| Forfatter |
|
Batman86 Udelukket fra forum

Dobb.prof. Mr. MBG
Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 22 September 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okey :)
Hvor har du købt dine???
__________________ Der Ud Af,-
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
Der er altså også en løsning som måske kunne bruges i dette tilfælde. Det drejer sig om at beklæde åbningerne på bagsiden af bashøjttalernes chassis'er med stof, som limes på med Clæbotyl lim. Det vil give meget større kontrol i bassen (afhængigt af stoffets tæthed), og er med garanti den billigste af metoderne nævnt i denne tråd. Stoffet skal limes på, så der ikke er nogen utætheder imellem stof og chassis, og der kan klippes små huller til ledningerne. Se tegning:
Jeg garanterer ikke for effektiviteten, men det burde tage en hel del af bulderbassen.
NB! Stoffet skal ikke være lige så tæt som f.eks. cowboystof, og heller ikke så "utæt" som gaze, men midt imellem. Eftersom stoffet kan klippes af igen, er der ikke noget ugjort ved at forsøge dette tweak; ingenting er ødelagt, måske med undtagelse af højttalernes eventuelle brugtpris? |
|
|
Den løsning går jo radikalt til værks, med ændring af Qm parameter, og beklædningen af kurven er med til at skabe mere dynamisk kompression. Det ville nok tage lidt af "bulderet", men samtidig vil man risikerer, at enhederne ikke kan mødes diskanten ved delefrq. osv.
Er det ok med at ændre fr.gang, så lav dem til et lukket system, luk reflexen og flyd dem op med med dæmpematriale. Så vil de nok smide det meste af bunden, men have en bedre impulsrespons. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
freako skrev:
Der er altså også en løsning som måske kunne bruges i dette tilfælde. Det drejer sig om at beklæde åbningerne på bagsiden af bashøjttalernes chassis'er med stof, som limes på med Clæbotyl lim. Det vil give meget større kontrol i bassen (afhængigt af stoffets tæthed), og er med garanti den billigste af metoderne nævnt i denne tråd. Stoffet skal limes på, så der ikke er nogen utætheder imellem stof og chassis, og der kan klippes små huller til ledningerne. Se tegning: Jeg garanterer ikke for effektiviteten, men det burde tage en hel del af bulderbassen. NB! Stoffet skal ikke være lige så tæt som f.eks. cowboystof, og heller ikke så "utæt" som gaze, men midt imellem. Eftersom stoffet kan klippes af igen, er der ikke noget ugjort ved at forsøge dette tweak; ingenting er ødelagt, måske med undtagelse af højttalernes eventuelle brugtpris? |
|
|
Den løsning går jo radikalt til værks, med ændring af Qm parameter, og beklædningen af kurven er med til at skabe mere dynamisk kompression. Det ville nok tage lidt af "bulderet", men samtidig vil man risikerer, at enhederne ikke kan mødes diskanten ved delefrq. osv.
Er det ok med at ændre fr.gang, så lav dem til et lukket system, luk reflexen og flyd dem op med med dæmpematriale. Så vil de nok smide det meste af bunden, men have en bedre impulsrespons. |
|
|
Ikke så radikalt som man skulle tro - det afhænger at stoffets tæthed. Faktisk er det et super tweak til "livlige" basser. Har selv forsøgt det med stort held på et sæt JBL L96. Jeg synes det er det værd, hvorfor jeg poster idéen. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
audiogon Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
de første to link du har skrivet virker ikke  |
|
|
Nåååå, scheisse.......
Jamen alle kan jo google på helmholz resonator, og jeg er sikker på at der er nogle der er rigtig gode til det.
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Mr. MBG
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig fandt jeg noget der gjord en forskel!
Skiftede Elac højttalerne ud med et sæt Vienna Acoustics Haydn Grand (Piano Hvid!)... og der skal jeg love får der skete ting
og sager... har stort set fået bulleren væk! det meget lidt der er tilbage... ud over det skal jeg love får at mellemtonen blev
åbnet op! og detaljeringen kom frem... ikke at sige Elac højttalerne ikke spillede godt! men stort set det hele druknede i
buller og oppustning! tvivler ikke på man kan få dem til at "synge" men på ingen måde i min akustik :o(
Ud over alt den buller osv. Er det som om lyden i Vienna Acoustics Haydn Grand er meget mere "hyggelig" at høre på hehe.
om man går rundt, sidder hygge snakker osv. lyder de bare super! man behøver ikke sidde koncenteret og lytte for få den
følse af woow, det lyder godt hehe.
Også er de ikke en gang spillet fuldt ud til! og skal love for jo mere de spiller, jo mere overrasker de
Og kæft de flotte i piano HVID! og så er de det første par højttaler, hvor jeg selv har pakket dem ud og følelsen af der ingen
der har rørt dem før mig hehe. De bare helt sprit nye! fed følelse
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedest Batman! Tillykke med dem!
Når de er spillet til, spiller de nok en anelse dybere. Håber ikke problemet bliver værre så...
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Mr. MBG
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Burde de ikke også blive mere detaljeret og hurtig i basgengivelsen? altså mindre buller i dybden...
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo de vil blive hurtigere og mindre fyldige i bassen, men de vil gå dybere.
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Mr. MBG
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var sådan jeg mente hehe.
Gør heller ikke noget de går dyber, for det ikke som sådan i det dybe det buller... det mere i den "normale" fyldige bas som
f.eks hiphop og sådan.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke!
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Mr. MBG
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo tak freako :)
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var da herligt at det ku løses!
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Mr. MBG
|
| Sendt: 26 September 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja
Havde faktisk opgivet det, og tænkt lige gyldig hvad jeg end gjord, så ville der ikke komme nogen forskel.
Og så talte jeg med Rene (Vassago HiFi) om bare for sjov prøve et sæt Haydn (demo), for høre hvordan de ville lyde hos
mig. Tænkte der jo ikke var så meget bas i dem (men forventede ikke noget) også bare for sjov spurgte jeg om han havde
nogen hjemme til salg, og der talte han om der var kommet en i hvid piano, og ved ikke hvorfor, men jeg var forelsket.
Bare det jeg kunne forstille mig hvordan de ville se ud! Har set Haydn i stort set alle de andre farver, så kendte til f.eks den
sorte piano, og den finish de ellers er i, og har altid været imponeret over den piano. Men ellers ikke tænkt så meget videre
over dem. Men så hørte jeg om den piano hvid, og så var jeg solgt hehe  dem måtte jeg bare have, om de så lød videre
godt hos mig eller ej hehe i mit hovede kunne det ikke blive værre
Og så fik jeg dem hentet, og pakket dem ud, og wauw de var fede! så fik jeg sat dem til, og uden nogen spec. cd i
maskinen, var det som om solen stod op, de lyd åbne og luftige, altså som om de kunne få luft, og det lød ikke tungt og
rungene. og så gik det ellers stærkt med få nogen af de gode cdér på, og det endte med at jeg sad i en 2-3 timer hehe, bare
det, det ikke bullerede, og det var luftigt, uden de var spillet til eller noget  det var jeg helt PAF over!!! __________________ Der Ud Af,-
|
| Til top |
|
| |