Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 02:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optisk toslink Digital kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Der er dem som ikke har forstået noget, så er der dem som ikke vil forstå noget.
Ja, og så er der selvfølgelig også dem som ikke kan forstå noget

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
http://www.audioholics.com/education/cables/toslink-intercon nect-history-basics

Kan du selv se det komiske i at du forsøger at dokumentere forskelligheder i lysledere (som vi jo alle ved kan overføre adskillige gigabit/s - sp/dif er nogle få hundrede kilobits, altså nærmest ingenting i forhold til kablets kunnen) med en artikel skrevet af en kabelproducent? :)
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
eggers skrev:
Der er dem som ikke har forstået noget, så er der dem som ikke vil forstå noget.
Ja, og så er der selvfølgelig også dem som ikke kan forstå noget

Øhh...ikke forstået

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Munken skrev:
Jeg vil ikke rode mig ud i en længere teknisk udredning

Takker.

Citér:
om tab ved stikforbindelser, jitter og lign.

Ah ja, vores gode ven jitter. Jeg troede ellers den kunne neutraliseres med vores anden gode ven buffer.

Men nej, den eneste måde, at slippe af med jitter på, er at købe de dyre kabler smedet at de hellige jomfruer fra den indviede
kobberkilde.

Se det er lige præcis sådan noget hjernedødt B.S. der gør at jeg mister lysten til Hifi4all.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

du kan gøre lige så meget nar af folk der der mener det modsatte end dig, men folk høre ikke bare ting!

180 grader forkert. Hvis folk ikke bare hørte ting, men købte efter egentlig nyttevirkning ville en almindelig hifi-enthusiasts anlæg prismæssigt være sammensat af 25% højttalere, 15% anlæg, 60% akustikbehandling og 0.4% kabler.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

hvad er det for noget ævl, man kan jo også købe både nyt of brugt, det kan tit fint betale sig at tweake med bedre kabler så grejet yder sit bedste og så har man også nogle gode kabler til hvis man engang skal ud og have en ny forstærker eller spillemaskine osv. eller andre opgraderinger.

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Januar 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

eggers skrev:
basics">http://www.audioholics.com/education/cables/toslink- intercon nect-history-basics
Kan du selv se det
komiske i at du forsøger at dokumentere forskelligheder i lysledere (som vi jo alle ved kan overføre adskillige gigabit/s - sp/dif
er nogle få hundrede kilobits, altså nærmest ingenting i forhold til kablets kunnen) med en artikel skrevet af en kabelproducent?
:)

2.8 Mb/s ved 16/44
Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Munken skrev:

Takker.

Citér:

Ah ja, vores gode ven jitter. Jeg troede ellers den kunne neutraliseres med vores anden gode ven buffer.

Men nej, den eneste måde, at slippe af med jitter på, er at købe de dyre kabler smedet at de hellige jomfruer fra den
indviede kobberkilde.

http://www.stereophile.com/reference/1093jitter/index.html

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Den er sjov

http://stereophile.com/features/1208jitter/index1.html

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
Hurin skrev:

Munken skrev:

Takker.

Citér:

Men nej, den eneste måde, at slippe af med jitter på, er at købe de dyre kabler smedet at de hellige jomfruer fra den
indviede kobberkilde.

http://www.stereophile.com/reference/1093jitter/index.html

Hvilken relevans har det for en diskussion om selve kablet? Mener du, at nogle lysledere har en evne til at nedsætte lysets hastighed?

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Selve det optiske kabel kan have leder/e af forskellig kvalitet. Disse ledere indeholder forurening af forskellig art, den forurening introducerer støj i
bitstream signalet = jitter. Overfladen af den optiske leder/e skal også være glat, så interne refleksioner ikke støjer og dermed introducerer jitter.

Glasledere kan laves langt renere (mindre forurening) end plastic, og de kan have langt glattere overflader. Yderligere er glasleder kabler sværere
at beskadige, da glasledernes overflade er mindre følsom overfor ridsning når du bevæger kablet.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Selve det optiske kabel kan have leder/e af forskellig kvalitet. Disse ledere indeholder forurening af forskellig art, den forurening introducerer støj i
bitstream signalet = jitter. Overfladen af den optiske leder/e skal også være glat, så interne refleksioner ikke støjer og dermed introducerer jitter.

Glasledere kan laves langt renere (mindre forurening) end plastic, og de kan have langt glattere overflader. Yderligere er glasleder kabler sværere
at beskadige, da glasledernes overflade er mindre følsom overfor ridsning når du bevæger kablet.

Så du mener disse urenheder kan sænke lysets hastighed? Har du nogen form for dokumentation for at et optisk kabel kan forårsage jitter?

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
eggers skrev:

Så du mener disse urenheder kan sænke lysets hastighed? Har du nogen form for dokumentation for at et optisk kabel kan forårsage jitter?

prøv google, der virker det faktisk til at være ret kendt og slet ikke nogen hemmelighed.

Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:

MoWa skrev:
eggers skrev:

prøv google, der virker det faktisk til at være ret kendt og slet ikke nogen hemmelighed.

Jeg finder ingen dokumentation nogen steder for at det er lykkedes folk at nedsætte lysets hastighed via forskellige lyslederkabler. Det ville være en sensation af de helt store, med potentiale for en nobelpris i fysik. Jeg kan se at Monster mener de har et lyslederkabel der nedsætter jitter, men på den anden side har de jo også HDMI-kabler til flere tusinde kroner som giver flottere farver, så de er jo ikke helt til at stole på. :)

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Så du mener disse urenheder kan sænke lysets hastighed? Har du nogen form for dokumentation for at et optisk kabel kan
forårsage jitter?

Suk hvor er du debil.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
MoWa skrev:
Så du mener disse urenheder kan sænke lysets hastighed? Har du nogen form for dokumentation for at et optisk kabel kan
forårsage jitter?

Suk hvor er du debil.

Er det et nej?

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

I gamle dage troede folk på, at de havde nisser på loftet. I dag tror de, der er jitter i deres anlæg.
Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Nu kan jeg ikke lige gennemskue om der er fænomenet jitter der afvises - hvis det er det har vi et problem og der er ingen
grund til at læse videre. Jeg er enig i at de omtalte 1 og 0 kommer 100% perfekt frem og skulle der mangle et bit en gang i
mellem tror jeg ikke er så slemt.

Det har intet med lysets hastighed at gøre. Et lysleder kabel har ikke ubegrænset båndbredde. Plast er vel omkring 5Mhz og
glas er omkring 10 Mhz - afhængig af længde osv. Toslink bruger billige led's og billigt fiber. Til data/netværk bruges der
højkvalitets fiber og laser dioder. Toslink er designet til billigt konsumer elektronik. Man kan heller ikke lyse uendelig langt i
en lysleder, der er tab. Guldbelagte stik osv. er fløjtende ligegyldigt

http://stereophile.com/reference/1093jitter/index2.html

"A word about optical links. Still using the example above with digital signals A and B, a low-pass filter at 5MHz—typical of
TosLink—causes a time difference of 121ps. A 6MHz low-pass filter causes a time difference of 33ps. For adequate
performance, optical links must have a bandwidth of 9MHz minimum. To operate at 48kHz and have a 15% margin for speed
adjustments, the interface bandwidth must be at least 11MHz."

Altså er der forskel på jitter i optiske kabler, men der kan jo være ligemeget hvis man mener jitter er et ikke eksisterende
fænomen.

http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

"Toslink is the worst of the interfaces because the electrical to optical and optical to electrical conversion adds to the jitter.
Toslink creates additional stages that the clock must pass through, picking up jitter due to power/ground noise and
uncertainty of when the edge (logic change) transitions get detected."

Jeg skal indrømme at jeg ikke er i besiddelse af avanceret måleudstyr men jeg må forholde mig til hvad jeg kan læse på
nettet af kilder jeg har tillid til.

Til OP: Ti meter er et stykke vej så jeg vil vælge et glas kabel af "fornuftig kvalitet". Kvaliteten er ikke nødvendigvis
indikeret af prisen.

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo folk der HAR målt på Toslink kabler. Og ja, selve kablet introducerer forskellige grader af jitter afhængigt af kablets beskaffenhed og
frekvens. Det er altså ikke kun dioden+kredsløb der modulerer det digitale signal til lys, men også kablet selv der skaber jitter.

HRRB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 31 Januar 2010 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hovedskou, med en længde på 10 m er det sjældent kablet, der sætter begrænsningen. Som nævnt tidligere i tråden er sp/dif-standarden jo ikke ligefrem verdensrekordindehaver med hensyn til hastighed!

Lysledere benyttes typisk på meget længere afstande og med langt højere hastigheder, og det er da korrekt, at der kan ske reflektioner, dæmpning (og sågar afbøjninger, hvis kablet ligger parallelt med et højspændingskabel)....meeen sgu ikke med 10 m kabel hjemme i stuen!

Stopklodsen kan vise sig at være dæmpning i stikket, hvis det er dårligt konnekteret af en uvidende kinesisk børnearbejder, eller hvis det ganske enkelt er så spinkelt, at det rasler fra hinanden.

Jeg har selv et 10m kabel fra Lindy (det blå kabel, som AV-cables også sælger), og det virker fint.

Køb du bare et af de billige!

(Og til de kloge hoveder, der mener noget andet, er I velkomne til at kalde mig debil, og hvad tonen ellers byder på...jeg bider ikke på krogen! )

Til top Vis HRRB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HRRB

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes