Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespilleren vælges*KØBT* (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Billeder af den nyindkøbte pladespiller side 3

Halløj

Jeg er snart nu så voksen, at jeg nok skal til at have en pladespiller til vores arvede pladesamling..

Jeg har indtil nu koncentreret mig om to mærker/modeller. Det drejer sig først og fremmest om:

- Linn LP12 (brugt)

- Rega P5 (åben for P9)

Hvad har folket af sige om disse to/tre modeller. Jeg er umiddelbart gået efter noget, som mange mener er godt. Er jeg helt ude i hampen, eller er der en mening med galskaben? 

Mvh Thor

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nappe en P5 - så bliver du ikke drillet
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Dunhill
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en p9 og er mere end tilfreds. Jeg syntes både lp12 og P9 lyder godt , men Linn kræver justereinger i ny og næ plus der findes utallige opgraderinger. Jeg kan bedst lide Rega hvor man køber en pladespiller som er bygget færdig og bare spiller og spiller. Jeg har monteret en Exsact pu fra Rega, men vil gerne have deres top pu monteret, men den koster Jeg hørte sin tid P5, P7 og P9 og jeg havde håbet at P5 lød næsten ligeså godt som P9, men der var ikke bare lidt forskel men STOR forskel. P9 havde bare mere styr på tingene.
Til top Vis Dunhill's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dunhill

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Alene på grund af det flydende ophæng ville jeg ikke vælge en linn. Havde sådan en i 14 år og var glad, da jeg gik over til en fast og solid afspiller.

Held og lykke med projektet - hos en god pickup og riaa er en nødvendighed.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Rega'en er der ikke så mange faldgrupper på, det er et meget simpel design. LP12'eren findes i mange varianter, efter så mange år på market og med en løbene udvikling på dem er det svært for en nybegynder at vide hvor god en afspiller man står med. Som nævn så skal LP12eren justeres da ophænget er fjeder baseret, en fjeder mister jo med tiden lidt af sin styrk og derfor skal subchassiet justeres for at affjedringen virker efter hensigten, har fået oplyst at hvis man ellers ikke flytter den særlig tidt, så skal den justeres med 2 års mellemrum. Når alle ulemperne er risset op, så syntes jeg at LP12eren har mere personlighed en rega afspilleren, men det er nok lige så meget et spørgsmål om smag.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

en god pickup og riaa er en nødvendighed.

Meget enig

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hvad med at vælge en Rega P7?

Den har en del af det P5eren mangler i forhold til P9eren men koster stadig kun det halve af P9eren.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en Rega Planar 5, og er meget tilfreds med den, jf. min anmeldelse af den her på sitet. Vil endvidere anbefale den eksterne strømforsyning TT-PSU til den. Også en anden bruger her på sitet er ovenud tilfreds. Planar 7 har ikke fået gode anmeldelser forstået på den måde, at den ikke var merprisen værd i forhold til en Planar 5. Håber det kan hjælpe dig.

Mvh
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Sendt: 15 Maj 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Super svar

Må jo nok erkende, at tingene bare skal køre, når de først er installeret i hjemmet. Derfor tror jeg, at jeg vil kigge lidt i Rega retningen. Må forbi Hr. Vittrup og lytte lidt.

Placeringen af den fremtidige pladespiller, kommer nok til at stå til højre for mit Primare. Se billeder på link.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81328&K W=ts%5Friders

Ville gerne have pladespilleren op og hænge på væggen, men mulighederne som i ser, er sku noget begrænset.

Mvh

Thor

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Med det set-up ville jeg gå efter noget der matcher i kvalitet og ydelse. En Technics SL-1200 MK2 er et godt valg - referencen indenfor pladespillere ( fås både i mørkegrå og champagne ):

- Direct Drive, ingen motor, ingen rem
- Nul rummel, sort sort baggrund med superb lyd
- SME fatning til let udskiftning af PU
- Armen kan hæves og sænkes ved stor ring på armfoden, medens pladen kører ( ved skift af PU el. måtte )
- Antiscating sættes og blir der, ingen fiskesnørre
- Stylus lys, find pladen om aftenen, støv på nålen ?
- Momemtan start/stop
- Momentan skift 33 til 45, rens pladen ved 45
- Låg kan sættes i en hvilken som helst position, og blir der
- Ganske immum for tramp akustisk tilbagekobling etc, vejer godt 12kg
- Bygget til at holde ( næsten ) evigt
- Pris: ca 450 euro

http://en.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200
http://www.panasonic.com/consumer_electronics/technics_dj/pr od_intro_sl1200mk2.asp

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Med det set-up ville jeg gå efter noget der matcher i kvalitet og ydelse. En Technics SL-1200 MK2 er et godt valg - referencen indenfor pladespillere ( fås både i mørkegrå og champagne ):

- Direct Drive, ingen motor, ingen rem
- Nul rummel, sort sort baggrund med superb lyd
- SME fatning til let udskiftning af PU
- Armen kan hæves og sænkes ved stor ring på armfoden
- Antiscating sættes og blir der, ingen fiskesnørre
- Stylus lys, find pladen om aftenen, støv på nålen
- Momemtan start/stop
- Momentan skift 33 til 45, rens pladen ved 45
- Låg kan sættes i en hvilken som helst position, og blir der
- Ganske immum for tramp akustisk tilbagekobling etc, vejer godt 12kg
- Bygget til at holde ( næsten ) evigt

Fuldkommen enig, fantastisk afspiller til de småpenge sådan en koster.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed er at lede efter en brugt Michell Gyro. Det er stadig en fantastisk pladespiller, den er blevet løbende opgraderet, og den kan opgraderes til (næsten) Orbe status. Jeg har selv en Orbe som jeg er meget glad for. Michell pladespillerne har flydende ophæng ligesom Linn. Men i modsætning til Linn hænger subchassiet i fjedrene. Derved stabiliseres "rocking modes". Jeg har personligt aldrig haft problemer med justering af ophænget. Det er meget nemt i modsætning til Linn'en, hvor det er næstem umuligt fordi det ikke kan gøres mens pladetallerknen er på. En yderligere fordel ved Michell's flydende ophæng er at deres armboards er afbalanceret således at vægten af arm + armboard altid er præcis 1 kg. Det betyder at subchassiet har samme masse-center uanset arm. Det er ret unikt blandt pladespillere med flyende ophæng, og gør Michell meget fleksibel hvad angår valg af arm. Man kan sågar montere en Jelco 12 tommer arm, hvis man lyster...

Lydmæssigt er Gyro'en nok lidt midt imellem LP12 og planar 9. Den har en lidt varm midtbas, men ikke så blød som Linn'en. Planar 9 er nok lidt mere dynamisk end en Gyro (men kun hvis pladerne er HELT plane). Til gengæld har Gyro'en et perspektiv som stort set ingen anden uanset pris.

SL1200/1210 som forslået ovenfor er også en god mulighed, men byt armen ud med en Rega, Jelco eller Project eller... Den arm der sidder på yder ikke værket nogen retfærdighed. Opgradering af strømforsyning skulle også kunne give et løft...

I øvrig: Hvis du går efter en brugt Linn, så vær meget forsigtig hvis den har Ittokk arm. Det er en rigtig god arm, men med meget skrøbelige lejer. De kan nemt være ødelagt på en ellers perfekt udseende arm.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Når pladespiller vælges

så skal man se på lydkvaliteten, betjeningskomforten, mærkepræferencer og prisen. Alle hifi investeringer er vel en afvejning af de forhold.

Og den technics er da ikke så lidt flottere end en REGA, der ydermere er elendig betjeningsmæssigt. Så hvis jeg skulle vælge ville jeg tænke på noget der ikke kun er godt lydmæssigt, men også betjeningsmæssigt, for så bruges den sikkert meget mere. Så find en god fuldautomatisk direkte drevet tung sag, og sæt en god pick up på.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Enig, dårlig betjening, rummel, og akustisk tilbagekobling var det der i sin tid fik mig til at skifte til CD, havde en SME Plinth 2000 system med Sony værk, SME 3012 12" II arm:

http://www.vinylengine.com/library/sme/2000-plinth-system.sh tml

-det fungede som sagt ikke rigtig, altid småproblemer, man skulle bl.a enten vente på tallerknen stopper, eller ta pladen af i farten etc. Hastigheden skulle stilles hele tiden, antiscating rykkede sig ( fisksnørren ). Er nu tilbage i vinylen, flere og flere af mine CD fejler, havde jeg vidst denne SL-1200 eksisterede tilbage i 78 havde jeg købt dengang og sandsynligvis aldrig haft CD.

Især i disse tider hvor pladespillen skal konkurrere med fjernetjente musikservere, er det vigtigt at pladeskift og betjening ikke er for langsom eller besværlig.

optimalt er en Direct Drive ( DD )  der også kan hæve armen ved slut - det eneste der mangler på min egen. Heldigvis er audiophile ikke så glade for semi/fuldautomatske pladespillere, så de står i lav kurs i den blå avis - typisk 500 - 1.000 for en superb DD.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

@Bevensee

Pladespillere som denne Michell Gyro er mere brugskunst end egentlig operationel pladespiller i min optik.

Der mangler støvlåg, gerne et der kan sættes i alle positioner - ellers bliver pladen støvet, både når du glemmer den og medens den spiller. Støvlåg er et minimumskrav !

Uvidst hvor lang tid det tar for pladetallerkenen at starte eller stoppe, men udfra billedet har den en enerti der er mere end min tålmodighed rækker.

Det ser ud til 33 til 45 skift sker ved man flytter elastikken fra ét hjul til et andet, her er hjulet dog synligt - på andre spillere, som eksempelvis Rega, skal man stoppe det hele, ta pladetallerknen af, skifte elastikken fra et hjul til et andet dybt ned i plinten, på med tallerkenen igen, og måtten, starte op igen !

Den arm der er på, har ikke SME fatning, en mindre detalje, men når alt lægges sammen, herunder stylus lys m.m. er en sådan Michell Gyro mere et husalter / brugskunst som man hurtig bliver træt af hvis der spilles vinyl ofte.

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Til gengæld lyder den noget bedre end din favoritpladespiller
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Er man til vintage style, fås kasser i forskellige træsorter:

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
@Bevensee

Pladespillere som denne Michell Gyro er mere brugskunst end egentlig operationel pladespiller i min optik.

Der mangler støvlåg, gerne et der kan sættes i alle positioner - ellers bliver pladen støvet, både når du glemmer den og medens den spiller. Støvlåg er et minimumskrav !

Uvidst hvor lang tid det tar for pladetallerkenen at starte eller stoppe, men udfra billedet har den en enerti der er mere end min tålmodighed rækker.

Det ser ud til 33 til 45 skift sker ved man flytter elastikken fra ét hjul til et andet, her er hjulet dog synligt - på andre spillere, som eksempelvis Rega, skal man stoppe det hele, ta pladetallerknen af, skifte elastikken fra et hjul til et andet dybt ned i plinten, på med tallerkenen igen, og måtten, starte op igen !

Den arm der er på, har ikke SME fatning, en mindre detalje, men når alt lægges sammen, herunder stylus lys m.m. er en sådan Michell Gyro mere et husalter / brugskunst som man hurtig bliver træt af hvis der spilles vinyl ofte.

En Gyrodec har støvlåg. Det er SE modellerne som ikke har. Pladetallerkenen stopper på under 1,5 sekund (AC motoren er en ganske glimrende bremse når den ikke får strøm (min nyerhvervede 20 år gamle Gyrodec er ikke monteret med DC motoren)). Kortere tid end det tager at løsne pladestrammeren. Jeg har ingen 45 RPM'ere, så det er for min del overhovedet ikke et issue, men som du selv skriver, er remmen frit tilgængelig, og det er udelukkende et spørgsmål om at flytte remmen. På min gamle STD var det en nærmest umulig operation med at løfte tallerkenen, og håbe at remmen blev hvor den skulle være når tallerkenen blev genmonteret. Om en Gyrodec har SME fatning eller ej, er vel kun et spørgsmål om hvilken arm man smider på. En SME 3009 SII med de modificerede knivlejer, skulle være en aldeles glimrende arm til MC pickupper.

Hilsen en der aldrig blev træt af at betjene en STD305M, men som faldt over drengedrømmen til en pris han kunne betale, og som nu er en glad Gyrodec ejer.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Til gengæld lyder den noget bedre end din favoritpladespiller

Du får ikke noget der lyder bedre til den pris - og nej, det er nok mere SL-1200 der lyder bedre, du vil atid have støj fra motor og remtrækket - med min Marantz og JBL 100 går rummel og støj lige igennem. Men manges anlæg gengiver ikke nok, de hører det måske ikke helt så meget.

Hvis man vil "opgradere" kan man blot udskifte armen - der er en helt industri bag med upgrades i alle former - men ikke sikkert man opnår egentlig hørelig/brugelig forbedring - man opnår mere et husalter, eller naturligvis hvis det er en hobby. Havde selv planer om at sætte en SME arm på - men efter nogen tid, finder jeg den originale arm genial og er fuldt tilfreds med lyden.

http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm

bimx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

et lille foreslag

wilson benesch circle med act 0,5 arm(ab audio har en brugt)
Til top Vis bimx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bimx

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes