| Forfatter |
|
his047 Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 07 Juni 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo en smagssag hvad man synes om pladespillere: jeg har haft en SOTA Star Sapphire siden 1988 og den har jeg ikke nogen lyst til at skifte ud. Resten af pladespillerkæden består af en Mørch DP6 og en Ortofon MC7500 med VdH nål. I en periode blev den skiftet ud med en Garrard 401 (fordi jeg tabte Sotaen på gulvet!). Garrarden er en lille smule mere rodet/euphonisk men mine Mørch GS6 og Linn LP12 pladespillere var temmeligt tætte på Sotaen. Men sotaen er nu engang bedst iblandt dem alle (inklusive min nu videresolgte Pink Triangle!): masser af detaljer, overbesende tredimensionalitet og en fremragende tør og korrekt bas. Hvad mere kan man ønske?
Resten af anlægget (både elektronikken og kablerne) spiller jo også en rolle, så der er der nogle muligheder/begrænsinger. I mit tilfælde består det af NLE17 RIAA, Conrad-Johnson PV14 og Radford MA50 igennem Quad ESL63 på hollandske Audiophonic standere.
KS Møller mener at de bedste kabler imellem Pick-up og Riaa-del er True Colours Viper kabel og det er jeg enig med ham i selvom jeg har et lille Cardas 5-polet DIN til Phono stik omformerled som også gør det muligt at kontrollere Sotaens ophæng og sørge for at der ikke er bevægelse imellem stikkene og subchassiset.
Så der er jo nok en del sandhed i det gamle råd at alle komponenter skal høres derhjemme.
benz skrev:
hej
Jeg har ejet og spillet på en nottingham spacedeck i ca. ½ år, en sota m/vacumsug i omkring 14 dage og en welltempered classic mere end 4 år (næsten uendeligt i min hifiverden). Det siger i alt fald lidt om, hvad jeg synes. Nottingham = sammenhængende, lidt "diset" og lidt tilbagetrukne yderender Sota = bumlende og usammenhængende Welltempered = homogen, letflydende, dynamisk og med en meget "sort" baggrund mvh
ps! gå efter en pink triangle  ps ps! jeg har ejet og prøvet ovennævnte og ikke kun læst om dem 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
benz Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 07 Juni 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er det en smagssag. Det er vel underforstået, at det jeg skriver, er min mening og for min regning. Trådstarter havde vel næppe turdet håbe på, at nogle af os så at sige lå inde med hans mening. Vores forskellige opfattelser af en god pladespiller kan derfor kun opfattes som mulig inspiration. mvh
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
...og inspirationen bliver skam noteret og værdsat!
Er endnu ikke stødt på ønske-værket, men de har lidt forskelligt i både nyt og brugt rundt omkring i de københavnske butikker.
Eftersøgningen fortsætter... Har dog - ved et tilfælde - lånt en fed rør-riaa fra Audio Consult. Det er et finsk mærke ved navn
AKRAM - og den ligner nået en folkeskoleelev har kontrueret i elektronik på tilvalg. Men den har en super fyldig og
tredimmensionel lyd med masser af fart over feltet. Hmm... Den ku' jeg godt leve med! Bedre end mit indbyggede Naim
phonocard desværre...
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
K.Gade, fortell oss litt om hvilke preferanser du har med hensyn til lyd, det vil gi en god pekepinn for de som gir råd.
Ellers ble viberasjoner og masse brakt opp tidligere i tråden. Enkelte tyngre spillere har som designfilosofi at viberasjoner skal dreneres ut.
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke ekspert og har ikke samme baggrund som resten af d'herrer, men jeg har lige udskiftet min Pro-Ject 6 med en Linn LP12 (i folkeudgaven med Valhalla PSU og Akito arm). Jeg synes det spiller rigtig fornuftigt indtil videre, men jeg vil også, som nogen sagde tidligere, sige, at Pickup'en har meget afgørende betydning, og måske netop samspil imellem alle de involverede komponenter. Jeg er nået til måske at skifte min Benz Wood pickup ud med en Ortofon til 1/3 af nyprisen fordi klangen er mere mig. Jeg synes dog at kombi'en spiller meget letflydende og ja... engagerende. Det kan godt være at der findes mere velopløst lyd, men jeg synes at min Linn/Ortofon kombi har fat i det rigtige, især ved rytmisk musik. Samtidig synes jeg noget af det virkelig fede ved mit skifte er, at LP12 er utrolig nem at leve med. Den har en nogenlunde normal form, den har støvlåg (hvilket er en fordel hvis man har husdyr) og så er den bare nem at bruge.
Bare mine thumbs-up for en LP12. Jeg håber du finder det helt rigtige.
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 09 Juni 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Fosse
Preferencen er hurtigt beskrevet indledningsvis i tråden. Drive, dynamik og musikalitet vægtes højere end 3D, detaljerigdom og
andet teknisk lir! Ikke forstået på den måde, at de dyder ikke må være der, men pladespilleren skal ha' godt fat i musikkens
rytmiske fundament.
Men hvis man går efter én af de dyrere pladespillere håber jeg, at man kan få en god allrounder, som kan spille tilfredsstillende
mange år frem i tiden. Har kig på en Pink Triangle (med intakt værk, men hvor jeg selv skal lave armboard mm.) og en Well
Tempered Amadeus, som formentlig kommer på demo torsdag... Glæder mig til stifte bekendtskab med Well T...
|
| Til top |
|
| |
K.Gade Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 15 Juni 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Well Tempered Amadeus på besøg. Må sige, der er tale om en utroligt velopløst, veldefineret og tight lyd! Stemmer står
som skåret i granit mellem højttalerne, og klaver og strengeinstrumenter klinger frit ud i rummet. Fedt!!! Dynamikken er
eksplosiv med den medfølgende Sumiko Blackbird!
Glæder mig til at sammenligne den med en Pink Triangle...
|
| Til top |
|
| |