Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 05:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: audio research ph7 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2146
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Tja..

Jeg har gentagende gange kasseret NOS rør pga dårligt vacum og lign. Så jeg gider kun få mærker når det gælder NOS!

Men generalt er jeg rigtig glad for de nye russiske Tungsol med guldben. De drøn stabile. Meget rene og dynamiske og har en rigtig lækker sound! Prøv dem.



__________________
Kenneth
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hvad tror du der sker med getter, hvis røret er utæt?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

bimx skrev:
kan godt skrive under på at nos ikke automatisk er bedre en ny produktion rør

kommer helt an på konstruktionen

ang denne ph 7,så er feks telefunken ecc 88 ikke meget bedre end eh 6922

Ecc88 er heller ikke helt det samme som 6922, så vidt jeg husker er PH7 født med 6922, derfor kan det lyde anderledes. Desuden er Telefunken og deres ecc88 eller e88cc, ifølge brugere ikke deres bedste rør.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
bimx
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 329
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

ja men siger også at det ikke lyder bedre med nos,dem jeg har prøvet
det er stort set samme lyd
Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1870
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!



Hvad måler du med?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

bimx skrev:
ja men siger også at det ikke lyder bedre med nos,dem jeg har prøvet
det er stort set samme lyd

også med NOS 6922?

Det må da på den ene eller anden måde ændre på lyden...

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 14 Juni 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!



Hvad måler du med?

B&K 700 rørtester.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2146
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

Så vidt jeg informeret. Så må man ikke benytte sig af NOS rør i CE/EU godkendte apperater fra fabrikken af.



__________________
Kenneth
Til top Vis kennethjensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethjensen Besøg kennethjensen's Websted
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Nej - det er igen en "god" undskyldning for producenter, at springe over hvor gærdet er lavest! Det er nemmere at bilde forhandlere og kunder det ind, end at jagte gode NOS rør.

Der er kviksølv i sparepærer - men de sælges lystigt...

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Producenterne må IKKE sælge apparater med nos. Rør, isat eller leveret med, sådan er det, der har været flere sager i Tyskland pga, Rørforstærer der blev leveret med nos. Rør, og producenterne er blevet nødsaget til at levere med nye Rør...... Længere er den ikke...

Gå ind og læs på Ce/Rohs miljøgodkendelser.

At Tron og mange andre ikke overholder reglerne, er en anden sag.

Det er lovligt at sælge nos. Rør som løsdele.

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Producenterne må IKKE sælge apparater med nos. Rør, isat eller leveret med, sådan er det, der har været flere sager i Tyskland pga, Rørforstærer der blev leveret med nos. Rør, og producenterne er blevet nødsaget til at levere med nye Rør...... Længere er den ikke...

Gå ind og læs på Ce/Rohs miljøgodkendelser.

At Tron og mange andre ikke overholder reglerne, er en anden sag.

Det er lovligt at sælge nos. Rør som løsdele.

Mvh

Allan

Du må lige finde et link, til at underbygge din påstand.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Producenterne må IKKE sælge apparater med nos. Rør, isat eller leveret med, sådan er det, der har været flere sager i Tyskland pga, Rørforstærer der blev leveret med nos. Rør, og producenterne er blevet nødsaget til at levere med nye Rør...... Længere er den ikke...

Gå ind og læs på Ce/Rohs miljøgodkendelser.

At Tron og mange andre ikke overholder reglerne, er en anden sag.

Det er lovligt at sælge nos. Rør som løsdele.

Mvh

Allan

Du må lige finde et link, til at underbygge din påstand.

Mvh.

Nu har jeg altså andet at bruge min tid på...... Det er ikke så svært at finde.....

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Producenterne må IKKE sælge apparater med nos. Rør, isat eller leveret med, sådan er det, der har været flere sager i Tyskland pga, Rørforstærer der blev leveret med nos. Rør, og producenterne er blevet nødsaget til at levere med nye Rør...... Længere er den ikke...

Gå ind og læs på Ce/Rohs miljøgodkendelser.

At Tron og mange andre ikke overholder reglerne, er en anden sag.

Det er lovligt at sælge nos. Rør som løsdele.

Mvh

Allan

Du må lige finde et link, til at underbygge din påstand.

Mvh.

Nu har jeg altså andet at bruge min tid på...... Det er ikke så svært at finde.....

Mvh

Allan

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Producenterne må IKKE sælge apparater med nos. Rør, isat eller leveret med, sådan er det, der har været flere sager i Tyskland pga, Rørforstærer der blev leveret med nos. Rør, og producenterne er blevet nødsaget til at levere med nye Rør...... Længere er den ikke...

Gå ind og læs på Ce/Rohs miljøgodkendelser.

At Tron og mange andre ikke overholder reglerne, er en anden sag.

Det er lovligt at sælge nos. Rør som løsdele.

Mvh

Allan

Du må lige finde et link, til at underbygge din påstand.

Mvh.

Nu har jeg altså andet at bruge min tid på...... Det er ikke så svært at finde.....

Mvh

Allan

Kan du ikke få din tro væbner til at hjælpe dig

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio
 
ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 15 Juni 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:
ABaudio skrev:
Milu skrev:

Jeg har, for et par dage siden, målt et par NYE standard Electro Harmonix 6922 (versionen uden guldben dog) op imod et par særdeles udtjente Sylvania 6922 - Sylvania vandt!

Men der findes udmærkede nye produktioner, siges der.

Og det skal producenterne af hifi grej jo sige. For det er jo lidt af en falit-erklæring, at sende dårlige nyproducerede rør med en maskine til 100K kr. Så hellere bilde folk ind, at de nye rør er gode.
Jeg synes så, til en høj pris, bør der følge gode NOS rør med.
(OBS: det var ikke for at diskutere PH7's standard - det er bare en generel betragtning)

Mvh.

 

Producenterne kan IKKE bruge nos. Rør, hvis de skal overholde div. CE/Rohs krav....

Nos. Rør er fyldt med bla. bly og flere andre ting, der ikke er lovlige at bruge i apparater der skal sælges i EU.

Mvh

Allan

Interessant!

Det vil jeg mægtig gerne se på skrift?

Det betyder vel så, at firmaer, som dit, ikke må sælge NOS rør?

Jeg tror nok mit Tron bliver leveret, til dels, med NOS rør.

Mvh.

Producenterne må IKKE sælge apparater med nos. Rør, isat eller leveret med, sådan er det, der har været flere sager i Tyskland pga, Rørforstærer der blev leveret med nos. Rør, og producenterne er blevet nødsaget til at levere med nye Rør...... Længere er den ikke...

Gå ind og læs på Ce/Rohs miljøgodkendelser.

At Tron og mange andre ikke overholder reglerne, er en anden sag.

Det er lovligt at sælge nos. Rør som løsdele.

Mvh

Allan

Du må lige finde et link, til at underbygge din påstand.

Mvh.

Nu har jeg altså andet at bruge min tid på...... Det er ikke så svært at finde.....

Mvh

Allan

Kan du ikke få din tro væbner til at hjælpe dig

Hmmm....... Jeg har ikke behov for hjælp......

Og nu er det ikke mit job at opdaterer andre om gældende regler..... Det må de selv klare.

 

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes