Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 06:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD skal spilles til ?????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 18 November 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Er der nogen her der er i tvivl om at genopladelige batterier skal "motioneres" for at yde deres bedste?

Det gælder i hvert tilfælde for flere typer, at de ikke yder deres bedste før de er blevet ladet fuldt op og fuldt afladet før den kan levere den lovede effekt.



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 18 November 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

golfdane: Jeg tror du må uddybe hvor du vil hen med dit indlæg.

Et genopladeligt batteri er et kemisk system og har derfor ikke umiddelbart noget med trådens emne at gøre.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 November 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

De fleste der interesserer sig for HiFi, eller i det mindste har prøvet at blindteste, ved at det ofte er ganske subtile forskelle der adskiller enkelste komponenter, hvis man ser bort fra forskellen på forskellige højttalere.

Ihærdige fortalere for tweaks, kabler, strøm, tilspilning og deslige ender ofte ud med ovenstående udsagn om store og kæmpe forskelle. Nærliggende at tro at det ofte er entusiasmen på bekostning af ørene der afgør om der er forskel. 

Nej de starter med udsagn om kæmpestore forskelle. Hvis man så stiller spørgsmål til deres udsagn bliver forskellene pludselig så små så man kun kan høre dem på virkeligt gode anlæg under helt bestemte forhold og hvis man virkeligt koncentrerer sig.

Men bortset fra det er vi enige.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 18 November 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

e-type skrev:

Var der ikke forskel, og kun målinger var afgørende, ja så er vi jo nogen der kan huske tilbage til slut 70'erne, hvor alle japanerne kunne vise fantastiske måleresultater, men bestemt ikke altid god lyd - mærkeligt når nu målingerne var så fantastiske.

Gode eksempler på dette er jo egentlig rørforstærkere som målemæssigt ikke leverer nogle ydelser der målemæssigt er værd at snakke om. Men at selv ekstremt dårligt målende forstærkere kan være en lydmæssig oplevelse, ja det burde værede fleste forundt at opleve (og nej jeg har ikke rørslæder, for min smag er mere transistor forstærkerrettet)

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med den sammenligning. Det har ikke meget med tilspilning af kabler at gøre. Hvis man skulle bruge målinger i debatten om tilspilning af kabler, skulle det være for at påvise en forskel. Altså ikke for at afgøre hvad der lyder bedst. Som du selv skriver, kan man sagtens måle forskelle på de forskellige forstærkere. Mener du at man kan måle tilsvarende forskelle på et tilspillet og et ikke tilspillet kabel af samme type ?

 

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 18 November 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

CAPS skrev:

Hello Kenneth


Det er gået hen over mit hoved  hmmm.


Men nu er jeg jo også ny i denne HI-Fi verden ,  fik min første cd afspiller  så sent som i 1986 så det for klarer jo nok ,hvorfor  at jeg er
så uvidende på dette felt. 


Jo i hvilken retning kan jeg så forvente at lyden bevæger sig hen  , bedre , værre  ????


MVH. CAPS



Hej Caps

Man kan høre at du er lidt grøn mht. tweaks, tilspilning osv.
Det er elementær hi-fi viden at stort set alle tweaks giver en tydeligt hørbar forbedring.
Denne tommelfingerregel gør sig bla. gældene i følgende tilfælde:
Hvis der udskiftes kabler
Når der tilspilles
Hvis man skifter delefilter komponenter ud med duelund eller noget af sølv.
skifter mere eller mindre tilfældige opamps, med andre mere eller mindre tilfældige opams.
Putter flotte kabel sokker på netkabler
man kan også forsøge sig med at montere 1 eller 2 ekstra modstande i parallel med de modstande, som allerede sidder i udstyret (her er det
vigtigt at huske symetrien skal være i orden!!)

Sidst men ikke mindst gælder SØLV-REGLEN. Hvis man udskifter noget, med noget tilsvarende bare i SØLV bliver lyden bedre!
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 18 November 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1532
Sendt: 18 November 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Toebs skrev:
CAPS skrev:

Hello Kenneth


Det er gået hen over mit hoved  hmmm.


Men nu er jeg jo også ny i denne HI-Fi verden ,  fik min første cd afspiller  så sent som i 1986 så det for klarer jo nok ,hvorfor  at jeg er
så uvidende på dette felt. 


Jo i hvilken retning kan jeg så forvente at lyden bevæger sig hen  , bedre , værre  ????


MVH. CAPS



Hej Caps

Man kan høre at du er lidt grøn mht. tweaks, tilspilning osv.
Det er elementær hi-fi viden at stort set alle tweaks giver en tydeligt hørbar forbedring.
Denne tommelfingerregel gør sig bla. gældene i følgende tilfælde:
Hvis der udskiftes kabler
Når der tilspilles
Hvis man skifter delefilter komponenter ud med duelund eller noget af sølv.
skifter mere eller mindre tilfældige opamps, med andre mere eller mindre tilfældige opams.
Putter flotte kabel sokker på netkabler
man kan også forsøge sig med at montere 1 eller 2 ekstra modstande i parallel med de modstande, som allerede sidder i udstyret (her er det
vigtigt at huske symetrien skal være i orden!!)

Sidst men ikke mindst gælder SØLV-REGLEN. Hvis man udskifter noget, med noget tilsvarende bare i SØLV bliver lyden bedre!


Og det mest interessante, som du lige glemte at få understreget er,

              at alle tweaks giver en tydeligt FORBEDRET hørbar forbedring.




Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt
 
Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 434
Sendt: 18 November 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Toebs skrev:
CAPS skrev:

Hello Kenneth


Det er gået hen over mit hoved  hmmm.


Men nu er jeg jo også ny i denne HI-Fi verden ,  fik min første cd afspiller  så sent som i 1986 så det for klarer jo nok ,hvorfor  at jeg er
så uvidende på dette felt. 


Jo i hvilken retning kan jeg så forvente at lyden bevæger sig hen  , bedre , værre  ????


MVH. CAPS



Hej Caps

Man kan høre at du er lidt grøn mht. tweaks, tilspilning osv.
Det er elementær hi-fi viden at stort set alle tweaks giver en tydeligt hørbar forbedring.
Denne tommelfingerregel gør sig bla. gældene i følgende tilfælde:
Hvis der udskiftes kabler
Når der tilspilles
Hvis man skifter delefilter komponenter ud med duelund eller noget af sølv.
skifter mere eller mindre tilfældige opamps, med andre mere eller mindre tilfældige opams.
Putter flotte kabel sokker på netkabler
man kan også forsøge sig med at montere 1 eller 2 ekstra modstande i parallel med de modstande, som allerede sidder i udstyret (her er det
vigtigt at huske symetrien skal være i orden!!)

Sidst men ikke mindst gælder SØLV-REGLEN. Hvis man udskifter noget, med noget tilsvarende bare i SØLV bliver lyden bedre!
Og
det mest interessante, som du lige glemte at få understreget er,         &nb sp;      at alle tweaks giver en tydeligt <span style="font-weight: bold;
text-decoration: underline;">FORBEDRET</span> hørbar forbedring.


Ud fra statistiske antagelser lavet på baggrund af uttallige hifi4all tweak/kabel indlæg, er jeg kommet til den konklusion at næsten alle
tweaks, som du siger: giver en tydeligt hørbar forbedring af lyden. ;)
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 November 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Stemer skrev:

Hvad har du imod hypotesen om, at det er ørerne, der vænner/ændrer sig?


Ganske grundigt bevist og ukontroversiel hypotese. Hvorimod din kæmper lidt med beviserne og påviseligheden af mekanikken bag. I højttalere kan der være snak om blødgøring af gummi osv.

Placebo: 1
Ubevist hokus pokus: 0

Har i flere omgange købt eks. kabler i flere sæt, hvor jeg kan høre forskel på nye og dem der har spillet...
Især Kimbers 4 og 8TC modeller, var der helt vildt forskel på om de var nye, eller havde spiller i bare ganske få minutter! (Det er nok det vildeste eksempel på tilspilning jeg har oplevet...)

Og kondensatorer især, det er helt klart at de bliver påvirket af at blive spillet til. Men som sagt, så kan det tage noget længere for en kondensator i signalvejen, at afsløre en ændring, da de påførte spændinger at langt mindre end eks. i højtalere.
Black-gates er nok nogle af dem der tager længst tid/langsomste ændring, hvor imod en elektrolyt er noget hurtigere om at påvirkes... 



Prøv nu at høre....ovenstående giver jo ingen mening:

Mig: "Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel? - et kendt fænomen, som alle kan blive ofre for"

micma18: "Jeg kan høre det!"

AAARGGHHH!!!!!


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 19 November 2009 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Og kondensatorer især, det er helt klart at de bliver påvirket af at blive spillet til. Men som sagt, så kan det tage noget længere for en kondensator i signalvejen, at afsløre en ændring, da de påførte spændinger at langt mindre end eks. i højtalere.

Black-gates er nok nogle af dem der tager længst tid/langsomste ændring, hvor imod en elektrolyt er noget hurtigere om at påvirkes...

De der tror alt er hokus pokus kan bare prøve at måle lækstrøm på en elektrolyt. Den falder langsomt over mange timer, hvis kondensatoren ikke har været brugt i noget tid. Hvor meget det påvirker lyden afhænger selvfølgelig af hvad lytten bliver brugt til - men en betydning må det vel have...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 887
Sendt: 19 November 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

golfdane: Jeg tror du må uddybe hvor du vil hen med dit indlæg.

Et genopladeligt batteri er et kemisk system og har derfor ikke umiddelbart noget med trådens emne at gøre.



En kondensator og et batteri ligger temmelig tæt op af hinanden i konstruktion, og flere steder kryber kondensatorer ind istedet for batterier.

On a different note:
http://www.diyaudio.com/forums/parts/81355-capacitor-burn-br eak.html
Desværre skal man være oprettet som bruger for at se de attachede screenshots, men det er en nem og gratis registrering.

Jeg har i sin tid arbejdet på Radiometer, hvor alle apparater stod til burn-in test i flere døgn. Ikke kun for at udluse komponenter som var halvdefekte ved monteringen, men fordi alle justeringer krøb de første 48-72 timer.
Men det er et faktum, at mange komponenter ændrer egenskaber "over time". Ikke drastiske ændringer (med mindre de bliver defekte), men tilsyneladende hørbart for nogle.

Tag og google: Component burn-in drift (ikke på dansk)

Burn-in er ikke kun noget der udelukkende anvendes for at identificere defekte komponenter, men fordi nogle komponenters værdier og egenskaber ændres i større grad i starten af dens anvendelsesperiode (både som resultat af at de bliver varme, men også alder (rør og elektrolytter er jo komponenter som må anses at være eksponeret for drift i egenskaberne)).



__________________
http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 19 November 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
micma18 skrev:
Stemer skrev:

Hvad har du imod hypotesen om, at det er ørerne, der vænner/ændrer sig?


Ganske grundigt bevist og ukontroversiel hypotese. Hvorimod din kæmper lidt med beviserne og påviseligheden af mekanikken bag. I højttalere kan der være snak om blødgøring af gummi osv.

Placebo: 1
Ubevist hokus pokus: 0

Har i flere omgange købt eks. kabler i flere sæt, hvor jeg kan høre forskel på nye og dem der har spillet...
Især Kimbers 4 og 8TC modeller, var der helt vildt forskel på om de var nye, eller havde spiller i bare ganske få minutter! (Det er nok det vildeste eksempel på tilspilning jeg har oplevet...)

Og kondensatorer især, det er helt klart at de bliver påvirket af at blive spillet til. Men som sagt, så kan det tage noget længere for en kondensator i signalvejen, at afsløre en ændring, da de påførte spændinger at langt mindre end eks. i højtalere.
Black-gates er nok nogle af dem der tager længst tid/langsomste ændring, hvor imod en elektrolyt er noget hurtigere om at påvirkes... 



Prøv nu at høre....ovenstående giver jo ingen mening:

Mig: "Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel? - et kendt fænomen, som alle kan blive ofre for"

micma18: "Jeg kan høre det!"

AAARGGHHH!!!!!

Øhhhh... dit indlæg giver da slet ingen mening?

"Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel?" Ja, netop fordi jeg kan høre det!

Komisk kommentar... Hvis du ikke selv har oplevet det, eller har argumenter for det modsatte, så kom med noget, der tilføre noget til diskusionen?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 November 2009 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Stemer skrev:
micma18 skrev:
Stemer skrev:

Hvad har du imod hypotesen om, at det er ørerne, der vænner/ændrer sig?


Ganske grundigt bevist og ukontroversiel hypotese. Hvorimod din kæmper lidt med beviserne og påviseligheden af mekanikken bag. I højttalere kan der være snak om blødgøring af gummi osv.

Placebo: 1
Ubevist hokus pokus: 0

Har i flere omgange købt eks. kabler i flere sæt, hvor jeg kan høre forskel på nye og dem der har spillet...
Især Kimbers 4 og 8TC modeller, var der helt vildt forskel på om de var nye, eller havde spiller i bare ganske få minutter! (Det er nok det vildeste eksempel på tilspilning jeg har oplevet...)

Og kondensatorer især, det er helt klart at de bliver påvirket af at blive spillet til. Men som sagt, så kan det tage noget længere for en kondensator i signalvejen, at afsløre en ændring, da de påførte spændinger at langt mindre end eks. i højtalere.
Black-gates er nok nogle af dem der tager længst tid/langsomste ændring, hvor imod en elektrolyt er noget hurtigere om at påvirkes... 



Prøv nu at høre....ovenstående giver jo ingen mening:

Mig: "Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel? - et kendt fænomen, som alle kan blive ofre for"

micma18: "Jeg kan høre det!"

AAARGGHHH!!!!!

Øhhhh... dit indlæg giver da slet ingen mening?

"Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel?" Ja, netop fordi jeg kan høre det!

Komisk kommentar... Hvis du ikke selv har oplevet det, eller har argumenter for det modsatte, så kom med noget, der tilføre noget til diskusionen?



Så er det fordi du ikke har forstået problemet.

Placebo, indbildning går jo netop ud på at man TROR man hører noget. Derfor kan du ikke bare sige at: "Jamen, jeg KAN altså høre forskel!". Det er netop det eneste argument, der pr. definition i hvert fald IKKE dur! Det er lige nøjagtig det, der er hele pointen med ordet "placebo" eller "indbildning".

Der er ikke kun tale om en svag illusion, som man kan gennemskue, hvis blot man lytter intensivt nok. Nej, for at kunne afvise placebo, må man have fat i en ekstern måde at føre bevis på, og den eneste jeg kender, er blindtest.

Hvis du kan vise, at du kan høre forskel, ved at gætte rigtigt et statistisk signifikant antal gange ud af et givent antal forsøg - ja, så kan jeg ikke forklare det på anden måde, end at du rent faktisk KAN høre forskel. Et yderst simpelt princip som ægte hifi-nørder enten ikke kan eller ikke vil forstå (jeg hælder til det sidste).

Når alt dette så er sagt, vil jeg sige, at diskussion i dette tilfælde er lidt akedemisk for mit vedkommende. Jeg vil ikke afvise 100%, at komponenttilspilning kan finde sted, men jeg tror helt klart mere på The Mighty Placebo end at det rent faktisk er tilspilning I hører når vi snakker om en CD-afspiller, eller navnlig kabler (åh, jeg må latre!).


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 November 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Tilspilning???Nåh så er det sgu da derfor vintage udstyr lyder så godt. Man kan måske enda forvente det lyder bedre og bedre

Self. er der lækstrøm i eletrolytter som bliver mindre, men svarer det ikke blot til at der en 'bleeder'. Elektrolytter bruges godt nok som afkobling over emitter modstande og katodemodstande, men disse er ofte 1,5K eller mindre og jeg tvivler at lækken i lytten kan påvirke noget da den vil udgøre betydeligt højere ohm-værdier efter få minutters drift.

Der der med 'burn in' af måleinstrumenter er rigtig nok, men nu er HiFi udstyr jo ikke måleinstrumenter der skal producere nøjagtige resultater med 6 nulller eller mere efter kommaet.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
micma18 skrev:
Stemer skrev:
micma18 skrev:
Stemer skrev:

Hvad har du imod hypotesen om, at det er ørerne, der vænner/ændrer sig?


Ganske grundigt bevist og ukontroversiel hypotese. Hvorimod din kæmper lidt med beviserne og påviseligheden af mekanikken bag. I højttalere kan der være snak om blødgøring af gummi osv.

Placebo: 1
Ubevist hokus pokus: 0

Har i flere omgange købt eks. kabler i flere sæt, hvor jeg kan høre forskel på nye og dem der har spillet...
Især Kimbers 4 og 8TC modeller, var der helt vildt forskel på om de var nye, eller havde spiller i bare ganske få minutter! (Det er nok det vildeste eksempel på tilspilning jeg har oplevet...)

Og kondensatorer især, det er helt klart at de bliver påvirket af at blive spillet til. Men som sagt, så kan det tage noget længere for en kondensator i signalvejen, at afsløre en ændring, da de påførte spændinger at langt mindre end eks. i højtalere.
Black-gates er nok nogle af dem der tager længst tid/langsomste ændring, hvor imod en elektrolyt er noget hurtigere om at påvirkes... 



Prøv nu at høre....ovenstående giver jo ingen mening:

Mig: "Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel? - et kendt fænomen, som alle kan blive ofre for"

micma18: "Jeg kan høre det!"

AAARGGHHH!!!!!

Øhhhh... dit indlæg giver da slet ingen mening?

"Hvordan ved du, at du ikke bare bilder dig ind, at høre en forskel?" Ja, netop fordi jeg kan høre det!

Komisk kommentar... Hvis du ikke selv har oplevet det, eller har argumenter for det modsatte, så kom med noget, der tilføre noget til diskusionen?



Så er det fordi du ikke har forstået problemet.

Placebo, indbildning går jo netop ud på at man TROR man hører noget. Derfor kan du ikke bare sige at: "Jamen, jeg KAN altså høre forskel!". Det er netop det eneste argument, der pr. definition i hvert fald IKKE dur! Det er lige nøjagtig det, der er hele pointen med ordet "placebo" eller "indbildning".

Der er ikke kun tale om en svag illusion, som man kan gennemskue, hvis blot man lytter intensivt nok. Nej, for at kunne afvise placebo, må man have fat i en ekstern måde at føre bevis på, og den eneste jeg kender, er blindtest.

Hvis du kan vise, at du kan høre forskel, ved at gætte rigtigt et statistisk signifikant antal gange ud af et givent antal forsøg - ja, så kan jeg ikke forklare det på anden måde, end at du rent faktisk KAN høre forskel. Et yderst simpelt princip som ægte hifi-nørder enten ikke kan eller ikke vil forstå (jeg hælder til det sidste).

Når alt dette så er sagt, vil jeg sige, at diskussion i dette tilfælde er lidt akedemisk for mit vedkommende. Jeg vil ikke afvise 100%, at komponenttilspilning kan finde sted, men jeg tror helt klart mere på The Mighty Placebo end at det rent faktisk er tilspilning I hører når vi snakker om en CD-afspiller, eller navnlig kabler (åh, jeg må latre!).

Golfdane linker jo faktisk til et måleeksempel der faktisk beviser tilspilning af en kondensator! Og hvis du ikke har en konto på diyaudio, så har jeg tilladt mig lige at lave et screendump:

Og da et kabel af natur opføre sig som, og tildels opbygnings mæssigt kan sammenlignes med en kondensator, så er der vel ingen grund til at tro at indvirkingen ikke også skulle være tilstede der? Og effekten burde jo næsten være dobbelt op, når man medtager miller effekten.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Når det er så let at måle så er det da bare at gå igang. Finder jeg noget 'opsigts-vækkende' så kommer det her.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Stemer skrev:

Når alt dette så er sagt, vil jeg sige, at diskussion i dette tilfælde er lidt akedemisk for mit vedkommende. Jeg vil ikke afvise 100%, at komponenttilspilning kan finde sted, men jeg tror helt klart mere på The Mighty Placebo end at det rent faktisk er tilspilning I hører når vi snakker om en CD-afspiller, eller navnlig kabler (åh, jeg må latre!).

Golfdane linker jo faktisk til et måleeksempel der faktisk beviser tilspilning af en kondensator! Og hvis du ikke har en konto på diyaudio, så har jeg tilladt mig lige at lave et screendump:

<snip billeder>

Og da et kabel af natur opføre sig som, og tildels opbygnings mæssigt kan sammenlignes med en kondensator, så er der vel ingen grund til at tro at indvirkingen ikke også skulle være tilstede der? Og effekten burde jo næsten være dobbelt op, når man medtager miller effekten.



Dels tror jeg nu der er forskel på en decideret kondensator og så det, at et kabel har kapacitans. Nu ved jeg ikke hvad det er for en type kondensator, der er målt på billedet, men nogle har jo en del kemiske bestandele, som har en del betydning - og disse benægter jeg ikke ændrer sig over tid. Det tvivler jeg på at et kabel gør.

Og hvorom alt er, så bare forbi at man vise målinger, der kunne tænkes at antyde, at der er noget om snakken, behøver det jo at betyde, at der rent faktisk ER noget om snakken?

Bare fordi man er paranoid, betyder det jo ikke, at de ikke er efter én!

Og når man ved hvor kraftig placebo-effekten er, så burde alle være interesserede i, om de rent faktisk hører hvad de tror de hører, eller blot bilder sig ting ind......men det er de ikke.....(dybt) godnat. Og sov godt.


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Og hvordan havde du tænkt dig folk skal kunne høre forskel på om de nu hører noget eller forestiller sig det?



__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 19 November 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Self. er der lækstrøm i eletrolytter som bliver mindre, men svarer det ikke blot til at der en 'bleeder'. Elektrolytter bruges godt nok som afkobling over emitter modstande og katodemodstande, men disse er ofte 1,5K eller mindre og jeg tvivler at lækken i lytten kan påvirke noget da den vil udgøre betydeligt højere ohm-værdier efter få minutters drift.

Korrekt. Men lytter bruges jo også til kobling, og sidder nogle gange i modkoblingssløjfer m.m. Her kunne deres opførsel vel have større betydning, end når de bruges som afkobling.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 19 November 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Og hvordan havde du tænkt dig folk skal kunne høre forskel på om de nu hører noget eller forestiller sig det?



Blindtest?


__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes