Emne: Digitalkabler vs. analogkabler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Ja det er minimumskravet For at være et "ordentligt" audiokabel skal det også have så lav DC- modstand, induktans og kapacitans som muligt.  |
|
|
Jamen det er jo det! . Blot ved vi, at der tillige helst skal være lav ud/indstråling også. Og ret meget mere er der ikke mange der ved om det. Derfor er det muligt, at sælge audio kabler til en hulens bunke penge, hvor et eller flere af de betydende parametre er optimeret så meget som muligt. Spørgsmålet er også, om det i virkeligheden er kablerne der er forskel på, eller om det blot er forstærkernes reaktion på "arbejdsklimaet". I min verden er det en kombination. Ledermaterialet har også betydning, f.eks. kan krystalstrukturen have indflydelse i kobber kabler, eftersom krystallerne oxyderer på alle flader, og dermed skaber interkrystallinsk diodeeffekt. Men se selv hvordan de enkelte kabler er bygget. Der findes rektangulære ledere, runde ledere, ovale ledere, flade ledere. Ledere i forskellige tykkelser, solid core, multi core og sikkert endnu flere. Opbygningen kan være uskærmet 2 leder, Coax, flet, star-quad, hyperlitze, fladkabel, ballanceret og sikkert endnu flere. Materialerne kan være kobber, sølv, forsølvet kobber, forgyldt forsølvet kobber, forgyldt kobber, kulfibre, guld og sikkert endnu flere kombinationer. Isoleringen kan være PVC, Polyethylen, Polystyren, Teflon, Bomuld, Uld, Silke, olie, luft og hvad ved jeg. Det giver en dejlig masse kombinationsmuligheder, og når man dertil lægger, at ekstruderingsprocessen også kan have betydning, så er der sikkert mange kombinationer der endnu ikke er afprøvet. Man kan også sætte bokse på kablerne med korrektionsnetværk i (filtre).
|
| Til top |
|
| |
MortenRick Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kubik
Fint indslag, men det du siger er det så ikke bare at: Vi ved meget om Hvilke sing der skal til foe at være et godt digital kabel, da det kan vi måle, jitter, mistilpasning og hvad det nu alt hedder. Men Analogt kabel er noget vi så dan prøver os lidt frem med da de elektriske krav ikke er særlig store eller at vi bare ikke ved hvad det er for nogle.
Morten Rick
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes at man tit støder på de her digitalkabler i sølv ? Hvorfor skulle sølv være specielt velegnet til digitalbrug ?
Denne beskrivelse http://www.xrcd.net/Shopping/process.asp anbefaler aluminium som ledermateriale:
Citat "Tests determined the SDIF-2 offered a superior transmission of digital audio, far above the AES/EBU standard. A variety of materials, including 24K gold and pure copper were tested. Ultimately aluminum was decided upon after extensive listening tests."
Dette er proaudiofolk, der laver den mastering vi lytter på, ved JVC's XRCD-mastering. Hvorfor skulle aluminium ikke være godt i hifi-sammenhænge til digitalkabler ? Det skifter jo ikke egenskaber, blot fordi andre skal lytte på det ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenRick skrev:
|
Hej Kubik
Fint indslag, men det du siger er det så ikke bare at: Vi ved meget om Hvilke sing der skal til foe at være et godt digital kabel, da det kan vi måle, jitter, mistilpasning og hvad det nu alt hedder. Men Analogt kabel er noget vi så dan prøver os lidt frem med da de elektriske krav ikke er særlig store eller at vi bare ikke ved hvad det er for nogle.
Morten Rick |
|
|
SPDIF er en standard der gælder for transmission af digitale audiosignaler. Den ligger lige så fast som indholdet på en CD. I audio kabler er ALT tilladt, høje udgangsimpedanser, lave udgangsimpedanser, høje indgangsimpedanser, lave indgangsimpedanser, kapacitive indgangstrin and you name it. Det gør det umuligt at sige særligt meget om resultaterne på forhånd - desværre. Måske endda noget, som fungerer ét sted, viser sig ikke at være særligt godt et andet sted. Som en sidegevinst er det et røvermarked for snart sagt enhver fantast. Se engang hvad der forlanges for en stump ledning ind imellem. Og tænk så på, at det er altså ikke muligt at håndpolere hvert enkelt molekyle.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Jeg syntes at man tit støder på de her digitalkabler i sølv ? Hvorfor skulle sølv være specielt velegnet til digitalbrug ?
Denne beskrivelse http://www.xrcd.net/Shopping/process.asp anbefaler aluminium som ledermateriale:
Citat "Tests determined the SDIF-2 offered a superior transmission of digital audio, far above the AES/EBU standard. A variety of materials, including 24K gold and pure copper were tested. Ultimately aluminum was decided upon after extensive listening tests."
Dette er proaudiofolk, der laver den mastering vi lytter på, ved JVC's XRCD-mastering. Hvorfor skulle aluminium ikke være godt i hifi-sammenhænge til digitalkabler ? Det skifter jo ikke egenskaber, blot fordi andre skal lytte på det ?
|
|
|
Ædle metaller i digitalkabler burde først have betydning, når strækningerne er meget lange. Man kan ikke transmittere et signal tabsfrit endnu, så der forekommer altså dæmpning. Dæmpningen burde ske hurtigere i et aluminiumskabel end i et ditto sølv, pga konduktiviteten. Det absolut vigtigste burde dog være impedanstilpasningen, som sikrer at strøm og spænding dæmpes ligeligt ved de relevante frekvenser. I praksis betyder det, at man kan trække kabler meget langt uden signalforringelse ud over dæmpningen af signalet. Man kan helt sikkert godt få 2 snoede ledninger til at fungere i det mindste, men et korrekt tilpasset kabel vil altid gøre et mere præcist job.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ekko i digitalkabler, er noget grimt stads på selv små simple computernetværker.
Det kan meget vel give store problemer ved SPDIF, hvis man er en klovn med en loddekolbe. Det med RCA og digital, det overrasker mig meget, at det er så udbredt, og så med håndloddede stik.
Nå, men det med aluminiumskabler, der forestiller jeg mig lidt, at NKT nok ikke har så meget på lager. Så skal hifi-leverandøren til at finde en anden leverandør, og det er nok svært.
Jeg tror nul dut på sølv i digitalkabler, som bedre end kobber. Det drejer sig om ikke at få ekko i kablet, og høj båndbredde. Høj båndbredde er ikke noget jeg associerer med sølv.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg tror du har helt ret. Og håndlodning duer ikke til digitalkabler, de skal crimpes sammen, men samtidig er RCA jo ikke 75Ohm stik. Dernæst bør man så overveje om den bandit der skabte apparaterne der skal forbindes, har husket at holde impedanserne internt. Enkelte bruger Pulstrafoer til at impedanstilpasse til kablerne. Det gør f.eks. Denon og Audio Alchemy solgte engang et digitalkabel med en pulstrafo i en beholder i afsenderenden.
Når vi så endelig er ved at tale om SPDIF og 75 Ohm, så skal jeg da lige tilføje, at hvis kablet bukkes er det nat med 75 Ohm. Man bør sørge for at kablet understøttes godt, så der ikke kan opstå belastning, sådan at kablet "hænger". Hvis kablet er tyndt eller blødt, bør man afstive det f.eks. med lidt krymp strategiske steder.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|