Halløjsa!
Well!
Jeg kan da fortælle lidt om, at for mig går det rimeligt fint.
Jeg har en fornuftigt beliggende kasse til en gedigen sum penge på én af de bedre veje i det sydlige Århus.
Jeg har et par gode biler, hvoraf den ene er rimeligt kostbar.
Mht. Bankbogen, så står det helt fint til, banken er ret vilde med familien.
Faktisk så er der ikke så meget hifi, som jeg kunne drømme om, som jeg ikke bare kunne købe.
Men jeg gør det ikke.
Af den ganske simple årsag, at hvis man tror man altid får bedre lyd for flere penge, så tror man ganske enkelt forkert.
Desuden kan jeg faktisk enormt godt lide, at få fat i gode ting til de rigtige priser. Det er jo ingen kunst, at stille sig i en butik og bede om det dyreste de har.
Enkelte ting er der payback ved at give ekstra for, andre slet ikke, for slet ikke at nævne de ting, der bliver ringere.
Mht højttalere, så bør man i hvert tilfælde som et minimum, tænke på det rum de skal stå i. Det kan jo ikke nytte at placere meget store HTér i mindre rum. Tro mig selv temmeligt dyre HTér kan højlydt sige BÅT!
Mht. effektforstærkere, da stiger prisen gerne med ydelsen, men der er ganske kontante grænser for hvor stor en forstærker man kan bygge, uden at den faktisk bliver dårligere end en mindre. Rundt om 100Watt er alt rigeligt, ligeledes er det meget vanskeligt at bygge dem større, uden at det hele tabes på gulvet.
Kigger man på CD maskiner, da eksisterer der en lille håndfuld fabrikker der laver løbeværker, en endnu mindre håndfuld, der laver konverter og filter chips og så endnu færre der laver de opamps, der oftest følger efter.
Når de komponenter der først skal bruges er lagt i maskinen, så er det meget svært at se, hvad der så skulle ændre en hel masse for endnu flere penge.
Der findes enkelte, der selv laver software til diverse processorer i maskinerne, men det er undtagelserne.
Der er ihvert tilfælde ikke nogen, der får mig til at tro på, at fordi AD811 er skiftet ud til BB OPA627, så skal spille koste det dobbelte. Men faktisk er det ofte det der sker.
Preamps er lidt et kapitel for sig, der kan godt bruges en del flere penge på sådan én end man lige regner med. Skal der RIAA til, kan den faktisk være halvdyr.
Kabler er et område hvor det hele er gået bongas i de senere år. Jeg tror dog næppe ejerne betaler den fulde pris for disse, eftersom avancerne må være helt enorme.
Her vil jeg blot appellere til ganske alm. sund fornuft og så prøv prøv prøv og prøv. Før du begynder på det, kan det være endog meget svært at forstå, hvorfor kabler skal koste det de gør, når du virkeligt har prøvet mange af dem, så er det endnog endnu sværere at begribe.
Nå det var så det