Emne: Noget om signalkabler XLR ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
Halløj
Jeg har brug for lidt viden angående de forskellige designtyper af primært XLR kabler.
Hvad er grunden til, at mange producenter har lavet deres kabler som Helix (DNA streng) kabler. Altså de har flettet/viklet fx. teflon skærmet kabler, hvor nogen er med sleeve og andre har bare krympeflex som yderskal. Nogle er ydermere viklet omkring en teflon slange.
Altså er det nødvendigt at sno kablet omkring fx. en teflon slange eller vikle/flette kablerne sammen for at undgå støj mm.??
Er der en grund til, at man ikke bare lader hver skærmet kabel "hænge" løst. Fx. tilslutte tre kabler til en XLR connector, så et kabel går fra han Pin1 til hun Pin1, han Pin2 til hun Pin2 osv osv. Sådan er mit Argento Silver XLR fx. lavet.
Er det hele bare et spørgsmål om, hvad producenten synes ser smartest ud, eller er der reele forskelle på de ovenstående designs???
Jeg vil gerne høre lidt for og imod de forskellige designs, og lidt teknisk forklaring såfremt nogen er kyndige i den slags .
Mvh
Thor |
|
|
Hvis lederne er viklet rundt om et "dødt" materiale er det som nok for at sikre en mekanisk stabilitetet. Parsnoningen/snoningen af lederne er for støjundertrykkelse. Ser man på magnetfeltet omkring kablet vil den inducerede støjkomponent blive canceleret. I øvrigt bør man glemme alt om begrebet båndbredde når man taler signalkabler. Prøv selv at modellere et kabel og se hvor knækfrekvensen ligger. 24 AWG kobbertykkelse er i øvrigt fint til signalkabler. Den største ulempe ved disse tynde ledere er mekanisk robusthed. Kun ved rigtigt lange kabeltræk (15 m+) burde vi nok overveje at gøre dem marginalt tykkere. Kablet bidrager i simpleste tilfælde med en ohmsk modstand som altid vil være meget lille i fht. indgangsimpedansen på en forstærker (600 - 10 KOhm eller mere), så spændingsdelingen vil altså blive minimal. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her en ganske interessant tråd om skærmning, hvor Dennis Boyle fra Chimera Labs også fortæller om fordelene ved litz
(litzendraht) princippet http://www.avforums.com/forums/interconnects-speaker-cables- switches/810351-xlr-cables-shielding-
important.html
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Tja, det er jo et rigtigt godt spørgsmål.
Der er meget hokus-pokus og voodoo omkring kabler og deres opbygning. Jeg faldt på et tidspunkt over en artikel med et DIY projekt med flettetkable på en teflonslange. (Artiklen er beskrevet for et sæt med phonostik; men kan let anvendes med XLR istedet) Da jeg havde stumperne liggende, så lavede jeg et par kabler af typen. De fungerer fint og jeg er meget tilfreds med dem, og så er der jo altid en god fornemmelse ved at have lavet noget selv.
|
|
|
Jeg har lavet nogle stykker af TNTs snørebånds flettekabler (dog uden teflonkerne, og uskærmede som de umiddelbart er, tog de en del brum, da de blevet placeret mellem en aktiv MC-stepup og en riaa. Der skal snart laves flere af den slags kabler! PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
ts_riders skrev:
Halløj
Jeg har brug for lidt viden angående de forskellige designtyper af primært XLR kabler.
Hvad er grunden til, at mange producenter har lavet deres kabler som Helix (DNA streng) kabler. Altså de har flettet/viklet fx. teflon skærmet kabler, hvor nogen er med sleeve og andre har bare krympeflex som yderskal. Nogle er ydermere viklet omkring en teflon slange.
Altså er det nødvendigt at sno kablet omkring fx. en teflon slange eller vikle/flette kablerne sammen for at undgå støj mm.??
Er der en grund til, at man ikke bare lader hver skærmet kabel "hænge" løst. Fx. tilslutte tre kabler til en XLR connector, så et kabel går fra han Pin1 til hun Pin1, han Pin2 til hun Pin2 osv osv. Sådan er mit Argento Silver XLR fx. lavet.
Er det hele bare et spørgsmål om, hvad producenten synes ser smartest ud, eller er der reele forskelle på de ovenstående designs???
Jeg vil gerne høre lidt for og imod de forskellige designs, og lidt teknisk forklaring såfremt nogen er kyndige i den slags .
Mvh
Thor
|
|
|
Hvis lederne er viklet rundt om et "dødt" materiale er det som nok for at sikre en mekanisk stabilitetet.
Parsnoningen/snoningen af lederne er for støjundertrykkelse. Ser man på magnetfeltet omkring kablet vil den inducerede støjkomponent blive canceleret.
I øvrigt bør man glemme alt om begrebet båndbredde når man taler signalkabler. Prøv selv at modellere et kabel og se hvor knækfrekvensen ligger.
24 AWG kobbertykkelse er i øvrigt fint til signalkabler. Den største ulempe ved disse tynde ledere er mekanisk robusthed. Kun ved rigtigt lange kabeltræk (15 m+) burde vi nok overveje at gøre dem marginalt tykkere. Kablet bidrager i simpleste tilfælde med en ohmsk modstand som altid vil være meget lille i fht. indgangsimpedansen på en forstærker (600 - 10 KOhm eller mere), så spændingsdelingen vil altså blive minimal.
|
|
|
"Mekanisk robusthed" Hvad mener du lige med det??? Er selvfølgelig med på, at 24 el. 30 gauge/awg tråde ikke holder til det helt store.
Kablet bliver lavet uden skærm, dog stadig med Teflon slange som insulator. Så bliver kablet snoet nogle gange, for at tage det støj som evt. skulle opstå.
Målet og fremgangsmåden for dette projekt har været, at det skulle holdes ultra simplet og helt fri for kabel voodoo, og unødig hype omkring renheden af sølvtråden. Der bliver brugt 24 eller 30 AWG .999 ekstra blød sølvtråd i en oversize Teflon slange. Som nævnt tidligere, bliver dette konstrueret sammen med en yderst kompatent sparingspartner, som har udstyret og det optimale lyttelokale til tests. Der har ikke været hørbar forskel på .999 kontra renere sølvtråde.
Mht. oxidering af sølvet, idet der ikke er lufttæt inde i Teflon slangen, så vil jeg henvise til denne udtalelse.
Prof. Alan J. Ardell of the Department of Materials Science and Engineering at UCLA:
"silver doesn't oxidize at room temperature. The culprit is sulfur, which reacts with silver to form the tarnish that silver polish removes. Yes, there will be air between tubing of any kind and the wire, but to cause serious problems a fresh and ready supply of air is needed. Otherwise sulfidation will cease as soon as the local supply is used up. How much air flow is there likely to be between wire and tubing? Problems might arise from extra contact resistance of sulfurized silver in regions of contact with other conductors in the chain, but a thin layer of sulfide on the surface of silver wire won't cause any harm, at least to the conductivity of the wire."
Mvh
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
TS har du overvejet snørebånd i stedet for teflon? Som jeg ser det, vil det nok give en bedre/tættere fletning, og har nok bedre
dielektriske egenskaber (mere luft)
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeps har overvejet bomuld, og bomuld(1,3-1,4) har også en bedre dielectric værdi end Teflon(2,0-2,1). Meeeen, det er netop grunden til, at jeg vælger oversize Teflon. Ved en større indediameter rører lederen mindre ved Teflon væggen, og desto mere luft er der omkring lederen.
Kablet bliver ikke flettet men snoet. Dvs. jeg vil montere det ene stik, og så sno det andet. På denne måde, kan man selv bestemme antal snoninger, og justere ganske lidt på lydbilledet. Men alt i alt bliver det en meget løs snoning.
__________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
erlingt skrev:
Tja, det er jo et rigtigt godt spørgsmål.
Der er meget hokus-pokus og voodoo omkring kabler og deres opbygning. Jeg faldt på et tidspunkt over en artikel med et DIY projekt med flettetkable på en teflonslange. (Artiklen er beskrevet for et sæt med phonostik; men kan let anvendes med XLR istedet) Da jeg havde stumperne liggende, så lavede jeg et par kabler af typen. De fungerer fint og jeg er meget tilfreds med dem, og så er der jo altid en god fornemmelse ved at have lavet noget selv.
|
|
|
Jeg har lavet nogle stykker af TNTs snørebånds flettekabler (dog uden teflonkerne, og uskærmede som de umiddelbart er, tog de en del brum, da de blevet placeret mellem en aktiv MC-stepup og en riaa.
Der skal snart laves flere af den slags kabler!
PQR
|
|
|
Heh, den læste jeg også, og har i den forbindelse begået et sæt signalkabler af UTP kabel, jeg brugte dog kun snørebåndet af æstetiske årsager...
Se det eventuelt her: http://www.mcfrede.dk/diy_utp_interconnects.shtml __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|