Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC 24Bit 192KHz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du beslutter dig for at kunne leve med 96K

http://www.homehifi.co.uk/products/TC-7510.html

135 Euro > 1000 Dkr

No brainer!
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Marts 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

@klc-audio
Tjaa... Det er billigt nok.
Der er bare flere alternativer i nogenlunde samme prislag, så længe man kun går op til 96Khz.
Det svære er at finde dem med 192KHz input til en "god" pris (=lav).

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

@Frankie
Tror jeg har fundet noget på den DAC:

Fra manualen:
"UPSAMPLE : AES / EBU, S/PDIF (Coax), Optical (Toslink) and USB Input modes:
You can select either 24 Bit /192kHz upsampling (green LED), 24 Bit / 96 kHz upsampling
(red LED) or Bypass (no LED). ‘BYPASS’ means the digital output is exactly same
as the digital input (up to 24 Bit / 96 kHz). Which mode is better? You be the judge.
Musicality and nuance vary depending on the recording status of the sources.
Generally, we recommend 192 kHz upsampling for most playback."

Der står desværre at den kun tager op til 24Bit, 96Khz som input - den kan så godt upsample det til 192Khz - men igen, det er så ikke det jeg søger.

Har dog godt hørt en masse gode ting om den DAC.

P.S.
Din gamle Jolida CD kører stadig

Gonz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

[@Gonz
Ja, den lever også op til kravene ud fra specifikationerne.
Den ser noget avanceret ud (=til professionel brug), og er lidt betænkelig ved kvaliteten af prof-lydudstyr - selvom du skriver den lyder godt til prisen. Men ok, den er lidt billigere end de andre, der er nævnt i denne tråd og specifikationerne ser ret imponerende ud.
Er stadig lidt betænkelig ved prof-lydudstyr efter en del tidligere dårlige oplevelser af prof-lydudstyr som hifi-grej (Behringer og DEQX blandt synderne).
Men vil da lige have den i tankerne, efterhånden som jeg søger lidt efter kandidater.[/QUOTE]

Jeg har selv testet  Behringer og du har helt ret, de lyder ikke godt, men er jo osse meget  billige ! RME FIREFACE 400 spiller bedre end f.eks Stello DA100S og kvaliteten fejler ikke spor, men hvis man går mere op i design, så er det ikke her man kigger  

Til top Vis Gonz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonz

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

@Gonz
Nej design kan godt skræmme lidt på det meste prof-udstyr.
Jeg vil lige holde den på min liste lidt endnu. Skal lige se om jeg ikke kan finde lidt flere test/udtalelser om den. Ellers må jeg jo se om jeg kan låne en hjem.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 April 2010 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Frankie
Tror jeg har fundet noget på den DAC:

Fra manualen:
"UPSAMPLE : AES / EBU, S/PDIF (Coax), Optical (Toslink) and USB Input modes:
You can select either 24 Bit /192kHz upsampling (green LED), 24 Bit / 96 kHz upsampling
(red LED) or Bypass (no LED). ‘BYPASS’ means the digital output is exactly same
as the digital input (up to 24 Bit / 96 kHz). Which mode is better? You be the judge.
Musicality and nuance vary depending on the recording status of the sources.
Generally, we recommend 192 kHz upsampling for most playback."

Der står desværre at den kun tager op til 24Bit, 96Khz som input - den kan så godt upsample det til 192Khz - men igen, det er så ikke det jeg søger.

Har dog godt hørt en masse gode ting om den DAC.

P.S.
Din gamle Jolida CD kører stadig

Stelloén er bla testet mod Benchmark 1 og der får BM´en ikke et ben til jorden ! Men BM´en er jo også med oppamps det er Stello´en ikke ! og det gør nok en betydelig forskel !   Kan kun sige at jeg ikke har hørt en DAC der kan slå den endnu, den har en fantastisk finkornet opløsning....nærmest analog !  
Ang. min gamle Jolida så glæder det mig at høre ! en fantastisk spilledåse til prisen og tror den holder evigt...den er bygget som en kampvogn ! og så er den jo i gode hænder, pas godt på den ! hihi   God påske !!

Mvh Frankie
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Encore
Hvis jeg skal ud og købe en DAC nu her, så ser jeg ingen grund til at købe en der "kun" understøtter op til 96KHz, når jeg er
ret sikker på at 192KHz bliver mere eller mindre standard fremover. Om ikke andet har jeg allerede en del 192KHz musik.
Så kan jeg lige så godt udnytte det. Specielt hvis der nu ikke er den store prisforskel på en native 96KHZ og 192KHz DAC -
men det mere er om producenten har indbygget native funktionen.

Ja, jeg har selv haft akkurat samme overvejelser inden jeg købte DAC, og jeg regner jo også med at min DAC bliver SW-
opgraderet så den kan klare 192 kHz, ellers havde jeg næppe købt den til den pris. Men hvis jeg var i markedet efter en
billigere DAC, så ville jeg nu og her stille mig tilfreds med 96 kHz og så gå efter den model der har den bedste lydkvalitet,
også på 44,1 kHz. Min pointe er at det lyder som om at du forsøger at fremtidssikre dig, og at du dermed indskrænker dit
udvalg af mulige DAC'er her og nu til nogle meget få. Og hvis de så ikke har en ordentlig lydkvalitet, eller en lydkvalitet der
passer ind i dit system, så er spørgsmålet om native samplingsrate ikke det vigtigste.
Du må undskylde at jeg igen sætter spørgsmålstegn ved din præmis - det sker i den bedste mening
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

har du fundet den dac du leder efter? ellers tillader den antelope audio zodaic dac som jeg før linkede til, at signalet bliver smidt igennem systemet
uden nogen form for down og upsampling. har lige snakket med Jonathan fra Antelope Audio, plus at der sidder en rigtig rigtig go clock som skulle
håndtere jitter på en meget fornuftig måde...

bare til en lille orientering. men fortsat go jagt

mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 01 April 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
daniels skrev:
@Encore
Hvis jeg skal ud og købe en DAC nu her, så ser jeg ingen grund til at købe en der "kun" understøtter op til 96KHz, når jeg er
ret sikker på at 192KHz bliver mere eller mindre standard fremover. Om ikke andet har jeg allerede en del 192KHz musik.
Så kan jeg lige så godt udnytte det. Specielt hvis der nu ikke er den store prisforskel på en native 96KHZ og 192KHz DAC -
men det mere er om producenten har indbygget native funktionen.

Ja, jeg har selv haft akkurat samme overvejelser inden jeg købte DAC, og jeg regner jo også med at min DAC bliver SW-
opgraderet så den kan klare 192 kHz, ellers havde jeg næppe købt den til den pris. Men hvis jeg var i markedet efter en
billigere DAC, så ville jeg nu og her stille mig tilfreds med 96 kHz og så gå efter den model der har den bedste lydkvalitet,
også på 44,1 kHz. Min pointe er at det lyder som om at du forsøger at fremtidssikre dig, og at du dermed indskrænker dit
udvalg af mulige DAC'er her og nu til nogle meget få. Og hvis de så ikke har en ordentlig lydkvalitet, eller en lydkvalitet der
passer ind i dit system, så er spørgsmålet om native samplingsrate ikke det vigtigste.
Du må undskylde at jeg igen sætter spørgsmålstegn ved din præmis - det sker i den bedste mening

Kan godt følge dig ! Min erfaring er at med højre upsampling jo mere "behagelig" lyd MEN det er jo ikke unden "omkostninger" for jeg synes tilgængeld at der så kommer til at mangle "liv" og punch i musikken så HVIS anlægget kan "bære" det så er 44.1 absolut at foretrække ! Ellers ville man bare kunne upsample i uendelige højder ! Der findes få mærker som har prøvet at gå højere end 24 / 192 men ikke med den store sucess ! Personligt er jeg - når vi snakker 24 bitt - mest glad for 24/48 !

Mvh Frankie
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Sendt: 01 April 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

@eggers
Men det er lige det, der er problemet. Utroligt mange DAC'er kører 192KHz internt, men ikke native/pass-through. Så fordi der står at DACøen kan
"håndtere" 192KHz, betyder på ingen måde at den kan køre det native/pass-through. Derfor min skepsis med mindre det er specificeret præcist. Og
nej, det er ikke mærkeligt at downsample til 96KHz, for at upsample til 192KHz - det gør rigtigt mange DAC'er.

Det har jeg ikke hørt om før du nævner det. Hvor får du det fra? EDIT: (Jeg kan se du har et eksesmpel tilbage i tråden, men er dette "fænomen"
diskuteret andre steder?)

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 01 April 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

En Antelope Audio Zodaic (og Zodaic+) DAC, lyder spænde, men er de ikke lidt dyre og de kan jo ikke fås i Danmark 
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

@Frankie
Nu har jeg fået den Stello anbefalet af et par stykker efterhånden... Kan godt være den kommer med på listen, selvom jeg endnu ikke 100% har fået bekræftet at den kan tage 192KHz på input.

@Encore
Saglige indlæg er jo altid velkomne.
Det bunder også en del i at jeg rent faktisk har maget musikmateriale i 192KHz. Derfor virker det bare ikke helt optimalt så at vælge en 96KHz DAC.
Men det ser dog ud til at der er fornuftige 192KHz DAC'er på markedet, også i rigtigt god lydkvalitet.
Jeg kunne selvfølgelig også "nøjes" med en DAC til 1-2k som midlertidig DAC, og vente på noget bedre, men jeg synes hele tiden man kan vente på noget bedre - og jeg vil høre god musik nu!

@Bonde1985
Jeg leder stadig
OK, for deres hjemmeside gav ikke meget information. Jeg notere den på min kandidat-liste indtil videre, selvom 10-15k måske er i lige i overkanten - men ved da også at jeg altid starter med en maksimal pris, og ender på det dobbelte, når det kommer til hifi, så jeg ender jo nok der alligevel

@eggers
Hvis en DAC ikke kan tage et 192KHz signal som input, så må den jo nedsample eller nedskalere signalet til noget den kan klare - hvis den skal kunne afspille signalet. Kan godt være det er ens afspilningsprogram man skal ændre output på, så programmet nedskalere før det sendes til DAC'en. Det er jeg ikke sikker på. Men hvis DAC'en ikke kan tage imod et 192KHz signal, så skal signalet jo nedsamples til noget den kan modtage.
På rigtigt mange specifikationer på DAC's, kan man læse at maksimalt input er 96KHz.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
En Antelope Audio Zodaic (og Zodaic+) DAC, lyder spænde, men er de ikke lidt dyre og de kan jo ikke fås i Danmark 
så vidt jeg ved kan den ikke fåes i DK, og det er meget muligt at den skal en tur over Atlanten - men sidst jeg fandt den til forudbestilling
var prisen i Euro, så måske man er heldig når den kommer på markedet her i april/maj at det også bliver indenfor EU's grænser, således at man
slipper for at sku betale told og moms...

10-15.000 synes jeg også selv er ret mange penge, men jeg har fundet ud af at en rigtig god dac, giver altså rigtig meget i den anden ende- og med
de kriterier du søger, Daniels, tror jeg ikke du kan finde noget til under 10k. hvis du gør, skal du i hvert fald lige informere godt folket om det

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
StarTrek skrev:
så vidt jeg ved kan den ikke fåes i DK, og det er meget muligt at den skal en tur over Atlanten - men sidst jeg fandt den til forudbestilling
var prisen i Euro, så måske man er heldig når den kommer på markedet her i april/maj at det også bliver indenfor EU's grænser, således at man

10-15.000 synes jeg også selv er ret mange penge, men jeg har fundet ud af at en rigtig god dac, giver altså rigtig meget i den anden ende- og med
de kriterier du søger, Daniels, tror jeg ikke du kan finde noget til under 10k. hvis du gør, skal du i hvert fald lige informere godt folket om det

Nogle der ved hvilken strømforsyning, der sidder i den og det er en multi 110-230v, kan nemlig ikke finde info om dette ikke engang på Antelope Audio hjemmside

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 April 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Artsound skrev:

Jeg må lige korrigere lidt i denne tråd:

PS Audio Digital Link III håndterer 24 bit 192 Khz ind. Via Toslink og SPDIF. Men selvfølgelig ikke via USB

Nu skal jeg passe på jeg ikke bare smider rundt med gratis reklame , men PS audio DAC'en er yderst yderst vellydende og koster ikke alverden. Helt sikkert noget der bør gives et lyt til før der bliver lagt penge på et alternativ. Den vandt herhjemme over Ayre og benchmark DAC1 med flere længder, og fik mig til at gå af med både Krell og Audio Analogue cd afspillere til fordel for pc med DAC'en

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Bonde1985 skrev:
StarTrek skrev:
En Antelope Audio Zodaic (og Zodaic+) DAC, lyder spænde, men er de ikke lidt dyre og de kan jo ikke
fås i Danmark 
så vidt jeg ved kan den ikke fåes i DK, og det er meget muligt at den skal en tur over Atlanten - men sidst jeg fandt den til
forudbestilling

10-15.000 synes jeg også selv er ret mange penge, men jeg har fundet ud af at en rigtig god dac, giver altså rigtig meget i den anden ende- og
med
Nogle der ved hvilken strømforsyning, der sidder i den og det er en multi 110-230v, kan nemlig ikke finde info om dette ikke engang på
Antelope Audio hjemmside

kan finde et sted hvor der står at den kommer med en DC power supply - så tror ikke det er noget problem at få sådan en skiftet til danske stik?
men hvis du har nogle spørgsmål omkring deres produkter, så skriv da til ham her. han returnerede mit spørgsmål med et svar inden 24timer, så
de er da til at få fat i.

Jonathan: jonathanm@antelopeaudio.com

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
StarTrek skrev:

Bonde1985 skrev:
StarTrek skrev:
En Antelope Audio Zodaic (og Zodaic+) DAC, lyder spænde, men er de ikke lidt dyre og de kan jo ikke
fås i Danmark 
så vidt jeg ved kan den ikke fåes i DK, og det er meget muligt at den skal en tur over Atlanten - men sidst jeg fandt den til
forudbestilling

10-15.000 synes jeg også selv er ret mange penge, men jeg har fundet ud af at en rigtig god dac, giver altså rigtig meget i den anden ende- og
med
Nogle der ved hvilken strømforsyning, der sidder i den og det er en multi 110-230v, kan nemlig ikke finde info om dette ikke engang på
Antelope Audio hjemmside

kan finde et sted hvor der står at den kommer med en DC power supply - så tror ikke det er noget problem at få sådan en skiftet til danske stik?
men hvis du har nogle spørgsmål omkring deres produkter, så skriv da til ham her. han returnerede mit spørgsmål med et svar inden 24timer, så
de er da til at få fat i.

Jonathan: jonathanm@antelopeaudio.com

Den har jo indbygge strømforsyning (eller har de) og ikke en DC power supply ?

LoveMusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 April 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Du kan overveje Linn DS Majik, Akurate eller - hvis du er helt ligeglad med prisen - Klimax.
De understøtter såvidt jeg husker alle helt op til 192khz og de spiller ganske fænomenalt.
Til top Vis LoveMusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoveMusic

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg kan finde på dit spørgsmål Starttrek er flg (men det har du nok set?),
her se nederst
venstre hjørne. der står der at den har en DC power supply og kommer med et IEC kabel.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 01 April 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:
Det eneste jeg kan finde på dit spørgsmål Starttrek er flg (men det har du nok set?),
her se nederst
venstre hjørne. der står der at den har en DC power supply og kommer med et IEC kabel.

Det var en smutte, havde ikke gået lang nok ned på hjemmeside

Men har lige skrive en mail til dem. så blive det spænde og hvordan de forholde sig til 230v.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes