Forfatter |
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ligner nogtet til tivoli  __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
JitH Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu fået hørt mit hjemmelavede CAT6 HT-kabel igennem i weekenden... Og jeg er ikke imponeret, synes klart at det lyder dårligere end mit Van den hul - Snowline
Dog svært at forklare, hvad den egentlige forskel var..
Bare lige min lille erfaring, efter at have afprøvet CAT6 kabel.
Dog skal det jo understreges at jeg ikke fulgte guiden 100% mht. kabel-par osv.. __________________ Advanced acoustics max-450
B&W DM309
|
Til top |
|
|
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hm tror du har lavet et eller andet galt så, eller tror ihvertfald det der cat5 jeg linkede til er rigtig godt og nemt skulle kunne tæve dit vdh.
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev på forrige side hvori fejlen sikkert ligger, meget af fidusen ved et sådant kabel går nemlig fløjten hvis ikke man deler ALLE snoede par op i +/-.
__________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
Til top |
|
|
Mlarsen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 29 Maj 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går og overvejer at lave mit eget kabel, er der flere erfaringer siden sidst denne tråd var oppe omkring at lave sit eget kabel, er det et alternativ til et dyrere kabel eller er det bare et billigt kabel? __________________ Med venlig hilsen
Michael Larsen
Min hjemmebio: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18095&KW=ml arsen
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 15 September 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel tråd, men jeg smider lige et indlæg alligevel.
Jeg har selv møget mig ud i at lave et kabel, som cat6. Startede med at lave det til min centerhøjttaler, og efter en lille halv times makken, var jeg klar til at afprøve det. - Jeg brugte tidligere nogle højttalerkabler man bruger til Car-fi, og jeg må klart sige, at lyden blev MEGET mere ren, og skarp. Stemmerne er en del tydligere, men knap så varm igen. Meget detaljeret. Jeg har bestemt mig for at lave disse kabler til resten af mit setup, dog vil jeg tilføje et enkelt tykkere kable, som muligvis vil give lidt mere varm lyd til fronterne, men stadigt er detaljeret.
Synes klart folk skal prøve det, det er ganske billigt.
|
Til top |
|
|
Mlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 16 September 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet cat7, men det er nu noget jeg godt kunne spring på. Du kan udmåle med en tommestok langs listerne, og så kan du CA beregne dig frem til hvor meget du skal bruge. Jeg har dog ALTID brugt lige lange kabler. Har en mærkelig teori i mig selv der siger der vil være mere forsinkelse på et kabel der er 5 meter frem for et på 3 meter. Så kablerne til mine fronter er af præcis samme længde, og kablerne bagtil er ditto.
|
Til top |
|
|
Mlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2010 kl. 02:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg tænker på mht. længden er bare det der er skreven her:
To connect my loudspeakers I needed about 4 metres per side. Each side consists of three lengths of cable so I needed a total of about 24 metres.
Har du brugt ekstra kabel, som ham fyren fra Holland, eller hvordan skal det forståes? __________________ Med venlig hilsen
Michael Larsen
Min hjemmebio: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18095&KW=ml arsen
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gjort præcis som han har gjort ja. Så dvs, Eks: Har du 2 meter til venstre kanal fra forstærker og igen 2 meter til højre kanal fra forstærker, skal du i hver side bruge 4 meter kabel. dvs 2x2 meter kabler i HVER side. Det ene kabel, fungere som plus og det andet kabel fungere som minus. Ligeledes gør du i modsatte side ;) Håber det er til at forstå (:
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til at ham gutten har brugt 3 i hver side, er fordi han har Tri-wiret kablerne, så hvis du selv skal bi-wire, følger du bare min guide, og så bare ganger med 2.
|
Til top |
|
|
Mlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
Benjamin14 skrev:
Spørgsmålet er, kan jeg lave et højtalerkabel ud af et antennekabel? uden jeg ødelægger højtaler eller forstærker?
|
|
|
ja det kan du. Men du vil sikkert få mere ud af at lave et ud af 1,5 eller 2,5 mm2 installations kabel, eller lign. i praksis er der ohmsk modstand der er afgørende for HT kabler.
|
|
|
Hvis man deler den opfattelse har harald n. det her tilbud 25 meter for 50 kr, lidt dyrere hvis vi skal op i 1,5mm2:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9543&Grp= &n=10
Jeg synes det virker rigtigt godt hjemme hos mig, men det er nu bedre hvis de er hvide :) - så det kan man jo selv gøre.
|
Til top |
|
|
Mlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Jeg har gjort præcis som han har gjort ja. Så dvs, Eks: Har du 2 meter til venstre kanal fra forstærker og igen 2 meter til højre kanal fra forstærker, skal du i hver side bruge 4 meter kabel. dvs 2x2 meter kabler i HVER side. Det ene kabel, fungere som plus og det andet kabel fungere som minus. Ligeledes gør du i modsatte side ;) Håber det er til at forstå (: |
|
|
Nu vil jeg til at bestille noget kabel, er stadig i tvivl om jeg kan få lavet det rigtigt. Jeg har fundet noget kabel her:
http://www.av-cables.dk/popup_image.php?pID=4162
Nu skrev du godt nok at det ene kabel skal fungere som plus og det andet som minus, men skal man ikke skille lederne fra hinanden, var det ikke det som en anden bruger havde gjort forkert? Synes det er det ham hollænderen havde gjort?!
I så fald, hvad gør man så med de forskellige farver. Nu er der otte ledere, skal man så sno dem fra hinanden og samle alle de hvide sammen og hvad med den hvor der ikke er en hvid og hvad er plus og minus (det er måske lige meget?) eller skal de fire af de otte samles til en plus og de andre fire som minus  __________________ Med venlig hilsen
Michael Larsen
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2010 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lederne er jo skildt af i forvejen, netop ved at de ligger i hver deres "indpakning". Det er så op til dig selv, om du vil sprætte dem fra hinanden, og så flette dem sammen.
Holdt + og - fra hinanden. Først fletter du det kabel der skal bruges til +. Når det er gjort fletter du kablerne til -. Herefter skal du igang med krympeflex, så + og - bliver afskærmet fra hinanden. og til sidst har du nu et + og - kable, som nu skal pakkes sammen, evt i noget nylon tråd :)
|
Til top |
|
|
Mlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2010 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så jeg kan godt lade være med at sprætte dem fra hinanden.
Hvis nu jeg ikke vil biwire, kan jeg så godt give lyd til én højtaler med ét kabel, hvor de fire ledere (2 par) bliver samlet til + og de andre fire ledere (de sidste 2 par) bliver samlet til - og så giver det ikke noget problem med afskærmningen?
På den måde så vil alle ledere også være samlet i samme kabel og jeg skal ikke i gang med nylontråd/kabelsokke. Det vil i så fald være ligesom et alm. højtalerkabel, hvor det hele er samlet i et kabel og jeg skal så kun brug to kabler i alt til de to højtalere. __________________ Med venlig hilsen
Michael Larsen
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2010 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det andet vil i teorien være bedre, da der er flere ledere til + og - men det er noget du kan prøve dig frem til.
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 31 December 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 31 December 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i er vilde med mange individuelle solid core ledere, så vil jeg da foreslå, at i kigger lidt på denne model.

Der er tale om 48 ultra rene iltfri kobberledere, som er isoleret med AirLok(dielektrisk modstand på 1,5). Del lederne op i lyseblå og hvide, og du vil ha et kabel med ben på hver ca. 4,1mm². Du/i kan selv læse reviews og mere omkring CheLa højttalerkablet hos Vhaudio.
Kabler
http://www.vhaudio.com/wire.html
Reviews
http://www.vhaudio.com/reviews.html
Ellers skulle både Chris' 18AWG Unicrystal solidcore kobberkabel og Star Quad være rigtig gode alternativer. Har selv erhvervet mg Star Quad til mit DIY netkabel. Vhaudio er yderst behagelige at handle hos.
Mvh Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|