Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Stereo/surround – både og? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Stereo/surround – det bedste fra begge verdener?

Jeg har en noget speciel opstilling, som også afspejler mine og husstandens lyttebehov:

Forstærker: Yamaha RXV 1700 surround, som kører 5.1 med fronthøjttalerne bi-ampet.
Lydkilder: Oppo BD 83 samt computer med Claro Omega 24 bit lydkort med optisk tilslutning til forstærker.
Front Audiovector Mi3 Super
Sub: Dali SWA 12
Center og baghøjttalere: JBL L86

Stuen er 30-40 m2.

Til film og baggrundsmusik fungerer dette setup fremragende, masser af dynamik og action til selv de mest hæsblæsende
film, og den allestedsnærværende lyd i Pro Logic indstilling er også fint til baggrundsmusik.

Men til stereo savner jeg noget. Jeg er klar over, at Dali sub’en er for slasket til Audiovectoerne, men må vel også erkende
at Yamahaen heller ikke er perfekt til stereo.

Og så er det jeg spørger. Vil eksempelvis en Audiolab 8000x7 7-kanales effektforstærker rette op på det? Jeg havde
forestillet mig at tri-ampe audiovectorerne og eventuelt lade den oversydende kanal trække centerhøjttaleren og give
Yamahaen den overkommelige opgave at tage sig af baghøjttalerne?

Og kan en sådan opstilling overhovedet lade sig gøre. Yamahaen har pre-out main-in?

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

- Du kan købe Harman HK990, den har en "processor In" som er efter volumenkontrollen, den kan du så smide på Yamaha'en, og så lade Harman'en trække højttalerne direkte uden surround eller andet når du hører musik - der er både digitale, analoge og balancerede indgange på til stereo, og så den på tilbud til 8700-et-eller-andet ved vores lokale radiobiks...!!?

JBLfan

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Overordnet står valget vel mellem enten at tilslutte en effektforstærker til yamahaens preout eller også at bruge en integreret stereoforstærker med
bypass-funktion. Sidstnævnte giver den fordel, at du kan køre cd-lyd direkte i stereoforstærkeren og undgå den lydforringelse der vil opstå i
yamahaens forforstærkerdelp
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Overordnet står valget vel mellem enten at tilslutte en effektforstærker til yamahaens preout eller også at bruge en integreret stereoforstærker med
bypass-funktion. Sidstnævnte giver den fordel, at du kan køre cd-lyd direkte i stereoforstærkeren og undgå den lydforringelse der vil opstå i
yamahaens forforstærkerdelp

Helt enig herfra. vælger selv ligende løsning næste gang med en stereo forstærker med " surround sound passthrough" og der er mange af dem at vælge imellem.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Overordnet står valget vel mellem enten at tilslutte en effektforstærker til yamahaens preout...

Vil det sige, at det ikke kan lade sig gøre at kombinere effekttrinene fra en ekstern effektforstærker og de, der sidder i
Yamahaen, som som jeg har beskrevet?

Jeg er nemlig lun på tanken om at tri-ampe audiovectoerne, men hvis det er praktisk ikke kan lade sig gøre, er den jo ikke
længere.

/dreamz

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja og nej. Du kan sagtens tilslutte det som du skriver men du bruger jo så ikke effektdelen i din Yamaha.

Det vi skriver er et alternativ som kan give bedre lyd i stereo. Omvendt vil det du foreslår nok give mere homogen lyd i surround fordi center og
fronter bruger samme effekt.

Jeg har selv haft forgængeren rxv1500 og der syntes jeg surroundlyden var god, men stereo i mindre grad, og derfor foretrak jeg at bruge en
integreret forstærker med bypass-funktion

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Ja og nej. Du kan sagtens tilslutte det som du skriver men du bruger jo så ikke effektdelen i din Yamaha.

Jo, jeg havde tænkt mig at lade yamahaen trække baghøjttalerne. Effeketforstærkeren bruger jo 2x3 på at trække fronterne.
Og det er den opstilling, jeg er i tvivl om overhovedet fungerer?

/dreamz

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

- Der er ikke nogen surround-enheder der er gode til stereo. Punktum.
Når det så er sagt, er der da nogen ganske få, som ikke er direkte elendige. Af de nyeste jeg har prøvet vil jeg nok sige at Primare SPA22 og Harman AVR760 er blandt de bedste, men når stadig ikke min integrerede forstærker til andet end lige omkring knæ'ene.
  Så når du gerne vil "opgradere" på en musik ( 2 kanal's ) - løsning, så er der ingen vej udenom at "fjerne" surround-processoren fra signal-vejen, og det gøres nemmest med en effektforstærker med flere indgange og en volumen-kontrol, som fx. Pioneer M-73 er bygget, eller en "moderne" integreret forstærker med en "processor" input.
  Når man hører surround vælges "processor" input, og den "nye" forstærker trækker dine front-højttalere fødet af surround Pre Out'en, og da den "nye" forstærker er bedre og med flere n****r løfter det lyden i surround.
  Når du så vil høre musik / Stereo, bruger du KUN den "nye" forstærker, alt efter bestykningen af den, med analog indgang eller digital indgang eller hvad nu lige der passer, og du slipper for at få musikken "mudret" til at digital behandling i surround-processoren. - Fantastico!!
  Så skulle der blot være en Relay In, som automatisk klikker over på "processor" når man tænder for surround'en ...

JBLfan

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på, at surround-udstyr sjældent er godt til stereo. Men jeg vil gerne udnytte muligheden for at tri-ampe mine
Audiovectorer og til det formål er en 7-kanals effektforstærker jo oplagt.

Det, jeg er i tvivl om, er, om jeg med mit nuværende system kan supplere yamahaen med en 7-kanals effektforstærker, som
udelukkende skal drive front (og eventuelt center) og så lade yamahaen trække baghøjttalerne. Eller er det enten/eller.

Og ved musik/stereo er det så stadig muligt at benytte sub'en?

/dreamz

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

Ja, det burde sagtens fungere. Kræver blot at du får en form for splitterkabler da du jo skal bruge 3 inputs for hver front på effektforstærkeren,
mens der jo kun kommer 1 output fra yamahaens preout

suben burde fungere

du kan også overveje at biampe fronter og center, hvilket vil give et løft på centeren.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Forsøger lige med et bump; jeg er nemlig stadig i tvivl om, hvorvidt det vil fungere at lade min Yamaha RXV-1700 styre de to
bagkanaler, og lade en syv kanals effektforstærker trække fronter + center. Vil jeg eksempelvis have styr over eventuelle
forskelle i lydstyrken på de forskellige effekttrin?

/dreanz

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2010 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Jeg er med på, at surround-udstyr sjældent er godt til stereo. Men jeg vil gerne udnytte muligheden for at tri-ampe mine
Audiovectorer og til det formål er en 7-kanals effektforstærker jo oplagt.

Det er fint nok, men ifølge mine erfaringer - som, indrømmet, ikke er helt opdaterede på lige præcist dette punkt - så er problemet med stereolyd i surround-receivere oftest slet ikke effektforstærkerne (hvis det er en rimelig klasse receiver), men forforstærker-delen. Så mens det alt andet lige vil være en fordel at sætte en effektforstærker på, så er dét der skal til for at løfte hifi-gengivelsen, at undgå forforstærkeren. Dvs. en forstærker med pass-through funktion som nævnt. Der er bare desværre ikke så mange af dem under 10-15.000,- på markedet at vælge imellem. Et lidt mindre brugervenligt alternativ er at køre igennem stereoforstærkeren og så vide at volumen skal stå på et bestemt niveau på dén når du kører surround - men det er ret upraktisk og med stor risiko for at du glemmer at skrue ned når du skifter til stereo.

Næste skridt kunne evt. være en dedikeret CD-afspiller, alternativt en separat D/A konverter hvis det er PC'en du bruger mest til musik. Alt andet lige er det _langt_ billigere at få god stereo-lyd, hvis du kan slippe helt uden om surroundreceiveren, i stedet for at opgradere surround'en til så godt grej at det rent faktisk lyder godt i stereo.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Forsøger lige med et bump; jeg er nemlig stadig i tvivl om, hvorvidt det vil fungere at lade min Yamaha RXV-1700 styre de to
bagkanaler, og lade en syv kanals effektforstærker trække fronter + center. Vil jeg eksempelvis have styr over eventuelle
forskelle i lydstyrken på de forskellige effekttrin?

/dreanz

Når ovenstående er sagt, dén konstallation du efterspørger kan sagtens lade sig gøre. Jeg tror bare ikke det er manglende effekt der er dit største problem.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Næste skridt kunne evt. være en dedikeret CD-afspiller, alternativt en separat D/A konverter hvis det er PC'en du bruger mest til musik. Alt andet lige er det _langt_ billigere at få god stereo-lyd, hvis du kan slippe helt uden om surroundreceiveren, i stedet for at opgradere surround'en til så godt grej at det rent faktisk lyder godt i stereo.

Nu har jeg bl.a. en stabel superindspillede DVD-Audio skiver (også i stereo), som jeg lader Oppoen konvertere og kører yamahaen med pure direct, så alle surround-narrestreger springes over, men jeg savner alligevel noget åbenhed og sprødhed, som jeg selv har hørt, audiovectorerne kan præsetere.

Men måske skulle jeg for sjov skyld prøve at låne en herregod stereoforstærker for at høre, om det kan åbne dem op.

/dreamz

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Nu har jeg bl.a. en stabel superindspillede DVD-Audio skiver (også i stereo), som jeg lader Oppoen konvertere og kører yamahaen med pure direct, så alle surround-narrestreger springes over, men jeg savner alligevel noget åbenhed og sprødhed, som jeg selv har hørt, audiovectorerne kan præsetere.

Pure Direct eller ej, så er forforstærkerdelen ikke på niveau med en god stereoforstærker. Det er ikke sådan at fordi du springer digital-kredsløbene over, så er forforstærkerdelen ligegyldig.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Pure Direct eller ej, så er forforstærkerdelen ikke på niveau med en god stereoforstærker. Det er ikke sådan at fordi du springer digital-kredsløbene over, så er forforstærkerdelen ligegyldig.

Så øvelesen går måske ud på at låne en herregod forforstærker for på den måde at finde ud af, om det er forforstærkeren eller effekttrinene, der er yamahaens afgørende svaghed. Ikke sandt?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun bekræfte det, Otto skriver. Jeg har selv haft en Yamaha RXV1500 (forgænger til din), og selvom den
spillede fint i surround, var der en klar forringelse af signalet i stereo sammenlignet med at køre direkte i min Arcam
stereoforstærker, pure direct eller ej.

Nu ved jeg ikke, hvilket budget du arbejder med, men eftersom dine kilder (til musik) er Oppo og en computer kan
du også se efter en af de stereoforstærkere, som har indbygget D/A-konverter, fx Naim Supernait, Bel Canto eller flere af Musical
Fidelitys modeller. Det er selvfølgelig kun noget ved, hvis denne D/A-konverter er god, samt at forstærkeren samtidig har en
bypass-funktion, så det kan fungere sammen med dit surround.

Mit gæt vil være, at dine højttalere kan præstere langt mere end den Yamaha giver, men det er bare sindssygt dyrt at opnå i surround,
så derfor er en kombi-løsning med bypass-funktion ofte en god mellemvej.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
AV Precision skrev:

Pure Direct eller ej, så er forforstærkerdelen ikke på niveau med en god stereoforstærker. Det er ikke
sådan at fordi du springer digital-kredsløbene over, så er forforstærkerdelen ligegyldig.

Så øvelesen går måske ud på at låne en herregod forforstærker for på den måde at finde ud af, om det
er forforstærkeren eller effekttrinene, der er yamahaens afgørende svaghed. Ikke sandt?

Jo, i princippet, men nu kan du nok ikke få lov til at sætte en ekstern forforstærker direkte til Yamahaens effekttrin, da
den mig bekendt ikke har en direkte indgang dertil.

Hvis du bruger en ekstern effektforstærker kan du sammenligne A-B, hvordan Yamahaens forforstærker lyder sammenlignet
med en stereo forforstærker

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Marts 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ellers pensioneret NAD 7400 stereoreceiver. Jeg vil prøve at lade dem trække audiovectoerne og se om det giver et mere tilfredstillende stereoresultat. Ellers må jeg jo på udkig efter en kvalitets stereoforstærker.

Men tak for kommentarer og råd.

/dreamz

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Marts 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Ud over Harman Kardon HK990 og Naim SuperNait, kender I så nogle andre, gode integrerede forstærkere med processor in-
funktion?

/dreamz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum