Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 09:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Jamo D590 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2010 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Hej. Roder lige op i denne "gamle" tråd. Jeg har et sæt D-590, og det har jeg haft i snart 5 år. Købte dem nye.

Jeg har (desværre) kun en gammel Technics SU-A808 som er opgivet til 2x100 watt (DIN 4 ohm), og kan ikke genkende dit billede af dårlig lyd. Selv på min beskedne forstærker oplever jeg fint med detaljer og perspektiv, og et pænt nyanceret billede. Har grundet en del flytninger erfaret dels både hvad de kan, og hvordan de står godt, og 18 kvm er ikke "meget". Det er min opfattelse at de kræver et rimeligt stort rum og meget plads. Derudover vil de gerne have en strømstærk forstærker som også bliver nævnt, og bl.a. Harman Kardons HK970 bliver nævnt. Jeg fik engang lov til at prøve at fodre mine Jamoer med netop en HK970 (forstærker) og en HD970 (CD afspiller), og aldrig har mine Jamoer lydt så godt som dengang de blev fodret med dette sæt. Hold kæft det spillede. Prismæssigt er højttalerne i den "fornuftige ende", og synes generelt de spiller rigtigt lækkert. Ikke mindst når de bliver spillet til. Når de er nye kan diskanten nogle gange stikke lidt af. Hvad angår bassen, som jeg ofte synes bliver kritiseret, så er det tildels korrekt: man kan få en strammere og mere præcis bas, men hvis de bliver trukket væk fra væggen bag ved højttaleren (helst 50 cm som minimum), og gerne mindst samme afstand til væggen ved siden af, ja så synes jeg faktisk ikke bassen er så tosset, men det er jo et spørgsmål om præferencer. Jeg lytter selv til: akustisk guitar, rock, pop, symfonisk metal, en sjælden gang lidt blød klassisk og andet musik, og dét synes jeg de er gode til. Ved techno får 8" bas-enheden hurtigt meget at se til hvis musikken skal være ved koncert styrke. Til rock sådan generelt synes jeg højttalerne er fede til at få den sprøde lyd frem. Korn, (hvis man er til den slags) lyder fantastisk hvis du bruger tid på at stille højttalerne an og har et stort rum til dem, men og er du i tvivl om mellemtonen, så smid "Money For Nothing" med Dire Straits på. Overbevisende? Det tror jeg nok!  

Jeg vil til enhver tid anbefale dem til prisen - og konen? Ja, hun accepterer dem - og ja, de står i stuen! Pt. er jeg selv ved at lede efter en ordentlig forstærker+cd til dem, for de spiller fantastisk efter min mening - hvis bare du spænder noget ordentligt gear med masser af kræfter foran dem! (dermed ikke sagt om dit er godt eller ej - det er blot min erfaring at de vokser med opgaven, som man siger)

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 August 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej.

Mange tak for dit svar. Årsagen til at jeg ikke har skrevet i tråden i lang tid er at jeg er blevet meget mere tilfreds med dem. Har trukket dem 30cm ud fra væggen, taget stoffet ud og sat dem lidt længere fra hinanden end før.

Nu er min mening at de lyder meget mere præcise og bassen kan være med på et meget højere plan. Selvgølelig bliver det aldrig rigtig godt i denne lille lejlighed men er tilfreds med dem nu.

Syntes stadigvæk at bassen mangler lidt rytme og de er stadigvæk ikke helt så kontante. Til det har jeg valgt at jeg skal ud og købe en ordentlig sub til at supplere med.

Men tror samtidigt det vil hjælpe at få et større rum. Overvejer også at smide et lille tæppe under hver af dem.

jeg har fået anskaffet en yamaha DSP-A1 forstærker som har sparket en del mere liv og kræfter ind i højttalerne. Den kan varmt anbefales. Meget kraftfuld forstærker!

Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jamen, det er jo kun positivt at blive mere tilfreds! Mit eneste problem med Jamoerne er faktisk at kattene sidder ovenpå dem, og når de vil ned sætter de poterne på fronten(!) af højttalerne - tager et par skridt ned og sætter altså poterne midt på højttalerne og hopper de sidste 70 cm...  - der arbejdes på en løsning på dét problem...

Dengang jeg havde lidt mere plads der stod hifi på, havde jeg bagsiden af mine højttalere 50cm fra væggen bag ved højttalerne (håber det var til at forstå), og så spillede de på langs af rummet hvilket "gav mest plads at spille på". Efter en rokering rundt lidt i stuen i sidste uge, har Jamoerne nu fået mere plads at boltre sig på, og nu spiller de igen langt sjovere (før var det altså ikke godt), og det er igen en fryd at lytte til dem, men jeg kan altså stadigvæk ikke glemme den helt ekstreme forskel der lydkvalitetsmæsigt var op (!) til HK sættet. De har aldrig lydt bedre. Slutningen på historien er faktisk at jeg ikke brugt Jamoerne i flere mdr. efter at have afleveret HK sættet tilbage, da mit Technics grej simpelthen lød som en transistor til sammenligning. K€ft, det spillede, men pengepungen har en del at skulle have sagt vedr. indkøb af nyt grej, men nu har jeg da vidst overtalt kæresten til at der snart skal en ny forstærker og cd til - eksempelvis HK...  det lød i hvertfald rigtigt rigtigt godt med det HK sæt, men har overvejet at prøve at låne en NAD C375BEE med tilhørende cd med hjem for at lytte... det skal i hvertfald være noget med muskler, og det skal være noget der kan få al mulig lyd frem i højttalerne, da de ikke står til udskiftning.

Hvad hører du af musik? Jeg kører signalet udenom tone-kontrollerne på min forstærker, og vil have højttalerne langt væk fra alle vægge, da jeg synes der er alt for meget bas ellers... de 30cm er faktisk et kompromis. Ville faktisk gerne op på min 50cm og gerne 60cm fra bagside af højttaler til væg. Simpelthen pga. det bas-reflex system, som resulterer i alt for meget bas til min smag, men det kan jo godt være det bl.a. er pga. min Technics forstærker og cd som er glad for bassen... jeg savner i hvertfald ikke bas - faktisk så kan du godt låne lidt, hvis det er!?

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Det er lidt forskelligt men mest rock som dire straits michael jackson osv. (som også nævnt i tråden). Ja det hjælper kanon meget at ændre positionen da akustiken er altafgørende med disse højttalere.

Hvis (jeg kører signalet udenom tone-kontrollerne på min forstærker) betyder pure direct på min forstærker er det også hvad jeg har gjort når jeg bruger dem til musik.

Men det er et velkendt problem med jamoerne at bassen er upræcise og lidt mudret. det er meget muligt det kan reduceres en del men tror aldrig det forsvinder helt. også derfor har jeg valgt at få mig en ordentlig sub til at kontrollere bunden lidt mere med.

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Ja, men det er skam rigtigt. Man kan godt få en mere præcis bas, men alt i alt står mine Jamoer her i stuen og det gør de indtil de dør.  Det er jo også lidt en prioteringssag. Jeg synes det er en rigtigt flot(!) højttaler og synes også at de spiller rigtigt godt, men det er velkendt for mig at de fortjener en stærkere og bedre forstærker+cd. Men kommer tid kommer råd som man siger :)

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ja jeg skal også have købt en ordentlig cd afspiller på et tidspunkt. Jeg syntes også de er rigtig fede af udseende og det gør kæresten mærkeligt nok også:) de spiller faktisk også rigtig godt nu syntes jeg.

Kig efter en yamaha DSP-A1 hvis du skal have i surround. meget stærk og god forstærker og tidligere topmodel fra yamaha. mangler en smule i surround'en men kanon god i stereo! gav 1800,- for min brugt. udover det er den meget stilren og så er den kraftfuld.

den er 7.1 så jeg skal ha købt 4 jamo surround 300 og en sub og en cd afspiller så er sættet komplet!

Jeg syntes også at de tilhørende højttalere er rigtig fede både stilmæssigt og har fået anskaffet center 200 og den er kanon fed til en pris på 300,-. det er jeg meget lykkelig over!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes