| Forfatter |
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 28 April 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Killingbeans Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 28 April 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Jeg kan ikke helt se hvad du skal undskylde for - folk er jo selv herre over hvordan de vil gribe en ting an - trådstarter antyder jo selv han ikke kan lave den, men efterspørger et værksted.
Jeg er selv tidligere radiomekaniker, så jeg kender desværre kun alt for godt til det med at begynde at skifte "på mistanke" - periodiske fejl er noget fanden har skabt i vrede |
|
|
Min undskyldning var nu også mest et udtryk for at jeg baskede mig selv hårdt i hovedet, da det gik op for mig, hvor amatøragtigt jeg greb problemet an.
Jeg er selv lige blevet udlært som elektronikfagtekniker et sted hvor ESD-sikring og HF-afskærmning var en by i Rusland samtidig med at nedskrevne fejlfindingsprocedurer og generel dokumentation var mindst lige så mangelfulde. Jeg har med andre ord fået ubehageligt mange dårlige vaner 
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 April 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Killingbeans skrev:
jan_stevns skrev:
| Jeg kan ikke helt se hvad du skal undskylde for - folk er jo selv herre over hvordan de vil gribe en ting an - trådstarter antyder jo selv han ikke kan lave den, men efterspørger et værksted.
Jeg er selv tidligere radiomekaniker, så jeg kender desværre kun alt for godt til det med at begynde at skifte "på mistanke" - periodiske fejl er noget fanden har skabt i vrede |
|
|
Min undskyldning var nu også mest et udtryk for at jeg baskede mig selv hårdt i hovedet, da det gik op for mig, hvor amatøragtigt jeg greb problemet an.
Jeg er selv lige blevet udlært som elektronikfagtekniker et sted hvor ESD-sikring og HF-afskærmning var en by i Rusland samtidig med at nedskrevne fejlfindingsprocedurer og generel dokumentation var mindst lige så mangelfulde. Jeg har med andre ord fået ubehageligt mange dårlige vaner 
|
|
|
De dårlige vaner kommer uhyggeligt hurtigt - og underligt nok er der ikke mange der tænker lidt over at fejlen oftest er det sidste sted man leder :)
Rent personligt er jeg bedøvende med hvordan folk vælger at rette en fejl (eller prøve på det) - det er jo deres egen tid, og kræfter, det kan de sikkert nok selv administrere bedre end jeg :)
Men - når nogen begynder at foreslå nogen noget, der dybest set savner bund i virkeligheden, er det ikke altid jeg kan holde næbbet flettet. Det er ikke i ond mening, og ærligt talt sætter jeg da også selv pris på om nogen lige gider fortælle mig, hvis jeg er på forkert kurs.
Sammenholdt med at man jo ikke altid sidder med apparatet foran sig, kan det give sjov i gaden.
( tro mig : Det er skide skægt, at køre 145km ned til en tandlæge på Lolland, og tænde for stikkontakten, så printeren virker igen )
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jordnær fejlsøgning er at åbne kabinettet og forsigtig duppe på printet lidt omkring med en plast ting - normalt kan man fremprovokere fejlen ved at duppe det rette sted. Ofte er det en kold lodning der skal efterlodes. Fordelen ved denne fejlfindingsmetode er man behøver ikke vide noget som helst om apparatet, helt uden diagrammer. Er problemet stationært, eller er der ikke liv i apparatet står det straks værre til. Når det starer med at fejle, er det derfor vigtig at finde stedet inden fejlen bliver permanent - derefter kan stedet vanskelig findes. I tilfældet denne Technics ville jeg søge rundt på nettet og se om der skrives om dette symptom - er der tilstrækkelig mange med problemet og løsningen den samme, er det nok der man starter. Der er jo solgt nogle millioner gennem årene, og de fleste er stadig i drift. Husk - ejerne af en SL-1200 MK2 sælger kun hvis den er defekt, eller fogeden står og banker på  Duppen på printet er måske ikke let i dette tilfælde, men kan jo ultimativt forsøges. Livstiden på et TV kan ofte forlænges med nogle år ved denne simple fejlsøgning og efterlodning af kolde lodninger. Held og lykke !
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 12 Maj 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lavet en handleplan for min Technics. Jeg smider den blidt i bilen og kører en tur til Ringsted og får Skovlund til at give den et kig.
Så nu får vi se hvornår jeg får tid til at forlade fyn...
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 14 Maj 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du finder fejlen må du meget gerne skrive hvad det var - er lidt nysgerrig.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
| N�r du finder fejlen m� du meget gerne skrive hvad det var - er lidt nysgerrig.
|
|
|
Så er min SL'er kommet hjem igen. Den røg forbi Jesper Micheelsen. Som lavede et super arbejde på den. Han skiftede sådan en her: AN6680 quarts chip. Og nu virker den som en drøm. Den har fået en DL 103'er på og leverer bare varen. DJ maskine eller ej. Jeg kan ikke se nogen grund til at opgradere før jeg vinder i Lotto.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at du har fået lavet din spille :)
Jeg kører selv med en bedaget Luxman, som stadig (7-9-13) spiller som en drøm, også med en (slebet) DL103 :)
Med slebet mener jeg dette tweak http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80189&KW=fr eako__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 15 Juli 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super godt nu må vi se hvornår min SL 1200,som er fra 1975,skal opereres.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 Juli 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Jordnær fejlsøgning er at åbne kabinettet og forsigtig duppe på printet lidt omkring med en plast ting - normalt kan man fremprovokere fejlen ved at duppe det rette sted. Ofte er det en kold lodning der skal efterlodes. Fordelen ved denne fejlfindingsmetode er man behøver ikke vide noget som helst om apparatet, helt uden diagrammer.
Er problemet stationært, eller er der ikke liv i apparatet står det straks værre til. Når det starer med at fejle, er det derfor vigtig at finde stedet inden fejlen bliver permanent - derefter kan stedet vanskelig findes.
I tilfældet denne Technics ville jeg søge rundt på nettet og se om der skrives om dette symptom - er der tilstrækkelig mange med problemet og løsningen den samme, er det nok der man starter. Der er jo solgt nogle millioner gennem årene, og de fleste er stadig i drift. Husk - ejerne af en SL-1200 MK2 sælger kun hvis den er defekt, eller fogeden står og banker på 
Duppen på printet er måske ikke let i dette tilfælde, men kan jo ultimativt forsøges.
Livstiden på et TV kan ofte forlænges med nogle år ved denne simple fejlsøgning og efterlodning af kolde lodninger.
Held og lykke !
|
|
|
" Er problemet stationært, eller er der ikke liv i apparatet står det
straks værre til. Når det starer med at fejle, er det derfor vigtig at
finde stedet inden fejlen bliver permanent - derefter kan stedet
vanskelig findes." Skal det forstås sådan, at du mener at en periodisk fejl er at foretrække, når der skal fejlfindes? MVH. Niels
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 17 Juli 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det var noget hjerne/finger synkronisering der lige skete der :)
....... Jeg vil helllere fejlrette på 1000 apparater med konstant fejl, end en enkelt med periodisk fejl. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |