en riaa der kan spille med forskellige mm og mc pickupper burde det da være muligt at få noget fornuftigt, mc, til omkring de 5k. Pt har jeg en Trichord dino med strømforsyning men får snart en riaa fra Plinius, Korumvh Søren

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes