Emne: Expert.dk græde eller grine ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
floe skrev:
Det bliver da først rigtigt forvirrende for forbrugeren, hvis såkaldte "eksperter" opdigter deres egne sandheder, og blander rundt på begreberne.
Korrekt information burde være en selvfølge.
|
|
|
Jamen det gør de heller ikke. Det er jo korrekt at der kan ligge over 1000 film på en 1 TB harddisk som Expert skriver, eller at en kapacitet på 500 GB giver en maksimal optagetid på 1420 timer som Sony skriver. Det er bare en forenklet måde at oplyse det på så (næsten) alle kan forstå det. Hvis de skulle forklare det med en masse tekniske udtryk og tal, så det ikke kunne misforstås af en nørd der bevidst leder efter fejl, ville det blive for indviklet for den typiske Expertkunde. Så ville Jesper Juul måske nok have lært noget nyt om at lagre film på en harddisk, men fru Jensen ville slet ikke læse det. Hvad hjælper det at informationerne er korrekte hvis kunderne ikke forstår dem. |
|
|
Det passer jo ikke hvad du siger. En DVD-film fylder det den nu engang gør. Annoncen nævner intet om eventuelt konvertering til det ene eller andet format. I teorien kan en film således presses ned på 50 MB, hvis ellers man komprimerer den hårdt nok. Hvis man bruger din logik er det mao. lige så korrekt at påstå at der kan ligge 20.000 film på en 1 TB harddisk. Nu nævner de eksplicit en DVD, og den fylder som bekendt en del mere. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Stanley skrev:
floe skrev:
Det bliver da først rigtigt forvirrende for forbrugeren, hvis såkaldte "eksperter" opdigter deres egne sandheder,
og blander rundt på begreberne.Korrekt information burde være en selvfølge. |
|
|
Jamen det gør de heller ikke. Det er jo korrekt at der kan ligge over 1000 film på en 1 TB harddisk som Expert skriver, eller at en kapacitet på
500 GB giver en maksimal optagetid på 1420 timer som Sony skriver. Det er bare en forenklet måde at oplyse det på så (næsten) alle kan forstå
det. Hvis de skulle forklare det med en masse tekniske udtryk og tal, så det ikke kunne misforstås af en nørd der bevidst leder efter fejl, ville det
blive for indviklet for den typiske Expertkunde. Så ville Jesper Juul måske nok have lært noget nyt om at lagre film på en harddisk, men fru Jensen
ville slet ikke læse det. Hvad hjælper det at informationerne er korrekte hvis kunderne ikke forstår dem. |
|
|
lige så korrekt at påstå at
der kan ligge 20.000 film på en 1 TB harddisk. Nu nævner de eksplicit en DVD, og den fylder som bekendt en del mere. |
|
|
nej den fylder IKKE mere hvis du bruger standard instillingerne på en harddiskoptager som det er tænkt den almene expert kunde vil gøre
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Stanley skrev:
Hvad hjælper det at informationerne er korrekte hvis kunderne ikke forstår dem. |
|
|
Det er jo derfor de skal konsultere en expert 
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Ja, men man kan jo være Expert i mange ting. Mon ikke vi alle har oplevet eksperter der har holdt foredrag om et emne som de, uden tvivl, vidste en masse om. Problemet var bare at de ikke evnede at forklare det på en måde så andre også forstod det. Den type eksperter er vel heller ikke særlig egnede som sælgere.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Nu nævner de eksplicit en DVD, og den fylder som bekendt en del mere.
|
|
|
Nej, de nævner en DVD-film.
Det jeg fokuserer på er ordet film. Du (og Jesper Juul) fokuserer på ordet dvd. Jeg føler mig ret overbevist om at Expert også mener film og det er også sådan de fleste kunder vil opfatte det. Hermed er Expert også på linie med hvad der er helt normalt i branchen.
Jeg er da enig i at det ville være mere korrekt hvis de havde skrevet film istedet for DVD film, men det er det jeg tidligere kaldte ordkløveri. Er det virkelig nødvendigt at oprette en tråd for at hænge dem ud på nettet for sådan en bagatel ?
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Jeg er da enig i at det ville være mere korrekt hvis de havde skrevet film istedet for DVD film, men det er det jeg tidligere kaldte ordkløveri. |
|
|
Det er jeg faktisk ret enig i. Lad os blot droppe denne ret meningsløse diskussion  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
Nissemanden skrev:
Thomas Geil skrev:
mcs_5 skrev:
Thomas Geil skrev:
Det er vel irrelevant, der er stadig givet en dårlig vejledning. Det er typisk, bare der kommer varer ud af døren så pyt med detaljerne. |
|
|
Lige præcis der mener jeg ikke vejledningen er så dårlig. Det betyder da ingenting i praksis, om der står 4 ohm eller 8 ohm på en højttaler.Venlig hilsenMikkel C. Simonsen |
|
|
Jeg er lodret uenig på det punkt, det er da ret væsentligt i forhold til den forstærker der skal trække højtalerne. Det er da den slags information der burde være en selvfølge når en kunde melder sig hos en hifi forhandler, troede egentlig også det var en del af det man betalte for. Hvis det er informations niveauet er det ikke underligt at internet handel overtager mere og mere  |
|
|
Endelig en der forstår mig  |
|
|
Ja, men så er i jo bare 2 der ikke forstår....
Det har jo reelt ingen betydning mht. de forstærkere der produceres i dag. Men nuvel, du har haft en skidt oplevelse, så fred være med det...
Men efter at have set i en anden tråd, nemlig hér: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82425&K W Hvordan du skriver om højttalere og deres impedans m.m., så kan jeg da bedre forstå at du ikke forstår...
Jeg tror der er 2 tænkelige årsager til den vejledning du har fået:
- Ekspedienten har ikke følt at du var "moden" til en forklaring omkring ALLE de forhold der gør sig gældende for hvorvidt en højttaler er svær at drive eller ej, og dermed har han bare fortalt dig hvad du havde brug for at vide.
- Ekspedienten ved ikke selv om det reelt set har noget at sige, og derfor svarer han dig som han gør. Forhåbentlig kan han underbygge med, at han har så godt kendskab til højttalerne, at han ved at de ikke er specielt svære at drive.
Håber du får din nattesøvn... |
|
|
Begge muligheder er bedre end mulighed nummer 3: Ekspedienten kunne sælge dig en dyrere forstærker sammen med højttalerne ved fejlagtigt (eller måske ligefrem bevidst vildledende) at hævde, at den du havde i forvejen var utilstrækkelig. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 17 April 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
Nissemanden skrev:
Thomas Geil skrev:
mcs_5 skrev:
Thomas Geil skrev:
Det er vel irrelevant, der er stadig givet en dårlig vejledning. Det er typisk, bare der kommer varer ud af døren så pyt med detaljerne. |
|
|
Lige præcis der mener jeg ikke vejledningen er så dårlig. Det betyder da ingenting i praksis, om der står 4 ohm eller 8 ohm på en højttaler.Venlig hilsenMikkel C. Simonsen |
|
|
Jeg er lodret uenig på det punkt, det er da ret væsentligt i forhold til den forstærker der skal trække højtalerne. Det er da den slags information der burde være en selvfølge når en kunde melder sig hos en hifi forhandler, troede egentlig også det var en del af det man betalte for. Hvis det er informations niveauet er det ikke underligt at internet handel overtager mere og mere  |
|
|
|
|
Det har jo reelt ingen betydning mht. de forstærkere der produceres i dag. Men nuvel, du har haft en skidt oplevelse, så fred være med det...
Men efter at have set i en anden tråd, nemlig hér: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=82425&K W Hvordan du skriver om højttalere og deres impedans m.m., så kan jeg da bedre forstå at du ikke forstår...
- Ekspedienten har ikke følt at du var "moden" til en forklaring omkring ALLE de forhold der gør sig gældende for hvorvidt en højttaler er svær at drive eller ej, og dermed har han bare fortalt dig hvad du havde brug for at vide.
- Ekspedienten ved ikke selv om det reelt set har noget at sige, og derfor svarer han dig som han gør. Forhåbentlig kan han underbygge med, at han har så godt kendskab til højttalerne, at han ved at de ikke er specielt svære at drive.
|
|
For det første synes jeg ikke at en ekspedient skal vurdere på om kunden er "moden", da slet ikke når kunden spørger direkte.
Den forstærker jeg havde var en Nad 7240PE fra midt 80'erne - men det fik han aldrig at vide, for han spurgte ikke.
Han fortalte faktisk aldrig noget om højtalerne - ikke et ord. Han lod mig høre dem 3 minutter i en hal på størrelse med en håndboldbane med 200+ mennesker der rendte rundt. Da jeg senere besøgte butikken, hentede han dem på lageret og stillede dem foran mig og sagde, "værsgo' betal her."
Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan impedans da så fungerer, hvis det ikke følger fysikkens love? Har læst om andre med samme opfattelse som mig, men det kan da godt være at det er forkert - man kan desværre ikke spørge en sælger, for de ved det heller ikke.
Se evt her http://www.prestonelectronics.com/audio/Impedance.htm
Jeg tror der er 1 grund til den vejledning jeg ikke fik. Eksperienten kunne eller ville ikke.
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 17 April 2010 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Friman skrev:
Nissemanden skrev:
Thomas Geil skrev:
mcs_5 skrev:
Thomas Geil skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
For det første synes jeg ikke at en ekspedient skal vurdere på om kunden er "moden", da slet ikke når kunden spørger direkte.
Den forstærker jeg havde var en Nad 7240PE fra midt 80'erne - men det fik han aldrig at vide, for han spurgte ikke.
Han fortalte faktisk aldrig noget om højtalerne - ikke et ord. Han lod mig høre dem 3 minutter i en hal på størrelse med en håndboldbane med 200+ mennesker der rendte rundt. Da jeg senere besøgte butikken, hentede han dem på lageret og stillede dem foran mig og sagde, "værsgo' betal her."
Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan impedans da så fungerer, hvis det ikke følger fysikkens love? Har læst om andre med samme opfattelse som mig, men det kan da godt være at det er forkert - man kan desværre ikke spørge en sælger, for de ved det heller ikke.
Se evt her http://www.prestonelectronics.com/audio/Impedance.htm
Jeg tror der er 1 grund til den vejledning jeg ikke fik. Eksperienten kunne eller ville ikke.
|
|
|
Husk på at der ikke var noget at vejlede om. Det produkt du var interesseret i var kun i den variant du ville købe.
Du spørger så sælger om noget generelt, der egentlig ikke har relevans for dit køb.
Jeg kan godt forstå han ikke ville svare(hvis han kunne), og forståelse for at en sælgeruddannet ikke har kompetencer til at lære menigmand om impedansforløb for en højttaler.
Går du også ned i supermarkedet for at købe røde tomater og derefter forventer at kassedamen kan svare på hvorfor der også findes gule tomater?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 17 April 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
Det har jo reelt ingen betydning mht. de forstærkere der produceres i dag.
|
|
|
Nissemanden skrev:
Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan impedans da så fungerer, hvis det ikke følger fysikkens love? Har læst om andre med samme opfattelse som mig, men det kan da godt være at det er forkert - man kan desværre ikke spørge en sælger, for de ved det heller ikke. Se evt her http://www.prestonelectronics.com/audio/Impedance.htm
|
|
|
Som Friman skriver har det ikke den store betydning idag, det er vigtigere at købe den højttaler du synes lyder bedst.
Du skrev tidligere at vi ikke skulle debattere impedans i denne tråd. Jeg har derfor valgt at svare på dit indlæg i den tråd Friman linker til.
Sjoenne skrev:
Jeg kan godt forstå han ikke ville svare(hvis han kunne), og forståelse for at en sælgeruddannet ikke har kompetencer til at lære menigmand om impedansforløb for en højttaler.
|
|
|
Enig. En sælgeruddannet kan jo ikke samtidig være uddannet radiotekniker eller ingeniør. Der må naturligvis være grænser for hans tekniske viden. Ellers ville det jo også være noget svært at skifte job. Skulle han så tage en ny uddannelse som møbelsnedker inden han kunne blive sælger i en møbelforretning ?
|
Til top |
|
|
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
Sendt: 17 April 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay vi bliver vist ikke enige
Jeg lader den hænge, men kigger lige på det der impedans noget.
|
Til top |
|
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nissemanden skrev:
Okay vi bliver vist ikke enige Jeg lader den hænge, men kigger lige på det der impedans noget. |
|
|
Læs evt. hér:
http://www.symphonysound.com/articles/tubefriendly.html
Der kan du læse om hvad der gør højttalere nemme at drive, og du vil dermed også forstå hvorfor det ikke kun afhænger af nominelle impedansopgivelser som fx. 4 eller 8 ohm... __________________ Mvh. friman
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
floe skrev:
Nu nævner de eksplicit en DVD, og den fylder som bekendt en del mere.
|
|
|
Nej, de nævner en DVD-film.
Det jeg fokuserer på er ordet film. Du (og Jesper Juul) fokuserer på ordet dvd. Jeg føler mig ret overbevist om at Expert også mener film og det er også sådan de fleste kunder vil opfatte det. Hermed er Expert også på linie med hvad der er helt normalt i branchen.
Jeg er da enig i at det ville være mere korrekt hvis de havde skrevet film istedet for DVD film, men det er det jeg tidligere kaldte ordkløveri. Er det virkelig nødvendigt at oprette en tråd for at hænge dem ud på nettet for sådan en bagatel ?
|
|
|
Nej, det er ikke nødvendigt Der er nemlig forskel på en sund optagethed af sproglig nuancering og præcision, på den ene side, og ligegyldigt ordkløveri, der nødvendigvis må udgå fra en usund optagethed af at høre på sig selv fremture med ligegyldige distinktioner...
DVD vs. DVD-film hører helt bestemt til i sidstnævnte ordkløveri-skuffe. Og som afsæt for en kritik af Ekspertkæden som sådan hopper hjulene altså helt af.
Nyd musikken 
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|
olevest Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, i bund og grund har jeg lige brugt 20 min på at gennemlæse mudderkaste mellem 2-4 mennesker der gerne vil gradbøje en reklame... Suk...
Expert eller andre forhandler som har sælger ansat, kan ikke gå i dybden med alle deres produkter. Især hvordan en lille skrue er sat i kabinettet for at minimerer......
Det er helt klar en fejl at han ikke spørger ind til det udstyr du har, det er det første man burde spørge om for at fastsætte hvad behov man har. Expert har selvfølgelig alle som kundegruppe, både Hr. og Fru. Jensen, men også Mester nørd. Men hvorfor/hvordan skal en sælger vide at du netop vil vide noget om den lille skrue i bunden af træ-kassen? Husk på, de fleste der kommer ind i Expert, eller andre butikker, ikke har den fjerneste anelse om at der overhovedet ER en skrue.? Måske 5% af dem der kommer ind, har en viden der vil finde det spændende, om den skrue sidder der, eller et andet sted.
Hvorfor så kede resten af kunderne med den snak?
Er sikker på, at langt de fleste sælger som står i Expert og andre forhandler, brænder 100% for sit job, ellers ville man ikke arbejde/få jobbet.
Min mening og erfaring....
Så blev jeg en del af den ligegyldige debat :)
__________________ Vh
Ole
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
olevest skrev:
Så blev jeg en del af den ligegyldige debat :)
|
|
|
...som er 9 måneder gammel. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn, og jeg hoppede selv på den - havde ikke set hvor gammel tråden var  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
Sendt: 16 Januar 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha også her...
For at puste til ilden:
Jeg syntes da de har en pointe, det da bundforkert, at gå ud og slå på man er "ekspert", og så påstå en DVD fylder 700mb.. :)
Havde ikke været så overrasket hvis det stod i el-mutantens avis, men når man laver en decideret fakta reklame, så burde det
altså bare spille :).
Nå, vi må hellere begrave den, inden de få gutter puster sig op igen haha..
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|