Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 19:35   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rør i Jolida JD-9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Spændende med et kinarør, som øjensynligt er af fin kvalitet - men det er jo også designet i Tyskland efter de gode gamle principper.

Hvis du påtænker at prøve dette rør, kan du få det til ca 1/2 pris hos The Tubestore i forhold til Tube Amp Doctor.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Tweaker skrev:
Overvej dette

Også Mullard reissue. Jeg har også NOS Telefunken, Siemens osv, men foretrækker dette. Faktisk er det så tæt på
originalen,
at det lige som den, også blusser op når du tænder forstærkeren. Et super rør, efter min mening, som godt kan måle sig
med
NOS rørene.
Tak for tippet.. Det lyder rigtigt interessant, og prisen set også ganske fornuftig ud.. Kan se man også
kan få et "matched pair" for en 25,- ekstra.. Tror sådan et sæt skal prøves..//Allan


Det der er en High Grade version. De har også en standard version til 25 Euro. Bare søg på 7025s, så får du begge
muligheder.

Tube Store er en mulighed, men tænk på at priserne er uden moms, og told løber også på. Så vidt jeg husker er deres
forsendelse heller ikke billig, så det kan alt i alt gå hen og blive dyrere, og tage længere tid.

Matchning er en god ide til RIAA. Til linie er det, som nævnt, mindre kritisk.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 18 September 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har netop i dag monteret de anbefalede rør fra TubeAmpDoctor og lige nu synes jeg godt nok der mangler noget i bunden i forhold til de standard rør der sad i Jolida'en.. Kan dette skyldes at de skal tilspilles, og i så fald hvor lang tid drejer det sig så om? Er det nok at RIAA'en bare står tændt, eller skal der musik på for at der sker noget?

På forhånd tak
//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 18 September 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hmm, ja det er den slags man aldrig kan vide på forhånd, hvordan noget spiller i forhold til det oprindelige . Hvis du syntes at der er for lidt bas i det nu, så vil tilspilning sikkert ikke give det du ønsker. Tilspilning er nok omkring 15-30 timer, og nogle mener der skal spilles på det. Hvorvidt det er rigtigt, har jeg ingen anelse om.

Hvordan spiller det i resten af frekvensområdet?

Hvilke rør blev Jolidaen leveret med?

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 18 September 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Der sad disse i: JJ ECC83S

Resten af frekvensområdet lyder her ved de første plader ganske godt.. Det er svært at sammenligne præcist uden A/B men tror toppen er blevet bedre.. Det er også som om stemmer står klarere.. Jeg har en kammerat med samme RIAA, dog i den anden ende af landet, så det kunne jo være sjovt at tage en af dem under armen og sammenligne direkte engang ved lejlighed..

De nye har også kun spillet et par timer, så der kan jo nå at ske lidt endnu, men har også et lidt skeptisk forhold til "tilspilning" fra andre sammenhænge.. Mon ikke meget skyldes tilvænning til den nye lyd, fremfor decideret ændring af lyden?!  Nu er det jo som sagt mine første erfaringer med rør, så det kunne jo forholde sig anderledes her...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 18 September 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

JJ rør er faktisk ret gode! Selv har jeg rodet med forskellige ECC82 og kom frem til at forskellen mellem gamle dyre rør og JJ rør var meget lille. Et Telefunken rør fra Ulm fabrikken (lukkede i 196?) koster spidsen af en jetjager, men Jeg tror ikke der er meget mere hul igennem. JJ rør giver fuld valuta for pengene!
Så vil der være mere fornuft i at skifte kondensatorer i signalvejen, det er normalt her at kineserne sparer. Prøv nogen tinfoil.PP (næsten lige så gode som Teflon), det er noget der rykker!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 19 September 2010 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Fin og elegant tråd, den hér!

Gode spørgsmål og rigtig gode svar, som mange sikkert kan have glæde af.



MVH.
Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 19 September 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Rør er et af de få komponenter, hvor der virkeligt ligger en fysisk ændring til grund for en tilspilning.

Det der sker, er at når røret bruges, så ændres overfladen på katoden, så elektronerene lettere frigives. Normalt sker denne ændring efter 50-100 timers brug. Om der er signal på eller ej, tror jeg ikke betyder noget som helst, det er selve opvarmningen af og højspændingen på katoden, som forårsager ændringen i metallets overflade.

Du skal i denne forbindelse være opmærksom på, at ændringen i katodeoverfladen falder tilbage igen, hvis røret ikke bruges i en længere periode - f.eks. efter en 3 ugers sommerferie. Så har forstærkeren ikke været i bruge i længere tid, så skal den faktisk spilles til igen.

Om "tilspilningen" har betydning for din opfattelse af manglende bas, skal jeg ikke kunne sige. Det må tiden vise.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 19 September 2010 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Rør er et af de få komponenter, hvor der virkeligt ligger en fysisk ændring til grund for en tilspilning.

Det der sker, er at når røret bruges, så ændres overfladen på katoden, så elektronerene lettere frigives. Normalt sker denne ændring efter 50-100 timers brug. Om der er signal på eller ej, tror jeg ikke betyder noget som helst, det er selve opvarmningen af og højspændingen på katoden, som forårsager ændringen i metallets overflade.

Du skal i denne forbindelse være opmærksom på, at ændringen i katodeoverfladen falder tilbage igen, hvis røret ikke bruges i en længere periode - f.eks. efter en 3 ugers sommerferie. Så har forstærkeren ikke været i bruge i længere tid, så skal den faktisk spilles til igen.

Om "tilspilningen" har betydning for din opfattelse af manglende bas, skal jeg ikke kunne sige. Det må tiden vise.


Nu får RIAA'en lov at stå tændt den næste uges tid, og så prøver jeg at smide de gamle rør i igen, for at sammenligne...

Hvis nogen i Århus har nogle ECC83 rør som bare ligger og roder, så sig endelig til.. Jeg skal gerne teste om de stadig virker :)

Tak for alle svarene!!

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 19 September 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Lidt OT . Det var da lige før vi skulle prøve at få lavet nogle rør "cykelture", på samme måde som Vinyl Engine gør med pickupper http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=19416

Det gør at man får nogle fleres meninger om tingene  

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 20 September 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer kloge hoveder der følger denne tråd, der ved om de samme regler som der gælder i DK med hensyn til internethandel også gør sig gældende i tyskland?! Jeg tænker på om jeg mon kan få lov at sende rørene tilbage selvom de har været isat RIAA'en?! I DK har man jo 14 dages returret ved internethandel, og jeg mener at have hørt det er en EU regel....

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 20 September 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Det er åbenbart ikke alle EU lande der har den regel endnu http://www.maclab.dk/forbrugerguide/#fortrydelse

Hvis tyskerne har samme regler som os, mener jeg at man godt må afprøve varen.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3923
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Er der nogen af jer kloge hoveder der følger denne tråd, der ved om de samme regler som der gælder i DK med hensyn til internethandel også gør sig gældende i tyskland?! Jeg tænker på om jeg mon kan få lov at sende rørene tilbage selvom de har været isat RIAA'en?! I DK har man jo 14 dages returret ved internethandel, og jeg mener at have hørt det er en EU regel....

//Allan
Er du sikker på at du har 14 dages returret i DK hvis de først har været isat din riaa, for det tror jeg nu ikke, så er varen taget i brug i min opfattelse.

__________________
Husk det er kun en hobby
Til top Vis dan a.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dan a.
 
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 20 September 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis vi antager at rørene er i væsentligt samme stand.. Det mener jeg da de er, eftersom jeg har emballagen og de kun har været afprøvet... Bemærk venligst at reglen om 14 dages returret KUN gælder ved fjernsalg, altså postordre, internet m.m... Det gælder ikke ved køb i en butik...

Jeg har i hvert fald sendt en mail til TAD, så nu må vi se hvad de siger...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2084
Sendt: 21 September 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Ja, hvis vi antager at rørene er i væsentligt samme stand.. Det mener jeg da de er, eftersom jeg har emballagen og de kun har været afprøvet... Bemærk venligst at reglen om 14 dages returret KUN gælder ved fjernsalg, altså postordre, internet m.m... Det gælder ikke ved køb i en butik...

Jeg har i hvert fald sendt en mail til TAD, så nu må vi se hvad de siger...

//Allan

Det kan du godt glemme. Det samme gælder pickupper.

Jeg ville da heller ikke bryde mig om, at få tilsendt de rør du har haft rodet og afprøvet med  Hvis man forventer at modtage nye

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 22 September 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jeg smider lige en link til den her tråd ang. min riaa herinde, da i jo har vist jer som nogle hjælpsomme mennesker med stor indsigt :) Det kunne jo være nogen lå inde med enten et link til en forklaring eller et personligt overskud til at forklare nybegynderen lidt om det her...

Tråd angående indstilling af RIAA

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 22 September 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Jeg smider lige en link til den her tråd ang. min riaa herinde, da i jo har vist jer som nogle hjælpsomme mennesker med stor indsigt :) Det kunne jo være nogen lå inde med enten et link til en forklaring eller et personligt overskud til at forklare nybegynderen lidt om det her...

Tråd angående indstilling af RIAA

//Allan


Ovenstående har gjort at undertegnede føler sig noget dum... Rørene bli'r

Igen - tak for hjælpen!!
//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes