| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lenco er den pladespiller hvor man med den mindste indvestering i et brugt værk kan opnå den største lydmæssige forbedring for færrest kroner ....
En brugt Lenco L75/L78 koster 250 kr. fra Ny kostede den 1500 i 70erne
Den har en bom stærk motor - en godt 4 kg tung pladetallerken og en godt centerleje.
Bortset fra smøring skal der ikke gøre noget ved disse tre ting
dertil kommer for 500 kr. træ + en dags sjov hobby arbejde.
Så står man med et værk - samlet med finish - til under 1.500 kr. der med den rette arm spiller lige op med pladespillere der er 10 gange dyrere - og så ligner den ikke en disco pladespiller.
Ud fra disse parametre er Lenco en af de bedste pladespillere at bygge videre på
Lad os gå udfra at du har et budget på 10.000 kr. - og du har brugt 750 på lenco værk og plinth.
Så har du råd til en ny 12" ortofonarm og en denon DL 103 pickup, eller en brugt 12"SME 3012 arm og en ny Ortofon SPU - eller tre brugte rega RB300 arme a 1000 kr. stk + en kombo af forskellige pickupper.
Køber du en technics 1210 skal du først overveje om du kan leve med udseendet - dernæst om armen duer til den pickup du kan lide - hvis ikke er det et øv bøv bøvl at skifte armen ud - og så er du pludseligt meget hurtigt langt over de 10.000 uden at have plads til en 12" arm og du har stadig en pladespiller som ligner noget der bør stå på et teenagerværrelse anno 1982 ....
Så derfor kan jeg godt forstå trådstarter
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
Jeg har havt en Kuzma Stogi med stabi arm sidste 15 år, der har også vært flere high end spilere i mit setup parallel.
Det er et bilde som jeg fandt på nettet, men det er same spileren.
Så fik jeg endelig set min Garrard 301 op at spile, den har vært i kasse siden jeg fik den for knapt 2 år siden. Jeg har aldrig
hørt sådan spillere før jeg fik min op at køre og troede altid at det var lidt subjektiv hype på nettet omkring den. Men jeg må
indrømme at jeg tog fejl. Det er utrolig sjov spillere, dynamik, PRAT, og nærværende lyd. Ikke samme sorte baggrund som
i min kuzma men den er en del bedre end jeg havde forventet, det er noget helt special ved den. Om den er bedre end
andre high end spillere tror jeg ikke, men den er andeleds og utrolig sjov at høre på. Bruger squash ball metoden men
overvejer en skifer plint. Bruger Kuzma stogi tonearmen på den og min gamle stabi er pakket ned for ubestemt tidspunkt.
Mellemhjul, ja |
|
|
Ja man får altid lyst til at sætte en til plade på med en Garrard 301  hvad er Squash Ball Metoden ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ r-l-b
Squash ball methoden er det samme og lorricraft gør, en topplade som hviler på 4 1/2 squashballer i hvert hjørne i en stabil
kasse. Det var den billigste metode til at få den op at køre mens jeg overvejede om jeg skulle videre med den, og det skal jeg
bestemt, en tung skifer plint er det jeg overvejer idag.
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
He-he  Jeg har læst lidt mere om den Lenco ombygning som bliver omtalt som verdens bedste. Det er, naturligvis, en meget bedre plinth/kasse. Der er også et væsentlig bedre leje i end standard, som kan tage flere Lenco pladetallerkener i højden. I nogle af varianterne, kender ikke hvad der er på den omtalte, er der en Lenco pladetallerken, et lag skifer, og så en en Lenco pladetallerken til. Motoren er den gode gamle. Jeg har selv tidligere haft en Garrard 401, og vil stadig foretrække min Lenco. Jeg solgte først Garrarden efter jeg havde sammenlignet med en Lenco. Stadigvæk er det en provokerende god pladespiller, hvis man er lidt fiks på fingrene. Og som r-l-b skriver, ofre lidt på tonearm og pickup også. Der må være nogle der ikke har læst så meget i linket, så her er et klip, som viser hvilke grammofoner som anmelderen har haft før, og priserne er vist en del over en SL-1200......: " Part One- My Turntable History
(Highly Condensed Version)
My first turntable (not counting my parents' "Victrola") was the
legendary Acoustic Research (AR) AR-XA. I
used the AR from the late 1960's until 1972, when I purchased my
first "serious" turntable; a used Thorens TD-125
(which had a Rabco SL-8E linear tonearm). I also owned a variety
of other turntables during the 1970's (all purchased used), including
the Ariston RD-11s and a number of
Japanese direct drives. Not surprisingly, I ended the decade with
the (then already famous) Linn Sondek LP-12.
However, an amazing number of important turntable innovations
occurred in the 1980's. Fortunately for
me, I owned an audio store during almost this entire decade. This
enabled me to hear virtually every serious model, either in my home, my
store or both. While I was a dealer for only a few of the manufacturers,
this still didn't hold me back. I made certain, with a generous
trade-in policy, direct imports, along with loaners and organized
"shootouts", to hear everything possible. There are far too many
turntables in this group to list, but my own personal turntable
choices are a different matter...
I first replaced the Linn Sondek with a (second generation) Oracle, but that was itself soon replaced by the
(original) Townshend Rock in 1982/3.
The Rock withstood all challengers, but I eventually sold it because my
listening room lacked a stable temperature. This, in turn, meant that
the Rock (with its high viscosity oil bearing) would have variable RPM
speed day-to-day, which drove me crazy, so I replaced it with a (late
model) Goldmund Studio and T-3F tonearm.
Near the end of the decade, I had the Versa
Dynamic Models 1 & 2 (one of which was an employee
"loaner"). However, I eventually returned back to the same Goldmund
Studio (now with a SME V tonearm), mainly to eliminate the
complexity of operating and maintaining the Versa. While I really
enjoyed the Goldmund/SME combination, it was not as good a
performer as either the Rock or Versa models, when all of them were
fully optimized. Since then, things have been very different...
In late 1992, I purchased the top-of-the-line Forsell Air Force Reference. Unlike Forsell's
standard "Air Reference" model, the "Air Force" also had a flywheel,
which (the manufacturer claimed) increased the platter's inertia 40 times; in effect going from 25 to 1,000 lbs!"
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Lenco er den pladespiller hvor man med den mindste indvestering i et brugt værk kan opnå den største lydmæssige forbedring for færrest kroner ....
Den har en bom stærk motor - en godt 4 kg tung pladetallerken og en godt centerleje.
Så står man med et værk - samlet med finish - til under 1.500 kr. der med den rette arm spiller lige op med pladespillere der er 10 gange dyrere - og så ligner den ikke en disco pladespiller.
Ud fra disse parametre er Lenco en af de bedste pladespillere at bygge videre på
Lad os gå udfra at du har et budget på 10.000 kr. - og du har brugt 750 på lenco værk og plinth.
Så har du råd til en ny 12" ortofonarm og en denon DL 103 pickup, eller en brugt 12"SME 3012 arm og en ny Ortofon SPU - eller tre brugte rega RB300 arme a 1000 kr. stk + en kombo af forskellige pickupper.
Køber du en technics 1210 skal du først overveje om du kan leve med udseendet - dernæst om armen duer til den pickup du kan lide - hvis ikke er det et øv bøv bøvl at skifte armen ud - og så er du pludseligt meget hurtigt langt over de 10.000 uden at have plads til en 12" arm og du har stadig en pladespiller som ligner noget der bør stå på et teenagerværrelse anno 1982 ....
|
|
|
Forstår godt det du skriver, men hører det ikke ind under "bedste til prisen", fremfor titlen "verdens bedste" der da kræver en del for at komme i betragtning - mange tror stadig det er armen der er i fokus, at man kan sætte en high-end arm på en spånplade og ophøje hele setuppet til high-end. - det er plinth, værk, features og kvaliteten der er det centrale - armen er jo noget man vælger at sætte på og fælles for alle.
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
Hvorfor alt det besvær med noget gammelt og brugt, når man kan få en sprit ny Lenco med indbygget riaa og usb udgang til under kr. 900? 
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7936&Grp= &n=40100
__________________ Ofte er godt nok mere end rigeligt!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he - da lenco gik rabondus for mange år siden blev navnet solgt - og bruges i dag til at sælge OEM bras branded med Lenco - ak ak
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| he he - da lenco gik rabondus for mange år siden blev navnet solgt - og bruges i dag til at sælge OEM bras branded med Lenco - ak ak |
|
|
Det er den samme historie med DUAL. Det er bare sådan det er! __________________ Ofte er godt nok mere end rigeligt!
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 18 Juni 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
r-l-b skrev:
Lenco er den pladespiller hvor man med den mindste indvestering i et brugt værk kan opnå den største lydmæssige
forbedring for færrest kroner ....En brugt Lenco L75/L78 koster 250 kr. fra Ny kostede den 1500 i 70erneDen har en bom
stærk motor - en godt 4 kg tung pladetallerken og en godt centerleje.Bortset fra smøring skal der ikke gøre noget ved disse
tre tingdertil kommer for 500 kr. træ + en dags sjov hobby arbejde.Så står man med et værk - samlet med finish - til under
1.500 kr. der med den rette arm spiller lige op med pladespillere der er 10 gange dyrere - og så ligner den ikke en disco
pladespiller.Ud fra disse parametre er Lenco en af de bedste pladespillere at bygge videre påLad os gå udfra at du har et
budget på 10.000 kr. - og du har brugt 750 på lenco værk og plinth.Så har du råd til en ny 12" ortofonarm og en denon DL
103 pickup, eller en brugt 12"SME 3012 arm og en ny Ortofon SPU - eller tre brugte rega RB300 arme a 1000 kr. stk + en
kombo af forskellige pickupper.Køber du en technics 1210 skal du først overveje om du kan leve med udseendet - dernæst
om armen duer til den pickup du kan lide - hvis ikke er det et øv bøv bøvl at skifte armen ud - og så er du pludseligt meget
hurtigt langt over de 10.000 uden at have plads til en 12" arm og du har stadig en pladespiller som ligner noget der bør stå
på et teenagerværrelse anno 1982 ....Så derfor kan jeg godt forstå trådstarter
|
|
|
Forstår godt det du skriver, men hører det ikke ind under "bedste til prisen", fremfor titlen "verdens bedste" der da
kræver en del for at komme i betragtning - mange tror stadig det er armen der er i fokus, at man kan sætte en high-end
arm på en spånplade og ophøje hele setuppet til high-end. - det er plinth, værk, features og kvaliteten der er det centrale -
armen er jo noget man vælger at sætte på og fælles for alle. |
|
|
Det har du jo ret i, men ha dog in mente, at det ikke er alle der vægter "features" særlig højt
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 Juni 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hele ideen om at diskuterer termen "Verdens bedste" er absurd og man vil aldrig opnår enighed da musikformidling ER og bliver
en subjektiv sag!
kort sagt, så er ingen pladespillere Verdens Bedste pladespillere - da forskellige pladespiller, er ja, Forskellige og derfor med
forskellige fordele, men også forskellige minusser...
det er ikke muligt at fremhæve en og sige - den her: "Verdens bedste"
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
duo(2) Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 20 Juni 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo meget sjovt at vi ikke vil sige at noget er bedre en andet når vi taler HiFi...hvad er nu det for noget sært noget :-)
er Hifi anderledes en andre forbrugsgenstande..?
hvad nu hvis man sagde at en 2cv lige så god som en Audi a4 cabriolet !
de har begge 4 hjul og et tag der kan åbnes .-) og så er det jo kun et spørgsmål om at man kan lide at ens bil rasler lidt når
man kører, og hvis man nu ikke kan li at køre over 110 km, ja så kan 2 cvén være verdens bedste bil især hvis man ligger
en hjemme hæklet plaid på sæderne, så er de faktiskt ganske gode og hyggelige at sidde på.:-)
et andet spørgsmål... hvis vi nu tar REGA, så har de en del forskellige pladespillere
er en 3ér lige så god som en 9ér ? bare fordi den er billigere og lyder næste som en 9èr, særligt hvis man tweaker den lidt:-
)
sikke noget fis...nogle Pladespillere er bedre en andre,
og naturligvis findes der en der er den bedste i verden !
udfordringen er at finde den bedste, det kræver at man først finder en reference ramme at undersøge den udfra
og en sådan kan nok ikke findes af HIFI nørder, da vi alle tror at vi ved alt, og at dømme ud fra det her forums tråde, så er
vi ikke istand til at blive enige om andet en at diskuterere
Ha en god Søndag
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 Juni 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er her helt og aldeles uenig med dig, at sige noget lyd er verdens bedste giver ikke mening - det hele handler om smag
og behag - jeg ville hellere have en 2cv end en audi - da 2cv'en ville er mere i min smag en end grim Audi... (min subjektive
holdning!)
du kan godt finde, den i din verden, bedste pladespiller - men at sige det er en alment gældene regel - fuldstændigt hul i
hovedet!
hvem synger bedst Helmut Lotti eller Bob Dylan?
Hi-fi handler om at formidle musik, musik er en subjektiv størrelse, og det handler om, at du hører det du har lyst til at høre
- er du tilfreds er den skid slået!
Der er forøvrigt, formodentligt flere lydmæssige forskelle på om hunden befinder sig i rummet end om du har en Rega 3'er
eller en 9'er.
og så igen - skal en pladespiller have automatik? der er både fordele og ulemper
hvilket type drev er "bedst" - de har alle sine fordele!
derfor ser jeg det umuligt og som et komplet tidsspilde at diskutere hvad der er "verdens Bedste" alt er forskelligt - og alt
spiller ind, ikke kun det teknik du har liggende, også rummet og de ører du lytter med farver det endelige resultat...
hvor mange bryder sig egentligt om at lytte til fuldstændigt lineært musik? - jeg gør ikke...
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er forskellen mellem L75 og L78?
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
| Hvad er forskellen mellem L75 og L78? |
|
|
Der er noget autostop på L78. Noget mekanik på værker og en lille metalpind på pladetallerkenen. Affjedringen er også lidt anderledes, den lyder dog i begge tilfælde bedre uden.....
Ellers er de helt ens, man kan koble automatikken fra. Eller pille den helt ud i et modificeringsprojekt.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
Kristjan skrev:
|
|
Der er noget autostop på L78. Noget mekanik på værker og en lille metalpind på pladetallerkenen. Affjedringen er også lidt
anderledes, den lyder dog i begge tilfælde bedre uden.....
Ellers er de helt ens, man kan koble automatikken fra. Eller pille den helt ud i et modificeringsprojekt. |
|
|
Skal så prøve at skaffe mig en L75 så jeg kan sammenligne med garrard 301 __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
Mellemhjulet skrev:
Kristjan skrev:
|
|
Der er noget autostop på L78. Noget mekanik på værker og en lille metalpind på pladetallerkenen. Affjedringen er også lidt
anderledes, den lyder dog i begge tilfælde bedre uden.....
Ellers er de helt ens, man kan koble automatikken fra. Eller pille den helt ud i et modificeringsprojekt. |
|
|
Skal så prøve at skaffe mig en L75 så jeg kan sammenligne med garrard 301 |
|
|
Og så er en købt til billig pris, så kan vi se om hvor meget energi jeg gider at sætte i den. __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristjan skrev:
Kristjan skrev:
Mellemhjulet skrev:
Kristjan skrev:
|
|
Der er noget autostop p� L78. Noget mekanik p� v�rker og en lille metalpind p� pladetallerkenen. Affjedringen er ogs� lidt
anderledes, den lyder dog i begge tilf�lde bedre uden.....
|
|
Skal s� pr�ve at skaffe mig en L75 s� jeg kan sammenligne med garrard 301 |
|
|
Og s� er en k�bt til billig pris, s� kan vi se om hvor meget energi jeg gider at s�tte i den. |
|
|
Der er ikke langt fra tanke til handling. Jeg ønsker dig god fornøjelse. De 500 min lenco har kostet er der ikke nogen af de andre jeg har haft/prøvet der har kunnet følge med i. Næste skridt for mig er at få en længere ?spindel? (den som tallerkenen sidder fast på) Og så eksperimentere med det som kaldes "stacked platters" Det skulle eliminere lyden fra mellem hjulet.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
schmidt2 skrev:
Kristjan skrev:
Kristjan skrev:
Mellemhjulet skrev:
Kristjan skrev:
Hvad er forskellen mellem L75 og L78?
|
|
|
Der er noget autostop p� L78. Noget mekanik p� v�rker og en lille metalpind p� pladetallerkenen. Affjedringen er ogs�
lidt
anderledes, den lyder dog i begge tilf�lde bedre uden.....
|
|
Skal s� pr�ve at skaffe mig en L75 s� jeg kan sammenligne med garrard 301 |
|
|
Og s� er en k�bt til billig pris, s� kan vi se om hvor meget energi jeg gider at s�tte i den. |
|
|
Der er ikke langt fra
tanke til handling.Jeg ønsker dig god fornøjelse. De 500 min lenco har kostet er der ikke nogen af de andre jeg har
haft/prøvet der har kunnet følge med i.Næste skridt for mig er at få en længere ?spindel? (den som tallerkenen sidder fast
på)Og så eksperimentere med det som kaldes "stacked platters" Det skulle eliminere lyden fra mellem hjulet. |
|
|
Nej det hjælper ikke meget at kun snakke om tingene :) __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
duo(2) Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 21 Juni 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
Jeg er her helt og aldeles uenig med dig, at sige noget lyd er verdens bedste giver ikke mening - det
hele handler om smag
og behag - jeg ville hellere have en 2cv end en audi - da 2cv'en ville er mere i min smag en end grim Audi... (min subjektive
holdning!)
du kan godt finde, den i din verden, bedste pladespiller - men at sige det er en alment gældene regel - fuldstændigt hul i
hovedet!
hvem synger bedst Helmut Lotti eller Bob Dylan?
Hi-fi handler om at formidle musik, musik er en subjektiv størrelse, og det handler om, at du hører det du har lyst til at høre
- er du tilfreds er den skid slået!
Der er forøvrigt, formodentligt flere lydmæssige forskelle på om hunden befinder sig i rummet end om du har en Rega 3'er
eller en 9'er.
og så igen - skal en pladespiller have automatik? der er både fordele og ulemper
hvilket type drev er "bedst" - de har alle sine fordele! -
derfor ser jeg det umuligt og som et komplet tidsspilde at diskutere hvad der er "verdens Bedste" alt er forskelligt - og alt
spiller ind, ikke kun det teknik du har liggende, også rummet og de ører du lytter med farver det endelige resultat...
hvor mange bryder sig egentligt om at lytte til fuldstændigt lineært musik? - jeg gør ikke...
|
|
|
Ja det er jo som du skriver din subjektive holdning, og det er der da ikke noget galt i at have, men som jeg
tolker det du skriver, så skriver du om din oplevelse af musikken, og det har ikke meget at gøre med hvilken pladespiller
der er den bedste, - en 2cv blir ikke en bedre bil af at der er nogle der hellere vil have den en en Audi, den er stadig en
dårligt bygget bil med ringe køreegenskaber -det at du foretrækker den det anerkender jeg fuldt ud, men audien er stadig
en bedre bil.Jo mindre der kan rasle på din pladespiller jo bedre spiller den,
|
| Til top |
|
| |