Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Jamo D590 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg beslutter mig for at køre til københavn og købe jamo'erne(koster omkring 600,- i transport) vil jeg gerne tage afsted med en forhåbning om at de er køreturen og pengene værd hvis du forstår:)

prisen på jamo'erne er presset ned omkring 2k

Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej Simon,

Jeg har efterhånden haft en del anlæg, både stereo og surround.

Jeg hører en del til musik og ser en del film, så jeg vil have et anlæg som kan begge dele.

Hvis du vil have en surround forstærker, der gør det godt i stereo, skal du op i en stor model.

Hvis du går efter en brugt forstærker, ville jeg kikke efter lidt ældre topmodeller, de har måske så ikke de nyeste formater og hdmi, men til gengæld får du en forstærker der lyder en hel del bedre i stereo(og måske også i surround til de samme penge).

Mange er lidt forhippet på at have det nyeste, men det gør så til gengæld at en tidligere topmodel fra f.eks. Denon eller Marantz er til at komme i nærheden af brugt.

Med hensyn til højtalere, der har jeg også haft en del…

Det som jeg syntes lyder bedst er, når du har de samme enheder hele vejen rundt.

Det giver at helt andet, og meget bedre sammenhængende lydbillede, end når man bruger forskellige modeller/mærker i et surround setup. Som minimum bør de tre fronter være ens/have samme enheder.

En anden mulighed m.h.t. forstærker, er at købe en hvor det er muligt at sætte en effektforstærker til, og så siden hen opgradere med en fornuftig effekt blok(primært for stereo).

Jeg syntes at det er et fåtal af surround forstærkere som lyder godt i stereo, men der er nogle stykker og hvis du køber brugt er de også til at komme i nærheden af prismæssigt.

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Ud over at jeg er enig med dan.mp, så er det svært at sige hvad du skal købe. Jeg giver dig vejledning, beslutningen må du selv træffe ;)

At skaffe en center der matcher Jamo'erne vil være sværrere, end at skaffe en center der matcher Dali'erne.

Tror du rent stereo mæssigt vil få mest ud af Jamo'erne, såfremt du fodre den korrekt, men mest ud af Dali'erne film mæssigt (pga. matchende center) og de vil ikke kræve samme kraft at trække, så derfor et nemmere forstærker valg.

Så du må selv vælge pro's and con's ud fra dette. Havde selv valgt Jamo'erne, hvis jeg havde dit budget, men igen, det er op til dig selv at afgøre.
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Mange tak for rådet.

Jeg må indrømme at jeg endnu ikke har fokuseret alt for meget på forstærkeren.

Jeg har nu en primitiv 5.1 sony forstærker der er omkring 8 år gammel. Denne gav jeg 2000,- for i sin tid.

Denne sony har jeg indtil videre tænkt mig at bruge til jeg får råd til en okay denon reciever.

men ja jeg må sige at jeg hele tiden har haft i hovedet at få de nyeste formater og smarte tiltag med til når jeg engang skulle have mig en reciever.

Jeg har jo hørt at HD lyd skulle være kanon. Og så er det da også smart at kunne tilslutte alle sine enheder med hdmi fremfor phono + coax el. fiber kabel.

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

det kan godt være jeg med tiden investerer i en forstærker til at spille i stereo :)

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Okay.

Ja selvfølgelig er valget mit men da jeg kun har jeres erfaringer at forholde mig til inden en eventuel køretur til københavn så kan jeg blive nødt til at tage et valg ud fra det:)

Men jeg er sikker på jeg ikke bliver skuffet da mit nuværende setup består af gammel billig sony reciever og halvødelagte gamle dantax innovations 5.1 sæt:)

så i forhold til det kan det kun være markant bedre!

men det kan også godt være at stereoen er i lidt højere prioritet end surrounden.

men ville jeg godt kunne trække jamo'erne med en denon reciever til omkring 2-3k? med 5x110 watt f.eks.

har naboer og bor i en lidt mindre lejlighed så det skal hellerikke være sindsygt højlydt

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Ja, du vil godt kunne trække dem. Men mere kraft vil være at foretrække, men det er næsten altid sagen med en surround forstærker.

Altså, men den pris de Jamo'er ligger på i KSB, så er det ikke en dårlig handel. Det er "kun" 2300kr. og du kan jo altid sælge dem igen uden mærværdig tab.

Så her er mit bud.

Køb Jamo'erne, se om de er noget for dig. Såfremt de er det, så beholder du dem, begynder at lede efter en bedre forstærker, derefter en sub og så center og baghøjttaler.

Såfremt Jamo'erne ikke er noget for dig, sælger du dem og forsøger dig med nogle helt andre højttalere :)

Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

Benjamin14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Jamo D590 mange gange på en denon forstærker

Jeg synes de lyder godt, de er helt klart pengene værd.

Benjamin

Dali Basic 100 subwoofer
Denon Avr-2106 Reciver
PS3
Samsung Full HD Flad Tv
+ Div
Til top Vis Benjamin14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Benjamin14

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Hej Simon

Valget er ganske klart. Hvis du vil have de Jamoer skal du have fat i en kraftig forstærker, jeg kender de højttalere ret godt og de har brug for en strømstærk forstærker, men så levere de også varen.

Hvis du vil beholde den lille Sony forstærker du har eller købe en ny Denon til 2-4.000 kr skal du vælge Dali Concept 6. De er lette at trække og lette at placere, Jamoerne er derimod en del vanskeligere at placere da de kræver den helt rigtige plads i rummet før de spiller som de skal.

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Simon jeg har også haft jamo 590'ern, det er en højttaler jeg havde svært ved at blive helt tilfreds med... Syntes den var for skinger prøvede flere ting for at afhjælpe det og fik det også tweaket til et acceptabelt niveau men endte dog med at sælge dem igen.

Det er ikke fordi jeg har noget imod jamo ovethovedet, jeg skiftede til concert 11 og der er en helt anden snak og pris self.

De 590'er til 2300 er uden tvivl en serriøst god deal. En højttaler de fleste mennesket vil kunne elske og finde super herlig det er jeg sikker på. Prisen er så lav de kan sælges uden tab senere.

Ville personlig finde en forstærker til dem, f.eks en brugt harman kardon HD970 stereo forstærker, de går typisk for en 14-1600 brugt. Start med sådan en, når du så har penge til en 5.1/7.1 opgradering sælg derpå den harman igen til samme pris. Du vil i mellemtiden have haft en vellydende forstærker der kan magte højttalerne.

vh ln.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Mange tak alle jer genier:)

Jeg regner med at tage ud og købe højttalerne. får dem til 2k og så koster transport 600,-.  for som i også nævner så kan jeg sælge dem uden tab igen hvis de ikke er noget for mig alligevel

Jeg er helt sikker på jeg skal have skiftet forstærkeren ud. Den gamle er simpelthen alt for ringe! og ja "lillenørd" det kan da godt være jeg starter med stereo da jeg jo endnu ikke har center og baghøjttaler.

Jeg var i dag i AV-connection i Odense og talte med en meget klog mand som vidste utrolig meget om højttalere og placeringer af disse osv..

Da jeg nævnte jamo'erne sagde han alt det i har sagt med bassen var lidt upræcis og brummende. Derudover fortalte han mig lidt om en dome og at han ikke syntes det er så godt med sådan en da den slet ikke er ligeså præcis som en alu diskant.

Men ellers mente han det var nogle gode højttalere til prisen og nok også en smule bedre end dali'erne efter hans smag. dog var de meget sværer at placere og kræver et stort rum. (men jeg prøver mig frem).

Men da jeg nævnte det med at jeg skulle bruge en stor reciever gav han mig ikke ret. nok har den en 8" bass og en impedans på 4 ohm men bassen lever af lydtryk fra de andre membraner og kræver dermed ingen ting. og så sagde han også at enhver ny surroundforstærker med respekt for sig selv ville kunne trække både 4+6+8 ohms højttalere uden problemer da de er bygget til at justere strømmen derefter.

Så nu tager jeg ud og køber dem og så følger info bagefter

tusind mange tak for hjælpen til jer alle. !!! :)

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Nu har jeg køb højttalerne og de står ligeså fint hjemme i min lille lejlighed

Min reciever(gammel sony 5.1) kan godt fyre op for højttalerne og få dem til at spille højt uden nogen problemer.

Syntes dog det lyder falsk og som om der mangler nogle frekvenser i bassen og mellemtonerne.

Det kan sagtens spille rigtig dyb bas.

Manden jeg købte den af havde stoppet hornene ud med noget tykt skum af en art fordi han havde hørt det skulle medføre at bassen var lidt mere kontroleret. Dem ha jeg taget ud da jeg syntes de afskærmede en del af bassen. Han havde også lavet nogle fødder i messing da det skulle hjælpe da de stod på beton gulv.

Hjemme ved mig står de på træ gulv. skal jeg så udskifte messing fødderne med de medfølgende spikes evt.? eller nogle af de andre som fulgte med måske?

Jeg syntes heller ikke at lyden er særlig detaljeret og det kan være svært overhovedet at opfatte stereoen når der spilles musik.

Jeg hørte dem selvfølgelig spille ude ved ham og der var de sat til en onkyo surround reciever.

Der spillede de lidt bedre. Men stadigvæk ikke sindsygt godt. Det tror jeg måske er fordi de stod i et ret stort og åbent rum med højt til loftet og omgivet af betonelementer. og så måske pga. det der skum.

Men det er da selvfølgelig en del bedre end mine gamle højttalere og man kan jo nok heller ikke forvente det helt store for den pris.

Men tror dog at de kan komme til at lyde en del bedre hvis jeg fik det rigtige gear til dem.

Det skal lige siges at det rum de spiller i er nok på omkring 18 m2 så det kan jo også have noget at sige.

Men Jeg skal meget snart finde en størr lejlighed.

Tror i det vil hjælpe på det hvis jeg købte mig en stereo forstærker og en subwoofer og nogle ordentlige højttalerkabler?

eller hvad kan jeg ellers gøre for at få det ud af dem jeg mangler?

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

kæden er ikke stærkere end det svageste led..!!!

hvis man har et JVC kombianlæg og lakrids kabler nytter det ikke noget at smide et sæt højttalere til ½ million på, for det vil stadig lyde dårligt..!!

køb noget ordentligt grej og smid på så ska du nok kunne fornemme stereo effekten, for dit svage led er i dette tilfælde ikke højttalerne..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Glem subwooferen, de levere rigeligt bas, men som jeg sagde så kræver de en ordentlig forstærker og den rette opstilling.
Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Nemlig strecker :)

Ved du egentlig hvilke af de fødder du gav mig med til sættet jeg skal bruge til mit trægulv?

Mr_Tarantino har du eventuelt et bud på en stereo eller en surround forstærker jeg skal lede efter?

Den rette opstilling må vente til jeg får ny lejlighed

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

noget i denne stil måske?

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=155617
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156300
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156067
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156558
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=156714
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=157275

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt dem med både en ældre Sony ES forstærker og en ældre Yamaha, det lød godt med dem begge.

Af dem du nævner er det kun Marantz jeg tror vil være et godt valg.

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:
Nemlig strecker :)

Ved du egentlig hvilke af de fødder du gav mig med til sættet jeg skal bruge til mit trægulv?

Mr_Tarantino har du eventuelt et bud på en stereo eller en surround forstærker jeg skal lede efter?

Den rette opstilling må vente til jeg får ny lejlighed

kender ikke akustikken i dit rum så hvilke fødder der er bedst finder du kun ud af ved at prøve dig frem.. evt sætte et forskelligt sæt på hver højttaler og høre hva du syntes bedst om..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Har jeg prøvet.. der er så lille en forskel at det må være udseendet der afgøre det.

Jeg kan bedre og bedre lide dem efterhånden :)

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes