Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 19:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Dynaudio OCOS højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

NickyD skrev:

Man må da gå ud fra at der er forskel i lyden på de tre kabler, ellers er der da ingen grund til at lave 3 forskellige

Så har de jo en eller anden form for egenlyd

Indlæg rettet /Moderator.
Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

Skønne spildte kræfter. Din viden og kritiske sans har INGEN plads eller relevans i en tråd om kabler. Det handler og drejer sig om tro og den kan ikke diskuteres. Desuden vil et standard reply til dine kristiske spørgsmål være:

Har du lyttet til dem..... hvis ikke så er din mening LIGEGYLDIG (lige meget hvor ret du end har). Sådan er det desværre bare . Find et sted, hvor kritisk sans mht. kabler giver mening. Det er IKKE her!!!!!

Nej, og det er jo egentlig lidt en skam - hvorfor kan sund fornuft og hifi ikke kombineres ?

megholm skrev:
FLexQ, jeg håber lidt det er for sjov at du skriver så tilsyneladende nedladende om de bruger som har formastet sig til at udtrykke entusiasme og
optimisme omkring et nyt produkt?

Altså, jeg syns sq nye produkter er rare, men når salgs metoder bliver så fejlagtige, så vil jeg nu nok forholde mig skeptisk.
Hvis Lada kom med en bil der kunne køre 28000 km på en flaske postevand, så ville jeg også forholde mig skeptisk.
Sælgeren af dette kabel har overhovedet ikke forstået at bevare proportionerne.

Hvis ikke netop denne umiddelbare nysgerrighed og glæde ved både nyt grej og ny musik skal være selve
kernen i denne hobby, hvad skal så? Skepsis og kritik overfor ting man endnu ikke har gjort sig den lille ulejlighed at høre i funktion?

Hvis du aldrig er skeptisk overfor ting du ikke har set, så må jeg nu nok indrømme at din "verden i en osteklokke" bliver rystet en dag.

Det virker ærligt talt som om man forventer at ligepræcis hifi-producenter udelukkende skal reklamere ved at omdele tekniske specifikationer Det kunne være rart med lidt teknisk information til at underbygge deres påstande om kabler med fantastiske ambitioner.
ved siden af manden med "Vågn Op" nede i gågaden, for alt andet er bare salgsgas og reklamesnak. Ja, gu er det da reklamesnak, ligesom man
heller ikke kan barbere hele ansigtet med et enkelt Gilette-hiv eller gøre hele køkkenet rent med et enkelt pust med ajax'en. Et godt argument, selvom jeg nu stadigvæk godt med en ny kniv kan tage et stykke behåret hud med et skrab, sådan er vi jo så forskellige.

Endeligt må man sige at "Bare fordi at man kan en masse fine udtryk så er man altså ikke nødvendigvis den genopstandene messias" gælder for
både producenter og brugere.
Også i den grad, hvorfor tror du andre brugere her inde har rettet mig?

JEg ville bare provokere jer her, min viden er bestemt ikke komplet, og jeg ved godt at jeg simplificerede ganske meget i mine antagelser. Men se hvad der skete, der kom folk ud af busken som faktisk også forholdt sig skeptisk?

Bastian skrev:

Med andre ord.... alt nyt er noget l**t? Jeg er helt enig med dig i at hifi-branchen er ligeså gennemsyret af reklame pladder som alle andre brancher. Men netop for vores hobby er ørerne vel det vigtigste og i sidste ende dem, der afgør sagerne eller hvad? 

Det koster ikke noget at forholde dig skeptisk, så bliver du ikke b****t i r*ven hver gang du køber hifi.

C.Bukowski skrev:

Z = R + JLω eller Z = R + 1/JωC ....Derfor ikke 50% "tab" i kablet

korrekt, som skrevet ovenfor, så ville jeg egentlig bare gerne have gang i en diskussion om fornuft og sund skepsis.

Men kan du sige mig hvor langt vi ligger fra  8ohm i et kabel der har en "karakteristisk impedans" på 8 ohm ? Når vi taler AF? (det er et seriøst spørgsmål, du må godt svare i PM hvis det er).

kappen skrev:

DeT er altså ikke kun ohms lov som gælder, når vi taler om kabelimpedanser. Normalt består en impedans af en reel del og
en imaginær del som du jo nok ved og størrelsen af impedanser er altså "længden" af den reelle + imaginære del (pyt:
sqr(R^2+(X*j)^2)).

Der kan dog opstå stående bølger og refleksioner i kabler og her er det kablets dimensioner som bestemmer impedansen for
disse, ligesom et antenne kabel har en impedans på 75ohm ligemeget hvor langt eller kort det er, impedansen er nemlig
bestemt af bla. inder- og yderlederens dimensioner, derfor er det også vigtigt at man bruger stik og termineringer med
samme impedans, det duer altså ikke bare at lodde et tilfældigt stik på.

Jeg vil dog alligevel give dig fuldstændig ret i din konklusion.

Hmm, lige mht. stående bølger, skal kablet så ikke, som absolut mindste længde være 1/4 bølgelængde ? Mine speaker kabler er ikke mere end 2 meter lange, og så vidt jeg ved så er det omkring en bølgelængde på 3,75MHz ?

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:

sd2100 skrev:

Skønne spildte kræfter. Din viden og kritiske sans har INGEN plads
eller relevans i en tråd om kabler. Det handler og drejer sig om tro og
den kan ikke diskuteres. Desuden vil et standard reply til dine
kristiske spørgsmål være:

Har du lyttet til dem..... hvis ikke så er din mening LIGEGYLDIG (lige meget hvor ret du end har). Sådan er det desværre
bare . Find et sted, hvor kritisk sans mht. kabler giver mening. Det er IKKE her!!!!!

Nej, og det er jo egentlig lidt en skam - hvorfor kan sund fornuft og hifi ikke kombineres ?

megholm skrev:
FLexQ, jeg håber lidt det er for sjov at du skriver så
tilsyneladende nedladende om de bruger som har formastet sig til at
udtrykke entusiasme og

optimisme omkring et nyt produkt?

<span style="font-weight: bold;">Altså, jeg syns sq nye produkter er rare, men når salgs metoder bliver så fejlagtige, så vil
jeg nu nok forholde mig skeptisk.
Hvis Lada kom med en bil der kunne køre 28000 km på en flaske postevand, så ville jeg også forholde mig skeptisk.
Sælgeren af dette kabel har overhovedet ikke forstået at bevare proportionerne.

</span>Hvis ikke netop denne umiddelbare nysgerrighed og glæde ved både nyt grej og ny musik skal være selve

kernen i denne hobby, hvad skal så? Skepsis og kritik overfor ting
man endnu ikke har gjort sig den lille ulejlighed at høre i funktion?

<span style="font-weight: bold;">Hvis du aldrig er skeptisk overfor
ting du ikke har set, så må jeg nu nok indrømme at din "verden i en
osteklokke" bliver rystet en dag.</span>

Det virker ærligt talt som om man forventer at ligepræcis
hifi-producenter udelukkende skal reklamere ved at omdele tekniske
specifikationer <span style="font-weight: bold;">Det kunne være rart med lidt teknisk information til at underbygge deres
påstande om kabler med fantastiske ambitioner.</span>

ved
siden af manden med "Vågn Op" nede i gågaden, for alt andet er bare
salgsgas og reklamesnak. Ja, gu er det da reklamesnak, ligesom man

heller ikke kan barbere hele ansigtet med et enkelt Gilette-hiv eller gøre hele køkkenet rent med et enkelt pust med ajax'en.
<span style="font-weight: bold;">Et godt argument, selvom jeg nu
stadigvæk godt med en ny kniv kan tage et stykke behåret hud med et
skrab, sådan er vi jo så forskellige.</span>

Endeligt må man sige at "Bare fordi at man kan en masse fine udtryk
så er man altså ikke nødvendigvis den genopstandene messias" gælder for

både producenter og brugere.

<span style="font-weight: bold;">Også i den grad, hvorfor tror du andre brugere her inde har rettet mig?

</span>

<span style="font-weight: bold;">JEg ville bare provokere jer her, min
viden er bestemt ikke komplet, og jeg ved godt at jeg simplificerede
ganske meget i mine antagelser. Men se hvad der skete, der kom folk ud
af busken som faktisk også forholdt sig skeptisk?</span>

Bastian skrev:

Med andre ord.... alt nyt er noget l**t? Jeg er helt
enig med dig i at hifi-branchen er ligeså gennemsyret af reklame
pladder som alle andre brancher. Men netop for vores hobby er ørerne
vel det vigtigste og i sidste ende dem, der afgør sagerne eller hvad? 

Det koster ikke noget at forholde dig skeptisk, så bliver du ikke b****t i r*ven hver gang du køber hifi.

C.Bukowski skrev:

Z = R + JLω eller Z = R +
1/JωC
....Derfor ikke 50% "tab" i kablet

korrekt, som skrevet ovenfor, så ville jeg egentlig bare gerne have gang i en diskussion om fornuft og sund skepsis.

Men kan du sige mig hvor langt vi ligger fra  8ohm i et kabel der har
en "karakteristisk impedans" på 8 ohm ? Når vi taler AF? (det er et
seriøst spørgsmål, du må godt svare i PM hvis det er).

kappen skrev:

DeT er altså ikke kun ohms lov som gælder, når vi taler om kabelimpedanser. Normalt består en impedans af en reel del og
en imaginær del som du jo nok ved og størrelsen af impedanser er altså "længden" af den reelle + imaginære del (pyt:
sqr(R^2+(X*j)^2)).

Der kan dog opstå stående bølger og refleksioner i kabler og her er det kablets dimensioner som bestemmer impedansen for
disse, ligesom et antenne kabel har en impedans på 75ohm ligemeget hvor langt eller kort det er, impedansen er nemlig
bestemt af bla. inder- og yderlederens dimensioner, derfor er det også vigtigt at man bruger stik og termineringer med
samme impedans, det duer altså ikke bare at lodde et tilfældigt stik på.

Jeg vil dog alligevel give dig fuldstændig ret i din konklusion.

Hmm, lige mht. stående bølger, skal kablet så ikke, som absolut mindste
længde være 1/4 bølgelængde ? Mine speaker kabler er ikke mere end 2
meter lange, og så vidt jeg ved så er det omkring en bølgelængde på
3,75MHz ?

Det har du fuldstændig ret i!

Grunden til jeg nævnte det, var bare for at vise dig, at dine betragtninger omkring effektafsættelse og spændingsdeling IKKE
holder vand.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Det har du fuldstændig ret i!

Grunden til jeg nævnte det, var bare for at vise dig, at dine betragtninger omkring effektafsættelse og spændingsdeling IKKE
holder vand.

Ah okay, men i din formel har du jo X, som er frekvens afhængig?

Eller er jeg helt i skoven?

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

JJAZ skrev:

Jeg kan ikke tro de virkelig mener det. Det må da absolut være en trykfejl. Det er vrøvl af udefinerbare dimensioner. Det
ligner ikke Dynaudio at komme med sådan noget sludder. De plejer at være temmelig seriøse. Gad vide hvor den kæde er
hoppet af.

Nu ved jeg ikke hvad JJAZ har begået men alt det der impedans snak virker til at være løbet a sporet. Et ht kabel indgår
ikke i
en transmissions linie som et digitalt kabel gør. Hvis det var tilfældet skulle forstærkerens udgangs impedans være lig
højttalerens impedans - og begge dele impedans liniære.
Krakteristisk impedans har nada at gøre med den ohmske modstand.

EDIT: Jeg havde sgu lige overset 3 sider
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
NickyD skrev:

Man må da gå ud fra at der er forskel i lyden på de tre kabler, ellers er der da ingen grund til at lave 3 forskellige

Det må vel være en behov for strøm, længde og penge pung.....

Helt ærlig, du ved godt bedre, men du vil bare skyde det ned.

Jeg antager at Dynaudio også skal tage hensyn til deres kunder og lave noget de kan betale.

Filosofien bag alle kablerne må være den samme, men efterhånden som du kommer op i pris så er der mindre og mindre hensyn at tage til kroner og ører.

Store og strøm krævende højtaler har godt af at få en "kæmpe" kabel areal, men på let drevende højtaler høre du mindre det store kabel areal.

Det gælder om ikke at have nogle flaske halse..... Hvor godt det bliver afhænger af din penge pung, og om du tror på flosker.

Men fysik og videnskab hænger rigtig godt sammen med HiFi, man skal bare kende hvilken parameter der er vigtige.

Jeg mangler stadig at høre dem, men stadig vil jeg mene at filosofien er rigtig.

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Heldig skrev:
3DX skrev:
NickyD skrev:

Det må vel være en behov for strøm, længde og penge pung.....

Helt ærlig, du ved godt bedre, men du vil bare skyde det ned.

Jeg antager at Dynaudio også skal tage hensyn til deres kunder og lave noget de kan betale.

Filosofien bag alle kablerne må være den samme, men efterhånden som du kommer op i pris så er der mindre og mindre hensyn at tage til kroner og ører.

Store og strøm krævende højtaler har godt af at få en "kæmpe" kabel areal, men på let drevende højtaler høre du mindre det store kabel areal.

Det gælder om ikke at have nogle flaske halse..... Hvor godt det bliver afhænger af din penge pung, og om du tror på flosker.

Men fysik og videnskab hænger rigtig godt sammen med HiFi, man skal bare kende hvilken parameter der er vigtige.

Jeg mangler stadig at høre dem, men stadig vil jeg mene at filosofien er rigtig.

de skriver jo netop at kablet, har konstant modstand.
så må længde og antal af dette kontant modstands kabel da være lige meget.

jeg skyder det ikke ned
syntes det er FEDT at nogen laver noget nyt.
men hvis det kniber lidt med forståelsen af argumentatione. så stiller jeg spørgsmål, så jeg kan lærer og blive klogere.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
canielsen skrev:

JJAZ skrev:

Jeg kan ikke tro de virkelig mener det. Det må da absolut være en trykfejl. Det er vrøvl af udefinerbare dimensioner. Det
ligner ikke Dynaudio at komme med sådan noget sludder. De plejer at være temmelig seriøse. Gad vide hvor den kæde er
hoppet af.

Nu ved jeg ikke hvad JJAZ har begået men alt det der impedans snak virker til at være løbet a sporet. Et ht kabel indgår
ikke i
en transmissions linie som et digitalt kabel gør. Hvis det var tilfældet skulle forstærkerens udgangs impedans være lig
højttalerens impedans - og begge dele impedans liniære.
Krakteristisk impedans har nada at gøre med den ohmske modstand.

EDIT: Jeg havde sgu lige overset 3 sider

JJAZ/ Johnny skrev mere eller mindre det sammen som Can.
måske knapt så diplomatisk

og helt upartisk, så ved Johnny altså lidt om hvad han taler om.
faktisk lever han af at vide lidt om det

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

http://www.dynaudio.com/eng/pdf/DYN_Ocos_TechnGrundl_INT.p df

Hvordan kan figur. 9.3 (7.2) være et zoom af figur 9.1 (7.1) ?

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:

C.Bukowski skrev:

Z = R + JLω eller Z = R + 1/JωC ....Derfor ikke 50% "tab" i kablet

Men kan du sige mig hvor langt vi ligger fra  8ohm i et kabel der har en "karakteristisk impedans" på 8 ohm ? Når vi taler AF? (det er et seriøst spørgsmål, du må godt svare i PM hvis det er).

Hvor langt fra ville kræver jeg hiver gamle bøger ud af skabet - Ville ikke være godt, så opdager jeg bare hvor meget jeg har glemt.

Den karakteristiske impedans er vist benævnt Z=Sq(L/C) og siger kun noget om forhold og ikke den "virkelige" impedans. Kigger man simpelt energimsæssigt på det, vil/skal evt. tab mest omsættes til varme og her spille R den store faktor, så kablet vil ikke "æde" 50% og omsætte det til varme (eller evt. andet form) pga. den rene omhske modstand i viklingerne i højtalere er langt større end kablets modstand

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse mod læserens intelligens.

Shame on you, Dynaudio! Der forsvandt den sidste rest af troværdighed.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Sensali
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse mod læserens
intelligens. Shame on you, Dynaudio! Der forsvandt den sidste rest af troværdighed.Niels

Positiv som altid
Til top Vis Sensali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sensali

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse mod læserens intelligens.

Niels

Har du overhovedet hørt disse kabler Nilau?

MVH WRONG

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Slettet!
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Mens de mavesure hobbyelektrikere sætter deres lyd ind i brøker og regneark kan vi andre jo prøve at skaffe et låneeksemplar hjem og fortælle hvad vi synes. Hifi er lidt som udelukkende at tage på ferie efter hvor der procentvis er mest sol, hvis man reducerer det til elektronik og fysik, IMHO.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Slettet!
Til top Vis ML_CLS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ML_CLS

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Nilau skrev:

Niels

Har du overhovedet hørt disse kabler Nilau?

MVH WRONG

Hvad har det med sagen at gøre? Seriøst! Hvis man forsøger at retfærdiggøre sit kabels konstruktion (og pris) med dokumentation af den kaliber (masser af formler og grafer) som Dynaudio's, må man forvente en vis form for videnskabelig redelighed.

Jeg har, da jeg læste til elektroniktekniker (fik desværre aldrig job indenfor mit område), lavet  beregninger på hvad der sker hvis en 50ohms transmissionslinie blev fejltermineret. De problemer som dette medførte, lå LAAAANGT over det hørbare område, og der terminerede vi med 1Mohm.

Tror desværre at beregningerne og grafen forsvandt i seneste oprydning.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hmmmm

jeg bliver modereret hele tiden...

men det er helt ok at Dynaudio kommer med en gang reklame, som ind til flere kompetente stiller ? tegn ved!
som yder mere siger at alle andre ht kabler er fyldt med fejl

men jeg køber nok heller ikke lige så meget reklame plads som dem

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 28 Februar 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

ps:

gider i lukke min konto ?

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
ps:

gider i lukke min konto ?

Ønske hermed efterkommet.
Andreas/moderator

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes