Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespilleren vælges*KØBT* (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

@golfdane

Fandt disse billeder - desiget er faktisk ganske flot, men ret sikker på der er problemer med rummel og akustisk tilbagekobling.:

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.michell-engin eering.co.uk/g/gyrodec_mkiii.jpg&imgrefurl=http://www.mi chell-engineering.co.uk/turntable_picture_gallery.html&h =806&w=1024&sz=104&tbnid=b64xzolw3LMKoM:&tbn h=118&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3DGyrodec&hl=da& amp; amp;usg=__N5Yws1MvuUNdZC-oW6YH8iJgnqU=&ei=DjXwS7GkOqOKmw Pp_ZzvCw&sa=X&oi=image_result&resnum=7&ct=im age&ved=0CDsQ9QEwBg

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
@golfdane

Fandt disse billeder - desiget er faktisk ganske flot, men ret sikker på der er problemer med rummel og akustisk tilbagekobling.:

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.michell-engin eering.co.uk/g/gyrodec_mkiii.jpg&imgrefurl=http://www.mi chell-engineering.co.uk/turntable_picture_gallery.html&h =806&w=1024&sz=104&tbnid=b64xzolw3LMKoM:&tbn h=118&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3DGyrodec&hl=da& amp; amp; amp;usg=__N5Yws1MvuUNdZC-oW6YH8iJgnqU=&ei=DjXwS7GkOqOKmw Pp_ZzvCw&sa=X&oi=image_result&resnum=7&ct=im age&ved=0CDsQ9QEwBg

Ligner mere en Transcriptor, også fra Michell Engineering. Tror r-l-b har erhvervet sig sådan en fætter. Tror vist den har en birolle i "A Clockwork Orange".

En Gyrodec:

Gyrodec SE:

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Skulle man gå efter designet er jeg klart til denne Trans, elegant fod, og har iøvrigt altid haft en svaghed for de gamle SME arme  - ikke sikkert det passer til musikken jeg spiller eller Marantzens design.

Men man bemærker at de må lave en række krumspring idet Direct Drive er for kostbart idag - kæmpe pladetallerkner for at minimere støj fra motoren og for at minimere wow/flutter - armen off board etc. Unægtelig lettere og mere kompakt med DD.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
og har iøvrigt altid haft en svaghed for de gamle SME arme 

Som jo snildt kan monteres på en Gyrodec eller Gyrodec SE. Skift af arm på en SL1200, er vel næppe noget der nemt lader sig gøre (hvis man skulle ønske at prøve noget andet).

Gyrodec'en kan i øvrigt udstyres med 2 arme, skulle man ønske dette.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Men om alt er - Direct Drive ( den spille jeg har )  den eneste spille der ikke har givet problemer med rummel og akustisk tilbagekobling med min Marantz + JBL L100. Husker dengang jeg havde SME 2000 Plinth, skullle blot skrue lidt op og det hele gik i selvsving, hvis ikke med akustisk tilbagekobling så med rummel fra motoren. Med SL-1200 kan jeg skrue helt op uden problemer - dog må jeg putte en sok i porten på JBL L100 for at dæmpe frekvenser under 10 Hz når der skrues helt op,  idet subsonic rummel fra pladens skæring går i membranen, ikke noget der høres, men man ser bass membranen pumper helt vildt. Så den med man må skrue ned for ikke det hele går i hørelig selvsving, er ikke noget man må leve med, er ikke vinylens bagside som man må acceptere, men fordi man har den forkerte spille !

Dertil den eneste funktionelle spille jeg har haft gennem tiderne. Remtræk er og blir et kompromis. Det er naturligvis meget individuelt - ellers ville vi alle gå i samme tøj, køre samme bil, spise det samme - men mht pragmatisk problemfri vinyl kommer man ikke uden om DD, og referencen SL-1200.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Men vil godt slå et extra slag for SL-1200.

Den er ikke let tilgængelig, og få ved egentlig hvad en SL-1200 er og står for. Jeg måtte selv ned i en prof hifi shop på Vesterbrogade for at se den live.

Som ingeniør er dette produkt et sjældent eksempel på et total optimalt designet produkt - ned til mindste detalje - alt med feinschmecher kvalitet. Et cost-no-issue produkt der må have kostet kassen at udvikle i sin tid. Selvom der er godt 1 cm fra armkonstruktionen  til låget, har man alligevel lavet en bule på låget, just in case nogen lægger noget tungt på låget medens man spiller, eller under transport. Armen er en enhed hvor basen kan hæves og sænkes ved at dreje på en stor ring - med markeringer naturligvis, samt en pal der låser positionen. En let klikken når man drejer viser der er mekanik bag, ikke blot at dreje. Det at hæve/sænke armen er stort set umuligt på de fleste pladespillere. Stylus lys, pop-up, men ikke bare pop-up, men med vaccum til langsom pop up. Kærnen er naturligvis Direct Drive, det lykkedes at udvikle et Direct Drive der fungerer, må have været ganske kostbart at udvikle - modsat mange andres forsøg der endte galt - Technics DD er senere brugt i i alle Technics modeller og på licens af flere af de de øvrige store dengang.  Ikke for at gå i yderligere detaljer med denne konstruktion - men alt er designet med omtanke og efter hvad jeg vil kalde military specs. Et sådant produkt burde idag koste minimum 20.000, men idet der er produceret mere end 3 millioner exemplarer, er udviklingsomkostningerne betalt for længe siden. Medmindre vinyl bliver stort igen ser vi aldrig mere en pladespiller af denne karat - medmindre en filantropisk milliardær ser sig for at overgå. Der findes ganske enkelt ikke en mere optimeret pladespiller.

Men - SL-1200 produceres stadig, og kan stadig købes fra sprit ny, takket være en uventet branche der har taget denne spille til sig - SL-1200 var oprindligt tiltænkt HiFi markedet, men blev hurtigt adopteret af det professionelle marked, og den er idag defacto standarden.

Interesserede kan læse mere på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Men om alt er - Direct Drive ( den spille jeg har )  den eneste spille der ikke har givet problemer med rummel og akustisk tilbagekobling med min Marantz + JBL L100. Husker dengang jeg havde SME 2000 Plinth, skullle blot skrue lidt op og det hele gik i selvsving, hvis ikke med akustisk tilbagekobling så med rummel fra motoren. Med SL-1200 kan jeg skrue helt op uden problemer - dog må jeg putte en sok i porten på JBL L100 for at dæmpe frekvenser under 10 Hz når der skrues helt op,  idet subsonic rummel fra pladens skæring går i membranen, ikke noget der høres, men man ser bass membranen pumper helt vildt. Så den med man må skrue ned for ikke det hele går i hørelig selvsving, er ikke noget man må leve med, er ikke vinylens bagside som man må acceptere, men fordi man har den forkerte spille !

Dertil den eneste funktionelle spille jeg har haft gennem tiderne. Remtræk er og blir et kompromis. Det er naturligvis meget individuelt - ellers ville vi alle gå i samme tøj, køre samme bil, spise det samme - men mht pragmatisk problemfri vinyl kommer man ikke uden om DD, og referencen SL-1200.

Virker selvmodsigende, at du ikke har problemer med akustisk tilbagekobling og fodtramp, når du er nød til at dæmpe bassen med en sok i porten for at dine basmembraner ikke skal foretage en felt eskursion.

Af et kompromis at være, synes jeg det er imponerende at det anvendes af stort set alle producenter af high end pladespillere. Har nok noget at gøre med en decideret modvilje til at have permanent magneter roterende under deres MC pickup.

Men ja, SL1200 har en "proven trackrecord" i den professionelle verden, men det ligner efter min bedste overbevisning stadig et plast produkt, uanset dine lovprisninger om at hver knap føles som rent ingeniør kram.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Subsonic rummel, er rummel fra selve pladens skæring. Den hørers ikke, men stresser membran/cone i bassen, enten sætter man et filter ind, eller ens forstærker har et filter man kan aktivere. Der er en knap til et highpass filter på Marantzen, men synes den skærer for højt, en sok i porten løser problemet uden det går ud over resten. Et luxus problem - kan ens signalvej gengive subsonic rummel er det et sundt tegn.

Man kan teste om der er tale om subsonic rummel ved at sætte en blank plade på - forsvinder rumlen var det pladen og ikke mekanikken der var årsagen.

men det ligner efter min bedste overbevisning stadig et plast produkt
  har du overhovedet set en sådan live ( det er ikke nok at have kikket på billeder når man skal vejlede andre )  ?

Af et kompromis at være, synes jeg det er imponerende at det anvendes af stort set alle producenter af high end pladespillere.
De har ikke andet valg, det er for kostbart at udvikle og producere Direct Drive idag med det forholdsvis begrænsede marked.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Nu skrev du jo selv "Så den med man må skrue ned for ikke det hele går i hørelig selvsving", og selvsving er jo netop akustisk eller mekanisk tilbagekobling.

Og nu var det vel dig der startede med at kalde en Gyrodec for brugskunst mere en en operationel pladespiller, så jeg er næppe den eneste der udtaler sig på et mangelfuldt grundlag. At du endvidere beskylder (og jeg gætter på du aldrig har hørt den) en Transcriptor for at være plaget af rummel og akustisk tilbagekobling gør det heller ikke mindre interessant

Har selv haft min gamle STD 305M stående (havde faktisk hele anlægget på den)  på en hjemmebygget kummefryser af en sub med en 15" JBL i, og der skulle Pink Floyd "Dark Side of the Moon" til at provokere den til unoder.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Er man til vintage style, fås kasser i forskellige træsorter:

f**k me sideways.... det er jo gennemført tæske lækkert det der....
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Uff hvor gad jeg godt at have min SL 1200 (ikke MK.2) i sådant en kasse !Min er dæmpet indvendigt med acryl fugemasse,så der er heller ikke noget tilbage kobling.Utroligt hvor godt mine LP'er lyder på denne gamle svend,som jeg har haft siden 1975.Der sidder en SME 3009 R og en LINN asaka +nogle kabler på den,så det er fuldstændig rigtig beskrevet,at det er et værk i top klasse.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
seba skrev:
Til gengæld lyder den noget bedre end din favoritpladespiller

Du får ikke noget der lyder bedre til den pris - og nej, det er nok mere SL-1200 der lyder bedre, du vil atid have støj fra motor og remtrækket - med min Marantz og JBL 100 går rummel og støj lige igennem. Men manges anlæg gengiver ikke nok, de hører det måske ikke helt så meget.

Hvis man vil "opgradere" kan man blot udskifte armen - der er en helt industri bag med upgrades i alle former - men ikke sikkert man opnår egentlig hørelig/brugelig forbedring - man opnår mere et husalter, eller naturligvis hvis det er en hobby. Havde selv planer om at sætte en SME arm på - men efter nogen tid, finder jeg den originale arm genial og er fuldt tilfreds med lyden.

http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm

Det er da kanon du er så glad for din spille,men det går altså ikke bare at "disse" andres meninger.Fx har jeg haft mere end 10 grammofoner og anlæg der sætter dit til vægs,så måske burde du slå ørerne ud og tage imod istedet..jeg tror bestemt heller ikke ejere af Gyrodec`s er helt enige i dine betragtninger,for ikke at tale om ejere af andre særdeles velanskrevne grammofoner med bæltedrev.

Havde din grammofon været så fantastisk,ville det være gængs viden og afskære ethvert tiltag i retning af at sælge andre og specielt dyrere grammofoner.

Faktisk er det sådan med grammofoner,at jo flere penge man putter i dem/arm/pickup/riaa - jo bedre lyd får man ud...i modsætning til cd-afspillere hvor jeg ikke mener der sker noget kvalitetsløft af betydning over fx prisen på en dyr mc-pickup!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 18 Maj 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Kan godt lide din begejstring A127, men lad nu ikke fantasien løbe af med dig. Technics har da lavet væsentligt bedre pladespillere - f.eks. klassikeren SP10 i flere udgaver.

Der findes i dag nogle få high-end firmaer som stadig laver DD, men langt flertallet er med rem/tråd eller sågar en form for mellemhjul eller ekstra svinghjul.

På den nyligt afholdte High End udstilling i München så jeg mindst 50 forskellige pladespillere i vægtklasser op til flere hundrede kg og priser i samme niveau. Hertil skal så lægges prisen for arm(e), pickupper og en god MC/RIAA. Sidstnævnte kunne f.eks. være den nye topmodel fra Vitus til 40.000 Euro.

Det jeg prøver at sige er, at der findes meget andet derude end en SL-1200 eller Gyrodeck. Det er dyrt, men også en halt anden verden, uden rummel og uden flaprende membraner uanset hvor højt du spiller. Desuden er lyden milevidt fra hvilken som helst cd-baseret lydkilde.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

transcriptoren har en lidt fesen birolle i "a clock work orange" da Malcolm M bruge microcassettebånd når han sætter Ludvig Van på anlægget istedet for LPer

Der er ikke problemer med tilbage kopling, men jeg foretrækker en god tyk heldækkende gummimåtte - det giver mere ro

Vedr. Linn og andre fabrikanter fra de britiske øer - så er jeg lidt træt af deres tilkøbspolitik - et cyrus anlæg er ikke optimalt før du har købt et hav af ekstra strømforsyninger etc og en Linn skal du både har tivoli og trampolin før den kan spiller - hvor svært kan det være bare at bygge noget der duer fra start af i stedet for at lave sådan en gang opgraderingsoptrækkeri

Skulle jeg have en moderne pladespiller brugt ville jeg se om jeg kunne finde en Kuzma stabi/stogi kombination

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2010 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

@janils

Jo SP10 den professionelle version er naturligvis toppen, men til en anden pris og produceres ikke mere.

Synes ikke jeg lader fantasien løbe af med mig, men forsøger en jordnær brugbar holdning. Tråden handler om 0 - nogle tusinde krs klassen, ikke 40.000 krs klassen. Som sagt, medmindre man er ude efter et husalter, en drengedrøm, spillen som hobby - er den optimale spille lavet for længe siden, det bedste cost/value produkt på markedet - mht lyd/features/kvalitet fås det ikke bedre til under 10.000 ( måske mere ) . Hvor svært kan det være at bygge noget der duer - jo det er svært, det koster kassen at udvikle et komplet integreret produkt ! Derfor må de ty til byggesæt med let fremstillige dele, motor og knapper fra Radio Parts etc - utrolig primitive produkter uden egentlig substans - få som transcriptoren har faktisk gjort noget ud af designet, den ville jeg godt have stående i stuen hvis jeg ikke spillede vinyl tit.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2010 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

@seba

Det er da kanon du er så glad for din spille

Af og til må man skrive mere end nødvendigt for at åbne øjnene på debatører. Og jeg har også været hele møllen igennem, lige fra rejsegrammofonen til en SME 2000 Plinth med 3012 II early arm, Stanton EEE PU , JBL forstærker mm.

Hvorfor tror man alle professionelle ( 99.99% ) vælger denne ? Gå ind på et hvilket som helst diskotek, bar, spillested og der står en SL-1200. Er med flere gange om ugen i diverse reklamefilm. Fordi det er noget plastic, fordi den lyder middelmådigt ?

Efter mange år er jeg endt med det nuværende anlæg, som er en keeper - JBL100A købt i dba til godt 2.000, Marantz 2252B til godt 1.100 i dba ( ingen problemer med RIAA, den har to - man kan eksperimentere og sammenligne to spille under identisk forhold ) , ville have købt en brugt xxxx vintage spille - men valgte sidste år denne SL-1200 fra ny da jeg læste om den. Alt analogt og fra tiden cost-no-issue, ikke en eneste IC i signalvejen.

Tror også mange i farten glemmer at vinylen er oppe imod fjernbetjente musikservere - det bliver hverdag efter den første begejstring, og hvis betjeningen er for besværlig/langsommelig, problemer med skidtet ikke funger ordentligt, det hele selvsvinger når man skruer op, tror jeg mange går tilbage til den problemfri musikserver og stiller pladerne i kælderen.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Hvorfor tror man alle professionelle ( 99.99% ) vælger denne ?

Fordi den er toppen af poppen i det professionelle miljø? Her duer remtræk ikke helt så godt som til de afslappede omgivelser derhjemme, og man skal heller ikke have en afspiller i fint træ stående, de får tæsk i det professionelle miljø. Det duer heller ikke med en forholdsvis mere skrøbelig afspiller af selvsamme grund.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

sttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tag en Roksan radius 5 super fed pladespiller

Til top Vis sttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sttt

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hold da op, der er godt nok nogen herinde der har set sig sure på Gyro'en

Det er altså noget være vrøvl at den er følsom overfor akustisk tilbagekobling, og at den starter/stopper langsomt. Jeg har Orben med DC motor. Den starter og stopper hurtigere end jeg kan støve pladen af.

Men det var i øvrigt ikke min mening at starte en SL1200 VS Gyro/Orbe debat, hvad gavner det? Det er jo begge gode pladespillere i deres prisklasser. Ligesom Roksan Radius 5, eller De fleste ProJect også er. Åh den kære mangfoldighed, er det ikke herligt? Skal vi ikke forsøge at hylde det i stedet for at konkurrere om hvem der er mest veludrustede

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Hvorfor tror man alle professionelle ( 99.99% ) vælger denne ? Gå ind på et hvilket som helst diskotek, bar, spillested og der står en SL-1200. Er med flere gange om ugen i diverse reklamefilm. Fordi det er noget plastic, fordi den lyder middelmådigt ?

Det er kabeldiskussionerne om igen. Folk der arbejder med lyd, har HELT andre kriterier for hvad deres udstyr skal kunne. En DJ kan i sagens natur ikke bruge en pladespiller der ikke har et ekstremt moment og variabel pitch. Med den udbredelse som den har i det professionelle miljø, er den naturligvis skruet ganske fornuftigt sammen. Om man så kan lide designet, er så en anden sag.

Personligt har jeg det med musik, som jeg har det med kaffe. Her modsvarer vinylen de ritualer og rutiner der går til at fremstille en kande stempelkaffe. Hvem hulen går så op i at pladetallerkenen spinner op på mindre end 1/3 sekund? Jeg bruger tid på at spænde pladen fast, give den en tur med kulfiber børsten, sikre mig at der ikke sidder en stor nullermand under pickuppen (og den får så en tur med børsten hvis ikke jeg er tilfreds), hvorefter pickuppen sænkes og jeg sætter mig til rette. Den Gyrodec jeg spiller på nu, er mindst 20 år gammel, og erstatter en 27 år gammel STD305M, som også er flydende ophængt og har remtræk. Synes jeg er ganske OK kriterier for ejerglæde. Skulle finanserne en dag tillade en SME IV eller SME V eller en anden interessant arm, ved jeg at værket vil kunne bære den med stolthed.

Min SB3 er i dette tilfælde pulverkaffen. Den kan jeg såmænd også nyde, men det er normalt et helt andet mindset jeg har når den kører (men den tåler kritisk lytning).

Skulle jeg råde trådstarter til noget, blev det Linn pladespilleren, men at han stadig skal/bør checke andre optioner ud, end de 2-3 mulige kandidater han har valgt. Mon ikke der er at par kandidater på KSB eller DBA?

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes